Temat: Palarnia w zakładzie pracy
Wiadomo,że nie ma zapisów, że palarnie muszą być,są tylko podane jakie są wymogi do palarni, jako pomieszczeń, ale:
Interpretacja przepisów antytytoniowychwg Sądów Administracyjnych
Interpretacja ta wynika m.in. z następujących wyroków Sądów Administracyjnych:
z dn. 24.01.2003r. – IISA/Łd 1887/99
z dn. 7.06.2002r. – SA/Bk 230/02
z dn. 4.04.2007r. – I OSK 892/06
Wprowadzenie całkowitego zakazu palenia na terenie firmy może być postrzegane jako przejaw dyskryminacji pracowników palących
Wprowadzenie całkowitego zakazu palenia tytoniu (bez zapewnienia palarni na terenie zakładu pracy) będzie skutkowało tym, że przy każdorazowym wyłamaniu się grupy pracowników z tego zakazu osoby niepalące będą eksponowane na dym tytoniowy
Pracodawca zatrudniający przynajmniej 20 pracowników jest zobligowany do założenia palarni spełniającej wymagania Rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp
-------------------------------------------------------------------
Interpretacja wymienionych przepisów antytytoniowych przez Państwową Inspekcję Pracy
Interpretacja wg Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy, np.:
z dn. 20.06.2007r. – GNP/112/4560-311/07/PE
Pracodawca nie ma obowiązku tworzenia palarni w swoich oddziałach, w których liczba pracowników jest mniejsza niż 20. W ww. opinii PIP kryterium zatrudnienia należy odnosić osobno do każdego z oddziałów zlokalizowanych w różnych punktach geograficznych, a nie do ogólnego stanu zatrudnienia firmy. [3]
-------------------------------------------------------------------
Kontrowersje wokół interpretacji
§ 111. 1. Rozporzadzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp mówi, iż pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne.
Natomiast pojawiają się wątpliwości, czy palarnie można w ogóle zaliczyć do pomieszczeń higieniczno – sanitarnych.
Art. 5. 1. Ustawy antytytoniowej zabrania palenia wyrobów tytoniowych poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi w pomieszczeniach zakładów pracy
Tak więc nie ma tu bezpośredniego nakazu założenia palarni
§ 40. 1. Załącznika III do Rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp podaje, iż palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach (palarniach)
Tak więc z tego zapisu trudno wywnioskować, że w zakładach pracy nie można wprowadzać całkowitego zakazu palenia, tak wiec że palarnia mus być
§ 2. art. 207 Kodeksu Pracy mówi, że pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (…).
Zwraca się uwagę, że ciążący na pracodawcy obowiązek stwarzania higienicznych i bezpiecznych warunków pracy zasadniczo przeczy tezie o dopuszczalności palenia tytoniu.
Art. 20 Konstytucji RP mówi, iż społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
Stawia się pytanie, czy czasem nakaz tworzenia miejsc do palenia nie narusza konstytucyjnie chronionej wolności gospodarczej
§ 41.2 Załącznika III do Rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp mówi, iż w palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia (…).
Właściwe przygotowanie palarni wg tego przepisu wymaga wcześniejszego zdobycia informacji nt. liczby palących pracowników, natomiast zwraca się uwagę, iż to stoi w sprzeczności z art. 27 ust. 1 Ustawy z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.), który zabrania przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.
-----------------------------------------------------------------
Polecam
Drogi Menadżerze,
Jeśeli chcesz uniknąć różnorodnych strat związanych z paleniem tytoniu przez
pracowników np. dotyczących ograniczeń czasu pracy, zwiększonej absencji chorobowej, a
jednocześnie m.in. wzmocnić pozytywny społeczny wizerunek firmy, czy poprawić jakość
produktu i obsługi klienta, to z pewnością warto wprowadzić u siebie program uwolnienia od
dymu tytoniowego.
http://www.akmedcentrum.eu/gfx/pub/palenie_w_pracy.pdfJózef Mirowicz edytował(a) ten post dnia 15.02.10 o godzinie 20:39