Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Dawid Mackowiak:
Moim zdaniem tak.
Jako st. inspektor możesz miec nawet własną działalnośc w celu prowadzenia szkoleń, nie możesz jednak świadczyc usługi służby BHP jako firma.


zgadza się jako inspektor nie może, tylko jako specjalista??
ja to robię z dużym powodzeniem na zasadzie outsourcingu,
który dla firm jest dużo wygodniejszy

za KP przypominam:
"w przypadku braku odpowiednich pracowników, można powierzyć zadania służby BHP specjalistom spoza zakładu"Marek Spiżewski edytował(a) ten post dnia 16.01.09 o godzinie 09:20

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Marek Spiżewski:
a niby dlaczego nie może prowadzić usługi służby BHP jako firma ??
ja to robię z dużym powodzeniem na zasadzie outsourcingu,
który dla firm jest dużo wygodniejszy

za KP przypominam:
"w przypadku braku odpowiednich pracowników, można powierzyć zadania służby BHP specjalistom spoza zakładu"

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Tekst jednolity: Dz. U. Nr 246, poz. 2468):
(...)

3) § 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów, starszych specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

2. Pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:

2) starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:

a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp

lub

b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

3) specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

(...)

4. W przypadku, o którym mowa w art. 23711 § 2 Kodeksu pracy, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy, którzy spełniają co najmniej wymagania określone w ust. 2 pkt 3, lub osobie, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat.

No to już nie kumam? Z rozporządzenia wynika że jedynie SPECJALISTA ds BHP może mieć firmę i prowadzić outsourcing.

No i w sumie dlaczego jako st. inspektor ds BHP mogę mieć firmę i szkolić, a nie mogę prowadzić firmie całego BHP?

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

jako inspektor nie możesz pełnić obowiązków służby BHP

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Marek Spiżewski:
jako inspektor nie możesz pełnić obowiązków służby BHP

A dlaczego nie?

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Tekst jednolity: Dz. U. Nr 246, poz. 2468):

(...)
"§ 4. 1. Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów, starszych specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:
1) inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,
(...)

Po studiach podyplomowych będę miał st. inspektora, ale jestem ciekaw na jakiej podstawie inspektor nie może pełnić obowiązków służby BHP?.
Dawid Maćkowiak

Dawid Maćkowiak Menadżer Fizycznej
Ochrony Mienia,
Impel Seciurity
Polska

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Adam Koźbiał:

A więc na czym polega główna różnica między Specjalistą ds. BHP, a St. Inspektorem ds. BHP ?

Od Specjalisty ds. BHP, możemy prowadzić zadania służb bhp jako firma zewnętrzna, czyli umowa zlecenie, jeżeli chodzi o usługę Służby BHP, umowa o dzieło jeśli chodzi o szkolenia.

Od od St. Inspektora ds. BHP, możemy prowadzić zadania służby bhp jako osoba fizyczna, jeśli chodzi o prowadzenie szkoleń można to robić jako firma zewnętrzna, tylko po co ?

Jako osoba fizyczna podpisujemy u mowę o pracę np.: 1/21 etatu + premia uznaniowa i pełnimy zadania służby BHP, ograniczeń w podpisywaniu umów nie ma.

Drugi wariant jeżeli jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę na pełen etat, możemy podpisywać umowy zlecenia bez ograniczeń dla służb bhp jako osoba fizyczna, bo ZUS zapłacił Ci już inny pracodawca. Umowy zlecenia, jeśli chodzi o tylko szkolenia.

Kontrolowali mnie z PIP-u, ZUS-u, nawet miałem jedno wezwanie do


Ja bym się trzymał tej interpretacji.

St. insp BHP - służba BHP na etat lub zlecenie i tak przez rok aż nie uzyska się stopnia specjalisty.

Specjalista BHP - służba BHP jako firma zewnętrzna i co miesiąc wystawiana fakturka lub na zlecenie co komu sie bardziej opłaci

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

St. insp BHP - służba BHP na etat lub zlecenie i tak przez rok
aż nie uzyska się stopnia specjalisty.

