konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Treści bajek terapeutycznych koncentrują się wokół sytuacji emocjonalnie trudnych, które zdarzają się w życiu każdego człowieka. Wspieranie poprzez te bajki polega na wzbogacaniu wiedzy o sobie i świecie.

Istnieją dwa rodzaje bajek terapeutycznych:
1. Bajki psychoedukacyjne
2. Bajki psychoterapeutyczne

Bajki psychoedukacyjne – działają przede wszystkim na sferę poznawczą człowieka, wspierają jego rozwój, przedstawiają inny sposób myślenia, odczuwania i działania. Bajki te konkretyzują emocje, przypisując je określonym zdarzeniom, stymulują empatię, obrazują jak ważne są właściwe relacje z innymi.

Bajki psychoterapeutyczne – mają wskazać inne wzory myślenia odczuwania działania.Mają umożliwić kontrolę poznawczą, dać wsparcie emocjonalne i skompensować niezaspokojone potrzeby.

Zatem bajki psychoedukacyjne głównie wspierają w rozwoju a bajki psychoterapeutyczne odnoszą się do niezaspokojonych potrzeb i niskiej samooceny, próbując skompensować, zmodyfikować, skorygować czy odbudować obraz własnej osoby.

Zachęcam wszystkich do zagłębienia się w tematykę szeroko rozumianej biblioterapii, w tym terapii bajką, która jest niezwykle wartościowym narzędziem leczniczym i profilaktycznym, zarówno dla dzieci, jak i dla osób dorosłych.

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Jedną z historii, którą uważam za bardzo pomocną w pracy biblioterapeutycznej jest historia pt. „Banknot”:

Dobrze znany mówca rozpoczął seminarium trzymając w ręku dwudziestodolarowy banknot. Do dwustu osób na sali skierował pytanie:

- Kto chciałby dostać ten banknot?

Ludzie zaczęli podnosić ręce. Spiker powiedział:

- Mam zamiar dać ten banknot jednemu z was, ale najpierw pozwólcie, że coś zrobię... - i zaczął miąć banknot. Pokazał zgnieciony banknot i zapytał:

- Kto w dalszym ciągu to chce?

Ręce znowu się podniosły...

- A gdybym zrobił to? - zapytał mówca.... i rzucił banknot na ziemię. Podeptał go butami i podniósł - był pomięty i brudny....

- A teraz kto chce te pieniądze?

Ręce podniosły się po raz trzeci!!!

- Moi przyjaciele odebraliście bardzo cenną lekcję. Nie ma znaczenia co zrobiłem z tym banknotem, ciągle chcieliście go dostać, ponieważ nie zmniejszyłem jego wartości. To jest wciąż warte 20 $!!!

Wiele razy w życiu jesteśmy powaleni na ziemię, zmięci i rzuceni w błoto przez decyzje, które kiedyś podjęliśmy i okoliczności, które stanęły nam na drodze. Czujemy się przez to mniej wartościowi. Ale to nie ma znaczenia, co się stało i co się jeszcze stanie...

TY nigdy nie stracisz swojej wartości: brudny czy czysty, zmięty czy w dobrej formie, jesteś ciągle bezcenny dla tych, którzy Cię kochają.

Wartość naszego życia nie wynika z tego, co robimy, ani nie zależy od tego, kogo znamy, lecz KIM JESTEŚMY!

Jesteś wyjątkowy! Nigdy o tym nie zapomnij!

Licz swoje błogosławieństwa, nie problemy!

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Agata S.:
Treści bajek terapeutycznych koncentrują się wokół sytuacji emocjonalnie trudnych, które zdarzają się w życiu każdego człowieka. Wspieranie poprzez te bajki polega na wzbogacaniu wiedzy o sobie i świecie.

Istnieją dwa rodzaje bajek terapeutycznych:
1. Bajki psychoedukacyjne2. Bajki psychoterapeutyczne
Bajki psychoedukacyjne – działają przede wszystkim na sferę poznawczą człowieka, wspierają jego rozwój, przedstawiają inny sposób myślenia, odczuwania i działania. Bajki te konkretyzują emocje, przypisując je określonym zdarzeniom, stymulują empatię, obrazują jak ważne są właściwe relacje z innymi.

