Anna H.

Anna H. Specjalista ds. HR

Temat: badanie satysfakcji personelu

Witam serdecznie

Zamierzam przeprowadzic badanie satysfakcji pracownikow, narzedziem ma byc kwestionariusz ankiety. W przypadku pracownikow biurowych zastosujemy wersje elektroniczna.

Obawiam sie jednak malej ilosci zwrotow od pracownikow fizycznych. Nie wiem czy dobrym pomyslem byloby zebranie ich w jednym miejscu i poproszenie o wypelnienie ankiety w danym czasie.
Jak przeprowadzic sprawna akcje informacyjna? O co nalezy jeszcze zadbac?
Mam strasznie duzo watpliwosci, pare lat temu byly w firmie podobne badania i pozostala po nich pewna niechec do tego typu przedsiewziec. Jezeli macie jakies doswiadczenia z tego typu badaniami lub jakies praktyczne rady nie wahajcie sie nimi podzielic...

Z gory dziekuje za wszelkie wskazowki :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji personelu

Poszło na priv.
Marta W.

Marta W. Client Delivery
Analyst, Acxiom
Polska

Temat: badanie satysfakcji personelu

Witam,

na podstawie doświadczenia z badań satysfakcji w dwóch instytucjach finansowych mogę stwierdzić, że kluczową kwestią jest to jaki ma być ostateczny wpływ badania na organizację i czy mają za nim pójść jakieś konkretne działania?

Mam strasznie duzo watpliwosci, pare lat temu byly w firmie podobne badania i pozostala po nich pewna niechec do tego typu przedsiewziec.


Myślę, że to jest punkt od którego należy zacząć...
Czyli co takiego wydarzyło się po poprzednim badaniu,że pozostała niechęć?

Czy na podstawie otrzymanych informacji zarząd wprowadził jakieś zmiany ?
Czy pracownicy zostali, przynamniej ogólnie poinformowani o wynikach?
Czy na prawdę chcemy się dowiedzieć co myślą nasi pracownicy (i co zamierzamy z tą wiedzą zrobić :) ?
Czy planujemy kolejne "edycje" ?

Jeżeli odpowiedź na powyższe pytania brzmi "nie", to może trzeba się zastanowić w jakim celu w danej firmie robi się badanie satysfakcji.

Odpowiedzi na te pytania są też pewną wskazówką jak prowadzić komunikację przed planowanym badaniem.

pzdr.
Marta.Marta Włodarska edytował(a) ten post dnia 17.07.07 o godzinie 23:26
Anna H.

Anna H. Specjalista ds. HR

Temat: badanie satysfakcji personelu

Czesc,

dziekuje za podpowiedzi. Marto, na Twoje pytania odpowiedz brzmi zdecydowanie "tak" i tylko dlatego widze sens w przeprowadzeniu tych badan. Poprzednie badanie moim zdaniem bylo badaniem zrobionym dla samej idei badania, a nie aby wyciagnac wnioski, a przede wszystkim, aby podjac w konsekwencji jakies dzialania.

Teraz zdecydowanie koncentruje sie na przygotowaniu akcji informacyjnej, a same badania beda przeprowadzone po wakacjach, takze jest jeszcze czas by wszystko dopracowac:)

Pozdrawiam

Ania

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

Wydaje mi się, że powinnaś do badań wynając zewnętrzną firmę (to nie jest jakiś straszny koszt), a zapewni to wśród pracowników większe poczucie anonimowości. Organizacyjnie robi się to najczęściej według następującego schematu:
- tydzień przez rozpoczęciem badania Prezes (lub dyrektor HR) w imieniu Zarządu wysyła do wszystkich pracowników list powiadamiający o takim badaniu (lub rozwieszone zostają ogłoszenia lub list jest wręczany przez sekretariat każdemu pracownikowi itp.). Trzeba tam napisać jak jest to ważne (zdanie i opinia pracowników), co przyniesie, jaki jest cel itp. jak badanie będzie przebiegać (dokładnie!), kiedy się odbędzie i że pracownicy zostaną powiadomieni o wynikach i jak wyniki będą wykorzystane (że będą)
- pracownicy firmy, która prowadzi badanie rozdają wszystkim pracownikom ankiety i po jakims czasie je zbierają (zalezy od długości ankiety - najczęściej rozdają na początrku dnia pracy i zbierają pod koniec; czasem jest dogrywka w inny dzień), można pracowników zaprosić w jedno miejsce i poprosic o wypełnienie ankiet; lepiej rozdawać ankiety papierowe niż wysyłać mailem, bo wtedy może zachodzic podejrzenie (wśród pracowników) braku anonimowowści i "rozliczania" pracowników za wypowiedzi
- opracowanie wyników i poinformowanie pracowników o części z tych wyników a także o działaniach jakie będa podjęte na ich podstawie (pisze do pracowników Prezes i/lub dyrektor HR)
Często warto także zrobić kilka/kilkanaście wywiadów pogłębionych (zaprasza i organizuje to firma zewnętrzna)- dla pogłebienia informacji. Pracownicy różnych działów/departamentów, pełniący możliwie różnorodne funkcje.
Myślę, że zawsze warto! Jedynym zagrożeniem jest to, że zacznie się o warunkach, zatrządzaniu i funkcjonowaniu firmy więcej mówić. No i dobrze byłoby, żeby były wprowadzane jakies pozytywne zmiany po przeprowadzeniu takiego badania.
Powodzenia! :-)

