Marcin Jóźwicki Analityk NPS/CX
- 1
- 2
Sylwia Ducal Product Manager
Temat: Obserwacja uczestnicząca
owszem robi się:)Jest dość droga, ale wyniki bywają zaskakujące...
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
A co Marcinie masz na myśli ?Może rozmawiamy o "wywiadach z towarzyszeniem" czy badaniach etnograficznych czy czymś co się zowie "in-home visits"?
Oj się robi - od współnych zakupów, przez testy laboratoryjne po zamieszkanie z obiektem, eksperymenty i wiele innych możliwości uczestniczeniu w obserwowaniu respondenta :)
Co do ceny - jak we wszystkich badaniach jakościowych - im głebiej kopiemy tym dłużej. Im dłużej - tym drożej. Ale są obserwacje 3 minutowe :) Za niewiele pieniędzy:)
Chyba, że możemy wystardaryzować narzędzie ( z powodu dużej ilości danych z przeszłości - często stosowane w IHV) i robić to mniej jakościowo - wtedy taniej, ale nie ryzykowałabym bez diagnostyki - jak wiadomo świat jest dynamiczny i może nam coś mądrego umknęło ..?
Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 16.03.07 o godzinie 19:55
Marcin Jóźwicki Analityk NPS/CX
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Chodziło mi bardziej o zamieszaknie z obiektem, testy labolatoryjne, obserwacja niejawna itp.....A jednak spotyka się te metody na rynku badań...Dzięki za odpowiedź!!Hanna Sieracka Socjolog
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Obserwacja uczestnicząca ukryta, ma swoje plusy oraz minusy, a wszytsko uzależnione jest od przedmiotu badań. Tak spotyka się ją w badaniach rynku.Pochlania ona duzo czasu, moze byc kosztowna, ale przynosi naprawde zaskakujace rezultaty. Jezeli chodzi o obserwacje ukryta,nalezy uwzglednic problemy etyczne, własne zaangażowanie w przedmiot badań, co może znacząco wpływac na wyniki badań, czyli powszechnie nazwane--rola badacza w badaniu. Jest dosc sporo literatury na ten temat:Krzysztof Konecki, M. Hammersley i Paul Atkinson-----jedne z lepszych, gorąco je polecam.
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Hanna S.:
Obserwacja uczestnicząca ukryta, ma swoje plusy oraz minusy, a wszytsko uzależnione jest od przedmiotu badań. Tak spotyka się ją w badaniach rynku.
Pochlania ona duzo czasu, moze byc kosztowna, ale przynosi naprawde zaskakujace rezultaty. Jezeli chodzi o obserwacje ukryta,nalezy uwzglednic problemy etyczne, własne zaangażowanie w przedmiot badań, co może znacząco wpływac na wyniki badań, czyli powszechnie nazwane--rola badacza w badaniu. Jest dosc sporo literatury na ten temat:Krzysztof Konecki, M. Hammersley i Paul Atkinson-----jedne z lepszych, gorąco je polecam.
Nie ma mowy o problemie etycznych w firmie przestrzegającej Kodeks Esomar :):)http://esomar.com
NIe stosujemy obserwacji niejawnej.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 20.03.07 o godzinie 20:52
Hanna Sieracka Socjolog
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Tak jak to napisalam, wszytsko uzaleznione jest od przedmiotu badań, jeżeli jest to pewna organizacja (np. firma), w takim wypadku prowadzenie obserwacji ukrytej, mija się z celem.W takim wypadku nalezy zastosowac obserwacja ukryta, tutaj nalezy wziac pod uwage, ze obecnosc obserwatora w znaczny sposob wplywa na badanych oraz wyniki badan, ale to nie wyklucza sukcesu w badaniu.Hanna Sieracka edytował(a) ten post dnia 20.03.07 o godzinie 21:05
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Haniu, nie chodzi o sukces w badaniu . Chodzi o Kodeks Esomar - tu wyjątek poniżej (tłumaczenie Włodek Daab - dzięki :)- do znalezienia http://ofbor.pl) Oczywiście nie ma obowiązku go stosować, ale to właśnie dokument kształtujący etykę w badaniach rynku :)B. Prawa Badanych
3. Współpraca badanych w rynkowym przedsięwzięciu badawczym jest na każdym etapie całkowicie dobrowolna. Podczas nakłaniania do współpracy Badani nie mogą być wprowadzani w błąd.
