Krzysztof Firlik

Krzysztof Firlik Lean Management

Temat: Koszty prowadzenia DG w domu - korekta w Picie rocznym

Mam problem z rozliczeniem rocznym osoby z mojej rodziny.

Prowadzi ona jednoosobową DG, KPiR, nie jest Vatowcem.

Mieszka w domu o pow. 3x80 m2 (z czego zerowa kondygnacja służy za wejście do domu i jest traktowana jak piwnica. Ma jednak mieszkalną wysokość pomieszczeń i normalne okna).

Do prowadzenia DG zgłoszona jest pow 22m2 i od niej odprowadzany jest podatek od nieruchomości do celów DG.

Podpisała ona ze sobą jako firmą umowę użyczenia i na jej podstawie wprowadza do KPiR Dowody Wewnętrzne na zużycie prądu, gazu, telefonu i Internetu.

Przez cały miniony rok rozliczała nie wiem dlaczego prąd, wodę, śmieci i gaz wrzucając 1/5 wartości FV do kosztów. Natomiast tel i Internet jako 1/2 (nie wiem czy są one zarejestrowane na firmę, bo nazwa firmy to jej imię i nazwisko).

Jak dla mnie wszystko jest nie tak jak trzeba, a w tym tygodniu musimy złożyć deklarację roczną.

Wg mnie wodę, prąd, gaz i śmieci powinny być rozliczane jako 22/240 FV. Pytanie tylko jak to skorygować, skoro cały miniony rok było to źle księgowane?

Jak to wygląda z tel i Internetem?

Podatek od powierzchni używanej do DG wlicza się w całości w koszty, tak?

Będę bardzo wdzięczny za pomoc i wskazówki. Po tych wszystkich problemach mam nadzieję, że w końcu namówię tą osobę do korzystania z usług księgowej, ale póki co musimy jakoś ten roczny pit rozliczyć.
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Koszty prowadzenia DG w domu - korekta w Picie rocznym

A czemu źle? Przecież nie wzięła tych wartości z księżyca. Jeśli potrafi przedstawić argumenty za takim podziałem kosztów to w mojej ocenie nie robiła wcale źle. Pomijam podpisanie umowy samej ze sobą, to nie było wcale konieczne.

Odnośnie podatku od nieruchomości, to jest ok.
Krzysztof Firlik

Krzysztof Firlik Lean Management

Temat: Koszty prowadzenia DG w domu - korekta w Picie rocznym

Paweł K.:
A czemu źle? Przecież nie wzięła tych wartości z księżyca. Jeśli potrafi przedstawić argumenty za takim podziałem kosztów to w mojej ocenie nie robiła wcale źle. Pomijam podpisanie umowy samej ze sobą, to nie było wcale konieczne.

Wzięła 1/5 bo w domu mieszkają 4 osoby. Doliczyła więc firmę jako piątą i stąd taka wartość. Co więcej ostatnio dzwoniła na infolinię poznańskiego US i tam powiedzieli jej że może takie rzeczy jak prąd wliczać, ale powinna przedstawić dokładną podstawę dla takiego rozliczenia. Np załozyć podlicznik dla danego pomieszczenia, ale to w mojej opinii bardzo skomplikowane rozwiązanie...

A jeśli jednak dla spokoju, chciałaby zmienic wartości na 22/240, to jak to skorygować w picie rocznym? Co z wszystkimi zaliczkami na podatek, które w takim wypadku powinny być troche większe?
Paweł K.

Paweł K. księgowy!

Temat: Koszty prowadzenia DG w domu - korekta w Picie rocznym

Jeśli chce skorygować koszty, to powinna również doliczyć odsetki do każdej z zaliczek oddzielnie. Nie wiem jaka jest skala problemu, ale decyzję powinna podjąć sama, albo korygować koszty i przeliczać zaliczki z odsetkami albo dać sobie spokój i skorygować same koszty i dopłacić podatek. Jej ryzyko.



Wyślij zaproszenie do