Pawel Zegarlicki

Pawel Zegarlicki grafik 3D,
wizualizator,
animator

Temat: Jaki soft używacie

Dokladnie tak, a w razie dolaczenia do takiego zespolu hipotetycznie i tak musisz sie uczyc potencjalnie ich pipeline (czyli trudno powiedziec czego, czesto nawet jakiegos dedykowanego softu).
Jest to wykonalne a czasem nawet nie wymagane, patrz crytek gdzie czesto wskazane sa softy jako referencje z zaznaczeniem "lub odpowiednik".

Autodesk prawdopodobnie skonczy z maxem i skupi sie na oprogramowaniu inzynieryjnym typu CAD,
tak gdzies slyszalem ale nie potrafie przypomniec sobie gdzie i kiedy.

P.
Rafał Schubert

Rafał Schubert Character Animator

Temat: Jaki soft używacie

Właśnie.. chyba popełniłem błąd nie wspominając, że mówię o większych studiach gdzie pakiety Autodesk to standard.

Spokojnie, ja też widziałem śliczne prace i animacje wykonane w Blenderze oraz pakiecie DAZ.
Jednak nie bez powodu 99% ogłoszeń tyczy się innych, bardziej znanych programów.

Polecam jeszcze raz na spokojnie przestudiowanie mojego profilu :-)

Also this:
Bartłomiej Borawski:
Dopiero jak chcesz dołączyć do jakiejś ekipy - trzeba zacząć uczyć się softu, w którym ta ekipa robi. Albo tak opracować eksporty, żeby działało dobrze. Nie mówię o modelowaniu - bo to akurat najmniejszy i prawie żaden problem. Dobry model to dobry model - nie ważne jakim softem zrobiony.
I ogólnie ludzie strasznie demonizują przesiadkę na inny soft. Zazwyczaj jest to dużo łatwiejsze niż się wydaje tylko wymaga trochę samozaparcia i posiedzenia czasem po godzinach.

swoja drogą jest plota, że Autodesk kończy z Maxem i XSI. Ktoś o tym słyszal?
To kwestia czasu. Mają trzy ekipy, które pracują nad oddzielnym programem. Myślę, że mogą kiedyś stworzyć hybrydę.
Ciekawią mnie też ostatnie masowe zwolnienia w Autodesk.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

slyszalem, ze xsi, maya i max ma byc skorka do bryce 3D
Pawel Zegarlicki

Pawel Zegarlicki grafik 3D,
wizualizator,
animator

Temat: Jaki soft używacie

Widzisz Rafal, to ogolnie jest tak, ze zalezy czy szukasz pracy jako "doer" czy tez praca szuka Ciebie.
Jesli jestes wyjatkowo zajebisty to moge Cie zatrudnic bez wzgledu na to na czym i gdzie pracujesz, nauczysz sie albo znajdziemy sposob zebys mogl wykonywac swoja robote na tym na czym wolisz lub lubisz. Jesli natomiast masz byc jednym z 20 ludzi zatrudnionych do przerabiania modeli na lowpoli i teksturowania ich do jakiejs gry przez 2 lata co przypomina prace w fabryce to oczywiscie nikt raczej nie potraktuje Cie wyjatkowo i musisz spelnic warunki z ogloszenia. Ja, tak sie szczesliwie zlozylo obracam sie bardziej w tym pierwszym swiecie, gdzie technologia jest pochodna myslenia i zdolnosci artystycznych a nie odwrotnie.
Uwaga ze lepiej znac maxa jesli sie chce bardzo dostac prace jest na miejscu bo zwieksza szanse na trafienie w "sztywne ogloszenie"
uwaga "krzyzyk na droge" z powodu modelowania na sofcie, ktory jest uwazany za malo profesjonalny, bo nie kosztuje 20 000 to smieszna uwaga.
Oczywiscie, ze istnieje cos takiego jak "industry standard" ale pamietaj tez o tym ze industry standard podlega czasami gwaltownym zmianom i jakos sobie z tym wszyscy radza.

