Janusz Święciński

Janusz Święciński szukam ciekawych
opcji

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Sprawa mooocno nietypowa:) Chodzi o kłopot przy refinansowaniu kredytu hipotecznego w euro:

Na podstawie złożonej przeze mnie dyspozycji z błędnym numerem konta technicznego, zaakceptowanej przez doradcę banku nr1, bank nr2 po zebraniu dokumentów przez drugiego doradcę zrobił przelew całkowitej spłaty kredytu w euro.
Numer konta był błędny, gdyż dotyczył konta technicznego w złotych. Bank nr2 przyjął przelew i zaksięgował go, przeliczając sobie całą kwotę po kursie EUR/PLN. Dla mnie oznacza to stratę kilku tysięcy złotych.

Dwa dni rozmów z doradcami obu banków nic nie dają. Banki przerzucają z jednego na drugi konieczność zadziałania.

Przyszły mi do głowy 2 proste rozwiązania:
1. przeksięgowanie oryginalnego przelewu w banku nr2 na właściwe konto techniczne w euro - doradcy banku nr2 zarzekają się, że to niemożliwe...
2. anulowanie przelewu - to akurat jest możliwe, natomiast zagrożone ryzykiem podwójnego (sic!) przewalutowania przez bank nr2. Mimo ustnych zapewnień o dbałości o dobro klienta, nikt nie chce zagwarantować, że przy anulowaniu do banku nr1 wróci oryginalna kwota.

Grrr. Skręca mnie, jak znów o tym myślę.

Macie jakiś dobry pomysł?
Rafał Nowacki

Rafał Nowacki Kredyty Hipoteczne,
Inwestycje,
Poligrafia

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

oprócz dobrej woli Banków nie masz na co liczyć - zero argumentów etc,

Wypisując dyspozycję przelewu odpowiedzialność za kwoty oraz konta jest po stronie klienta.
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Rafał Nowacki:
oprócz dobrej woli Banków nie masz na co liczyć - zero argumentów etc,
dokładnie tak, tylko dobra wola banku
niestety to TY popełniłeś błąd a banki wykonały dyspozycję zgodnie z tym co zleciłeś...

Wypisując dyspozycję przelewu odpowiedzialność za kwoty oraz konta jest po stronie klienta.

(nie)stety

ad. 1
rozwiązanie pierwsze IMHO mozliwe, ale na euro zostanie przeliczona kwota w PLN czyli nic nie zyskasz

ad. 2
anulowanie przelewu? o takim czymś szczerze mówiąc nie słyszałem, a zwrot kasy na konto, z którego ją przelałeś może nastąpić TYLKO na podstawie Twojej dyspozycji i oczywiście wystąpi kolejne przewalutowanie
Janusz Święciński

Janusz Święciński szukam ciekawych
opcji

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Rafał Nowacki:
oprócz dobrej woli Banków nie masz na co liczyć - zero argumentów etc,

Potwierdzenie doradcy kredytowego banku nr2 błędnej dyspozycji, na podstawie którego bank nr1 przelał pieniądze, nie czyni banku nr2 współodpowiedzialnym? Jedna sprawa tu to weryfikacja danych z dyspozycji, a druga - brak poinformowania klienta, jaki numer konta ma tam wstawić.
Wypisując dyspozycję przelewu odpowiedzialność za kwoty oraz konta jest po stronie klienta.

Tu za mądry nie jestem, bo nie znam się na tym.
Wyguglałem natomiast ciekawą opinię prawną bazującą na wyroku Sądu Najwyższego. Przy błędnym wypełnieniu przez klienta dyspozycji przelewu (tam chodziło o nazwę kontrahenta), to banki są odpowiedzialne za szkody. Nawet nie piszą tam, że "współodpowiedzialne".
Może ktoś miał z czymś takim do czynienia?

Rzeczona opinia: http://mlegal.pl/?mod=products&mid=publikacje&action=d...
Janusz Święciński

Janusz Święciński szukam ciekawych
opcji

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Robert S.:
ad. 2
anulowanie przelewu? o takim czymś szczerze mówiąc nie słyszałem, a zwrot kasy na konto, z którego ją przelałeś może nastąpić TYLKO na podstawie Twojej dyspozycji i oczywiście wystąpi kolejne przewalutowanie

No właśnie. Myślałem, że może jest opcja typu "uznanie przelewu za niebyły". Bo to przewalutowanie da mi w kość...