Ale czy umowa zlecenie może być w przypadku st. inspektora? Chyba jedynie umowa o pracę, na ileś tam etatu. W rozporządzeniu jest napisane - "pracowników, pracownikami":

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Tekst jednolity: Dz. U. Nr 246, poz. 2468):
(...)
"§ 4. 1. Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów, starszych specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

2. Pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:
(...)

a na podstawie Kodeksu Pracy:
(...)
Art. 2.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
(...)

Wydaje mi się że bezwzględnie rok stażu pracy muszę mieć na podstawie umowy o pracę, nie ważne jaki etat. Raczej liczy się rodzaj umowy, w tym przypadku musi to być umowa o pracę a nie umowa cywilnoprawna. Tak na mój rozum.
Dawid Maćkowiak

Dawid Maćkowiak Menadżer Fizycznej
Ochrony Mienia,
Impel Seciurity
Polska

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Dochodzę do wniosku, że właśnie tak chyba jest, albo też lepiej tak zrobic

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

tak tak zgadzam się
Adam Koźbiał

Adam Koźbiał Właściciel firmy
PROEDUKACJA Adam
Koźbiał

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Art. 31.

1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.

2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.

3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

Podstawa prawna:

KONSTYTUCJA
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 10.§ 1. Każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikomu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie, nie można zabronić wykonywania zawodu.

Podstawa prawna:

art. 10.§ 1. Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

W ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy - jest aktem prawnym niższej rangi niż ustawa, mimo że odnosi się do art. Art. 237. 11 §1. KP, dlatego to rozporządzenie jest kolejnym nic nie wartym bublem prawnym.

Wszystkie ograniczenia zawodowe w tym rozporządzeniu, z mocy prawa są nieważne.

.... a więc koledzy można wszystko :). Adam Koźbiał edytował(a) ten post dnia 17.01.09 o godzinie 00:49
Adam Koźbiał

Adam Koźbiał Właściciel firmy
PROEDUKACJA Adam
Koźbiał

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Osobiście jestem ciekawy czy ktoś odważy się podważyć artykuł 31 punk 3 Konstytucji Rzeczpospolitej z 2 kwietnia 1997 r.
Mn P.

Mn P. Specjalista ds.
BHP/Inspektor p.
poż.

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

A co z fakturami kiedy właściciel firmy dla którego wykonam zlecenie zażyczy jej sobie ?
Piotr D.

Piotr D. w czym mogę pomóc?

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

" jak się dzielić to tylko forty-forty, dwadzieścia % pobiera tutaj kasa". Tak mówia słowa piosenki. Masz problem z fakturą - daj znac na priv. Wystawie ile trzeba, ale...pamietaj o słowach piosenki;)
Mn P.

Mn P. Specjalista ds.
BHP/Inspektor p.
poż.

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Byłbym wdzięczny za formularz organizacji stanowisk pracy według 5S...może ktoś ma taki bo już nie wiem jakie kryteria mam wymyślać...
Jarosław Słaby

Jarosław Słaby Główny Specjalista
ds. Bezpieczeństwa i
Higieny Pracy

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Marcin Paluszek:
Byłbym wdzięczny za formularz organizacji stanowisk pracy według 5S...może ktoś ma taki bo już nie wiem jakie kryteria mam wymyślać...

Podaj @ to prześlę ankietę 5S.
Adam Koźbiał

Adam Koźbiał Właściciel firmy
PROEDUKACJA Adam
Koźbiał

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Marcin Paluszek:
A co z fakturami kiedy właściciel firmy dla którego wykonam zlecenie zażyczy jej sobie ?

art. 300 [Kodeks Pracy] W sprawach nie unormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy.

Sporządzamy umowę o dzieło lub zlecenie z pracodawcą i wystawiamy mu rachunek, jako osoba fizyczna, po zakończonym roku kalendarzowym czekamy na PIT 11, żeby rozliczyć się ze skarbówka ale trzeba spełnić jeden z dwóch warunków.