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

W niektórych przypadkach do badania satysfakcji pracowników używa się anonimowego elektronicznego terminala - employee feedback system

System używany był/jest do badania satysfakcji pracowników przez takie firmy jak Orange (UK), Specsavers (UK)

jego zalety to
- anonimowość
- łatwość użycia
- ciągłość zebranych danych
- raporty mogą być dostępne następnego dnia po zebraniu danych

Do ograniczeń zaliczyć można ilość pytań (5), pytania nie mogą być otwarte..
W niektórych przypadkach sprawdza się jednak doskonale..

pozdrawiam
Marcin Piwowarczyk

Marcin Piwowarczyk Szef badań online,
IMAS International

Temat: badanie satysfakcji personelu

Mirosław K.:
Do ograniczeń zaliczyć można ilość pytań (5), pytania nie mogą być otwarte..
W niektórych przypadkach sprawdza się jednak doskonale..

Oj, to są bardzo poważne ograniczenia systemu, a na rynku jest X rozwiązań, które mają podane przez Ciebie zalety, a nie są w ten sposób ograniczone.
Marcin Piwowarczyk

Marcin Piwowarczyk Szef badań online,
IMAS International

Temat: badanie satysfakcji personelu

Elżbieta Magdalena Szynkiewicz:
Wydaje mi się, że powinnaś do badań wynając zewnętrzną firmę (to nie jest jakiś straszny koszt), a zapewni to wśród pracowników większe poczucie anonimowości. Organizacyjnie robi się to najczęściej według następującego schematu:
- tydzień przez rozpoczęciem badania Prezes (lub dyrektor HR) w imieniu Zarządu wysyła do wszystkich pracowników list powiadamiający o takim badaniu (lub rozwieszone zostają ogłoszenia lub list jest wręczany przez sekretariat każdemu pracownikowi itp.). Trzeba tam napisać jak jest to ważne (zdanie i opinia pracowników), co przyniesie, jaki jest cel itp. jak badanie będzie przebiegać (dokładnie!), kiedy się odbędzie i że pracownicy zostaną powiadomieni o wynikach i jak wyniki będą wykorzystane (że będą)
Itd. (...)

To bardzo pomocne i konkretne wskazówki, aby przeprowadzić badanie sprawnie i mieć m.in. bardzo dużo zwrotów. Polecam.

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

Marcin Piwowarczyk:
Mirosław K.:
Do ograniczeń zaliczyć można ilość pytań (5), pytania nie mogą być otwarte..
W niektórych przypadkach sprawdza się jednak doskonale..

Oj, to są bardzo poważne ograniczenia systemu, a na rynku jest X rozwiązań, które mają podane przez Ciebie zalety, a nie są w ten sposób ograniczone.

możesz podać jakie rozwiązania masz na myśli? jestem nimi zainteresowany

urządzenie o którym mowie jest a) przenośne b) posiada baterie c) samo wysyła informacje za pomocą modemu GPRS c) system sam generuje i wysyła raporty d) raport z zebranych danych można otrzymać 5 minut po przesłaniu danych do serwera

rozumie, że nie jest to urządzenie które sprawdza się w każdych warunkach jednak do niektórych rozwiązań się nadaje idealnie...(Orange, Specsavers, Marks & Spencer i wielu innychwykorzystywało/uje ten system)Mirosław K. edytował(a) ten post dnia 19.10.10 o godzinie 15:20
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji personelu

5 pytań to nie badanie, demografia ma więcej...

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

Dagmara D.:
5 pytań to nie badanie, demografia ma więcej...