Bajki psychoterapeutyczne – mają wskazać inne wzory myślenia odczuwania działania.Mają umożliwić kontrolę poznawczą, dać wsparcie emocjonalne i skompensować niezaspokojone potrzeby.

Zatem bajki psychoedukacyjne głównie wspierają w rozwoju a bajki psychoterapeutyczne odnoszą się do niezaspokojonych potrzeb i niskiej samooceny, próbując skompensować, zmodyfikować, skorygować czy odbudować obraz własnej osoby.

Zachęcam wszystkich do zagłębienia się w tematykę szeroko rozumianej biblioterapii, w tym terapii bajką, która jest niezwykle wartościowym narzędziem leczniczym i profilaktycznym, zarówno dla dzieci, jak i dla osób dorosłych.


Bajki pozwalają rozwijać wyobraźnie dziecka. I przede wszystkim - zawsze kończą się dobrze, więc bajka kształtuje pojęcie "dobra" i "zła".
A tak naprawdę, kto nie lubi bajek? Przyznajmy się sami:-) Czy czasami nie chcemy, aby nasze życie nie było bajką?:-)))Zofia Kilarska edytował(a) ten post dnia 09.07.08 o godzinie 21:43

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Wielu z nas przecież często ucieka w świat bajek, by choć na chwilę oderwać się od codzienności... Czasem, by poczuć się jak jeden z bohaterów... Niekiedy tylko po to, by odpocząć, poznać ciekawą historię, albo przypomnieć sobie chwile z dzieciństwa. Życie nie jest bajką, ale bajka zawsze będzie żywa... w nas.
Karina Kamila Psuj

Karina Kamila Psuj bibliotekarz, szkoła
podstawowa

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Wielu z nas wierzy, że życie ułoży sie jak w bajce, po ciężkich chwilach smutku, samotności, rozpaczy, poszukiwania własnego ja....przyjdą ,te dni w których powiemy, Jestem szczęśliwy,życie daje mi słońce, ciepło ,miłosc, daje mi całe szczeście tego świata

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Karina Kamila Psuj:
Wielu z nas wierzy, że życie ułoży sie jak w bajce, po ciężkich chwilach smutku, samotności, rozpaczy, poszukiwania własnego ja....przyjdą ,te dni w których powiemy, Jestem szczęśliwy,życie daje mi słońce, ciepło ,miłosc, daje mi całe szczeście tego świata


I właśnie ta wiara, jaką jest Nadzieja, podnosi każdego z nas...tak, jak w bajce oczekiwanie na dobre zakończenie:-))

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Witajcie,

zapraszam na moją bajkową stronę:

http://bajkoterapia.er.pl

Miłej lektury:)

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Bajka o uczuciach

Dawno, dawno temu, na oceanie istniała wyspa, którą zamieszkiwały emocje, uczucia
oraz ludzkie cechy - takie jak:
dobry humor, smutek, mądrość, duma;
a wszystkich razem łączyła miłość.
Pewnego dnia mieszkańcy wyspy dowiedzieli się, że niedługo wyspa zatonie.
Przygotowali swoje statki do wypłynięcia w morze, aby na zawsze opuścić wyspę.
Tylko miłość postanowiła poczekać do ostatniej chwili.
Gdy pozostał jedynie maleńki skrawek lądu
- miłość poprosiła o pomoc.
Pierwsze podpłynęło bogactwo na swoim luksusowym jachcie. Miłość zapytała:
- Bogactwo, czy możesz mnie uratować ?
Niestety nie. Pokład mam pełen złota, srebra i innych kosztowności.
Nie ma tam już miejsca dla ciebie. - Odpowiedziało Bogactwo.
Druga podpłynęła Duma swoim ogromnym czteromasztowcem.
- Dumo, zabierz mnie ze sobą ! - poprosiła Miłość.
Niestety nie mogę cię wziąć!
Na moim statku wszystko jest uporządkowane,
a ty mogłabyś mi to popsuć... - odpowiedziała Duma i z dumą podniosła piękne żagle.
Na zbutwiałej łódce podpłynął Smutek.
- Smutku, zabierz mnie ze sobą ! - poprosiła Miłość,
Och, Miłość, ja jestem tak strasznie smutny, że chcę pozostać sam.
- Odrzekł Smutek i smutnie powiosłował w dal.
Dobry humor przepłynął obok Miłości nie zauważając jej, bo był tak rozbawiony,
że nie usłyszał nawet wołania o pomoc.
Wydawało się, że Miłość zginie na zawsze w głębiach oceanu...
Nagle Miłość usłyszała:
- Chodź! Zabiorę cię ze sobą ! - powiedział nieznajomy starzec.
Miłość była tak szczęśliwa i wdzięczna za uratowanie życia,
że zapomniała zapytać kim jest jej wybawca.
Miłość bardzo chciała się dowiedzieć kim jest ten tajemniczy starzec.
Zwróciła się o poradę do Wiedzy.
- Powiedz mi proszę, kto mnie uratował ?
- To był Czas. - Odpowiedziała Wiedza.
- Czas ? - zdziwiła się Miłość. - Dlaczego Czas mi pomógł ?
- Tylko Czas rozumie, jak ważnym uczuciem w życiu każdego człowieka jest Miłość.
- Odrzekła Wiedza.

