Artur Ferkaluk

Artur Ferkaluk grafik
3d/programista/anima
tor

Temat: Jaki soft używacie

dzięki za wartościowe porównanie
Pawel Zegarlicki

Pawel Zegarlicki grafik 3D,
wizualizator,
animator

Temat: Jaki soft używacie

ja od 3 lat smigam na blenderze. od niego zaczynalem i tak sie jakos wstrzelilem ze w momencie kiedy nauczylem sie na tyle ze zaczalbym sie rozgladac za kolejnym softem "dla zawodowcow" blender urosl i rozwinal sie (wersje 2.5 i 2.6 nowe addony, bmesh, cycles etc.)
jak na dzisiaj wystarcza mi z naddatkiem i nie widze potrzeby przechodzenia na cokolwiek innego zwlaszcza patrzac na powolna ale systematyczna ekspansje tego softu wsrod mniejszych firm i coraz wieksza profesjonalizacje. nie bez znaczenia jest tez to ze zintegrowany cycles jest jak mi sie wydaje najszybszym gpu rendererem na rynku (mimo ze nie mozna go jeszcze nazwac produkcyjnym). Jedyna rzecz to potrzeba zainwestowania w dobra karte grafiki, dobrze chlodzona :)
Do blendera najczesciej uzywam photoshopa (do post) i od roku mam nadzieje znalezc czas na Vue.
Przegladajac poprzednie watki rzucil mi sie w oczy tez luxrender. Nie polecam do prac za pieniadze bo ekstremalnie zjada zasoby i jest bardzo wolny, natomiast gdyby w koncu powstala porzadna szybka wersja na gpu - od razu jest rendererem numer 1.
Co do maxa i mayi - podstaw zamierzam liznac - w sensie interfejsu, just in case.

generalna prawda jest taka, ze na kazdym w miare sensownym sofcie da sie zrobic cuda, to kwestia wylacznie umiejetnosci, checi, zmyslu artystycznego i czasu. Jak ktos pisze ze tylko blender, albo wylacznie max, albo modo a potem dlugo dlugo nic, a takie kwiatki nagminie sie zdarzaja w takich dyskusjach to widac ze jeszcze nie dorosl, i pewnych rzeczy nie rozumie a moze po prostu sie w ten sposob dowartosciowuje. To tylko narzedzia a mechanizmy sa takie same i nikt niczego innego nie wymyslil w zadnym sofcie czego nie byloby w jakims innym.

P.
Artur Ferkaluk

Artur Ferkaluk grafik
3d/programista/anima
tor

Temat: Jaki soft używacie

Pawel Zegarlicki:
generalna prawda jest taka, ze na kazdym w miare sensownym sofcie da sie zrobic cuda, to kwestia wylacznie umiejetnosci, checi, zmyslu artystycznego i czasu. Jak ktos pisze ze tylko blender, albo wylacznie max, albo modo a potem dlugo dlugo nic, a takie kwiatki nagminie sie zdarzaja w takich dyskusjach to widac ze jeszcze nie dorosl, i pewnych rzeczy nie rozumie a moze po prostu sie w ten sposob dowartosciowuje. To tylko narzedzia a mechanizmy sa takie same i nikt niczego innego nie wymyslil w zadnym sofcie czego nie byloby w jakims innym.

P.

zgadzam się oczywiście że tak jest mi chodzi bardziej o opinię ludzi którzy już dany soft używają , bo np. porównując silnik renderujący Lightwave do Vra-y czy innych bazujących na photon mapping człowiek dowiaduje się po jakimś czasie używania (np. lw) danego softu że jednak nie jest w stanie niektórych rzeczy wykonać ze względu na ograniczenia , które dany soft niesie

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

wystarczy uzyc rendemana i nie bedzie problemu :)
Rafał Schubert

Rafał Schubert Character Animator

Temat: Jaki soft używacie

Pawel Zegarlicki:
jak na dzisiaj wystarcza mi z naddatkiem i nie widze potrzeby przechodzenia na cokolwiek innego zwlaszcza patrzac na powolna ale systematyczna ekspansje tego softu wsrod mniejszych firm i coraz wieksza profesjonalizacje.
[flame on]
Na Twoim miejscu nie wygłaszałbym takich herezji na stronach typu GoldenLine, gdzie zaglądają potencjalni pracodawcy.
Prawda jest jedna i bolesna - Blender jest dla amatorów i firm, których nie stać na profesjonalny sprzęt. I nic tego nie zmieni. No.. chyba, że Pixar powie, że renderuje w Blenderze bo RenderMan to kicz.
Blender jest przeznaczony dla amatorów (bo studenci lepszych szkół mają przecież dostęp do produktów Autodesk za free, prawda) lub ludzi, których nie stać na lepszy soft - taka opinia będzie ciągnąć się za nim zawsze.