Raz jeszcze: narzedzia sa tylko narzedziami, a zeby w ogole cos za ich pomoca powstalo najpierw pozadana jest kartka papieru, olowek i czysty umysl. reszte w ostatecznosci mozna zlecic :)

konto usunięte

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Bartłomiej Borawski:
co myślisz?

http://www.cgchannel.com/2012/09/autodesk-denies-inten...


... a tak juz sie cieszylem :)

Temat: Jaki soft używacie

kill the max?
no ja też. ale w sumie to nadal mam nadzieję, że udupią ten soft i nie zostanie po nim śladu. ;) a teraz gadają tylkoo po to, zeby im sie subskrypcje sprzedawały. zawsze to jakiś pieniądz. kryzys idzie.
Artur Ferkaluk

Artur Ferkaluk grafik
3d/programista/anima
tor

Temat: Jaki soft używacie

a mogli by to zamknąć na zawsze byłby spokoj

Temat: Jaki soft używacie

Piotr Wojciech Mikielewicz:
Jacek Herman:
Piotr Wojciech Mikielewicz:
(....) Nadal mam wątpliwości, co do szybkości silników renderujących, bo przesiadam się z maxa i vraya, którego miałem w pracy, a vray to polnyj zaiwaniajec w porównaniu do reszty. Przynajmniej mi się tak wydaje, bo jeszcze nie ogarnąłem wszystkich materiałów edukacyjnych Blendera.

W Cycles dużo zależy od sprzętu (GPU, z CPU nie ma co się bawić)
Mam ATI :(
Przy animacjach na cpu, to chyba internal i mocny post.
edit.
A co do ATI to chyba właśnie Arnold był zaprzyjaźnionym softem z ta platformą.
Teraz trzeba czekać na koniec closed beta i zobaczymy co Solid Angle wypuści bo to cudo obsługiwało GPU na długo zanim cała reszta pomyślała żeby wykorzystać kartę graficzna do .... grafiki.


Arnold to czysty CPU Monte Carlo Ray Tracer. Żadnego GPU.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Z roku na rok duże studia coraz bardziej przechodzą na Linuxa. I to właśnie ze względów o które posądzalibyście tylko i wyłącznie lamera i kolesia którego nie stać na soft i sprzęt. Duże studia też zmagają się z optymalizacją kosztów. A sprzęt działający pod Linuxem kosztuje dużo mniej, sprawniej zarządza się nim w klastrze. Jako przykłąd produkcyjny należy podać Maya 3D, wcale nie działająca pod Windowsem tylko właśnie pod Linuxem. Render-farmy też najczęściej funkcjonując pod systemami Linuxowymi. To jest proces. To się dzieje czy chcecie tego czy nie - ekonomia zawsze bierze górę w procesach długoterminowych. Jeśli producenci softu do 3D będą nadal tak pazerni jak Autodesk, to ten proces będzie nadal postępować. Od kiedy Autodesk macza swoje paluchy w flagowych pakietach Max, Maya i XSI rynek zaczął reagować. Wiele produkcji w Holywood renderuje sie już w silnikach OpenSource'owych - też jako skutek optymalizacji kosztów (Aqsis3D).
Naprawde nie jest dla mnie zbyt abstrakcyjnym stwierdzenie, że branża w końcu weźmie się za soft darmowy, skoro zatrudnia się w Holywood ludzi którzy do tej pory byli stricte związani z Blenderem i tylko Blenderem - nie mieli zbyt wielkiego doświadczenia w innych pakietach.
Ja się cieszę, że jest jakaś alternatywa - że nie jestem po latach pracy w 3DS Max na niego skazany.
Brak wyboru bardzo ogranicza kreatywność i produktywność.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Chcialem ci odpisac i zaglosowalem :))

A o jakis Holywoodzkich firmach mowisz?

