Tomasz Rakowski

Tomasz Rakowski Market researcher

Temat: nowa metodologia?;)

Dzisiaj na wp.pl pojawily sie wyniki badania preferencji spolecznych (http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?kat=27417&wid=8.... Niby nic ciekawego, ktos by powiedzial. Ale notka metodologiczna mnie troszke zdziwila. Moze to moja niefrasobliwosc, może źle sformułowane zdanie, ale co to oznacza:

"Wyniki dla ogółu wyborców to prognozy budowane na podstawie badania internetowego z wykorzystaniem wyników badań realizowanych na reprezentatywnych próbach ogólnopolskich."

???

Temat: nowa metodologia?;)

Mi to wygląda na przykładanie wag bądź przeliczania na podstawie wcześniejszych sondaży - tak jak kiedyś robił to PBS DGA, ale mogę się mylić. Zresztą ta notka jest pewnie na poziomie abstrakcji równej skomplikowaniu metodologii tego badania;)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: nowa metodologia?;)

To bardzo proste.
Ktoś postanowił zrobić badanie internetowe a nastepnie zważył wyniki na całość populacji. Ale słowo "prognozy" załatwia cały problem. A tu mamy do czynienia z prognozami.Prognozy można sobie robić w oparciu o cokoliwek, uwierzcie. Można również prognozować zużycie dowolnego produktu na podstawie ciśnienia atmosferycznego - tylko czy te prognozy będą miarodajne to inna kwestia...

Gdyby portal WP był portalem dostępnym w 100 % gosp. domowych i w tychże oglądany - to mógły od razu robić badania na próbie reprezentatywnej. Ponieważ tego nie dożyjemy - może robić prognozy - jego prawo.

Ja pamiętam pewnego Klienta, który zrobił badanie na próbie SWOICH Klientów (b2b)a potem triumfaknie ogłosił, że znajomość marki jego firmy w POLSCE, wśród WSZYSTKICH przedsiębiorstw wynosi 100 %.
Papier zniesie wszystko. Strona internetowa też.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 09.05.07 o godzinie 15:38
Tomasz Rakowski

Tomasz Rakowski Market researcher

Temat: nowa metodologia?;)

"Papier zniesie wszystko"
Niestety, ostatnio strasznie często to słyszę w kontekście badań w rozmowach z ludzmi...

Ja już przestaję się tym denerwowac, naprawdę staram sie sam sobie wytłumaczyć, ze nikt normalny nie czyta notek metodologicznych. Nawet przywyklem do sposobu prezentacji wynikow w mediach.

Ale caly czas gnębi mnie mysl, ze wykonuje zawod, ktorego odbior spoleczny jest coraz gorszy...

Odrywając się od smutnego tematu, może trzeba namówić prof. Czapińskiego, by następnym razem zrobił "Prognozę społeczną";-)

konto usunięte

Temat: nowa metodologia?;)

To nie prawda co piszesz. Ja wczoraj wróćiłam z badań jakościowych z małej miejscowości w Polse (około 16 tysięcy mieszkańców) i byliśmy super przyjęci. Było duze zainteresowanie.
Tomasz Rakowski

Tomasz Rakowski Market researcher

Temat: nowa metodologia?;)

No, ja wierze. Jakby nie bylo, nowość zawsze wzbudza zaciekawienie. Jednak coraz czesciej spotykam się z opinią, że agencje nie robią nic konkretnego, tylko w glowach ludziom mieszaja. Co prawda, tak moze powiedziec osoba, ktora firmy badawcze zna jedynie z telewizji. Ale takich osob jest cala masa. I nawet wsrod moich znajomych (nie-badacy) pokutuje opinia, ze kazda agencja "szyje" sondaze, i z tego sie utrzymuje.

A takie "badania" jak wp przeprowadzila moga wzmóc to przekonanie, zwlaszcza wsrod osób, które zagłębią się w bezsens metodologii.

konto usunięte

Temat: nowa metodologia?;)

Ja osobiście nigdy nie biorę udziału w badaniach przez Internet.
Nie widze powodu, zeby podawać swoje dane osobowe nie wiem komu.
Natomiast mogę zapewnić, ze te badania które robię są w 100% prawdziwe i realizowane jak trzeba.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: nowa metodologia?;)

BTW : to nie jest notka metodologiczna - to kpina. Nie widzę słowa ani o wielkości próby badania internetowego, ani o wielkościach prób tych magicznych sondaży na próbie reprezentatywnej ( to ile trzeba przeprowadzić badań reprezentatywnych na temat preferencji politycznych ? A może były one przeprowadzone w odstępach czasu ?)ani o metodologii badań na próbie reprezentatywnej ogólnopolskiej ani kiedy je przeprowadzono. Opuśmy zasłonę miłosierdzia.
Marcin Jóźwicki

Marcin Jóźwicki Analityk NPS/CX

Temat: nowa metodologia?;)

Ale caly czas gnębi mnie mysl, ze wykonuje zawod, ktorego odbior spoleczny jest coraz gorszy...