Także póki co chyba trzeba skoncentrować się na opcji nr 1 i uprosić bank nr2 o niezarabianie na pomyłce klienta (do której IMHO ich doradca się niestety przyczynił).
Rafał Nowacki

Rafał Nowacki Kredyty Hipoteczne,
Inwestycje,
Poligrafia

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Janusz Święciński:
Rafał Nowacki:
oprócz dobrej woli Banków nie masz na co liczyć - zero argumentów etc,

Potwierdzenie doradcy kredytowego banku nr2 błędnej dyspozycji, na podstawie którego bank nr1 przelał pieniądze, nie czyni banku nr2 współodpowiedzialnym? Jedna sprawa tu to weryfikacja danych z dyspozycji, a druga - brak poinformowania klienta, jaki numer konta ma tam wstawić.
Wypisując dyspozycję przelewu odpowiedzialność za kwoty oraz konta jest po stronie klienta.

Tu za mądry nie jestem, bo nie znam się na tym.
Wyguglałem natomiast ciekawą opinię prawną bazującą na wyroku Sądu Najwyższego. Przy błędnym wypełnieniu przez klienta dyspozycji przelewu (tam chodziło o nazwę kontrahenta), to banki są odpowiedzialne za szkody. Nawet nie piszą tam, że "współodpowiedzialne".
Może ktoś miał z czymś takim do czynienia?

Rzeczona opinia: http://mlegal.pl/?mod=products&mid=publikacje&action=d...


tak ale chodzi o to że np. wpisujesz numer konta firmy X i nazwę firmy Y
i powinno się sprawdzać czy dane są zgodne w tym przypadku nie i taka transakcja nie powinna dojść do skutku
nazwa odbiorcy powinna się zgadzać z właścicielem rachunku

a u Ciebie jest błędne konto wpisane do spłat ale dla tej samej umowy bo masz dwa rachunki - jeden do spłat rat a drugi techniczny ale oba są w tym samym banku i podpisane pod tą samą osobę czyli Ciebie.
więc tutaj tego nie zastosujesz.Rafał Nowacki edytował(a) ten post dnia 20.02.11 o godzinie 10:27
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Także póki co chyba trzeba skoncentrować się na opcji nr 1 i uprosić bank nr2 o niezarabianie na pomyłce klienta (do której IMHO ich doradca się niestety przyczynił).

a na czym polegał błąd popełniony przez tego doradcę?

miałeś kredyt w banku 1 i dwa konta do spłaty:
konto 1 w PLN
konto 2 w EUR

bank 2 refinansował ten kredyt wysyłając do banku 1 pieniądze (EUR), jeżeli trafiły one na konto 1 to zarobił na tym bank 1

dodatkowo IMHO jest tak, że tych EUR było za mało, aby całkowicie spłacić kredyt (skoro bank 1 je przewalutował na PLN po swoim, niekorzystnym kursie) to aby ten kredyt (w banku 1) zamknąć musisz dopłacić brakującą kwotę, zanim tego nie zrobisz mam 2 kredyty zabezpieczone na tej samej nieruchomości! który bank w KW jest wpisany jako pierwszy?
Janusz Święciński

Janusz Święciński szukam ciekawych
opcji

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Robert S.:
a na czym polegał błąd popełniony przez tego doradcę?

Błąd, trudny do udowodnienia, to niepoinformowanie klienta o konieczności założenia kolejnego konta technicznego (przy pierwszym nie było zaznaczone, w jakiej jest prowadzone walucie) i przyjęcie dyspozycji całkowitej spłaty z błędnym numerem konta.

