Leszek G.

Leszek G. General Motors
Manufacturing Poland
sp z o.o.

Temat: Lockout/Tagout

Witam wszystkich.
Rzadko wypowiadam się na forum, ale często je czytam. Zwracam się do wszystkich osób czytających moją wypowiedź, z prośbą o podzielenie się swoimi uwagami na temat procedury Lockout/Tagout. Czy jest Wam znana, co niej sądzicie, jakie są rezultaty jej stosowania w Waszych firmach? Czy istnieje w Waszych firmach zainteresowanie ta procedurą?
Z mojej strony mogę powiedzieć, że przez 12 lat mojej pracy w gliwickim Oplu (w tym 6 rok jako bhpowiec) doszło do jednego zdarzenia niebezpiecznego (na szczęście tylko siniaki)w czasie stosowania Lockoutu podczas prac remontowych, a wierzcie mi - są tych urządzeń grube setki o ile nie tysiące.
Zapraszam chętnych do dyskusji...

konto usunięte

Temat: Lockout/Tagout

hej
wlasnie skonczylem wdrazac LOTO w mojej firmie
ogolne uwagi - wszyscy wiedza, ze takie systemy sa potrzebne, nawet ubezpieczyciele
problem w tym, ze aby wdrozyc cos takiego, nie wystarczy jeden czlowiek, ktory oganie caly temat, trzeba wdrozyc w temat pol zakladu
napisz konkretnie jakich informacji potrzebujesz, chetnie wymienie sie doswiadczeniem
masz jakies otowe instrukcje/procedury postepowania?
Leszek G.

Leszek G. General Motors
Manufacturing Poland
sp z o.o.

Temat: Lockout/Tagout

witam
sorki, może źle to ująłem w mojej poprzedniej wypowiedzi, więc uzupełnię ją: w mojej firmie Lockout działa od początku jej istnienia i uważam, że procedura przynosi bardzo duże, wymierne korzyści - tak jak pisalem: w ciągu 12 lat 0 wypadków podczas prac konserwacyjnych, remontowych, itp. Te problemy, które opisałeś, są mi znane, tzn. mam świadomość ich istnienia podczas wdrażania w "starych" firmach. Co innego, gdy tak jak w mojej firmie obowiązywało to od początku... W tej chwili piszę pracę dyplomową na ten temat i zbieram informacje jakie problemy są napotykane podczas wdrażania tej procedury...

konto usunięte

Temat: Lockout/Tagout

problemy:
- brak swiadomosci pracownikow podrzednych (mechanikow, elektrykow, spawaczy, slusarzy itp) o zagrozeniach stwarzanych przez maszyny - kazdy robi drobne naprawy od lat i nigdu JEMU sie nic nie stalo
- brak motywacji ze strony kierownictwa dla pracownikow
- zbyt malo informacji w sieci i prasie specjalistycznej nt. systemow lockout
- wysokie koszty zakupu blokad
- slabe kwalifikacje firm sprzedajacych gotowe rozwiazania
- slaba znajomosc wlasnego parku maszynowego w zakladach, co prowadzi do zakupu niewlasciwych blokad
to tyle na szybko
jak widac male jest zainteresowanie
co jeszcze mi sie nasuwa, to kazdy zaklad musi sam sobie opracowac wlasne procedury blokowania, uwzgledniajac w nich kolejnosc dokonywania czynnosci - od wydania blokad i kluczy, poprzez nadzor nad blokowaniem, wypelnienie dokumentow itp.

temat pracy fajny, jesli skonczysz, chetnie przestudiuje :)
Zbigniew Krukowski

Zbigniew Krukowski
www.polnocnolubuskie
.blogspot.com -
Wedrowki po
polnocnej...

Temat: Lockout/Tagout

No wiec tak:
- dopoki nie masz systemu przez 2-3 lata, to bedziesz klal. Bo np. co, jak ktos zapomni zabrac klodke i pojdzie do domu? A co, jak zablokuje maszyne, przylazi nastepny - eee, klodka jest, ja swojej nie zakladam - pierwszy za chwile swoja zabiera, drugi nadal jest w srodku? itp. itd.
- co do "swiadomosci pracownikow" - juz wspominalem o przypadku, gdy gostek sobie przewiesil karteczke "nie uruchamiac! remont" i wystartowal maszyne, nie zastanawiajac sie, gdzie jest mechanik - no, zabezpieczenie by pomoglo, ale PRZY SWIADOMYCH pracownikach, wystarczy system tablic ostrzegawczych, przy NIESWIADOMYCH - to i system nie pomoze. Zwlaszcza, ze czasem TRZEBA zostawic sobie wlaczone napiecie, wiec musialbys blokowac poszczegolne elementy zatrzymujace.

Mysle, ze nie skupiac sie na systemie, tylko - wlasnie - cos samemu opracowac. Problem w tym, ze potrzebujesz osoby rownoczesnie obcykanej z maszynami i przejmujacej sie bezpieczenstwem - czyli wracamy do zrodla :(
PS. jak mialem grzebac w miejscu, gdzie roboczo jest 15kV, to nie ma wiekszej pewnosci jak trzymane w kieszeni bezpieczniki od zasilania mocowego maszynki ;)
Leszek G.

Leszek G. General Motors
Manufacturing Poland
sp z o.o.

Temat: Lockout/Tagout

Cenne uwagi, naprawdę... mam świadomość tych problemów, o których piszecie, ale nie ma to jak potwierdzenie tego przez kogoś innego. Bardzo za nie dziękuję i mam nadzieję, ze jeszcze ktoś, coś doisze. Szczerze mówiąc, tak jak piszecie, procedura jest mało znana, a przez to stosowana, a naprawdę jest godna polecenia. Tylko ta mentalnośc ludzi... "jak coś robię ileś tam lat i nic mi się nie stało..." rutyna bywa czasem zabójcza...