Warunek pierwszy - jedna z umów umowa o pracę, wtedy inne umowy cywilnoprawne są traktowane jako dodatkowa praca.

lub

Warunek drugi – jedna umowa cywilnoprawna uzusowiona, wtedy inne umowy cywilnoprawne są traktowane jako dodatkowa praca.Adam Koźbiał edytował(a) ten post dnia 10.04.10 o godzinie 02:02
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Adam Koźbiał:
Marcin Paluszek:
A co z fakturami kiedy właściciel firmy dla którego wykonam zlecenie zażyczy jej sobie ?

art. 300 [Kodeks Pracy] W sprawach nie unormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy.

Sporządzamy umowę o dzieło lub zlecenie z pracodawcą i wystawiamy mu rachunek, jako osoba fizyczna, po zakończonym roku kalendarzowym czekamy na PIT 11, żeby rozliczyć się ze skarbówka ale trzeba spełnić jeden z dwóch warunków.

Warunek pierwszy - jedna z umów umowa o pracę, wtedy inne umowy cywilnoprawne są traktowane jako dodatkowa praca.

lub

Warunek drugi – jedna umowa cywilnoprawna uzusowiona, wtedy inne umowy cywilnoprawne są traktowane jako dodatkowa praca.Adam Koźbiał edytował(a) ten post dnia 10.04.10 o godzinie 02:02

A czy ja mogę pracować w jednej firmie na pełnym etacie na cłkowicie innym stanowisku (np księgowy) a otowrzyć swoją firmę i prowadzić szkolenia z zakresu BHP dla innych firm? Czy musiałbym posiadać do tego tytuł specjalisty czy jednak tak, jak piszesz w swoich postach mogę być tylko st. inspektorem ?
Barbara M.

Barbara M. Menedżer ds. ochrony
środowiska,
bezpieczeństwa i
higieny...

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

jeśli chodzi tylko o szkolenia to ja uważam, że mógłyś pracować jako księgowy i mieć prowadzić szkolenia nie będąc specjalistą (po odpowiednim wpisie w zakres działalności, no i pytanie czy wg potencjalnych kontrahentów miałbyś "zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia"), ale jeśli zapewniałbyś komleksową obsługę firm w kwestiach bhp to już musiałbyś mieć podyplomówkę + roczny staż (przynajmniej specjalistę)...
zawsze możesz w swoeje firmie zatrudnić specjalistę:)
Adam Koźbiał

Adam Koźbiał Właściciel firmy
PROEDUKACJA Adam
Koźbiał

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Do puki rozporządzenia o służbach bhp, nie podniosą do rangi ustawy behapowcem może być praktycznie każdy.

Mało tego jeżeli organ kontrolujący, podważy kompetencję takiej osoby, urzędnik kontrolujący tworzy delikt prawny, w zakresie prawa pracy, art. 10 Kodeks Pracy i art pośrednie, prawa cywilnego art 300 Kodeks Cywilny i art pośrednie, delikt w zakresie Prawa Karnego art 212 Kodeksu Karnego [zniesławienie], potem tylko mały krok do powództwa adhezyjnego [proces cywilny, w ramach procesu karnego ], urzędnik przed którym się toczy postępowanie karne, na czas postępowania procesu karnego powinien być zawieszony w swoich obowiązkach, jeżeli nie jest zawieszony, wysyłamy zapytanie do właściwego organu, przez kancelarię prawną i wtedy nie ma mocnych, wszędzie musi być umocowanie ustawowe, umocowanie ustawowe nie może być umocowaniem blankietowym i nie może w zakresie prawa podmiotowego odsyłać do przepisów, o randze niższej niż ustawa.

Tak to w praktyce jest, pracodawca zatrudnia behapowca za jego wiedzę i skuteczność w praktyce.

