Temat: Retrospekcje - narzędzie rozwiązujące problem "gaduły"
Paweł Włodarski:
Witam,
Obecnie pracuję nad polepszeniem jakości spotkań dotyczących retrospekcji po zakończonej iteracji. Dosyć często zdarza się , że jedna osoba zabiera głos bardzo często i dominuje spotkanie. Można oczywiście zwracać na to uwagę danej osobie ale z drugiej zastanawiam się czy nie lepszym sposobem byłoby jakoś wizualizować kto ile mówi.
Znacie jakieś narzędzie,aplikacje cokolwiek ,które mogłoby rozpoznać barwę głosu i zliczać wypowiedziane słowa a następnie zrobić z tego wykres słupkowy (lub coś w tym stylu)?
pozdrawiam
Wydaje mi się, że stawiasz niewłaściwe pytanie. Retrospekcja ma dwa podstawowe cele:
1. Ulepszyć Sprint.
2. Rozładować napięcie uczestników Sprintu.
Scrum poleca zarezerwowanie całego dnia na zamkniecie Sprintu. Dajmy na to prezentacja trwa 4 godziny. Pozostałe 4 godziny będzie trwała retrospekcja. Jeśli sprint rzeczywiście był napięty i trudny, to lepiej jest wyrwać cały zespół w godzinach pracy na kręgielnię lub np. na Paintball niż kupować stoper w Biedronce. Wtedy rozmowa będzie luźniejsza, a naturalne zapędy do gadulstwa niektórych osób będą w sposób nieinwazyjny tłumione przez chęć uczestnictwa w zabawie.
Natomiast jeśli Sprint nie wykazywał się zbytnio dużą intensywnością i trudnością, a masz naprawdę jednego gadułę, być może spróbuj dać mu jakąś funkcję: sporządzanie notatek, moderowanie retrospekcji itp.
Ostatecznie być może jego gadulstwo wynika z jakiegoś powodu, którego nie jest w stanie wysłowić. Stłumienie go spowoduje spadek jego produktywności w kolejnym Sprincie oraz obniży morale całego zespołu: jaki sens coś mówić na retrospekcji, jak i tak Scrum Master wszystko wie najlepiej. Dlatego lepiej jest dać mu się wygadać.
Na koniec przypomnę, że retrospekcja jest jednym z najcięższych zadań projektowych i chyba najcięższym zadaniem dla PM (Scrum Mastera). Nie wolno w retrospekcji personalizować opisów. Mówienie o czymś z dystansem i bezosobowo obniża temperaturę rozmowy. Ostatecznie celem retrospekcji jest ulepszenie procesu a nie wyciąganie personalnych wniosków.