Jeżeli sensownie myślisz o grafice 3D i animacji lub wiążesz z nią przyszłość - przestań tracić czas i naucz się programu w którym znajdziesz zatrudnienie w renomowanej firmie.

btw. 'firmy' które opierają się na Blenderze i Gimpie powinny zginąć z ZUS'owskiej chłosty.
[flame off]

Jeżeli w tym wątku padła nazwa 'Blender' to nie zdziwię się jak ktoś wyskoczy z Poserem albo DAZ Studio.
Krzyżyk na drogę.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Rafał S.:
[flame on]
Na Twoim miejscu nie wygłaszałbym takich herezji na stronach typu GoldenLine, gdzie zaglądają potencjalni pracodawcy.
Prawda jest jedna i bolesna - Blender jest dla amatorów i firm, których nie stać na profesjonalny sprzęt. I nic tego nie zmieni. No.. chyba, że Pixar powie, że renderuje w Blenderze bo RenderMan to kicz.
Blender jest przeznaczony dla amatorów (bo studenci lepszych szkół mają przecież dostęp do produktów Autodesk za free, prawda) lub ludzi, których nie stać na lepszy soft - taka opinia będzie ciągnąć się za nim zawsze.

Jeżeli sensownie myślisz o grafice 3D i animacji lub wiążesz z nią przyszłość - przestań tracić czas i naucz się programu w którym znajdziesz zatrudnienie w renomowanej firmie.

btw. 'firmy' które opierają się na Blenderze i Gimpie powinny zginąć z ZUS'owskiej chłosty.
[flame off]

Jeżeli w tym wątku padła nazwa 'Blender' to nie zdziwię się jak ktoś wyskoczy z Poserem albo DAZ Studio.
Krzyżyk na drogę.


Obrazek


ekhm... wydaje mi się, że Twoja opinia wynika z bardzo powierzchowniej znajomości tego programu... lub braku jakiejkolwiek jego znajomości.
To że Blender nie jest "indasri standard" nie jest żadnym argumentem, a już z pewnością nie czyni go oprogramowaniem dla amatorów. Na blenderze powstają profesjonalne produkcje, przynajmniej jedna w roku — produkowana przez blender foundation. Jeśli chodzi o Pixara to nie tak dawno temu zatrudnili gościa który pracował przy owych produkcjach. Jakoś im to nie przeszkadzało, że pracuje w Blenderze. Blender rozwija na wielu polach się szybciej i lepiej niż płatny soft, i co ważniejsze nie cofa się w rozwoju tak jak ostatnio max.
Ale to nie jest nawet meritum sprawy. W tej profesji liczy się wiedza, doświadczenie, predyspozycje i umiejętności a nie to jakiego softu się nauczyłeś. Softu można nauczyć każdego.

P.S.
Poser i DAZ to krzywdzące porównanie, są narzędziami o nieporównywalnie węższej specjalizacji. Właśnie porównałeś Photoshopa z Paintem =.="
P.S. 2
Pracujesz w ZUSie?Jacek Herman edytował(a) ten post dnia 01.09.12 o godzinie 15:49
Rafał Schubert