Co do tych unixow... no "niedawno" to tez moze byc 20 lat temu :)) ale w przeciagu ostatnich 5-8 lat to to byly linuxy w wiekszosci

>"W Hollywood ludzie odpowiedzialni
za efekty w ujeciach maja na tyle wolna reke, ze w sumie zwisa to kalaforiem w czym to
zrobili"

No nie do konca tak jest bo wyobraz sobie ze taka osoba choruje albo zostanie potracona przez samochod i co dalej? terminy gonia, deadline i co w takim wypadku?Albert Szostkiewicz edytował(a) ten post dnia 24.09.12 o godzinie 22:43

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Albert Szostkiewicz:
Chcialem ci odpisac i zaglosowalem :))

zdarza sie :P
A o jakis Holywoodzkich firmach mowisz?
>

Pixar, Sony Pictures, Digital Domain, ...
wszystkie stosuja hybrydowe srodowiska pracy, wiadomo ze od pewnego momentu
w cyklu produkcyjnym liczba mozliwosci bardzo sie zaweza, ale modelowanie i
animacja jest realizowana w przeroznym sofcie, podobnie warstwy do post-processu
tez pochodza z roznych zrodel, nie wyglada to az tak rozowo jak mi sie kiedys wydawalo
ze wszystko da sie "zaorac" (c)Hudym czy Mayka i "pozamiatane" - ale prawie zawsze jest
to soft-matka do ktorego wszystko trafia (Max i Blender jak narazie widzialem tylko w prewizach,
nie widzialem i nie slyszalem zeby ktos jakas kompletna scene od A do Z zrobil w Maxie czy Blenderze,
i to jak widac chyba gruntuje ich obecna role w duzych produkcjach)
No nie do konca tak jest bo wyobraz sobie ze taka osoba choruje albo zostanie potracona przez samochod i co dalej? terminy gonia, deadline i co w takim wypadku?

TU JUZ POLECI TOTALNY OFFTOP, JAK KOGOS ZMECZYLO MOJE GADANIE,
NIECH DALEJ NIE CZYTA - mialo byc o sofcie, teraz bedzie o stylu pracy :D

jak jakas osoba w cyklu produkcyjnym zachoruje to jest bigos i to niezaleznie od tego
w jakim sofcie pracowala, wtedy sa 2 rozwiazania: praca z goraczka, urwana noga
czy w spiaczce do konca projektu :D (to oczywiscie zart, chociaz mnie osobiscie zdarzalo sie
juz tak pracowac na koncowkach projektow informatycznych) albo robienie wiekszosci roboty od
nowa - pamietaj ze jak ktos ci wypada z cykly produkcyjnego z dnia na dzien to zazwyczaj jest
malo dokumentacji (czytaj: zero) i szybciej jest cos zrobic w podobny sposob (masz materialy
posrednie, czesciowo zaakceptowane) od nowa niz zastanawiac sie jak przejac robote po kims kto wlasnie wypadl z zespolu (czytaj do konca
moja odpowiedz, dlaczego zrobienie tego od poczatku jest takie trywialne)

my Polacy (nie mowie za caly narod, powiedzmy ze mowie o sobie, swoich obserwacjach stylu pracy w polskich
firmach i zespolach) nie potrafimy zrobic lub nasladowac kilku rzeczy, ktore Amerykanie wykonuja
od dziecka automatycznie i bez zmuszania sie: nie potrafimy podzielic pracy na bardzo male
kawalki, nie potrafimy zaufac komus do konca (oddajac mu kawalek do realizacji i poczekac na efekty), nie potrafimy kontrolowac calosci procesu poprzez mierniki efektywnosci i jakosci pracy.

