Agnieszka Pluta

Agnieszka Pluta Specjalista ds.
roszczeń (FIDIC),
Specjalista w Dziale
Um...

Temat: Druga reklamacja butów

Reklamowałam buty i zostały wymienione na nowe. Teraz widzę że znów w tej wymienionej parze pojawiła się ta sama wada. Wiem ze miała miejsce nowelizacja ustawy czy mogę żądać zwrotu gotówki?
Mikołaj Skajewski

Mikołaj Skajewski radca prawny -
partner Legalis
Kancelaria Radców
Prawnych...

Temat: Druga reklamacja butów

Ustawa o prawach konsumenta, która wprowadza małą rewolucję w zakresie odpowiedzialności sprzedawcy w stosunku do konsumenta, wejdzie w życie w dniu 25 grudnia 2014 r. Co istotne, zgodnie z art. 51 ustawy, nowe zasady dotyczyć będę umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014 r. Do umów zawartych do dnia 24 grudnia 2014 r. zastosowanie będzie miała dotychczasowa ustawa i zasady z niej wynikające.

Aby otrzymać zwrot gotówki, należy zastanowić się, czy wada jest istotna czy nieistotna, co z kolei pozwoli na ustalenie, czy od umowy może Pani odstąpić.

Za wady istotne uważa się wady, które czynią rzecz bezwartościową lub nieużyteczną dla konsumenta albo niezdatną do zwykłego użytku (vide: komentarz do art. 8 ustawy pod red. J. Jezioro i przywołana tam literatura: A.Ohanowicz, J.Górski, Zarys prawa zobowiązań, s. 38 i 118; B. Kossakowska-Stochlak, Rękojmia i gwarancja, s. 21 - sip. Legalis), ze względu na cel określony w umowie (vide: E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, C. H. Beck, Warszawa, s. 403).

W doktrynie przeważa pogląd, że o istotności lub nieistotności wady, zatem i o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, powinien decydować punkt widzenia kupującego, a zatem jego subiektywna ocena niezgodności z umową, przy uwzględnieniu granic nadużycia prawa (vide: komentarz J. Pisuliński [w:] Systemie Prawa Prywatnego pod red. J. Rajskiego, t. 7, s. 198, wyd. C.H. BECK, Instytut Nauk Prawnych PAN, Warszawa 2004; komentarz Cz. Żuławskiej, [w:] Komentarz do kodeksu cywilnego, pod. Red. G. Bieńka, Księga trzecia, t. 2, Wyd. LexisNexis Warszawa 2007, s. 67; R. Stefanicki, Sprzedaż konsumencka w świetle ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, Monitor Prawniczy nr 7 z 2004 r.). W orzecznictwie doprecyzowano ten pogląd uznawszy, że przy ocenie cechy istotności wady eksponować należałoby przede wszystkim odpowiednie oczekiwania nabywcy związane z funkcjonowaniem towaru, a nie tylko zobiektywizowany stan niezdatności do zwykłego użytku (w ogóle lub w określonym zakresie) lub bezwartościowość w znaczeniu funkcjonalnym.

Akceptując te poglądy i przenosząc je na ustawę o sprzedaży konsumenckiej w literaturze podkreśla się nadto, że wada istotna może także polegać na brakach estetycznych i nie musi być determinowana użytecznością towaru określoną w umowie. Taki pogląd wyraziła m.in. E. Łętowska (Prawo umów, s. 403).

Na przykładzie butów do garnituru. W mojej ocenie, w sytuacji, gdy jeden z butów zmieni kolor - różnica jest widoczna gołym okiem, niezgodność będzie istotna, mimo iż zmiana koloru nie uniemożliwia korzystania z butów - ubrania ich do garnituru i chodzenia. Jednakże, zważywszy na fakt, iż nie jest normalną sytuacją ubieranie butów do garnituru w dwóch różnych kolorach, posiadanie takich butów może być dla konsumenta bezcelowe (po co komu buty do garnituru, których konsument nie ubierze, a więc nie wykorzysta w tym celu, w jakim buty zakupił).

I tak, jeżeli niezgodność jest nieistotna, to od umowy odstąpić nie można, tym samym, pozostaje złożenie żądania kolejnej naprawy bądź wymiany.

Jeżeli wada jest istotna, to można byłoby się pokusić o rozważenie możliwości odstąpienia od umowy ze względu na znaczne niedogodności, na jakie konsument jest narażony w przypadku naprawy bądź wymiany butów (art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). Jednakże zastrzegam, iż spornym jest ustalenie, co kryje się pod pojęciem znacznych niedogodności. Tym samym, trudne może być wykazanie, iż sam fakt ujawnienia się kolejnej i takiej samej wady w tym samym produkcie, a tym samym konieczność złożenia kolejnego zgłoszenia reklamacyjnego i niemożliwość używania butów, naraża Panią na niedogodności, które można określić mianem znacznych.

Bezpieczniej zatem w mojej ocenie będzie złożenie tradycyjnej reklamacji i zażądanie wymiany butów na nowe.

Pocieszeniem jest, iż każda wymiana butów na nowe oznacza, iż dwuletni termin biegnie na nowo.

edit. lit.Ten post został edytowany przez Autora dnia 03.09.14 o godzinie 19:06
Agnieszka Pluta

Agnieszka Pluta Specjalista ds.
roszczeń (FIDIC),
Specjalista w Dziale
Um...

Temat: Druga reklamacja butów

Dziękuje
Martyna Klotz

Martyna Klotz Teacher, English
Club

Temat: Druga reklamacja butów

Miałam identyczną sytuację - dostałam zwrot gotówki. Daj znać, jak Tobie poszło. Jeśli odmówili - może znajdę gdzieś swoje podanie o zwrot gotówki (podeślę na prv)
Agnieszka Pluta

Agnieszka Pluta Specjalista ds.
roszczeń (FIDIC),
Specjalista w Dziale
Um...

Temat: Druga reklamacja butów

Martyna K.:
Miałam identyczną sytuację - dostałam zwrot gotówki. Daj znać, jak Tobie poszło. Jeśli odmówili - może znajdę gdzieś swoje podanie o zwrot gotówki (podeślę na prv)
Proszę o podesłanie na priva podania i czy ma Pani pismo ws. reklamacji że nie zgadza się Pani z ich odrzuceniem



Wyślij zaproszenie do