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Grupa Edukacyjna XXI oraz Prywatne Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści, Konstancin-Jeziorna, Czarnów, ul. Diamentowa 8 proponują:

27/28/29. marca 2009 - WEEKEND OPOWIEŚCI!!!

NIEDZIELNE OPOWIEŚCI FAMILIJNE (29. marca 2009, godz 16.00-18.30, wstęp 12,50 zł)
Kolejny wieczór opowieści dla wszystkich dorosłych i dzieci, rodzinnie, familijne, wielopokoleniowo. Zapraszamy wszystkich do aktywnej, wspaniałej zabawy!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOBOTNI WIECZÓR OPOWIEŚCI (28. marca 2009, godz 17.00-20.00, wstęp 15 zł)
Kolejny wieczór opowieści dla wszystkich dorosłych, zainteresowanych takim wieczorem. Spotkanie towarzyskie, klubowe. Zabawa interaktywna.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PIĄTKOWY WIECZÓR OPOWIEŚCI (27. marca 2009, godz 19.00-22.00, wstęp 35 zł)
Kolejny wieczór opowieści dla profesjonalistów, zawodowców słowa, przedstawicieli mediów
i biznesu. Zabawa z elementami szkolenia lub odwrotnie!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dla najmłodszych: PRZEDSTAWIENIA i zabawa z opowieściami.
Dla dorosłych: opowieści i zabawa słowem, gestem, emocjami.
Dla zawodowców słowa: szkolenie i warsztat oraz zabawa.

Dla wszystkich: niezapomniany wieczór i radość (bez TV)

Organizuje Jarosław Budnicki, 0 728 64 53 25, grupa.edu@gmail.com
"Eventownia, projektownia"- festiwale edukacyjne, szkolenia, terapia, organizacja imprez, projektowanie graficzne (od wizytówki i ulotki po strony www i prasę).
Prosimy o składanie zamówień na bilety na poszczególne imprezy (najlepiej mailem).

Z A P R A S Z A M Y do unikalnego muzeum, w którym zgromadzono wyjątkową kolekcję kolorowych bajek, baśni i zachwycających opowieści z najdalszych zakątków świata. Zostały one zebrane od prastarych bajarzy, siedzących u stóp olbrzymich baobabów; podsłuchane podczas gwiaździstych wieczorów wśród indiańskich plemion; zasłyszane w lśniących tysiącami barw pałacach Wysp Koralowych.

U nas, w towarzystwie najznakomitszych bajarzy, doświadczycie wyśnionych podróży do pachnących lasów tropikalnych, przeżyjecie niezapomniane przygody na omiatanych wiatrem wyspach północy, poznacie sekrety i odkryjecie skarby niezdobytych zamczysk i podmorskich lochów. Na skupiających wokół bajkowego słowa festiwalach, tajemniczych wieczorach z dreszczykiem i niezapomnianych imprezach urodzinowych, poznacie odkrywców docierających poza krańce ziemi, uciekniecie przed wygłodniałym tygrysem i spotkacie czarownice warzące magiczne mikstury.