Zgodzę się z Toba Dagmara. tylko, że mało jest osób/klientów/pacjentów/petentów którzy chcą wypełniać długie skomplikwoane ankiety (wiarygodne dane mówią, że 5 to maksymalna liczba pytań na które klienci chcą odpowiadać) ...badanie o którym mówie to ankieta satysfakcji. 5 krótkich pytań..20 sekund i wiarygodne odpowiedzi a nie wymuszone przy kolejnym 30 pytaniu...zdaje sobie spraw, że nie ma ten system zastosowania w badaniach marketingowych ale w badaniach satysfakcji klienta, pracownika, pacjenta czy petenta sprawdza się znakomicie. Lepiej rozwiązać 1 problem, ogłosić to i zabrać się za następny niż mówić o tym, że robi się badania marketingowe z których nic nie wynika poza stertą danych. Zrozumiało to wiele organizacji we wszystkich zakątkach świata... USA, RPA, Australia, ZEA, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Hiszpania, Rumunia, Armenia, Rosja, Słowacja, Nigeria, Malezja itp...

zdaje sobie sprawę że ten system ma ograniczenia ale lepiej rozwiązać jeden problem niż nie rozwiązać go wcale ...więcej o systemie tutajMirosław K. edytował(a) ten post dnia 29.10.10 o godzinie 22:52
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji personelu

Mirosław K.:
Dagmara D.:
5 pytań to nie badanie, demografia ma więcej...

Zgodzę się z Toba Dagmara. tylko, że mało jest osób/klientów/pacjentów/petentów którzy chcą wypełniać długie skomplikwoane ankiety
Kilka milionów - jest w czym wybierać - codziennie się o tym przekonuję :) Ale ankiety nie mają być skomplikowane :):)
(wiarygodne dane mówią, że 5 to maksymalna liczba pytań na które klienci chcą odpowiadać)

A to ciekawa teoria - a masz jakieś dane na ten temat ?
...badanie o którym mówie to ankieta satysfakcji. 5 krótkich pytań..20 sekund i wiarygodne odpowiedzi a nie wymuszone przy kolejnym 30 pytaniu...zdaje sobie spraw, że nie ma ten system zastosowania w badaniach marketingowych ale w badaniach satysfakcji klienta, pracownika, pacjenta czy petenta sprawdza się znakomicie.
Nazwy badań które wymieniasz to również badania marketingowe :) Ale to o czym piszesz nie jest badaniem a chyba sondą ...Nie dajesz swoim klientom żadnych analiz (bo nie ma co analizować) a jedynie brzegowe...i 5 słupków...cóż ..jeśli ktoś widzi przydatność takiej metody to oczywiście dlaczego nie ? Ale do badania jeszcze droga daleka.
Lepiej rozwiązać 1 problem, ogłosić to i zabrać się za następny niż mówić o tym, że robi się badania marketingowe z których nic nie wynika poza stertą danych.
LOL :):):):) To że nie umiesz wykorzystać "sterty danych" nie oznacza , że są one bezużyteczne, wierz mi :)
Zrozumiało to wiele organizacji we wszystkich zakątkach świata... USA, RPA, Australia, ZEA, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Hiszpania, Rumunia, Armenia, Rosja, Słowacja, Nigeria, Malezja itp...
I ???? Ludzie na świecie robią bardzo wiele różnych sondaży, badań, i quizów :):)

zdaje sobie sprawę że ten system ma ograniczenia ale lepiej rozwiązać jeden problem niż nie rozwiązać go wcale ...więcej o systemie tutajMirosław K. edytował(a) ten post dnia 29.10.10 o godzinie 22:52
ALe nie musisz spamować :)

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

Dagmara D.:
Mirosław K.:
Dagmara D.:
5 pytań to nie badanie, demografia ma więcej...

Zgodzę się z Toba Dagmara. tylko, że mało jest osób/klientów/pacjentów/petentów którzy chcą wypełniać długie skomplikwoane ankiety
Kilka milionów - jest w czym wybierać - codziennie się o tym przekonuję :) Ale ankiety nie mają być skomplikowane :):)

Nie mają ale są skomplikowane dla zwykłego zjadacz chleba Daga nie dla Ciebie... hmm pochwalisz się jaka zwrotność ankiet masz jeśli mówisz o kilku milionach to pewnie kilkadziesiąt milionów ankiet wysyłasz do swoich klientów
(wiarygodne dane mówią, że 5 to maksymalna liczba pytań na które klienci chcą odpowiadać)

A to ciekawa teoria - a masz jakieś dane na ten temat ?

