Magdalena
Jan-Ander
Dyrektor,
Przedszkole Miejskie
Nr 126
Temat: Alienacja rodzicielska- budzenie swiadomości problemu w...
Sprawozdanie z przebiegu działańw Przedszkolach Miejskich w Łodzi
w ramach
"Dnia Świadomości Alienacji Rodzicielskiej"
Przedszkola łódzkie włączając się do akcji "Dzień Świadomości Alienacji Rodzicielskiej" rozpoczęły działania w tygodniu poprzedzającym tj. w dniach 20 - 24 kwietnia 2015 r.
Przedszkola działały w obszarach:
Współpraca z Rodzicami i osobami bliskimi przedszkolakom:
- umieszczenie na tablicach informacyjnych ogłoszeń, rysunków, plakatów
- zamieszczenie na stronach WWW oraz facebooc.pl artykuł na w/w temat oraz linków do stron poruszających tematykę alienacji rodzicielskiej, jej wpływu na dzieci
- zorganizowane zostały warsztaty ( Przedszkole Miejskie Nr 119) dla wszystkich rodziców (w dn. 21.04.2015r) na temat "Jak efektywnie komunikować się z dziećmi" przeprowadzone przez specjalistów z Fundacji INNOPOLIS
- zorganizowane zostały zebrania i spotkania okolicznościowe na których zostały poruszone zagadnienia o alienacji rodzicielskiej
- wręczano ulotki ozdobione przez dzieci rysunkami
Praca z dziećmi:
Zabawy i zajęcia:
-słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Zapach mamy” i "Rodzinny dom" ilustrowanego sylwetami postaci
- samodzielne inscenizacje – improwizacje z wykorzystaniem sylwet
-zabawa w kończenie zdania: „Z mamą i tatą lubię…”.
- Wymyślanie opowiadań o przygodach rodziny wykorzystując sylwety.
-Odgrywanie scenek z życia rodzinnego w zabawie pantomimicznej,
-rozwiązywanie zagadek związanych z domem i rodziną
- oglądanie filmów i zdjęć rodzinnych
- bawiły się w zabawę polegająca na szukaniu jak największej liczby określeń-przymiotników "Moja mama jest..., a mój tata jest".
Rozmowy:
- Dzieci opowiadały na zajęciach w swoich rodzinach. Dzieci określały za co kochają swoich rodziców. Opowiadały także, jak wspólnie spędzają z rodzicami czas wolny. W ramach zajęć plastycznych dzieci narysowały swoje rodziny.
- Opowiadały o swoich rodzinach, podając imiona mam i tatusiów a także rodzeństwa, zwierzątek domowych. Podawały własne zakończenia zdań: "Kocham rodziców dlatego, że...", "Wiem, że rodzice mnie kochają, dlatego, że....".
- Uczestnictwo w rozmowie na temat swoich członków rodziny; prawidłowe ich nazywanie, podawanie imion.
- próby definiowania przez dzieci pojęcia RODZINA poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania „Co to jest rodzina? Kto należy do rodziny? Kto się nami zajmuje i dlaczego?”
- Dzieci rozmawiały na temat swoich domów, rodzin. Podawały imiona swoich mam i tatusiów a także rodzeństwa i zwierząt domowych.
-Kończyły zdania: "Lubię gdy w moim domu....", Nie lubię gdy w moim domu...".
- układanie grupowego opowiadania „Smutny Janek” – uświadomienie dzieciom, że mama i tata ich kochają, bez względu na to, czy mieszkają razem, czy nie;
- zabawa w kręgu – „Dokończ zdanie” Jestem szczęśliwy gdy…..
-Dzieci przy ilustracjach odpowiadały na pytania: Co to jest rodzina? Kto należy do rodziny? Czy rodzina to tylko rodzice?