Przepisu na to pewnie nie ma - chodzi o "dobro klienta", "dołożenie staranności", celowość / racjonalność działań (w sensie całego procesu refinansowania kredytu w EUR, o którym bank wiedział).
Robert S.:
miałeś kredyt w banku 1 i dwa konta do spłaty:
konto 1 w PLN
konto 2 w EUR

bank 2 refinansował ten kredyt wysyłając do banku 1 pieniądze (EUR), jeżeli trafiły one na konto 1 to zarobił na tym bank 1

Rozumowanie prawidłowe. Pytanie, czy bank 1, biorąc pod uwagę dyspozycje i interes klienta, nie zarobił bezprawnie / ze szkodą dla klienta.
Robert S.:
dodatkowo IMHO jest tak, że tych EUR było za mało, aby całkowicie spłacić kredyt (skoro bank 1 je przewalutował na PLN po swoim, niekorzystnym kursie) to aby ten kredyt (w banku 1) zamknąć musisz dopłacić brakującą kwotę, zanim tego nie zrobisz mam 2 kredyty zabezpieczone na tej samej nieruchomości! który bank w KW jest wpisany jako pierwszy?

Właśnie tej dopłaty się obawiam. I faktycznie - przez ten czas jestem podwójnym kredytobiorcą (takiego patentu to by chyba sam Bagsik nie wymyślił).

A w KW pierwszy jest wpisany bank pierwszego kredytu, jakkolwiek masło-maślanie by to nie brzmiało.
Janusz Święciński

Janusz Święciński szukam ciekawych
opcji

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Rafał Nowacki:
tak ale chodzi o to że np. wpisujesz numer konta firmy X i nazwę firmy Y
i powinno się sprawdzać czy dane są zgodne w tym przypadku nie i taka transakcja nie powinna dojść do skutku
nazwa odbiorcy powinna się zgadzać z właścicielem rachunku

a u Ciebie jest błędne konto wpisane do spłat ale dla tej samej umowy bo masz dwa rachunki - jeden do spłat rat a drugi techniczny ale oba są w tym samym banku i podpisane pod tą samą osobę czyli Ciebie.
więc tutaj tego nie zastosujesz.

Faktycznie, u mnie zgadza się odbiorca, natomiast nie zgadza się celowość / racjonalność działania (chyba jest jakaś taka kategoria prawna?). Czyli także zachodzi pomyłka, ale na innym poziomie, który, jak piszesz, nie wygląda na objęty dosłownie tym wyrokiem SN.

Choć może o ile będzie dalsze postępowanie arbiter bankowy, a potem ew. sąd uwzględniłby ten wyrok SN jako podobny.

Szukam dalej, choć ta sytuacja jest niestandardowa.
Rafał Nowacki

Rafał Nowacki Kredyty Hipoteczne,
Inwestycje,
Poligrafia

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Błąd, trudny do udowodnienia, to niepoinformowanie klienta o konieczności założenia kolejnego konta technicznego (przy pierwszym nie było zaznaczone, w jakiej jest prowadzone walucie) i przyjęcie dyspozycji całkowitej spłaty z błędnym numerem konta.

Przepisu na to pewnie nie ma - chodzi o "dobro klienta", "dołożenie staranności", celowość / racjonalność działań (w sensie całego procesu refinansowania kredytu w EUR, o którym bank wiedział).
ale tu żadnego konta technicznego nie musisz zakładać idziesz do Banku gdzie masz kredyt pytasz o saldo do spłaty i konto na jakie mają pójść środki i dostajesz info i te info podajesz w drugim banku gdzie refinansujesz

powiedz mi czy do Banku w którym refinansujesz kredyt dostarczałeś opinie bankową na temat kredytu hipotecznego który miałeś ?
Jeśli tak to można się o to oprzeć tam powinno być konto do spłat i rachunek techniczny + kwota do spłaty, jeśli nie dostarczałeś opinii/zaświadczenia no nie da rady
Janusz Święciński:
Rafał Nowacki:
tak ale chodzi o to że np. wpisujesz numer konta firmy X i nazwę firmy Y
i powinno się sprawdzać czy dane są zgodne w tym przypadku nie i taka transakcja nie powinna dojść do skutku
nazwa odbiorcy powinna się zgadzać z właścicielem rachunku

a u Ciebie jest błędne konto wpisane do spłat ale dla tej samej umowy bo masz dwa rachunki - jeden do spłat rat a drugi techniczny ale oba są w tym samym banku i podpisane pod tą samą osobę czyli Ciebie.
więc tutaj tego nie zastosujesz.

