Krzysztof Firlik Lean Management
Temat: Koszty prowadzenia DG w domu - korekta w Picie rocznym
Mam problem z rozliczeniem rocznym osoby z mojej rodziny.Prowadzi ona jednoosobową DG, KPiR, nie jest Vatowcem.
Mieszka w domu o pow. 3x80 m2 (z czego zerowa kondygnacja służy za wejście do domu i jest traktowana jak piwnica. Ma jednak mieszkalną wysokość pomieszczeń i normalne okna).
Do prowadzenia DG zgłoszona jest pow 22m2 i od niej odprowadzany jest podatek od nieruchomości do celów DG.
Podpisała ona ze sobą jako firmą umowę użyczenia i na jej podstawie wprowadza do KPiR Dowody Wewnętrzne na zużycie prądu, gazu, telefonu i Internetu.
Przez cały miniony rok rozliczała nie wiem dlaczego prąd, wodę, śmieci i gaz wrzucając 1/5 wartości FV do kosztów. Natomiast tel i Internet jako 1/2 (nie wiem czy są one zarejestrowane na firmę, bo nazwa firmy to jej imię i nazwisko).
Jak dla mnie wszystko jest nie tak jak trzeba, a w tym tygodniu musimy złożyć deklarację roczną.
Wg mnie wodę, prąd, gaz i śmieci powinny być rozliczane jako 22/240 FV. Pytanie tylko jak to skorygować, skoro cały miniony rok było to źle księgowane?
Jak to wygląda z tel i Internetem?
Podatek od powierzchni używanej do DG wlicza się w całości w koszty, tak?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc i wskazówki. Po tych wszystkich problemach mam nadzieję, że w końcu namówię tą osobę do korzystania z usług księgowej, ale póki co musimy jakoś ten roczny pit rozliczyć.