- Rozmowa z dziećmi na temat tego, dlaczego potrzebna jest mama i tata. Rozmowa kierowana pytaniami : czy każda rodzina składa się z mamy i taty? Czy zawsze mama z tatą mieszkają razem? Czy nawet jeśli nie mieszkają razem, któreś z nich jest dla dziecka ważniejsze? Wytłumaczenie dzieciom, że mają prawo do tego żeby być z obojgiem rodziców
Działalność plastyczna:
- Dzieci wykonały prace plastyczne "Rodzice" - malowały farbami plakatowymi rurki papierowe i przyklejały sukienki, bluzki, spodnie do wcześniej umalowanych rurek.
-Rysowały kredkami pastelowymi swoją rodzinę na kartonach w kształcie domów, a potem opowiadały o swoich pracach.
-Tworzyły prace zbiorowe podczas rozmów o rodzinie
- dekorowały szatnię własnoręcznie przygotowanymi plakatami prezentującymi rodzinę
- ozdabiały ulotki rysunkami rodziny, wstawiały serduszka , słoneczka
- wypełniały kredkami i farbami kolorowanki z rodzina w temacie
-dzieci wraz z nauczycielką wykonały postacie naturalnej wielkości ,odrysowując je na papierze , -mama , tata, i ja . Kolorowały je farbami plakatowymi .Wycięte postacie zostały umieszczone na tablicy w sali .
Zabawy ruchowe oraz ze śpiewem:
-Uczestniczyły w zabawach ruchowych "Spacer", "Jadą rodzice", Zabawa integrująca grupę „Rolnik sam w dolinie”
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Brat z siostrzyczką”, „ Dzieci do domu”
-Dzieci nauczyły sie również piosenki " Najpiękniejsza jest mama z tatą "-którą chętnie śpiewają i wykonują do niej prostą inscenizację ruchową
Przykładowe odpowiedzi dzieci: „Dlaczego dzieci powinny mieć oboje rodziców?”
Ida lat 3,5 – „Rodzina to mama, tata, siostra i ja”.
Alan lat 3,5 – „Rodzina pilnuje dzieci”, „Dzieci mają mamę i tatę, żeby gotowali obiad”.
Colin lat 4,5 – „Dzieci muszą mieć mamę i tatę, żeby dzieci nie były same”.
Patryk lat 6 – „Bo dziecko by tęskniło”.
Miłosz lat 5,5 – „Bo wtedy by samo spało”.
Maja lat 6 – „Żeby nas słuchali”.
Lena lat 5,5 – „Żeby nie było same”.
Wojtek lat 5,5 – „Żeby im nie było smutno”.
Majal at 5 – „Żeby dziecku pomagali”.
Lena lat 5 – „Żeby nie tęskniły”.
Błażej lat 6 – „Żeby nie płakały”
Miłosz lat 5 – „Żeby odbierali z przedszkola”.
Bartosz lat 5 – „Jak jeden rodzic pójdzie do pracy, to żeby drugi nas pilnował”.
Antonina lat 5 – „Żeby dziecko się dobrze czuło”.
Maciej lat 6,5 – „Żeby się od nich uczyć”.
Marta lat 6,5 – „Żeby zawozili do szkoły lub przedszkola”.
Matylda lat 6 – „Żeby nam gotowali coś do jedzenia”.
Zosia lat 6 – „Żeby nam pomagali”.
Ania lat 7 – „Żeby kupowali różne rzeczy”.
Igor lat 6 – „Żeby kupować nam zabawki”.
Jakub lat 6 – „Żeby nam się nic nie stało”.
Maksymilian lat 7 – „Żeby uczyć jazdy na rowerze”.
Jacek lat 7 – „Żeby nas kochali”.
Antonina lat 7 - „Żeby uczyć nas jeść”.
Antoni lat 6 – „Żeby uczyć nas czytać”.
Maja lat 6 – „Żeby nas pilnować”.
Kacper lat 6 – „Żeby zabierać nas na wakacje”.
Mateusz lat 6 – „Żeby wychodzić z nami na spacery”.
Ewa lat 6 – „Żeby nas pilnować”.
Natalia lat 6 – „Żeby się z nami bawili”.
Natalia lat 6 – „Żeby nam pomagać”.
Najaktywniejsze Przedszkola: Nr 119, 126,164