Dlatego wlasnie pada twoje pytanie: co sie stanie gdy ktos zachoruje... no nic sie nie stanie,
wszystko jest wkalkulowane w ryzyko, ba nawet istnieje juz gotowy plan co w takim wypadku zrobic.
Mam kontakt za Amerykanami przy projektach biznesowych czy projektowych(programistycznych/graficznych) i pomimo tego ze nie uwazam ich za ludzi najbardziej inteligentnych na swiecie, to jednego nie moge im odebrac: sa najbardziej zorganizowani i posiadaja plan na kazda ewentualnosc - tylko dlatego odnosza takie sukcesy w przemysle filmowym i kazdym innym.
Studia w Nowej Zelandii, UK etc nie powstalyby i nie utrzymalyby sie bez ludzi ktorzy taki sposob
pracy do nich przyniesli, wymusili i dbaja o to zeby ten element pracy nigdy nie ulegl zmianie.
Badz kreatywny, zaskocz nas - ale nigdy, przenigdy nie staraj sie za nas myslec i nie
podwazaj naszych celow i decyzji - to podstawowa gwarancja sukcesu.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Pixar, Sony Pictures, Digital Domain, ...
wszystkie stosuja hybrydowe srodowiska pracy, wiadomo ze od pewnego momentu

W wymienionych przez ciebie firmach nie pracowalem wiec klucic sie nie bede moze gdzies tam na recepcji windowsa maja :P. Z bezposrednich rozmow z tymi firmami, wiem, ze DD i Sony to glownie Maya/Houdini. Zazwyczaj problem softow to tez problem pipelineu i supportu takiego windowsowego badziewia w unixowym srodowisku.
Pamietam, ze w jednej firmie jak chcieli dodac Photoshopa na windowsie do pipelineu to bylo wielkie zebranie leadow i tysiace glosow na 'nie' i konczylo sie na dodatniu osx badz w najgorszym wypadku wine'a :)

Dlatego wlasnie pada twoje pytanie: co sie stanie gdy ktos zachoruje... no nic sie nie stanie,
wszystko jest wkalkulowane w ryzyko, ba nawet istnieje juz gotowy plan co w takim wypadku zrobic.

To moze tez jakies firmy o ktorych nie slyszalem :/
Ja zazwyczaj pracowalem w zespolach i nie slyszalem o samowolce softow nigdzie. Wszystko bylo pod okiem Leada/producenta/Supervisora i w razie problemu, inna osoba przechwycic mogla projekti kontynuowac bez problemu.
W niektorych firmach wrecz wymagana byla dokumentacja wiki skryptu/programu ktory zostal dopisany na potrzeby efektu.
Tak samo i ja opisuje kazdy render dokladnie by w razie przypadku zrobienia sobie tygodnia wakacji (z ktorych wlasnie wrocilem) ktos mogl kontunuowac prace / naniesc poprawki do projektu jezeli projekt jest bliski deadline'u.Albert Szostkiewicz edytował(a) ten post dnia 25.09.12 o godzinie 00:38

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Albert Szostkiewicz:
Pixar, Sony Pictures, Digital Domain, ...
wszystkie stosuja hybrydowe srodowiska pracy, wiadomo ze od pewnego momentu

W wymienionych przez ciebie firmach nie pracowalem wiec klucic sie nie bede moze gdzies tam na recepcji windowsa maja :P. Z bezposrednich rozmow z tymi firmami, wiem, ze DD i Sony to glownie Maya/Houdini. Zazwyczaj problem softow to tez problem pipelineu i supportu takiego windowsowego badziewia w unixowym srodowisku.
Pamietam, ze w jednej firmie jak chcieli dodac Photoshopa na windowsie do pipelineu to bylo wielkie zebranie leadow i tysiace glosow na 'nie' i konczylo sie na dodatniu osx badz w najgorszym wypadku wine'a :)

W duzych firmach jest duzy smietnik i tyle w tym temacie.
Standardy, pipeline etc to w srednich i malych firmach. Mala firma
nie moze sobie pozwolic na utrzymanie wielu platform - ze wzgledow organizacyjnych i
finansowych.