Faktycznie, u mnie zgadza się odbiorca, natomiast nie zgadza się celowość / racjonalność działania (chyba jest jakaś taka kategoria prawna?). Czyli także zachodzi pomyłka, ale na innym poziomie, który, jak piszesz, nie wygląda na objęty dosłownie tym wyrokiem SN.

Choć może o ile będzie dalsze postępowanie arbiter bankowy, a potem ew. sąd uwzględniłby ten wyrok SN jako podobny.

Szukam dalej, choć ta sytuacja jest niestandardowa.


Sytuacja standardowa dla wielu przypadków często wcześniejsza spłata ląduje na różnych kontach raz technicznym a raz głównym a miało być tam itd i niestety ciężko to reklamować bo pewnie wszystko masz zapisane w umowie.
Janusz Święciński

Janusz Święciński szukam ciekawych
opcji

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Dziękuję za opinie w tej sprawie. Szukam, gdzie mogę.
Rafał Nowacki:
powiedz mi czy do Banku w którym refinansujesz kredyt dostarczałeś opinie bankową na temat kredytu hipotecznego który miałeś ?
Jeśli tak to można się o to oprzeć tam powinno być konto do spłat i rachunek techniczny + kwota do spłaty, jeśli nie dostarczałeś opinii/zaświadczenia no nie da rady

Dostarczałem taką opinię. W niej koncentruje się problem: jest tam podane konto techniczne do spłaty kredytu. Ale nie jest określone, w jakiej walucie jest prowadzone. Tę właśnie opinię otrzymał bank refinansujący.

Aby trochę skomplikować: dyspozycja wydania opinii i wygenerowania aneksu do umowy umożliwiającego spłatę w walucie obcej były składane w podobnym terminie. Opinię dostałem po wygenerowaniu aneksu, ale przed jego podpisaniem. Zarazem nie wiedziałem, że w takim wypadku muszę stworzyć kolejne konto techniczne do spłaty w walucie (bo, j.w., na opinii nie była opisana waluta prowadzenia konta).

konto usunięte

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Robert S
ad. 2
anulowanie przelewu? o takim czymś szczerze mówiąc nie słyszałem, a zwrot kasy na konto, z którego ją przelałeś może nastąpić TYLKO na podstawie Twojej dyspozycji i oczywiście wystąpi kolejne przewalutowanie

Jest możliwość zwrotu kwoty przelewu na prośbę banku 1 po wyrażeniu zgody przez właściciela rachunku banku 2, ale to dotyczy przelewów w PLN, nie spotkałam się z możliwością zwrotu transakcji w walucie.
Myślę podobnie jak inni, że wszystko zależy od dobrej woli banku 1,czyli
przeksięgowanie z tzw. datą efektywną i po kursie takim jak przewalutowano wpływ na konto techniczne.
Teoretycznie jest to możliwe, ale reszta zależy od systemów księgowych i
ludzi.Alina C. edytował(a) ten post dnia 22.02.11 o godzinie 21:12
Bartłomiej Kruczek

Bartłomiej Kruczek Analityk biznesowy,
MIS SA

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Witam,
sprawa przestaje byc nietypowa.
Jestem niemal w identyczej sytuacji.
Oczekuję na decyzję po złozeniu reklamacji w banku, ktory przyjął przelew i dokonał przewalutowania z EUR na PLN.
Rozważając negatywną reakcję banku, przygotowuję się do postępowania sądowego. Zastanawiam się tylko czy jest sens składać wniosek do sądu arbitrażowego, czy nie tracić czasu i kierować sprawę od razu do sądu powszechnego (w przypadku teg pierwszego, obie strony muszą wyrazić zgodę na postępowanie :O)
Takich przypadkow będzie coraz więcej (od niedawna banki dopuszczają refinnsowanie kredytu z pominięciem przewalutowania) i jeśli tego się nie nagłośni m.in. w mediach, konsulanci w bankach nadal nie będą informowali (celowo lub z braku kompetencji) nieświadomych zagrożenia klientow, a przy rozpatrywaniu reklamacji banki będą umywały ręce. Będą postępowały "po prostu po [nie]ludzku".

konto usunięte

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Pomijajac wszelkie inne aspekty tego tematu proponuje ewentualnym korzystajacym z doswiadczen tu opisanych kilkakrotnie sprawdzic, czy podawany rachunek do splaty kredytu refinansowanego jest rachunkiem w odpowiedniej walucie.