Tak - około 5 mln wypełnionych ankiet na ten ten tema daje jaka taka próbę.. mój serwer miał problem z przemieleniem tego.. ;-)
...badanie o którym mówie to ankieta satysfakcji. 5 krótkich pytań..20 sekund i wiarygodne odpowiedzi a nie wymuszone przy kolejnym 30 pytaniu...zdaje sobie spraw, że nie ma ten system zastosowania w badaniach marketingowych ale w badaniach satysfakcji klienta, pracownika, pacjenta czy petenta sprawdza się znakomicie.
Nazwy badań które wymieniasz to również badania marketingowe

..hmm tu bym się sprzeczał ale nie będę ja bym to raczej nazwał badaniem operacyjnym na podstawie którego następnego dnia rano można wyciągnąć wnioski (albo jeszcze 30 sekund po badaniu) i podąć działanie zaradcze/naprawne....
:) Ale to o czym piszesz nie jest badaniem a chyba sondą ...Nie dajesz swoim klientom żadnych analiz (bo nie ma co analizować) a jedynie brzegowe...i 5 słupków...cóż ..jeśli ktoś widzi
...analiza satysfakcji w czasie co do minuty, na dzień, tydzień, miesiąc, rok...w dodatku NPS i możliwość kontaktu z klientem po badaniu... w momencie kiedy klient pamięta jeszcze ze wypełniał ankietę to chyba zalety nie wady ;-).. Zresztą mam system którym można zadać 100 i więcej pytań ale się nie sprawdza tak jak ten bo klienci/pracownicy nie chcą wypełniać i ankiet albo są one mało wiarygodne

przydatność takiej metody to oczywiście dlaczego nie ? Ale do badania jeszcze droga daleka.

Zgodzę się ... wszystko ma swoje zastosowanie... to nie badanie marketingowe tylko operacyjne badanie satysfakcji
Lepiej rozwiązać 1 problem, ogłosić to i zabrać się za następny niż mówić o tym, że robi się badania marketingowe z których nic nie wynika poza stertą danych.
LOL :):):):) To że nie umiesz wykorzystać "sterty danych" nie oznacza , że są one bezużyteczne, wierz mi :) Wierzę.. miałem sterty danych i wiem, że w 99% są one bezużyteczne...
Zrozumiało to wiele organizacji we wszystkich zakątkach świata... USA, RPA, Australia, ZEA, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Hiszpania, Rumunia, Armenia, Rosja, Słowacja, Nigeria, Malezja itp...
I ???? Ludzie na świecie robią bardzo wiele różnych sondaży, badań, i quizów :):)..

Zgodzę się..ale jeśli masz pod sobą 1000 oddziałów to lepiej jest rozwiązać 1 problem niż zastanaiwać się nad 1000 różnych które z nich pochodzą. wszystko ma swoje + i 0 w zależności do czego chcemy tego użyć

zdaje sobie sprawę że ten system ma ograniczenia ale lepiej rozwiązać jeden problem niż nie rozwiązać go wcale ...więcej o systemie tutaj
ALe nie musisz spamować :)
nie spamuje... nie musisz klikać....

pozdrawiam i miłego wieczoru życzęMirek Kowalski edytował(a) ten post dnia 30.10.10 o godzinie 00:23
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji personelu

Mirek Kowalski:
Nie mają ale są dla zwykłego zjadacz chleba Daga nie dla Ciebie...

Wystarczy umieć robić nieskomplikowane dla respondenta - to możliwe, serio, serio :)
Wiesz, długa i skomplikowaną ankietę potrafi zrobić każdy głupi :)
(wiarygodne dane mówią, że 5 to maksymalna liczba pytań na które klienci chcą odpowiadać)

Ja wiem,ja wiem, 5 milionów itepe ...........
tylko nie o to pytam : pytam o te wiarygodne dane : badania na temat tego po którym pytaniu respondent już przestaje myśleć ... to bardzo ciekaw teoria o której piszesz, więc chętnie się zapoznam.
analiza satysfakcji w czasie co do minuty, na dzień, tydzień, miesiąc, rok...w dodatku NPS i możliwość kontaktu z klientem po badaniu... w momencie kiedy klient pamięta jeszcze ze wypełniając ankietę to chyba zalety nie wady ;-).. Zresztą mam system którym można zadać 100 i więcej pytań ale się nie sprawdza tak jak ten bo klienci.pracownicy nie chcą wypełniać ankiet albo są one Mało wiarygodne
No to nie chcą czy są mało wiarygodne ? Bo to dwie różne rzeczy