Dlatego wlasnie pada twoje pytanie: co sie stanie gdy ktos zachoruje... no nic sie nie stanie,
wszystko jest wkalkulowane w ryzyko, ba nawet istnieje juz gotowy plan co w takim wypadku zrobic.

To moze tez jakies firmy o ktorych nie slyszalem :/

Slyszales i widziales. Tylko z zewnatrz jest ladny zloty papierek, a w srodku kwaskowata
landrynka. Ja to nazywam fasada, o tym sie nie mowi, pomysl jak mozna mowic ze
prewizki do Spider Mana robiono w Blenderze.... fuj :D
a robiono... i nikt jakos od tego nie umarl, tylko niefajnie jest sie na obecnym etapie
chwalic ze ktos uzywal takiego crapu w pieknym pipelinie
Ja zazwyczaj pracowalem w zespolach i nie slyszalem o samowolce softow nigdzie. Wszystko bylo pod okiem Leada/producenta/Supervisora i w razie problemu, inna osoba przechwycic mogla projekti kontynuowac bez problemu.

Ja nie napisalem ze jest samowolka. Nie moze byc samowolki - wszystko musi byc zaakceptowane.
Mowie tylko o tym ze jest dopuszczalne, czytaj udaje sie modelowac w Modo, udaje sie cos
zanimowac w LW i tak wiadomo ze wszystko skonczy jako render passy w XSI czy Mayce.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Nie chce sie tu przekomarzac i wyklucac bo to nie moj cel ale tez nie powinnismy wprowadzac ludzi w blad.
Nie wiem o jakich duzych firmach mowisz ktore tak robia, mamy poprostu inne doswiadczenia pracy.

Z mojej wiedzy, moge sie podzielic oficjalnymi informacjami jak:
Mniejsze firmy, dla przykladu tak jak nasz polski Platige czy np The Mill, Luma Pictures <100 osob - uzywa Mayi, XSI, Houdiniego Cinema 4D oraz 3DMaxa w produkcji (niekiedy na raz, w jednym ujeciu jak jest taka porzeba).

Wieksze firmy jak np Weta, ILM, Sony, DD, Framestore, MPC, Cinesite, Double Negative >1000 osob, uzywa Mayi i Houdego (Houdini glownie w departamencie FX/Light, Maya w Animacji/CharacterFX) + inhouse software

Sredniej wielkosci firmy >100, <1000 (RSP, Animal Logic, DrD, Pixomondo UK, MrX, Image Engine) - Maya, Houdini
Widzialem rowniez, ze Animal Logic poszukiwal ludzi od XSI wiec moga wdrazac ten pakiet w swoj system (w jakiej ilosci - nie wiadomo.. moze to byc nawet 5 licencji)
Pixomondo GB, Scanline - 3D Max

Nie w kazdej z tych firm robi sie animatiki (sa firmy ktore osobno sie w tym specjalizuja) i te mniejsze firmy moga uzywac LW/blendera czy inncyh tam.

Oczywiscie kraza tez dodatkowe programy 3D jak Mari, Zbrush, Naiad, Mudbox, Massive, VUE...

Duze firmy maja duzy pipeline. Kazdy soft jest specjalnie zintegrowany z systemem, wszystko co robisz jest zabezpieczane, backupowane, twoje sceny/obiekty/oswietlenie/efekty przechodza do kolejnego departamentu to jest zarzadzane przez potezny system. Dodanie jakiegokolwiek softu do tego systemu wymaga sporej integracji i zaangarzowania ludzi od pipeline by takie zadanie wykonali (za co im sie tez placi nie male pieniadze) wiec by dodac jakis soft, musi to przejsc oficjalnie przez leadow, supervisorow, producentow ktorzy zglosza konieczne zapotrzebowanie i akantow ktorzy wyraza pisemna zgode na zakup licencji oraz wynagrodzenie godzin pracy pipeline, wydzielenie tych pieniedzy z budzetu danej produkcji by pan zenek sobie uzyl modo bo mu wygodniej.