Z pewnością dopełnieniem wizyty w tym niezwykłym miejscu, stanie się uczestnictwo w wyjątkowych warsztatach tworzenia słowem. Odkryjecie, że Wy też potraficie pełniej korzystać z tego cudownego daru, którym posługiwały się wszystkie kultury świata. Bardzo szybko poprawicie Wasze możliwości użycia głosu i gestu, pozbędziecie się strachu przed wystąpieniem publicznym, zyskacie umiejętność budowania napięcia i emocji. Nauczycie się tak potrzebnych w życiu zdolności oratorskich, by w końcu odkryć, że i Wy możecie stać się Opowiadaczami.

Na życzenie dosyłamy mailem mapkę z planem dojazdu!
Agnieszka Pyza

Agnieszka Pyza bibliotekarz,
Centrum Biostruktury
WUM

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

:) Super

Zofia Kilarska:
Agata S.:
Treści bajek terapeutycznych koncentrują się wokół sytuacji emocjonalnie trudnych, które zdarzają się w życiu każdego człowieka. Wspieranie poprzez te bajki polega na wzbogacaniu wiedzy o sobie i świecie.

Istnieją dwa rodzaje bajek terapeutycznych:
1. Bajki psychoedukacyjne2. Bajki psychoterapeutyczne
Bajki psychoedukacyjne – działają przede wszystkim na sferę poznawczą człowieka, wspierają jego rozwój, przedstawiają inny sposób myślenia, odczuwania i działania. Bajki te konkretyzują emocje, przypisując je określonym zdarzeniom, stymulują empatię, obrazują jak ważne są właściwe relacje z innymi.

Bajki psychoterapeutyczne – mają wskazać inne wzory myślenia odczuwania działania.Mają umożliwić kontrolę poznawczą, dać wsparcie emocjonalne i skompensować niezaspokojone potrzeby.

Zatem bajki psychoedukacyjne głównie wspierają w rozwoju a bajki psychoterapeutyczne odnoszą się do niezaspokojonych potrzeb i niskiej samooceny, próbując skompensować, zmodyfikować, skorygować czy odbudować obraz własnej osoby.

Zachęcam wszystkich do zagłębienia się w tematykę szeroko rozumianej biblioterapii, w tym terapii bajką, która jest niezwykle wartościowym narzędziem leczniczym i profilaktycznym, zarówno dla dzieci, jak i dla osób dorosłych.


Bajki pozwalają rozwijać wyobraźnie dziecka. I przede wszystkim - zawsze kończą się dobrze, więc bajka kształtuje pojęcie "dobra" i "zła".
A tak naprawdę, kto nie lubi bajek? Przyznajmy się sami:-) Czy czasami nie chcemy, aby nasze życie nie było bajką?:-)))Zofia Kilarska edytował(a) ten post dnia 09.07.08 o godzinie 21:43
Maria Markiewicz

Maria Markiewicz piszę, bo lubię

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Nowa książeczka bajkoterapeutyczna, dla dzieci mniejszych i całkiem dorosłych:
Maria Tibbar "Bajki dla duszy. Serowy Książę i inne opowiadania"
dostępna w dobrych księgarniach zarówno "naziemnych" jak i internetowych:


Obrazek

http://rabbit-hole.eu/419-bajki-dla-duszy-serowy-ksiaz...

wydanie: pierwsze
oprawa: twarda
data wydania: maj 2010
ISBN: 978-83-7505-598-6
format: 124x194 mm
stron: 80
kategoria: Literatura piękna »
cena: 14.90 zł



opis wydawcy:

