Temat: postacie buddy
Witam,
ikonografia buddyjska przez wieki zmieniała się, tak że sposobów przedstawiania buddów (historycznego - Shākyamuniego, ezoterycznego - np. Mahāvairocany itd.) jest niezliczona ilość.
Pomijając zmiany w przedstawianiu postaci które były powiązane z nowymi trendami w sztuce, w buddyzmie ezoterycznym (vajrayāna) na przykład Śākyamuni to jedynie ziemska manifestacja Absolutu („Ciało Przejawione”, nirmānakāya). Jest najniższym poziomem „Trzech Ciał Buddy". Wyższym poziomem jest „Ciało Chwalebne” (sambhoga kāya), gdyż jest to stan bodhisattvy wstępującego w stan Buddy, który w pełni przejawia wszelkie fizyczne oznaki stanu Oświecenia. „Ciało Chwalebne” dzieli się na „Samo-Nagrodzone Ciało” i „Nagradzające kogoś Ciało”przekazujące owoce swego oświecenia dla dobra innych. Ze stanem tym wiąże się „Ciało w Emanacji”(nisyandakāya), które przenika do świata żądzy (tj. piekła, głodnych duchów, zwierząt, walczących demonów, ludzi, istot niebiańskich) by prowadzić inne istoty do oświecenia.
Przy okazji, sam Budda historyczny nie jest przedstawiany tak często w ikonografii późniejszych okresów jak bodhisattvowie. Może gruba postać to właśnie chiński (tzn. z wpływami taoistycznymi) wizerunek któregoś bodhisattvy?
Polecam porównać przedstawienia grupy bodhissatvów ezoterycznych szkoły shingon - vajrayāny):
http://www.shingon.org/deities/jusanbutsu/jusanbutsu.html
Polecam też na początek
http://www.onmarkproductions.com/html/nyorai.shtmlAlicja Kaczorek edytował(a) ten post dnia 28.01.09 o godzinie 16:04