Mnie też to denerwuje, jak cholera...moim zdaniem, rozwiązanie tkwi w potrzebie podniesienia jakości badań na rynku, która nie jest zła a mogła by być lepsza...wtedy może ludzie zaczną poważniej traktować naszą pracę...

konto usunięte

Temat: nowa metodologia?;)

mam nadzieję, że nikt mnie nie zlinczuje za wypowiedź w temacie, wszak, jestem w tym momencie tylko ankieterem .

To, że instytuty badawcze są tak postrzegane jak są szybko się nie zmieni moim zdaniem...Ludzie uważają, że badania są fałszowane na każdym etapie, ankieterzy, badacze, szefowie...
Z ankieterami problem był już poruszany...jest kilka przypadków, że ktoś zostanie poproszony, aby udawał osobę taką i taką, bo właśnie takich potrzebują, później przekaże to znajomym, znajomi znajomym
Jeżeli chodzi o badaczy, to ludzie dziwią się, że w każdym dzienniku co jakiś czas pokazują, że to właśnie oni są najczęściej oglądani (no tak, wiadomości zapłacili za sondaż to badacz już się postarał, aby to oni wyszli na najlepszych)
Jeżeli chodzi o fałsz na najwyższym szczeblu to na pewno zaufanie spadło po ostatnich wyborach parlamentarnych gdzie 99% sondaży pokazywało wygraną PO. Kilka krotnie słyszałem głosy, że była to zmowa instytutów. Oliwy dolał jeszcze Kaczyńskiej, który stwierdził, że skoro prezes (dobrze pamiętam?) Pentor`u prezentował wyniki dla PO to znaczy, że jest bezstronny i nie powinien podawać wyników swoich badań opinii publicznej.

W instytuty mają narzędzia, aby sprawdzić jak są odbierani w społeczeństwie:P

Edit: http://wiadomosci.onet.pl/1542493,11,item.html w komentarzach do tego artykułu można sobie troszkę poczytać na temat instytutów badawczych. Można też zerknąć na dyskusje dotyczącą sondaży na samym goldenline: http://www.goldenline.pl/forum/polityka/88904/s/1 co i raz pojawia się wątek manipulowania.Sebastian Rek edytował(a) ten post dnia 26.05.07 o godzinie 13:15
Elżbieta P.

Elżbieta P. badania rynku

Temat: nowa metodologia?;)

Sebastian R.:
Jeżeli chodzi o fałsz na najwyższym szczeblu to na pewno zaufanie spadło po ostatnich wyborach parlamentarnych gdzie 99%
sondaży pokazywało wygraną PO. Kilka krotnie słyszałem głosy, że była to zmowa instytutów.

Przepraszam, że odświeżam dawny wątek, ale niedawno znalazłam tę grupę.

Pamiętacie może podczas wyborów sondaż GFKi, ankieterzy wysyłali sms'ami co godzinę wyniki do bazy, dzięki czemu można było transmitować wyniki na żywo w tv. wtedy również wyniki sondaży odbiegały od rzeczywistości bardziej niż zakładał błąd badania. oczywiście na korzyść PO.
Miałam wtedy dość bliski kontakt z tymi ankieterami, którzy relacjonowali mi na czym polega problem: mieli oni wyłapywać co którąś osobę wchodzącą. oczywiście w przypadku odmowy łapali następną, nie zaznaczano jednak kto odmawia udzielenia odpowiedzi. a odmawiały osoby z tego samego elektoratu: Radia Maryja (pośrednio PiS). ponieważ Ojciec Dyrektor dzień wcześniej zabronił na antenie brania udziału w tym sondażu.
Gdyby GFKa odpowiednio wcześnie wyłapała ten problem być może uwzględniłaby dodatkowo ten błąd. Ale wątpię czy w ogóle zdawała sobie sprawę z problemu. Ankieterzy mieli tam takie urwanie głowy, że nie byli zainteresowani informowaniem swoich przełożonych o tym problemie. mieli większe - choćby z zacinaniem się sms'ów (sieć była przeładowana).

w każdym razie w tym przypadku nie chodziło o sfałszowanie badania, ale o błędy w realizacji (być może nie dało się ich uniknąć, a może wystarczyło porozmawiać z kilkoma ankieterami, wypytać kontrolnie o ich spostrzeżenia)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: nowa metodologia?;)

Ja myślę, że to nawet nie był błąd realizacji.
Może wystarczyłoby policzyć ilość odmów i podać te dane ? W końcu GFK nie mogła estymować, że jeśli ktoś odmawia to na pewno głosował na Pis, bo byłoby to nadużycie.
W końcu respondent może odmówić i nie przystawi mu sie pistoletu do głowy.
Oczywiście teoria o spisku instytutów badawczych jest dla mnie jedynie zabawna...:)
A co do technicznych problemów - no cóż ...to się zdarza :)Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 01.09.07 o godzinie 15:49
Elżbieta P.