Serowy książę i inne opowiadania to książka przeznaczona zarówno dla czytelników najmłodszych, jak i tych, którzy okres zabawy i beztroski mają już za sobą.
Opowiadania są niezwykle pogodne. Mogą pełnić rolę bajek "na dobranoc" czytanych przez rodziców lub być pierwszą samodzielną lekturą. Bajeczki pozwalają dzieciom odkrywać nowe światy, przeżywać niezwykłe przygody wraz z bohaterami, a także uczą co jest w życiu ważne - przyjaźń, wzajemna życzliwość, dobroć.
Dorośli czytelnicy również znajdą w tych opowieściach coś dla siebie. Można śmiało stwierdzić, że bajeczki te mają działanie terapeutyczne. Przywracają wiarę w marzenia, przypominają, że warto szukać swej własnej drogi i pokazują, jak żyć w zgodzie z samym sobą.
Maria Markiewicz

Maria Markiewicz piszę, bo lubię

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

W naszym książkowym dziale pojawiła się kolejna cudowna książeczka "Narodziny księżniczki" to opowieść zarówno dla dzieci , jak i dziewcząt i pań - to historia narodzin kobiecości...

Obrazek

http://rabbit-hole.eu/ksiazki/705-narodziny-ksiezniczk...

Narodziny księżniczki

Ildikó Boldizsár, Katalin Szegedi

Format: 220x320mm
Oprawa twarda
Ilość stron: 36
Wiek: 3+

Książka jest owocem współpracy dwóch wyjątkowych węgierskich artystek: Ildikó Boldizsár – folklorystki, pisarki i bajkoterapeutki oraz Katalin Szegedi – wielokrotnie nagradzanej ilustratorki.

Twórczość ich obu ma, w najlepszym sensie tego słowa, bardzo kobiecy charakter: zarówno bajki Ildikó Boldizsár jak i obrazy Katalin Szegedi tworzą świat, który – poprzez bogate struktury i wyraziste barwy powierzchni oraz tajemniczy żar podświadomych głębi – jest zwyczajowo kojarzony z żeńskim aspektem człowieczeństwa.

Narodziny księżniczki to ilustrowana książka dla dziewczynek, które – w myśl idei zawartej w tekście – zawsze uważają się w głębi serca za ukryte księżniczki. Na tym wyobrażeniu Ildikó Boldizsár opiera swoją baśń. W chwili narodzin dziewczynki, niebiańskie księżniczki udzielają jej swoich błogosławieństw. Jest ich dziewięć, a każda reprezentuje inny element przyrody (gwiazdy, ptaki, drzewa, wzgórza etc.). Obrazy stworzone przez Katalin Szegedi łączą je ponadto z różnymi kontynentami i kręgami kulturowymi (europejskim, afrykańskim, indyjskim, dalekowschodnim), zakreślając szerokie spektrum możliwych wzorców osobowych – albo jedynie inspirujących konwencji. Poprzez bajkową estetykę koncentrującą się na łączeniu naturalnych i moralnych aspektów poszczególnych elementów ludzkiego doświadczenia za sprawą jednoczącej siły piękna, aspekty natury reprezentowane przez niebiańskie księżniczki nawiązują ściśle do cnót moralnych (dobra, radości, cierpliwości etc.), które sprawić mogą, że nasze egocentryczne małe księżniczki staną się otwartymi, wolnymi od uprzedzeń dorosłymi.
Książka może być doskonałym prezentem z okazji narodzin dziewczynki, urodzin (od pierwszych do sto pierwszych), wieczoru panieńskiego i każdego innego dnia, w którym chce się powiedzieć kobiecie coś wyjątkowego.

„Niewyczerpany potencjał towarzyszący każdej nowo narodzonej istocie ludzkiej może zostać urzeczywistniony za sprawą życzliwego słowa. Ta jakże prosta, a zarazem optymistyczna myśl przewija się przez całą książkę, która koncentruje się głównie na życiu dziewcząt. Tutaj każda dziewczynka rodzi się księżniczką i zostaje, jak w baśni, obdarzona pięknem, dobrocią, cierpliwością i prawdomównością oraz otrzymuje nieocenione wsparcie wróżek należących do różnych kultur. Świat wyobraźni uzupełnia rzeczywisty świat przyrody – słońce, księżyc, wiatr i deszcz – a wszystko sprzyja temu, by bohaterka opowieści – nowo narodzona dziewczynka – osiągnęła baśniową doskonałość. W książce tej autorka i ilustratorka wzajemnie się wspierają i inspirują. Baśniowe życzenia i magiczne imiona księżniczek znajdują odzwierciedlenie w pięknych ilustracjach wykonanych techniką kolażu”.
Maria Markiewicz