Zapraszam innych do wyrażania swoich opinii w tym temacie...
Marcin R.

Marcin R. BHP i Ochrona
Środowiska

Temat: Lockout/Tagout

Leszek,

szkoda, że nie wpadłeś do Wałbrzycha w zeszłym miesiącu razem z kolegą. Moglibyśmy pokazać parę rozwiązań i porozmawiać o problemach.

Mowa tu o świadomości. Ale skąd jej brak ?
Myślę, że największe wyzwanie to system szkoleń podnoszących świadomość. Rozdanie wszystkim kłódek i rozesłanie procedury to nie wszystko. Podstawą jest tu dobry system edukacji i okresowej kontroli znajomości procedur rozwiązywania problemów - tzw troubleshooting

My mamy dość szeroko rozbudowany system szkoleń w tym zakresie. Możliwość wypadków staramy się wizualizować w specjalnym centrum szkoleniowym.

Ostatnio dostałem mailem taki film:
http://www.youtube.com/watch?v=ylUSEGjl6Ig

Pokazujemy go naszym kursantom.
Jest krótki ale myślę, że oddaje ducha tego staramy się powiedziec
Piotr D.

Piotr D. w czym mogę pomóc?

Temat: Lockout/Tagout

Marcin, piękny i jakże pouczający film. Wczoraj byłem (po raz pierwszy) w nowym zakładzie z branzy metalowej. Praca na 2 (będą 3)zmiany. Oznaczenia ciagów komunikacyjnych, energetyka po sztycach pionowo, nówki maszyny (lasery, prasy itp). Ten film i inne z sygnalizowanych pasują jak ulał. Ja w "metalach" nowy, ale coś takiego jak "przekazanie maszyny" na zmianie to chyba normalka?
Zbigniew Krukowski

Zbigniew Krukowski
www.polnocnolubuskie
.blogspot.com -
Wedrowki po
polnocnej...

Temat: Lockout/Tagout

Piotrze,
ZYCZE CI, zeby to byla normalka - jak nie, to musisz sprawic, zeby bylo to normalka ;)
Marcin R.

Marcin R. BHP i Ochrona
Środowiska

Temat: Lockout/Tagout

to zależy co rozumiesz pod pojęciem "przekazanie maszyny"

pracownik - pracownikowi
utrzymanie ruchu - pracownikowi produkcji
?

Temat: Lockout/Tagout

Lockout/Tagout to temat rzeka. Z pozoru bardzo prosty ale im dalej w las tym więcej drzew jak to się mówi.
Piotr D.

Piotr D. w czym mogę pomóc?

Temat: Lockout/Tagout

Marcin R.:
to zależy co rozumiesz pod pojęciem "przekazanie maszyny"

pracownik - pracownikowi
utrzymanie ruchu - pracownikowi produkcji
?
Bardziej pracownik - pracownikowi. Zeszyt/ksiażka zdawczo-odbiorcza itd? W Strazy zawsze była ( i jest) zmiana słuzby. Ogląda się sprzęt. Niby zaufanie do kolegów ze zmiany przed, ale - jak mawiał klasyk bhp JW Stalin: wierzyć i kontrolować. Czasem wychodziły wstydliwe sprawy.
Do rzeczy: zaczynam się wgryzać w "maszyny stacjonarne". Naprawdę nówka zakład, były 3 (trzy) audity i...wielkie zdziwienie jak się spytałem (pierwsza wizyta!)w jaki spospów znakuja kolizję ciągów komunikacyjnych ludzi i poruszających się maszyn. Czuję że sporo orki mnie czeka...
Marcin R.

Marcin R. BHP i Ochrona
Środowiska

Temat: Lockout/Tagout

każdy zakład (koncern) ma swoją specyfikę.

W żadnej firmie z branży automotive nie spotkałem się z zeszytami czy inną formą przekazania maszyny.

Zazwyczaj jest tak tak, że jedna zmiana kończy o np 13:40 i sprząta i robi przeglądy. Maszyna ustawiana jest w pozycji wyjściowej. Detal zostawiony jest zazwyczaj przed procesem albo tuż za. Nigdy operacja nie jest kończona w połowie.
Jeśli coś jest podejrzane zawiesza się tabliczkę z opisem i wzywa utrzymanie ruchu. Jeśli maszyna jest zatrzymana wisi zawieszka na głównym panelu operacyjnym.
To jakby ogólnie o rozwiązaniu
Piotr D.

Piotr D. w czym mogę pomóc?

Temat: Lockout/Tagout

Dzieki

konto usunięte

Temat: Lockout/Tagout

u siebie zaproponowalem nieco inny uklad:
kierownik wydaje pracownikom dyspozycje zablokowania maszyny, ci blokuja i oddaja klucze do blokad do niego
nastepnie po zakonczeniu zmiany, kierownik przekazuje caly nadzor zmiennikowi lub po prostu zabezpiecza klucze przed niepowolanymi osobami
zazwycza remonty u nas sa kilkudniowe do kilkumiesiecznych, wiec problem z przekazywaniem jest mniej uporczywy
dopuszcza sie jednak odblokowanie maszyn przez pracownikow utrzymania ruchu jedynie w sytuacjach wyjatkowych, wtedy wszyscy musza byc o tym poinformowani a blokady zdejmuje co najmniej 2 osoby, poswiadczajac ten fakt podpisami

Następna dyskusja:

Lockout / Tagout




Wyślij zaproszenie do