Hmmmm - jak to jest, że Tobie nie chcą a mnie chcą ? Może warto sie zastanowić dlaczego ?
Badania to nie fabryka gwoździ sprzedawanych na kilogramy. Niemniej warto wiedzieć z kim się rozmawia (metryczka) + rozwiązać problem badawczy. Że o pytaniach "nie wprost" nie wspomnę, których wynik jest możliwy po przeprowadzeniu odpowiednich analiz, ani o analizie czynnikowej czy regresji - jak rozumiem już nikogo nie interesują takie pierdoły .
ANKIETA PAPIEROWA NIE ŻYJE!!!!!
W US od dawna - często w Polsce robią sobie zdjęcia fieldu do szkoleń :):) ALe nie samą ankietą papierową Polska stoi :)
nie spamuje... nie musisz
spamujesz zamieszczając link.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 29.10.10 o godzinie 23:32

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

Dagmara D.:
Mirek Kowalski:
Nie mają ale są dla zwykłego zjadacz chleba Daga nie dla Ciebie...

Wystarczy umieć robić nieskomplikowane dla respondenta - to możliwe, serio, serio :)
Wiesz, długa i skomplikowaną ankietę potrafi zrobić każdy głupi :)
(wiarygodne dane mówią, że 5 to maksymalna liczba pytań na które klienci chcą odpowiadać)

Ja wiem,ja wiem, 5 milionów itepe ...........
tylko nie o to pytam : pytam o te wiarygodne dane : badania na temat tego po którym pytaniu respondent już przestaje myśleć ... to bardzo ciekaw teoria o której piszesz, więc chętnie się zapoznam.

na temat tego po którym pytaniu klient przestaje myśleć nie znam badań ale pewnie jakieś są.. co do mnie to ja po 3, 4 przestaje myśleć ;-)

analiza satysfakcji w czasie co do minuty, na dzień, tydzień, miesiąc, rok...w dodatku NPS i możliwość kontaktu z klientem po badaniu... w momencie kiedy klient pamięta jeszcze ze wypełniając ankietę to chyba zalety nie wady ;-).. Zresztą mam system którym można zadać 100 i więcej pytań ale się nie sprawdza tak jak ten bo klienci.pracownicy nie chcą wypełniać ankiet albo są one Mało wiarygodne
No to nie chcą czy są mało wiarygodne ? Bo to dwie różne rzeczy

wybacz ;-) przemęczenie nie chcą ze względu na ilość pytań...
Hmmmm - jak to jest, że Tobie nie chcą a mnie chcą ? Może warto sie zastanowić dlaczego ?
Badania to nie fabryka gwoździ sprzedawanych na kilogramy. Niemniej warto wiedzieć z kim się rozmawia (metryczka) + rozwiązać problem badawczy. Że o pytaniach "nie wprost" nie wspomnę, których wynik jest możliwy po przeprowadzeniu odpowiednich analiz, ani o analizie czynnikowej czy regresji - jak rozumiem już nikogo nie interesują takie pierdoły .

też się zgodzę tylko, że bania mają sens pod warunkiem, że odpowiedzą wszyscy a nie "bardzo zniechęceni klienci" albo bardzo zadowoleni klienci.. czyli element skrajny.. Hmm też nie chcę tutaj wchodzić w specjalną dyskusję bo bania marketingowe mają swoje zastosowanie jednak warto zacząć od prostych badań ;-)
ANKIETA PAPIEROWA NIE ŻYJE!!!!!
W US od dawna - często w Polsce robią sobie zdjęcia fieldu do szkoleń :):) ALe nie samą ankietą papierową Polska stoi :)

hmm przepraszam wróciłem z wojaży (7 lat) więc może nie do końca jestem w temacie..ale obiecuję się wgryźć w temat
nie spamuje... nie musisz
spamujesz zamieszczając link.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 29.10.10 o godzinie 23:32 ok sorki.. wybacz.. ;-)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji personelu

To jak się wyśpisz opowiedz o tych wojażach , bo mnie zaintrygowałeś :) Odpoczywaj :) Miłego weekendu :)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: badanie satysfakcji personelu

Mirek K.:
Dagmara D.:

Mirek chyba zapadł w sen zimowy ;)

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji personelu

Dagmara D.:
Ja wiem,ja wiem, 5 milionów itepe ...........
tylko nie o to pytam : pytam o te wiarygodne dane : badania na temat tego po którym pytaniu respondent już przestaje myśleć ... to bardzo ciekaw teoria o której piszesz, więc chętnie się zapoznam.

Dziekuje za wene.

Następna dyskusja:

Badanie dot. Satysfakcji z ...




Wyślij zaproszenie do