Maria Markiewicz piszę, bo lubię

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

i jeszcze jedno cudeńko :)
świeżutka, jeszcze ciepłą książeczka

Katalin Szegedi "Lenka"

wyd. Namas

grudzień 2010

34 str

twarda oprawa

20x17cm

Mała pulchna Lenka uwielbia rysować. Bardzo chciałaby mieć przyjaciół, ale dzieci ją odrzucają. Czy uda jej się znaleźć kogoś kto ją polubi taką jaką jest?

Dla najmłodszych o otwartości i akceptacji.


Obrazek

http://rabbit-hole.eu/ksiazki/747-lenka.html
Daniel Siedlecki

Daniel Siedlecki szukam nowych wyzwań

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Agnieszka Pyza:
:) Super

Zofia Kilarska:
Agata S.:
Treści bajek terapeutycznych koncentrują się wokół sytuacji emocjonalnie trudnych, które zdarzają się w życiu każdego człowieka. Wspieranie poprzez te bajki polega na wzbogacaniu wiedzy o sobie i świecie.

Istnieją dwa rodzaje bajek terapeutycznych:
1. Bajki psychoedukacyjne2. Bajki psychoterapeutyczne
Bajki psychoedukacyjne – działają przede wszystkim na sferę poznawczą człowieka, wspierają jego rozwój, przedstawiają inny sposób myślenia, odczuwania i działania. Bajki te konkretyzują emocje, przypisując je określonym zdarzeniom, stymulują empatię, obrazują jak ważne są właściwe relacje z innymi.

Bajki psychoterapeutyczne – mają wskazać inne wzory myślenia odczuwania działania.Mają umożliwić kontrolę poznawczą, dać wsparcie emocjonalne i skompensować niezaspokojone potrzeby.

Zatem bajki psychoedukacyjne głównie wspierają w rozwoju a bajki psychoterapeutyczne odnoszą się do niezaspokojonych potrzeb i niskiej samooceny, próbując skompensować, zmodyfikować, skorygować czy odbudować obraz własnej osoby.

Zachęcam wszystkich do zagłębienia się w tematykę szeroko rozumianej biblioterapii, w tym terapii bajką, która jest niezwykle wartościowym narzędziem leczniczym i profilaktycznym, zarówno dla dzieci, jak i dla osób dorosłych.


Bajki pozwalają rozwijać wyobraźnie dziecka. I przede wszystkim - zawsze kończą się dobrze, więc bajka kształtuje pojęcie "dobra" i "zła".
A tak naprawdę, kto nie lubi bajek? Przyznajmy się sami:-) Czy czasami nie chcemy, aby nasze życie nie było bajką?:-)))


Bardzo cenię bajki i bogactwo znaczeń, jakie ze sobą niosą, korzystam z ich potencjału w pracy redaktorskiej z osobami w różnym wieku.

Zainteresowały mnie Wasze wypowiedzi, tym bardziej, że bliskie są mi bajki węgierskie:). Dodam jeszcze od siebie, że bajka pokazuje nie tylko podstawowe wzorce ludzkiego myślenia i odczuwania, lecz także otwiera nas na poznanie tego, do czego nie mamy dostępu. Historia o duchach opowiadana przez gawędziarza przy ognisku, czy bajka o śpiącej królewnie czytana dziecku przed snem uruchamiają mechanizmy poznawcze w percepcji słuchacza i rozszerzają jego pole gotowości do rozumienia/pojmowania PRZYSZŁYCH zjawisk.

Warto tu dodać kilka słów na temat genezy bajki. Jest teoria, że bajka wzięła się z wierzeń i mitów. Z wiary, że TO, CO OPOWIADAMY MA OKREŚLONE ZNACZENIE. Patrząc na historię gatunków fabularnych można założyć, że mit przerodził się w bajkę, a bajka w opowiadanie. Sam mit i bajka zresztą nie różnią się formą, lecz funkcją społeczną. Mity odnoszą się do samego rdzenia tego, co plemię uznaje za święte, opowieści mityczne stanowią nie tylko część życia, ale są one częścią każdego człowieka. Bez mitów plemię nie byłoby w stanie istnieć. Mit związany jest z całą rzeczywistością narodu, produkcją, ustrojem społecznym, wierzeniami.

