Temat: kazus

Potrzebuję pomocy dotyczące 2 pytań pod tekstem. Wy jako eksperci znacie się lepiej, ja nie mam zielonego pojęcia. Z góry dzięki za pomoc.

Wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzą działalność gospodarczą pod firmą XXX S.A., której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych. Przedmiotowa spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców w roku 2004. Siedzibą spółki jest Poznań. Zgodnie z danymi zawartymi w rejestrze przedsiębiorców do zakresu działalności gospodarczej spółki należy m.in. produkcja, sprzedaż i dystrybucja napojów izotonicznych dla sportowców. W roku 2013 wspólnicy spółki XXX S.A. powzięli informację o zarejestrowaniu w KRS spółki YYY POLSKA sp. z.o.o. W styczniu 2014 roku na polskim rynku zaczęły być oferowane przez spółkę YYY POLSKA sp. z.o.o. napoje izotoniczne o pod jej własną firmą. Towar oferowany przez YYY POLSKA sp. z.o.o. łudząco przypomina produkty spółki XXX S.A i jest od nich znacznie tańszy. Przedmioty działalności obu spółek zgodnie z PKD są tożsame.

PYTANIA:

1. Jakie przepisy w prawie polskim regulują kwestię prawa do firmy?
2. Jakie uprawnienia przysługują spółce XXX S.A. z tytułu naruszenia jej prawa do firmy, cudzym działaniem?

konto usunięte

Temat: kazus

Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
2.Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.

art. 5. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.

13. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.
2. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt.

Art. 18. 1. W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
1) zaniechania niedozwolonych działań;
2) usunięcia skutków niedozwolonych działań;
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
6) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
2. Sąd, na wniosek uprawnionego, może orzec również o wyrobach, ich opakowaniach, materiałach reklamowych i innych przedmiotach bezpośrednio związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. W szczególności sąd może orzec ich zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania.

V ACz 849/13
postanow. s.apel. 2013.09.11 w Katowicach
Istota niewolniczego naśladownictwa w kontekście czynów nieuczciwej konkurencji.
LEX nr 1366089
Na gruncie art. 13 ust. 1 u.z.n.k. deliktem w tej postaci nie jest każda postać naśladownictwa, lecz tylko tzw. niewolnicze naśladownictwo, obejmujące takie przypadki wiernego naśladownictwa (kopiowania zewnętrznej postaci produktu), w których dla przeciętnego odbiorcy nie jest możliwe odróżnienie kopii od oryginału.

V ACz 244/13
postanow. s.apel. 2013.03.26 w Katowicach
Naśladownictwo, jako czyn nieuczciwej konkurencji.
LEX nr 1298915
Samo naśladownictwo towarów innego przedsiębiorcy, nie korzystających ze szczególnej ochrony prawami wyłącznymi, nie jest sprzeczne z zasadami prowadzenia konkurencji i nie uzasadnia przyjęcia istnienia czynu nieuczciwej konkurencji (art. 13 ust. 1), nawet w wypadku zgodności wymiarów kopii z pierwowzorem. Art. 13 ust. 2 u.z.n.k. stanowi zatem podstawę kopiowania cech funkcjonalnych produktu, w szczególności jego budowy, konstrukcji i charakterystycznej formy zapewniającej użyteczność lub uwzględniającej charakterystyczną formę produktu; swoboda kopiowania dotyczy także wymiarów proporcji i kształtów. Na gruncie ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji istnieją więc podstawy do przyjęcia, że działanie wyczerpujące znamiona naśladownictwa może być zakwalifikowane jako czyn nieuczciwej konkurencji wywiedziony z klauzuli generalnej (art. 3 ust. 1 u.z.n.k.), jednakże dopiero po wykazaniu istotnych z punktu widzenia prawa konkurencji zarzutów przesądzających naganność postępowania konkurenta i uzasadniających, w ustalonych okolicznościach sprawy, powołanie się na klauzulę dobrych obyczajów.



Wyślij zaproszenie do