konto usunięte

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Według moich przewidywań (często trafnych) to jedynie duży bizness w dobie pogłębiającego się kryzysu ,będzie szukał "luki" do zainwestowania, zahandlowania ,czy innych kooperacyjnych decyzji.Wprawdzie badań robi się u nas w kraju tyle samo ile w latach poprzednich,ale po zdecydowanie niższych cenach.Cięcie kosztów juz na poziomie pierwszym (przetargowym) ,czy przy wejściu do planu jest już tak duże ,że spoglądając na "przerób",czyli efekt finalny doprowadza to stopniowo do popadania w zadłużenie małych Zleceniobiorców na poziomie choćby firm koordynujących . Niski poziom cen badań w Polsce może dziwić.Bowiem zupełnie inaczej wygłada polityka badawcza na "zachodzie" Niestety, wynika to ze specyficznie obranej ścieżki rozwoju rynku badawczego w Polsce, dla której konkurencja cenowa miała i ma olbrzymią wagę. Pozornie może to być powodem do zadowolenia dla klientów firm badawczych, w dłuższej perspektywie ogranicza jednak wzrost jakości usług badawczych w Polsce.I Państwo sami o tym wiecie,że za cenę ,jaką się ostatnio oferuje firmom badawczym nic wielkiego ,bardziej solidnego nie wymodzimy.Ale jednak modzimy mówiąc kolokwialnie.Modzi się szybko (bo klient chce szybko,żeby szbko podjąć decyzję)Wzrasta odsetek respondentów odmawiających uczestnictwa w badaniach. Problem jest dwojakiego rodzaju: na etapie realizacyjnym oraz na linii współpracy klient – firma badawcza. Jeżeli chodzi o te pierwsze, najczęstszym jest rzeczywiście niechęć respondentów do brania udziału z badaniach. Na terenie Sląska są oni i rozbestwieni i wręcz zmęczeni nami-ankieterami!Problem ten niesie ze sobą określone konsekwencje – m.in. wymaga dotarcia do coraz większej liczby osób, by osiągnąć zakładaną liczebność próby. W wielu wypadkach trzeba respondentom za udział w badaniu płacić.Bo oni przez lata ("tłuste" )do tego się przyzwyczili. Z kolei na linii badacz – klient głównym problemem jest błędne rozumienie tego, co można z badania wyciągnąć i tego, czego się z niego wyciągnąć nie da. Czasem klientowi wydaje się też, że zlecając jedno niewielkie badanie zdobędzie na określony temat wszystkie możliwe informacje. Poza tym klient często oczekuje, żeby badanie było zrobione natychmiast, bo on zaraz musi podjąć konkretną decyzję marketingową. Na zachodzie nikt sie nie spieszy-nie ma powodu.Badania planuje się z wyprzedzeniem nawet półrocznym.W Polsce za male pieniądze klient chce szybko ,profesjonalnie z pełną obsługą-czyli wynikami .Wszystko "na wczoraj".Ja wypowiadam się tutaj ,jako przedstawiciel firmy koordynującej a więc utrzymującej się z 15-20% koordynacji -już teraz zjadanej przez cięcia,przez ustawiczne kontorole kontroli,bo wszystko ma być na czas,na najwyższym poziome ,ale przy parametrach płacowych sprzed lat 14-tu.

Jeszcze trzy lata temu nie do nas firm koordynujących należało szkolenie na coraz to nowe programy, utrzymywanie biur i szkolenie na każdy (prawie) projekt. Nasza koordynacja również ,jak narazie rozmywa się w gąszczu telefonicznych naprawianek.
W/g moich przewidywań wszystko to doprowadzi do stopniowego upadku firm koordynujących (na rynku pozostaną jedynie najmocniejsze podparte dzialaniami w innej branży) a co za tym idzie do spowolnienia i stopniowego upadku mniejszych firm badawczych.Bowiem polityka przetargowa uniemożliwi mniejszym firmom badawczym konkurowanie z molochami badawczymi już właśnie na tym poziomie. Moloch może sobie pozwolić na stratę w Polsce -zyska na badaniach w krajach nie dotkniętych kryzysem tak mocno.I zrównoważy bilans pozwoląc tym samym utrzymać się stabilnie na rynku-a o to wlaśnie chodzi.O przetrwanie!!!Firmy badawcze stricte polskie będą powoli wytracać stałych dobrych koordnatorów regionalnych ,zastępować ich ankieterami jedynie .Taki stan rzeczy nie pozwoli firmie wychwytywać projektow dużych ,które muszą być realizowane w scenariuszu firma -koordnator-ankieter!!!
Obym się myliła!!!
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Firmy stricte polskie też robią badania zagranicą. Rzeczywiście, w naszym portfolio KLientów zmieniły się te proporcje na korzyść firm zagranicznych i badań międzynarodowych. Być może to dobrze, a być może wprost przeciwnie :) Wszak jesteśmy "zieloną wyspą" :)