Bank, ktory bedzie "wysylal przelew" wysle go na rachunek wskazany przez klienta. Nie jest jego obowiazkiem sprawdzic w jakiej walucie jest rachunek docelowy. Bank realizuje w tym zakresie dyspozycje klienta i to nie ma znaczenia czy przelew jest z tytulu splaty kredytu czy po prostu zasilenia rachunku.

Edit: usuniecie powtorzeniaPrzemek G. edytował(a) ten post dnia 28.04.11 o godzinie 00:42
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Tak jak pisze Przemek: to na kliencie spoczywa sprawdzenie czy jego dyspozycja jest zgodna z intencją. Bank wykona ją tak jak zlecił ją klient i nie będzie się zastanawiał czy miało być przewalutowanie czy nie.

Dyspozycji przelewu nie składa doradca, konsultant lub ktoś inny w banku tylko KLIENT.

Co innego, gdyby klient złożył poprawną dyspozycję, a bank wadliwie ją wykonał, jednak w opisywanej w wątku sytuacji nie widzę winy banku. Doradca NIE MA obowiązku poinformować klienta o tym, że wynikiem jego dyspozycji będzie przewalutowanie.
Bartłomiej Kruczek

Bartłomiej Kruczek Analityk biznesowy,
MIS SA

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Witam,
w moim przypadku sytuacja jest jednak inna.
Nie zozyłem dyspozycji napdłaty kredytu, gdy zorientowałem się, że na koncie technicznym niespodziewanie pojawiły się złotowki zamiast euro. Sprawa jest w zawieszeniu do wyjaśnienia.
Opina bankowa z banku w ktorym ma nastąpić nadpłata i konto techniczne zostały przgotowane na mj wniosek przez konsultanta, ktory w moim przekonanu znając spawę i jej cel (w tym samym dniu skłozyłem wniosek o opinie bankowa oraz o zmian sposobu spłacania kredytu z PLN na EUR) miał obowiązek dopełnić wszystkich czynnosci, aby sprawa potoczyła się zgodnie z oczekiwaniami.
Kto, jeśli nie on powinien uprzedzić niszczęsne fakty? Cy to ja, klient, miałem ostrzec konsultanta w banku, że jeśli nie dopilnuje w jakiej walucie jest załozone konto tech., to przez omyłkę jego bank dokona niepotrzebnego przewalutownia?

Właściwie to konsultanci w tym banku przyznali, że popełnili błąd, niemniej jednak decyzję w sprawie reklamacji podejmuje "gora" w centrali.
Obawiam się, że przy ewentualnym braku zachowania obiektywizmu, odpowiedź może byc negatywna.

Przemku, m.in. w tym celu dzielę się problemem,aby inni mogli się ustrzec przed tego typu kłopotami. Ponadto liczę na obektywną ocene sytuacji usob z branzy bankowej i prawnej, jak dotad spotykałem się z opiniami o racji po mojej stronie (głownie u prawnikow). Szukam tez precedesu. nie wiem jak skoczyły się tego typu sprawy u innych klientów z podobnymi kłopotami.
Czy znacie przykłady zakoczonych tego typu spraw?

Pozdrawiam
Bartek K.
Rafał Nowacki

Rafał Nowacki Kredyty Hipoteczne,
Inwestycje,
Poligrafia

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Bartłomiej Kruczek:

Właściwie to konsultanci w tym banku przyznali, że popełnili błąd, niemniej jednak decyzję w sprawie reklamacji podejmuje "gora" w centrali.
Obawiam się, że przy ewentualnym braku zachowania obiektywizmu, odpowiedź może byc negatywna.

Pozdrawiam
Bartek K.


no to tylko to może uratować Ci sprawę, jeśli faktycznie udowodnisz winę osoby - konsultanta, lub on przyzna rację i wtedy masz winę pracownika w innym przypadku nic raczej nikt nie zrobi

konto usunięte

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Bartłomiej Kruczek:
Witam,
w moim przypadku sytuacja jest jednak inna.

Z Twojego opisu nie jestem w stanie wywnioskowac, co sie tak naprawde wydarzylo, jest chaotyczny i dosc nieprecyzyjny, wybacz. Nie wiem, co jest zapisane w aneksie/wniosku/dokuemncie, ktory reguluje te transakcje itp.