4. Anonimowość Badanych musi być ściśle chroniona. Jeżeli Badany, przychylając się do prośby Badacza, zezwala mu na wydanie danych w postaci umożliwiającej jego identyfikację, to:
(a) Badany musi być wcześniej powiadomiony, komu i w jakim celu informacja zostanie wydana, a także..
(b) Badacz musi zapewnić, że informacja będzie użyta wyłącznie do działalności badawczej i że odbiorca informacji zgodził się postępować na warunkach niniejszego Kodeksu.
5. Badacz musi użyć wszelkich środków ostrożności, aby Badani nie byli w żaden sposób bezpośrednio poszkodowani lub dotknięci w następstwie udziału w rynkowym przedsięwzięciu badawczym.
6. Badacz musi być szczególnie uważny podczas wywiadów z dziećmi i młodzieżą. Wywiady z dziećmi muszą być poprzedzone rozmową z rodzicami lub opiekunami w celu uzyskania ich zgody.
7. Badani muszą być powiadomieni (zazwyczaj na początku wywiadu) o użyciu technik obserwacji lub sprzętu rejestrującego, chyba, że są użyte w miejscach publicznych. Na życzenie Badanego zapis lub odpowiednia część zapisu musi być zniszczona lub zatarta. Anonimowość Badanych nie może być naruszona w następstwie użycia wspomnianych metod.
8. Badani muszą mieć możliwość łatwego sprawdzenia tożsamości oraz tego, że Badacz działa w dobrej wierze.
Sorry, ale albo rybki albo akwarium - respondent musi być powiadomiony i wyrazić zgodę. Wierz mi, że nie ma bardziej idiotycznej sytuacji niż być świadkiem np. wyrzucenia z pracy sprzedawcy z którym właśnie skończyłaś wywiad - nawet ten "zakamuflowany".
Nie można być "trochę uczciwym" podonie jak nie można być "trochę w ciąży".
Albo działamy legalnie i otwarcie albo nikt - żaden respondent - nie będzie z nami nigdy i nigdzie rozmawiał.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 20.03.07 o godzinie 21:14
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
I jeszcze taki drobiazg z Kodeksu :C. Odpowiedzialność zawodowa Badaczy
9. Badacze nie mogą czy to świadomie czy przez niedopatrzenie, działać w sposób, który może przynieść ujmę zawodowi badacza rynku, bądź doprowadzić go do utraty zaufania publicznego.
Sylwia Ducal Product Manager
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Dagmara D.:
I jeszcze taki drobiazg z Kodeksu :
C. Odpowiedzialność zawodowa Badaczy
9. Badacze nie mogą czy to świadomie czy przez niedopatrzenie, działać w sposób, który może przynieść ujmę zawodowi badacza rynku, bądź doprowadzić go do utraty zaufania publicznego.
Nic dodać, nic ująć Dagmaro:)
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Sylwia Barbara M.:
Dagmara D.:
I jeszcze taki drobiazg z Kodeksu :
C. Odpowiedzialność zawodowa Badaczy
9. Badacze nie mogą czy to świadomie czy przez niedopatrzenie, działać w sposób, który może przynieść ujmę zawodowi badacza rynku, bądź doprowadzić go do utraty zaufania publicznego.
Nic dodać, nic ująć Dagmaro:)
To nie ja - to Esomar :):)
Hanna Sieracka Socjolog
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Zgadzam się z Tobą Dagmaro--etyka w badanich rynku. Podobnie jest z badaniami spolecznymi. Ostatnio mam z nimi wiekszy kontakt. Swoje wypowiedzi oparalm na wlasnych doswiadczeniach. Jezeli chcemy zbadac dosc trudny problem, taki jak dewiacje społeczne, sekty.....w takich wypadkach mozna daleko odejsc od etyki, i tutaj zaczynaja sie DUZE schody.W sumie ta wypowiedz, to w penym stopniu, podzielenie sie doswiadczeniami.Hanna Sieracka edytował(a) ten post dnia 20.03.07 o godzinie 21:51
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Hanna S.:
Zgadzam się z Tobą Dagmaro--etyka w badanich rynku. Podobnie jest z badaniami spolecznymi. Ostatnio mam z nimi wiekszy kontakt. Swoje wypowiedzi oparalm na wlasnych doswiadczeniach. Jezeli chcemy zbadac dosc trudny problem, taki jak dewiacje społeczne, sekty.....w takich wypadkach mozna daleko odejsc od etyki, i tutaj zaczynaja sie DUZE schody.