Elżbieta P. badania rynku

Temat: nowa metodologia?;)

ilość odmów zapisywano. nie zapisywano chyba w jakim wieku są te osoby. ale sama liczba odmów w sumie niewiele daje.

chyba nic się tu nie dało zrobić. szczególnie że to wyszło już w trakcie badania.Elżbieta P. edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 15:10
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: nowa metodologia?;)

Elżbieta P.:
ilość odmów zapisywano. nie zapisywano chyba w jakim wieku są te osoby. ale sama liczba odmów w sumie niewiele daje.

chyba nic się tu nie dało zrobić. szczególnie że to wyszło już w trakcie badania.Elżbieta Piróg edytował(a) ten post dnia 01.09.07 o godzinie 16:04
Ale dane te nie były podawane oficjalnie. Byłby to margines pozwalający znaleźc powody rozbieżności inne niż niekompetencja agencji/ankieterów. Oczywiście bardzo często jest tak, że coś dzieje sie w fieldzie i trzeba zareagować.Jest na to czas lub nie.. taka branża...ale informacja o tym powienna być oficjalna ( iść do Klienta).
Bardzo wiele czynników może wpłynąć na field jak wiemy..
Elżbieta P.

Elżbieta P. badania rynku

Temat: nowa metodologia?;)

Dagmara D.:
Ale dane te nie były podawane oficjalnie. Byłby to margines pozwalający znaleźc powody rozbieżności inne niż niekompetencja agencji/ankieterów. Oczywiście bardzo często jest tak, że coś dzieje sie w fieldzie i trzeba zareagować.Jest na to czas lub nie.. taka branża...ale informacja o tym powienna być oficjalna ( iść do Klienta).
Bardzo wiele czynników może wpłynąć na field jak wiemy..

fakt, powinni coś takiego podać do publicznej informacji (albo tylko klientowi), z tym że chyba jednak po prostu nie wiedzieli o problemie.

Temat: nowa metodologia?;)

To, co mnie zadziwiło, to następujący fragment: "Trzecie miejsce (ble ble). Czwarta jest (ble ble). Na granicy progu (ble, ble). POWYŻSZE DANE DOTYCZĄ OGÓŁU SPOŁECZEŃSTWA (PODKREŚLENIE MOJE)" a potem przechodzą do analizowania preferencji internautów.

To skąd mają dane o ogóle społeczeństwa, jeśli badanie było realizowane w internecie - !!? (o czym jest mowa w samym "artykule"). Prorok jakiś czy co? :)
Patryk R.

Patryk R. Operations &
Customer Experience

Temat: nowa metodologia?;)

Marcin J.:
Ale caly czas gnębi mnie mysl, ze wykonuje zawod, ktorego odbior spoleczny jest coraz gorszy...

Mnie też to denerwuje, jak cholera...moim zdaniem, rozwiązanie tkwi w potrzebie podniesienia jakości badań na rynku, która nie jest zła a mogła by być lepsza...wtedy może ludzie zaczną poważniej traktować naszą pracę...

Pani Marcinie

Nie chciałbym za bardzo wytykać błędów, ale podnoszenie jakości trzeba zacząć przede wszystkim od siebie.
Po obejrzeniu np. takiego filmiku:
http://beata.durka.nf.pl/Wideo/211/Mistery-Shopping/ba...
można zapłakać.
Tym bardziej że mówi to ekspert, a firma OBOP uważana jest za wiarygodnąPatryk R. edytował(a) ten post dnia 14.09.07 o godzinie 17:11
Karolina  Tomczyk-Dobrzyńs ka

Karolina
Tomczyk-Dobrzyńs
ka
księgowa ds.
wspólnot
mieszkaniowych

Temat: nowa metodologia?;)

Patryk R.:
Marcin J.:
Ale caly czas gnębi mnie mysl, ze wykonuje zawod, ktorego odbior spoleczny jest coraz gorszy...

Mnie też to denerwuje, jak cholera...moim zdaniem, rozwiązanie tkwi w potrzebie podniesienia jakości badań na rynku, która nie jest zła a mogła by być lepsza...wtedy może ludzie zaczną poważniej traktować naszą pracę...

