Temat: badanie satysfakcji personelu
Wydaje mi się, że powinnaś do badań wynając zewnętrzną firmę (to nie jest jakiś straszny koszt), a zapewni to wśród pracowników większe poczucie anonimowości. Organizacyjnie robi się to najczęściej według następującego schematu:
- tydzień przez rozpoczęciem badania Prezes (lub dyrektor HR) w imieniu Zarządu wysyła do wszystkich pracowników list powiadamiający o takim badaniu (lub rozwieszone zostają ogłoszenia lub list jest wręczany przez sekretariat każdemu pracownikowi itp.). Trzeba tam napisać jak jest to ważne (zdanie i opinia pracowników), co przyniesie, jaki jest cel itp. jak badanie będzie przebiegać (dokładnie!), kiedy się odbędzie i że pracownicy zostaną powiadomieni o wynikach i jak wyniki będą wykorzystane (że będą)
- pracownicy firmy, która prowadzi badanie rozdają wszystkim pracownikom ankiety i po jakims czasie je zbierają (zalezy od długości ankiety - najczęściej rozdają na początrku dnia pracy i zbierają pod koniec; czasem jest dogrywka w inny dzień), można pracowników zaprosić w jedno miejsce i poprosic o wypełnienie ankiet; lepiej rozdawać ankiety papierowe niż wysyłać mailem, bo wtedy może zachodzic podejrzenie (wśród pracowników) braku anonimowowści i "rozliczania" pracowników za wypowiedzi
- opracowanie wyników i poinformowanie pracowników o części z tych wyników a także o działaniach jakie będa podjęte na ich podstawie (pisze do pracowników Prezes i/lub dyrektor HR)
Często warto także zrobić kilka/kilkanaście wywiadów pogłębionych (zaprasza i organizuje to firma zewnętrzna)- dla pogłebienia informacji. Pracownicy różnych działów/departamentów, pełniący możliwie różnorodne funkcje.
Myślę, że zawsze warto! Jedynym zagrożeniem jest to, że zacznie się o warunkach, zatrządzaniu i funkcjonowaniu firmy więcej mówić. No i dobrze byłoby, żeby były wprowadzane jakies pozytywne zmiany po przeprowadzeniu takiego badania.
Powodzenia! :-)