W mniejszych firmach gdzie ten pipeline to nie fabryka takiego problemu wielkiego nie ma.

Kazdy producent softu lubi sie pochwalic (czasami bardzo mocno na 'wyrost'), ze ich soft byl uzyty w jakiejs tam sporej produkcji.... mozna wiele takich rzeczy wyczytac z gazet i portali ale w rzeczywistosci jest inaczej, czasami konczy sie na zainstalowaniem jednej licencji i wlaczeniem jej na 10min.
Spotkalem sie z przypadkami, ze tworca znanego, przez nas wszystkich uzywanego, oprogramowania 3D chwalil sie, ze dane ujecie bylo wykonane na ich sofcie podczas gdy soft ten nawet nigdy nie byl zainstalowany na komputerze (oczywiscie dogadujac sie z tworca/firma). Wiec nie polegal bym na tym co mozna wyczytac w necie.

Wiec dodajac do tematu, apropo pakietu 3D.. szczegolnie przy pytaniu " jaki pakiet wybrac do pracy" - zawsze polecam ludziom najpierw dowiedziec sie jaki pakiet jest uzywany w firmach w ktorych checili byscie pracowacAlbert Szostkiewicz edytował(a) ten post dnia 25.09.12 o godzinie 06:09

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Pieknie to podsumowales. +1
Teraz kazdy adept bedzie widziec jakie sa widelki: Polska / Reszta swiata

p.s.
Weta i ILM to juz takie skrajne przypadki, oni maja strasznie duzo wlasnego softu do wszystkiego. Nawet do maskowania rotoskopow, wiec prawie na pewno czeka tam na mlody narybek przymusowe przeszkolenie.
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki soft używacie

Tu mnie zaskoczyliście. Myślałem, że właśnie im większa firma tym większa swoboda i łatwość we wprowadzaniu nowego softu do projektu, a tu problemem jest jest nie tyle kasa na nową licencje, a dostosowanie całego systemu do nowego oprogramowania.
Nie orientuje sie we wszystkich softach do 3d, ale właśnie w blenderze widziałem taki fajny motyw z ładowaniem sekwencji filmowej, którą można odtworzyć w viewporcie i modelować, renderować i trackować zarazem. Jestem pewien, że inne programy maja podobne możliwości, ale jak na darmowy soft Blender ma bardzo fajne narzędzia dla plastyka.
Btw deadline'ów widzę że chłopaki macie końcówkę jakiegoś projektu jeżeli nocki z poniedziałku na wtorek zarywacie :)

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

ja jestem w troche innej strefie czasowej (20:32 teraz) :)

a deadline'y to swoja droga...

Tomasz J.:
na pocieszenie powiem ci ze w Pixarze jest utrzymywanych na potrzeby produkcyjne
od 50-100 stacji z Windowsem na ktorym pracuja LW, Modo i Cinema i jakos
nikt nie placze z tego powodu po nocach

Tak apropos Modo, wlasnie slucham podcastu nt polaczenia sil luxology i the foundry i min. jest rozmowa nt nie uzywania modo w studiach vfx, jedna z konkretnych wypowiedzi w 19:20min:

"- why arent there more VFX studios using modo?
1. it is difficult to integrate
2. it can't handle data that it's needed to handle"

Mike Seymour talks to Kim Libreri (Senior ILM and LucasArts VFX supervisor), Rob Bredow (CTO, Sony Pictures Imageworks), Sebastian Sylwan (CTO, Weta Digital) and Tim Crowson (lead CG artist, Magnetic Dreams).

http://www.fxguide.com/fxpodcasts/fxpodcast-229-foundr...Albert Szostkiewicz edytował(a) ten post dnia 25.09.12 o godzinie 12:00
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki soft używacie

To daleko masz do roboty :)

Następna dyskusja:

Jakiego softu 3D używacie?




Wyślij zaproszenie do