Andrzej Kalinowski

Andrzej Kalinowski Wolny strzelec

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

Witam
mam pytanie odnośnie wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne. Mowa o sprzedaży sprzętu elektronicznego firma - firma. Zgodnie z KC, ma prawo taką odpowiedzialność wyłączyć co jest zaznaczone na FV. Nie sadzę, by jednocześnie dostawca zataił to wadę, urządzenie miało jakąś wadę fabryczną od nowości.
Czy jest możliwość dochodzenia jakoś swoich praw, czy utraty wartości produktu, ewentualnie wymiany na wolny od wad?
Prawda jest taka, że oddając urządzenie do serwisu, mam sprzęt po serwisowy, o znacznie mniejszej wartości.

pozdrawiam
Andrzej Jakubiec

Andrzej Jakubiec Adwokat, doktor nauk
prawnych.
Specjalizuje się w
prawie ...

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

Oczywiście, że jest.
Rękojmia i gwarancja mają tylko służyć poprawie sytuacji kupującego, ale to nie zwalnia sprzedawcy w żaden sposób z odpowiedzialności za nienalezyte wykonanie umowy na zasadach ogólnych. O szczegółah mógłbyć coś napisać, gdybym znał lepiej stan faktyczny.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

Witam,

Nie bardzo rozumiem, dlaczego twierdzi Pan, że oddając urządzenie do serwisu ma Pan sprzęt po serwisowy?! Towar, jak rozumiem, został zakupiony jako pełnowartościowy, tak? Fakt oddania produktu do naprawy oznacza tyle, że urządzenie zostało naprawione. Okreslenia "sprzęt po serwisowy" używa się na towar, który został naprawiony, posiada (lub nie) ograniczoną gwarancję i który został ponownie sprzedany użytkownikowi końcowemu. W Pana sytuacji należy stwierdzić, że ma (będzie miał) towar po naprawie.

Jeżeli chodzi o dochodzenie roszczeń to myślę, że (skoro wyłączona została została odpowiedzialność sprzedawcy z art. 558 par.1) można byłoby spróbować np w oparciu o skutki nie wykonania lub nie właściwego wykonania zobowiązania.

Pozdrawiam
Andrzej Kalinowski

Andrzej Kalinowski Wolny strzelec

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

Andrzej Jakubiec:
Oczywiście, że jest.
Rękojmia i gwarancja mają tylko służyć poprawie sytuacji kupującego, ale to nie zwalnia sprzedawcy w żaden sposób z odpowiedzialności za nienalezyte wykonanie umowy na zasadach ogólnych. O szczegółah mógłbyć coś napisać, gdybym znał lepiej stan faktyczny.
to znaczy, co mam więcej napisać?
generalnie to jest sprzęt elektroniczny, zepsuty był silnik (wada fabryczna, cóż zdarza się), wartość przedmiotu nie jest zbyt wielka.
Sprzedający hurtownia, na fakturze sprzedawca wyłącza odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne.
Marcin Urbańczyk:
ma (będzie miał) towar po naprawie
kupując towar pełnowartościowy zawsze się Pan godzi mieć sprzęt po naprawie ?
Towar nie jest dla mnie, idzie dalej do konsumenta ;)
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

kupując towar pełnowartościowy zawsze się Pan godzi mieć sprzęt po naprawie ?

Oczywiście, że nie. To faktycznie zmienia postać rzeczy. Sądziłem, że jest to towar pełnowartościowy a nie po wcześniejeszej naprawie serwisowej.

Ale czy nie jest to taka sytuacja, że Pan, jako firma, zakupił pewien towar. Przed sprzedażą do klienta końcowego stwierdzona została usterka produktu. Pan, jako firma, zwrócił się do (i tu pytanie) sprzedawcy czy gwaranta(?) a ten chce wykonać naprawę.
W tej sytuacji, przed dalszą sprzedażą towaru do klienta końcowego, mówiłbym jednak o naprawie przedsprzedażnej. W klient końcowy nie kupuje raczej towaru po serwisowego. Kupuje pełnowartościowy produkt, który posiada gwarancję (?).

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

Moim zdaniem jeśli klauzula o wyłączeniu rękojmi jest tylko na fakturze sprzedającemu nic to nie daje. Zgodnie z art 558 k.c. wyłączenia takiego mogą dokonać strony a nie tylko jedna strona. Nie wgłębiając się w dywagacje czym jest faktura z punktu widzenia prawa cywilnego (generalnie jest to dowód zdarzenia gospodarczego tylko), to o ile nie została podpisana przez obie strony, co dawałoby podstawę do twierdzenia że kupujący przyjął takie postanowienie za wiążące, zapis na fakturze jest bezskuteczny. korzystałbym zatem z zapisów o rękojmi.
Andrzej Kalinowski

Andrzej Kalinowski Wolny strzelec

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

teraz znalazłem pewne dokumenty które było trzeba podpisać nawiązując współpracę z tą firmą, między innymi:
Ponieważ towary nabywane są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, strony wyłączają odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne towarów.
:/

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

no to mamy jasność ... a czy był dokument gwarancji ? Jeśłi nie to teoretycznie (ponieważ nie znam dokładnego stanu faktycznego) pozostaje do rozważenia kwestia nienależytego wykonania zobowiązania na zasadach ogólnych..Konrad P. edytował(a) ten post dnia 12.10.11 o godzinie 00:33
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady...

Konrad P.:
Moim zdaniem jeśli klauzula o wyłączeniu rękojmi jest tylko na fakturze sprzedającemu nic to nie daje. Zgodnie z art 558 k.c. wyłączenia takiego mogą dokonać strony a nie tylko jedna strona. Nie wgłębiając się w dywagacje czym jest faktura z punktu widzenia prawa cywilnego (generalnie jest to dowód zdarzenia gospodarczego tylko), to o ile nie została podpisana przez obie strony, co dawałoby podstawę do twierdzenia że kupujący przyjął takie postanowienie za wiążące, zapis na fakturze jest bezskuteczny. korzystałbym zatem z zapisów o rękojmi.

I tu p. Konrad ma zupełną rację. Jeżeli obie strony nie zatwierdziły to faktycznie takie wyłącznie niczego nie daje. Ale skoro jednak zapis taki znalazł się w umowie to wszystko jasne.



Wyślij zaproszenie do