W sumie ta wypowiedz, to w penym stopniu, podzielenie sie doswiadczeniami.Hanna Sieracka edytował(a) ten post dnia 20.03.07 o godzinie 21:51
Oczywiście - wymieniamy obserwacje. Ludzie robią badania na bardzo delikatne tematy, ale upierać się będę, że NIE WOLNO robić badań "nie całkiem etycznie". Sorry, ale od 1990 roku nie zdarzyło mi się NIGDY. Pomimo zapytań o takie badania. To jest - według mnie - po prostu nieuczciwe w stosunku do respondentów - kimkolwiek oni są. Zawsze można tak dobrać metodologię, żeby uniknąć takich sytuacji. WSZYSTKICH badaczy obowiązuję pewne zasady. Jeśli je naginamy to niebawem będziemy robili badania sami ze sobą. W Polsce jużi tak jest problem z powodu jakiś cholernych domokrążców, którzy nazywają siebie ankieterami. Ankieter ma nosić plakietkę z nazwą firmy, telefonem, imieniem i nazwiskiem. I niczego nie sprzedaje. Jeśli nie spełnia tych dwóch kryteriów - nie jest ankieterem. Dotyczy to również "badaczy", którzy sami robią "badania". To nie jest kwestia semantyki tylko pewnych zasad.
Ale doświadczenia trzeba zawsze wymieniać :):)
Wymagam od badaczy przeczytania, zrozumienia i pisemnego zaakceptowania Kodeksu Esomar. Takie zasady gry.
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Swoją droga - zrobił nam sie ciekawy temat...:)Hanna Sieracka Socjolog
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Ciesze sie:-)
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Hanna S.:Jest tu sporo ludków z badań - kolejny "niebezpieczny temat" więc niełatwo się wypowiedzieć :):)
Ciesze sie:-)
Sylwia Ducal Product Manager
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Dagmara D.:
Hanna S.:Jest tu sporo ludków z badań - kolejny "niebezpieczny temat" więc niełatwo się wypowiedzieć :):)
Ciesze sie:-)
"Po godzinach" nie zawsze też się chce...:)
Dagmara
D.
Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Sylwia Barbara M.:
Dagmara D.:
Hanna S.:Jest tu sporo ludków z badań - kolejny "niebezpieczny temat" więc niełatwo się wypowiedzieć :):)
Ciesze sie:-)
"Po godzinach" nie zawsze też się chce...:)
pewnie - czasem sie niegdy nie chce, bo po co ...:):)
Hanna Sieracka Socjolog
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Dagmara D.:Niełatwo, ale jest to pożądane.:-)
Sylwia Barbara M.:
Dagmara D.:
Hanna S.:Jest tu sporo ludków z badań - kolejny "niebezpieczny temat" więc niełatwo się wypowiedzieć :):)
Ciesze sie:-)
Urszula
Urbańska
Na nowe wyzwania
zawsze jest dobra
pora :)
Temat: Obserwacja uczestnicząca
Dagmara D.:
Ankieter ma nosić plakietkę z nazwą firmy, telefonem, imieniem i nazwiskiem. I niczego nie sprzedaje. Jeśli nie spełnia tych dwóch kryteriów - nie jest ankieterem. Dotyczy to również "badaczy", którzy sami robią "badania".
Wprawdzie nie mam doświadczenia z badaniami Mystery Shopper, ale o ile się orientuję, w badaniach tego typu ankieterzy nie noszą plakietek :) Pracownicy powinni być jednak uprzedzeni o takim przedsięwzięciu.
- 1
- 2
Podobne tematy
-
IT Crew Blog » Obserwacja polowa -
-
Prywatni Detektywi » Obserwacja detektywistyczna -
-
Zarządzanie Jakością » Niezgodność, czy obserwacja -
-
"POTPOURRI" - coś dla... » Stosując się do poniższych uwag można nieco ułatwić sobie... -
-
Prywatni Detektywi » Obserwacja -
-
Advocem Zbyszkowi... » Naukowa socjologicna obserwacja zmianan na grupie ŚWIAT... -
-
Fizjoterapia » Obserwacja, dokumentacja, informacja, nie jedno ma imię.... -
-
Terapeuta terapeucie » Szkolenie: Obserwacja niemowląt, psychoterapia dzieci i... -
-
Edukacja Wczesnoszkolna » Obserwacja dzieci w przedszkolu ?! jak sie fachowo nazywa? -
-
Darmowe szkolenia » [Wrocław] Wieczorne spotkania z NLP - "Obserwacja i... -
Następna dyskusja: