Maciej
Ż.
Meble biurowe jako
skuteczne narzędzie
pracy:
www.optymal...
Temat: Pytanie do praktyków BHP
Witam.Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe) stanowisko pracy biurowej (z komputerem) powinno spełniać szereg wymogów, dotyczących m.in. funkcji i zakresu regulacji fotela biurowego, odległości i wysokości ekranu komputera względem oczu itp.
Od 15 lat zajmuję tworzeniem optymalnych warunków pracy intelektualnej (zwanej potocznie biurową, choć nie tylko biur dotyczącą) poprzez dobór i odpowiednią aranżację wyposażenia meblowego, z uwzględnieniem m.in. ergonomii, funkcjonalności, psychologii pracy, itd.
Z moich obserwacji:
- 75% stanowisk pracy w polskich biurach nie spełnia w/w wymogów prawa (zwłaszcza w zakresie foteli biurowych)
- de facto każde stanowisko wyposażone w komputer przenośny (notebook/laptop, netbook, tablet) bez zewnętrznego monitora lub podstawki/stacji dokującej oraz zewnętrznej klawiatury nie spełnia w/w wymóg prawa - używając "gołego" laptopa mamy ekran za blisko i za nisko.
Czy spotkaliście się praktyce z kontrolami PiP w zakresie zgodności stanowisk biurowychkomputerowych z przepisami BHP? I jakie były tego efekty?
Będę wdzięczny za wszelkie informacje na ten temat.