Michał
Mącznik
Trener Praktycznej
Improwizacji
Temat: 6 sposobów na popsucie relacji z klientami
Na swoim blogu ostatnio umieściłem wpis, dlaczego warto dbać o relacje i o tym, że ten aspekt ma olbrzymi wpływ na naszą pracę, tak jak w przypadku lekarzy ze stanów zjednoczonych, którzy przez brak utrzymywania dobrych relacji ze swoimi pacjentami mogą stracić licencję lekarską, a nawet trafić do więzienia. Nawiązując do tego tematu, poniżej przekornie umieszczam 6 sposobów na popsucie relacji z klientami (i nie tylko…)1 Kamienna twarz
To jedna z najważniejszych spraw. Pod żadnym pozorem, nigdy nie uśmiechaj się do klienta. Zapamiętaj, nie musisz byś uprzejmy i uśmiechnięty. Ludzie uśmiechnięci, przyjacielscy i dbający o relacje nigdy niczego nie osiągnęli. Poza tym to skomplikowana sprawa. Uśmiech przecież może sprawić, że ty też się będziesz lepiej czuć- tak działa nasz organizm - a tego w pracy przecież byśmy nie chcieli. Nawet, gdy klient mówi coś zabawnego, to pomyśl szybko o czymś smutnym i się w porę opanuj. Pamiętaj, nikt nie może zobaczyć twoich emocji!
2 Rozmawiaj tylko o produkcie
Mów tylko o produkcie. Nawet, jeżeli druga osoba coś tam wspomina o tym jak minęła jej podróż lub, że znalazła chwilę czasu na spotkanie, bo ma chore dzieci, które leżą w łóżku, to pomiń te jakże mało ważne dla relacji tematy i skup się na produkcie. Im krótsza będzie rozmowa, tym lepiej dla ciebie, będziesz miał więcej czasu dla innych klientów. A uwierz mi stosując ten poradnik, będziesz ich potrzebował bardzo wielu…
3 Bądź silny i nie schodź do poziomu klienta
Nie dawaj klientowi do zrozumienia, że go słuchasz. On mógłby to przecież potraktować to, jako twoją słabość, poczuć nagle, że ma wyższy status od Ciebie. Dodatkowo mógłby to wykorzystać podczas zakupu produktu, prosząc o rabat. Nie daj się zwieść, techniki aktywnego słuchania, to skomplikowana sprawa, którą nie powinieneś zaprzątać sobie głowy. Nie dawaj klientowi do zrozumienia, że go słuchasz
4 Lub bądź słaby i wywyższaj klienta
Przepraszaj go za wszystko, tym sposobem sprawisz, że nabierze dużego statusu i poczucia władzy. Tylko dzięki temu, że poczuje się jak Pan i władca, to właśnie z tobą nawiąże długotrwałe kontakty i dobre relacje. Przepraszaj za wszystko: że jest za zimno, że akurat jesteś tak ubrany tak a nie inaczej, że lunch jest nie taki jak trzeba, no i za to, że dwa zdania temu powiedziałeś wziąść zamiast wziąć i teraz ci się to przypomniało, więc musisz przeprosić.
5 Ciągle mów
Pamiętaj ciągle mów tylko, gdy przekażesz jak najwięcej informacji klientowi, ten zdezorientowany ilością informacji kupi produkt. Nie pytaj, co go interesuje - ty, jako specjalista wiesz to lepiej. Nie ma sensu tracić czasu na badanie potrzeb, skoro wiadomo, że jego potrzebą jest twój produkt. Gdybyś dopuścił drugą osobę do słowa to mogłaby przecież powiedzieć jakąś obiekcję, co do produktu. Ponadto mogłaby przecież poczuć się wysłuchana, a to jest niedopuszczalne.
6 Narzekaj na cały świat
Jeżeli nie stosujesz cały czas punktu piątego i przez przypadek dopuścisz do tego, że druga osoba zacznie mówić i nawiążesz dialog - to pamiętaj, aby się dopasować, a że „wszyscy Polacy są smutni i narzekają na wszystko” to wiesz jak zrobić to efektywnie. Narzekaj na wszystko: pogoda, podatki, rząd, pieniądze, pies u weterynarza, klienci nie ci co dawniej... Nawet, jeżeli klient wspomni, że mu się powodzi lub miał całkiem miły dzień to może wystawiać Cię na próbę, nie daj się zwieść i zepsuj ten uśmiech, tylko tak zrobisz na nim odpowiednie wrażenie.