Początek procesu przerodzenia się mitu w bajkę to oderwanie się fabuły i aktu opowiadania od rytuału. Stopniowo dochodzi do tego, że mit traci swoje pierwotne znaczenie. Przekształca się w bajkę. Bajka wolna od uwarunkowania religijnego przekształca się w opowiadanie artystyczne. Kiedy mit przestaje być świętą opowieścią wtedy mamy do czynienia z narodzinami opowieści fabularnej. Dzisiaj anegdotyczna fabuła literacka jest realizowana bardziej w grach komputerowych, czy RPG, niż w tradycyjnej literaturze, choć często można spotkać nawiązujące do opowieści mitycznych utwory literatury s-f, czy fantasy.

Funkcja terapeutyczna czytania bajek(literaturoznawcy nazywają ją "kompensacyjną") jest właśnie pochodną procesu przyswajania/rekonstrukcji podstawowych znaczeń. Ogromne korzyści można moim zdaniem odnieść z ćwiczenia umiejętności pisania bajek. Często różne traumatyczne wydarzenia w życiu powodują, że człowiek traci, bądź w ogóle nie nabywa zdolności do tworzenia/rozwijania opowieści, głównie podstawowej opowieści - o sobie samym. Odnowienie tej umiejętności
pomaga wyjść ze stanu zawieszenia SENSÓW i ZNACZEŃ.Daniel Siedlecki edytował(a) ten post dnia 23.01.11 o godzinie 23:53
Agnieszka Spiżewska

Agnieszka Spiżewska TimeMashinka - bajki
na twoją miarę

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

Wszystkie wypowiedzi przeczytałam z zainteresowaniem i z wieloma się zgadzam. Sama od zawsze lubiłam wymyślać historie - niektóre coś mi kompensowały, wszystkie jeszcze bardziej pobudzały wyobraźnię i pchały do przodu.

Przerabiam teraz temat od początku z moim dwuletnim synem. Zauważyłam, że o ile większość bajeczek dla dzieci trzyma się ziemi, o tyle same dzieci zaczynają układać swoje pierwsze fantastyczne fabuły. Staram się właśnie tę zdolność rozwijać w moim synu i wspólnie np. jemy książkowe pomidory albo opowiadamy o tym, jak to minął nam dzień (np. dziś mój syn był w kosmosie i jadł żurek) - bez cenzury :)

Postanowiłam zacząć spisywać moje "eksperymenty na dzieciach" - ucieszę się, jak zechcecie ze mną o tym porozmawiać z punktu widzenia specjalistów.

http://timemashinka.blogspot.com

konto usunięte

Temat: Opowieści i bajki terapeutyczne

"Niestworzone historie bajki edukacyjne" pod redakcją Beaty Ziółkowskiej

liczba stron: 181
oprawa: miękka
rok wydania: 2007

...Opowieści zawarte w niniejszym zbiorze są literackim debiutem studentów i pracowników Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu oraz ich znajomych i przyjaciół. Autorzy bajek są przede wszystkim mamusiami, tatusiami, ciociami, wujkami i przyjaciółmi dzieci, a stworzony przez nich zbiór jest dowodem fascynacji z najmłodszymi i ich rozwojem.

Każda bajka na początku posiada temat oraz cel np.

1 bajka: O Kasi która gubiła kolory

Temat: Lęk przed rozstaniem z opiekunem

Cel: Uświadomienie dziecku, że pobyt w przedszkolu może być atrakcyjny, bezpieczny pomimo rozstania z rodzicami, a rozłąka z nimi jest jedynie czasowa, wskazanie, iż inni opiekunowie mogą zapewnić dziecku miłe, pouczające i bezpieczne spędzenie czasuEwa C. edytował(a) ten post dnia 29.07.11 o godzinie 19:49

Następna dyskusja:

Bajki dla 3 i 5 -latka




Wyślij zaproszenie do