Wiem że to co piszę nie wszystkim się podoba ;-) ale :

DURA LEX, SED LEX - TWARDE PRAWO, ALE PRAWO: zasada prawnicza wyrażająca absolutną supremację norm prawa, zgodnie z którą należy bezwzględnie stosować się do przepisów ustawy niezależnie od ich uciążliwości oraz konsekwencji dla zobowiązanego.

Dla ciekawych dopiszę: Słowa te przypisuje się Ulpianowi.

Język prawny lub prawniczy jest trudny do zrozumienia, dlatego przy sprawach złożonych prawnie, zawsze doradzam współpracę z mecenasem, bo warto stosować zasadę RWD.Adam Koźbiał edytował(a) ten post dnia 17.04.10 o godzinie 13:27
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Barbara M.:
jeśli chodzi tylko o szkolenia to ja uważam, że mógłyś pracować jako księgowy i mieć prowadzić szkolenia nie będąc specjalistą (po odpowiednim wpisie w zakres działalności, no i pytanie czy wg potencjalnych kontrahentów miałbyś "zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia"), ale jeśli zapewniałbyś komleksową obsługę firm w kwestiach bhp to już musiałbyś mieć podyplomówkę + roczny staż (przynajmniej specjalistę)...
zawsze możesz w swoeje firmie zatrudnić specjalistę:)


Basiu dziękuję Ci za Twoją wypowiedź ale nastapił mały błąd w zrozumieniu mojego zapytania, więc go wyjaśnie...

Generalnie chodzi mi o to, że :

a) mając st.inspektora ale nie posiadając jeszcze 1 roku praktyki w zawodzie bhpowca(np. dopiero pół roku) czy moge zalożyć swoją działalność związaną ze szkoleniami z zakresu BHP a przy okazji pracowałbym dodatkowo na pełnym etacie w firmie A jako np. księgowy(aby uniknąć płacenia wysokiego ZUSu)
b) jakie czynności mógłbym wykonywać z zakresu BHP mając swoją działalność (z tego co pisze Adam, rozumiem iż teoretycznie mógłbym prowadzić nawet pełną obsługę firm z zakresu BHP) pomimo tego,że dotej pory myślałem iż mógłbym prowadzić tylko same szkolenia bo pełną obsługę niby mógłbym prowadzić mając przynajmniej specjaliste

Będę wdzięczny jesli ktoś odpowie mi na takie pytania (mieliśmy mała polemikę na ten temat wśród kolegów i chciałbym mieć jasność sytuacji)
Piotr D.

Piotr D. w czym mogę pomóc?

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Generalnie chodzi mi o to, że :

a) mając st.inspektora ale nie posiadając jeszcze 1 roku praktyki w zawodzie bhpowca(np. dopiero pół roku) czy moge zalożyć swoją działalność związaną ze szkoleniami z zakresu BHP a przy okazji pracowałbym dodatkowo na pełnym etacie w firmie A jako np. księgowy(aby uniknąć płacenia wysokiego ZUSu)

A jaki to problem? Zakładaj i już. Wolność biznesu. Kto Cię sprawdzi? Ty zakładasz firmę szkoleniową. A czy akurat Ty szkolisz? Aaaa to juz inna sprawa;)
b) jakie czynności mógłbym wykonywać z zakresu BHP mając swoją działalność (z tego co pisze Adam, rozumiem iż teoretycznie mógłbym prowadzić nawet pełną obsługę firm z zakresu BHP) pomimo tego,że dotej pory myślałem iż mógłbym prowadzić tylko same szkolenia bo pełną obsługę niby mógłbym prowadzić mając przynajmniej specjaliste

No i ma rację.
Będę wdzięczny jesli ktoś odpowie mi na takie pytania (mieliśmy mała polemikę na ten temat wśród kolegów i chciałbym mieć jasność sytuacji)

Polemiki sa wskazane, bo ma sie "ogólne pojęcie nie zamącone znajomością tematu"



Wyślij zaproszenie do