konto usunięte

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Czy my jesteśmy zieloną wyspą? Najpierw byłam za rozparcelowaniem nas przez Chińczyków, może jakieś skośnookie na wszelki wypadek na wychowanie,teraz zżymam się na kazde info dochodzące z Grecji.Na te socjale ...ale wracam do prognozowania.Raczej widzę to absolutnie pragmatycznie. Takie bleblanie,że u nas jest całkiem dobrze,kiedy jest całkiem ..coraz gorzej.Rok 2012 napewno będzie przełomowym pod każdym względem i to nie dltego,że mamy Euro,Grecy kapitulację(bo wreszcie przejdą na dinara) dołaczą Włosi , Amerykanie wymyślą kolejny pretekst dla petrodolara .I tak dalej .Firmy badawcze (polskie firmy badawcze) te mniejsze padną,bo wypompują się we własnych możliwość.Bo "zjedzą je" przetargi. Bo nie wygrają Wojny Szczurów.
To koło ,które "zatrybia'.I jeżeli ktoryś z trybów popuści pęka cały łańcuch wszystkie ogniwka popuszczają.To proces spowolniony,bo tonący chwytają się brzytew ,ale proces nie do uniknienia.
No i wracam do Mickiewiczowskiego "jednością silni,rozumni szalem -razem ..."A tu mamy podchody,ile kto da mniej.Nie więcej-tylko mniej.

konto usunięte

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Sorry ,nie znam stcicte polskich firm robiących badania za granicą Może się mylę,może moja wiedza jest niepelna , myślę po "prawniczemu" czarne,albo biale. Filozoficzne tak,lub nie.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Są firmy polskie zlecające badania zagranicę i takie,które pracują dla zagranicznych Klientów. To nic nadzwyczajnego :) Niebawem zaczynamy projekt w terenie - dla Amerykanów.
A dopiero co zakończyliśmy projekt na Węgrzech dla Klienta z UE.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 20.02.12 o godzinie 23:38

konto usunięte

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

No właśnie ,jakoś nie mam możliwości dotarcia do projektow na Europę Nieodkrytą czyli rynek wschodni rosyjskojęzyczny a mamy ku temu kwalifikacje koordynatorskie. Gdzieś tam kiedyś (pamiętam) było coś takiego właśnie za czasów Call Company ,nazywało się BMB Promotion!!!Na Mazowieckiej!!!promowało polską myśl techniczną ,polską pracę na wschód.Polskie firmy. Krotko tam pracowalam.Umarło śmiercią naturalną .Brak koordynacji na trasie Polska BMB Promotion-Biura Radców handlowych na wschodzie. Brak rzeczywiście odpowiednich ludzi do rozmów kontraktowych.Tak się romywala polska myśl(nie tylko myśl) techniczna i nie tylko technicza parciem na zachód .A dlaczego nie na wschod? To bardzo "potrzebowskie" rynki.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Na wschodzie też :) Rynki potrzebowskie, ale wewnętrzne potrzeby jakoś ucichły :)

konto usunięte

Temat: Prognostyki dla badan rynku na rok 2012 -jak WY TO...

Wschód spokojnie obserwuje ,co też dziać się będzie za Bugiem.Jak mawiali starożytni Rosjanie "pasmotrim uwidiem"



Wyślij zaproszenie do