Jesli jednak rachunki sa w roznych bankach to konsultant jednego z bankow nie musi automatycznie wiedziec, w jakiej walucie jest prowadzone docelowe konto.
Właściwie to konsultanci w tym banku przyznali, że popełnili błąd, niemniej jednak decyzję w sprawie reklamacji podejmuje "gora" w centrali.
Obawiam się, że przy ewentualnym braku zachowania obiektywizmu, odpowiedź może byc negatywna.

Nie wiesz jeszcze, czy to jest problem. Twoja reklamacja nie zostala rozpatrzona. Jesli zostanie to wowoczas, w zaleznosci od decyzji bedzie sytaucja do rozwiazania albo nie.
Przemku, m.in. w tym celu dzielę się problemem,aby inni mogli się ustrzec przed tego typu kłopotami. Ponadto liczę na obektywną ocene sytuacji usob z branzy bankowej i prawnej, jak dotad spotykałem się z opiniami o racji po mojej stronie (głownie u prawnikow). Szukam tez precedesu. nie wiem jak skoczyły się tego typu sprawy u innych klientów z podobnymi kłopotami.
Czy znacie przykłady zakoczonych tego typu spraw?

Po pierwsze, wracajac do poczatku, nie wiemy precyzyjnie o co chodzi. Po drugie, ja w swoim doswiadczeniu widzialem juz duzo roznych reklamacji zakonczonych tak pozytywnie jak i negatywnie, dotyczacych roznych spraw, widzialem oczywiste pomylki banku naprawione i sprostowane (a klienci nadal sa klientami tego banku) a takze ewidentne proby wycofania sie z nieprzemyslanych transakcji czy przerzucenia odpowiedzialnosci na bank przez klientow. Obiektywnie wiec trudno bedzie cos stwierdzic, podobnie kogos ostrzec.

Ale jesli ktos znajac temat doradza Ci w okreslony sposob, ocen jego wiarygodnosc i skorzystaj lub nie.

Poza tym wybacz, ale w swojej wypowiedzi nie sugerujesz obiektywnosci tylko negatywne nastawienie - nie znasz odpowiedzi ale piszesz juz o procesach, naglasnianiu w mediach itp. Co to znaczy banki dopuszczaja refinansowanie z pominieciem przewalutowania?

Chetnie powiem Ci co mysle, jesli podzielisz sie szczegolami.
Bartłomiej Kruczek

Bartłomiej Kruczek Analityk biznesowy,
MIS SA

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Witam,
dzięki za odpowiedzi. Pomagają mi w próbie oceny sytuacji obiektywnie.

Na dzień dzisiejszy pojawił się nowy fakt:
bank nie udzielił odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni.

Nie wnikając na razie w szczegóły,
czy w Waszej ocenie zmienia postać rzeczy?
Czy w takiej sytuacji należy uznać reklamację za rozpatrzoną pozytywnie? Jeśli tak, co moge w sprawie dalej uczynić?

Pozdrawiam
Bartek K.

konto usunięte

Temat: Zwrot przelewu czy przeksięgowanie?

Bartłomiej Kruczek:
Na dzień dzisiejszy pojawił się nowy fakt:
bank nie udzielił odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni.
Czy w takiej sytuacji należy uznać reklamację za rozpatrzoną pozytywnie? Jeśli tak, co moge w sprawie dalej uczynić?

Nie ma w Polskim prawie zasady "cichej zgody" w zakresie postepowan reklamacyjnych, o ile mi wiadomo, więc na pewno nie.

Kwestia otwarta jest, jak liczycie dni, czy tak samo oraz czy od tego samego moemntu.

Pytanie tez, skad wynika 30 dni jako termin udzielenia odpowiedzi. Czy zapisany jest wprost w regulacjach banku (zasadach rozpatrywania reklamacji/regulaminie) i jaki jest konkretnie zapis tego punktu.

UKNF dopiero pracuje nad rekomendacja majaca wprowadzic standard rynkowy dot. rozpatrywania reklamacji. NA razie standardu brak, wiec powolywac trzeba sie jedynie na zapisy regulacji danego banku.



Wyślij zaproszenie do