Pani Marcinie

Nie chciałbym za bardzo wytykać błędów, ale podnoszenie jakości trzeba zacząć przede wszystkim od siebie.
Po obejrzeniu np. takiego filmiku:
http://beata.durka.nf.pl/Wideo/211/Mistery-Shopping/ba...
można zapłakać.
Tym bardziej że mówi to ekspert, a firma OBOP uważana jest za wiarygodnąPatryk R. edytował(a) ten post dnia 14.09.07 o godzinie 17:11

Patryku kolejny raz nie moge Twojej wypowiedzi pozostawic bez pytania :) A zaplakac mamy, poniewaz? Co prawda jak widac trema bardzo mocno wplynela na swobode wypowiedzi Pani Beaty, ale nie przypuszczam, zebys to wlasnie mial na mysli. Moze sprobuj rozwazyc, ze Twoje, czy Wasze - jako firmy ISC - rozumienie metodologii MS moze nie byc jedynym slusznym... Tak jak napisalam w innym watku, w ktorym mielismy przyjemnosc spotkac sie - w chwili obecnej trudno powiedziec w jakim ksztalcie i w oparciu o jakie standardy realizacji metodologia ta bedzie wykorzystywana w przyszlosci - jak juz sama z siebie sie dookresli. Dajmy jej szanse rozwoju i ukierunkowania w te strone, ktora jest strona oczekiwana przez zleceniodawcow.
Patryk R.

Patryk R. Operations &
Customer Experience

Temat: nowa metodologia?;)

Oczywiście, że nie mam na myśli tremy. Nie czepiam się nawet niesłusznie używanego słowa audyt. Zwracam uwagę na coś znacznie poważniejszego i nie są to jedynie standardy ISC, ale całej branży Mystery Shopping.

Nie istnieje nic takiego jak "niejawne badania Mystery Shopping". Pracownicy ZAWSZE muszą być poinformowani, że może ich odwiedzić tajemniczy klient, najlepiej także (choć nie jest to już wymagane), jak będą wiedzieli co mniej więcej będzie oceniane. MS to nie jest polowanie na błędy pracowników, to narzędzie, które ma im pomóc i dostarczyć niezbędnych informacji, by mogli się rozwijać.

Mogę zrozumieć, że klienci mogą tego nie wiedzieć i pytać o "niejawne badania MS", ale kto jak kto, ale firma zwłaszcza tak poważana jak OBOP, kodeks etyczny powinna znać. W żadnym wypadku nie powinna natomiast promować zachowań z nim niezgodnych.
Karolina  Tomczyk-Dobrzyńs ka

Karolina
Tomczyk-Dobrzyńs
ka
księgowa ds.
wspólnot
mieszkaniowych

Temat: nowa metodologia?;)

Patryk R.:
Oczywiście, że nie mam na myśli tremy. Nie czepiam się nawet niesłusznie używanego słowa audyt. Zwracam uwagę na coś znacznie poważniejszego i nie są to jedynie standardy ISC, ale całej branży Mystery Shopping.

Nie istnieje nic takiego jak "niejawne badania Mystery Shopping". Pracownicy ZAWSZE muszą być poinformowani, że może ich odwiedzić tajemniczy klient, najlepiej także (choć nie jest to już wymagane), jak będą wiedzieli co mniej więcej będzie oceniane. MS to nie jest polowanie na błędy pracowników, to narzędzie, które ma im pomóc i dostarczyć niezbędnych informacji, by mogli się rozwijać.

Mogę zrozumieć, że klienci mogą tego nie wiedzieć i pytać o "niejawne badania MS", ale kto jak kto, ale firma zwłaszcza tak poważana jak OBOP, kodeks etyczny powinna znać. W żadnym wypadku nie powinna natomiast promować zachowań z nim niezgodnych.

Istnieje, wierz mi, ze istnieje i w takiej wersji w zadnej mierze nie musi byc polowaniem na bledy pracownikow, czy wyszukiwaniem tego, ktory okaze sie najbardziej czarna owca w rodzinie :) A koniecznosc informowania pracownikow, ze moga byc stosowane pomiary o charakterze mystery shopper, ktorymi moze zostac objety, mozna zrealizowac na wiele roznych sposobow :) MS jest pomiarem tajnym, wiec logika mowi, ze i tak informacja ta nie moze byc przekazywana bezposrednio przed rozpoczeciem obserwacji (oczywiscie z wylaczeniem obserwacji rejestrowanych za pomoca sprzetu audio-wizualnego).

Następna dyskusja:

Nowa firma badawcza w Polsc...




Wyślij zaproszenie do