Rafał Schubert Character Animator

Temat: Jaki soft używacie


Obrazek
Jacek Herman:
ekhm... wydaje mi się, że Twoja opinia wynika z bardzo powierzchowniej znajomości tego programu... lub braku jakiejkolwiek jego znajomości.
Ja wiem na co stać Blender i właściwe jemu nie umniejszam.
Tylko spójrz na fakty. Kto go używa?
To że Blender nie jest "indasri standard" nie jest żadnym argumentem, a już z pewnością nie czyni go oprogramowaniem dla amatorów. Na blenderze powstają profesjonalne produkcje, przynajmniej jedna w roku — produkowana przez blender foundation.
True that. Ale ale! Zwróć uwagę na to jaki procent wszystkich filmów jest tworzony w Blenderze.
Jeśli chodzi o Pixara to nie tak dawno temu zatrudnili gościa który pracował przy owych produkcjach. Jakoś im to nie przeszkadzało, że pracuje w Blenderze. Blender rozwija na wielu polach się szybciej i lepiej niż płatny soft, i co ważniejsze nie cofa się w rozwoju tak jak ostatnio max.
Ale to nie jest nawet meritum sprawy. W tej profesji liczy się wiedza, doświadczenie, predyspozycje i umiejętności a nie to jakiego softu się nauczyłeś. Softu można nauczyć każdego.
Chwila. To mówimy o sofcie czy skillu?
Prawdą jest, że nie ważne jaki program używamy - ważne jest wiedzieć co można w tych programach zrobić. Program to tylko narzędzie.
Jedynym 'problemem' jest to jaki odsetek ludzi i firm używa tego narzędzia.
Spójrzmy prawdzie w oczy - Blender nigdy nie był i nie będzie programem do szerokich zastosowań komercyjnych. Twierdzę, że jest dla amatorów bo to dobry program na start.
Ogarniasz podstawy, idziesz na studia/kurs tam przesiadasz się na industry standard i dalej droga prosta.
Jednak jeżeli ktoś zostaje przy Blenderze już do końca to mamy problem. No.. chyba, że jest z Blender foundation albo 3D to tylko jego hobby.

P.S.
Poser i DAZ to krzywdzące porównanie, są narzędziami o nieporównywalnie węższej specjalizacji. Właśnie porównałeś Photoshopa z Paintem =.="
Tak, poleciałem tu już po bandzie.
P.S. 2
Pracujesz w ZUSie?
Tak. Mam wtyki w dziekanacie i znajomych na stołówce ;-)Rafał S. edytował(a) ten post dnia 01.09.12 o godzinie 16:26

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Point being, jechanie po sofcie ma niewiele sensu. Każdy ma swoje zady i walety ;). To że blender nie jest popularny nie jest wyznacznikiem jego możliwości i funkcjonalności. Kilka lat temu faktycznie byli do tyłu i z tego też powodu przyciągali mniej użytkowników. Z tego wynikała po części marna jakość prac, co z kolei złożyło się na powstanie powszechnego przekonania, że ten soft posysa jak berbeć z butelki. Blender robi się z roku na rok coraz lepszy i zaczynają w nim pracować ludzie, którzy prezentują na prawdę wysoki poziom. Częściej też zdarzają się przejścia z softu komercyjnego na blendera niż w drugą stronę. Spróbuj a się przekonasz ;). srogie pozdro dla kolegów że stołówki :D
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki soft używacie

True. Właśnie jestem w fazie dogłębnego poznawania tego programu i muszę powiedzieć że charakteryzuje się niezwykłą wygodą. dwa dni przy tutorialach pozwoliły mi na płynne posługiwanie się tym softem, przynajmniej w podstawowych tematach jak modelowanie i rendering, a nawet prosta animacja. Blender ma po prostu jakby to ująć inną "mentalność" jeżeli można tak to określić. Przede wszystkim, jest bardzo wygodny i jeżeli przy pierwszym włączeniu odrzuca użytkowników innego softu, to gwarantuje że po paru godzinach autentycznego korzystania z tutków staje się wiernym narzędziem od którego trudno się oderwać. Nadal mam wątpliwości, co do szybkości silników renderujących, bo przesiadam się z maxa i vraya, którego miałem w pracy, a vray to polnyj zaiwaniajec w porównaniu do reszty. Przynajmniej mi się tak wydaje, bo jeszcze nie ogarnąłem wszystkich materiałów edukacyjnych Blendera.
Artur Ferkaluk

Artur Ferkaluk grafik
3d/programista/anima
tor

Temat: Jaki soft używacie

Piotr Wojciech Mikielewicz:
a vray to polnyj zaiwaniajec w
porównaniu do reszty. Przynajmniej mi się tak wydaje, bo jeszcze nie ogarnąłem wszystkich materiałów edukacyjnych Blendera.

vray jest najbardziej popularny ale najszybszy nie jest
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki soft używacie

Artur Ferkaluk:
Piotr Wojciech Mikielewicz:
a vray to polnyj zaiwaniajec w
porównaniu do reszty. Przynajmniej mi się tak wydaje, bo jeszcze nie ogarnąłem wszystkich materiałów edukacyjnych Blendera.

vray jest najbardziej popularny ale najszybszy nie jest
No przynajmniej do niedawna miał taka opinię.
A jaki teraz dzierży berło króla szybkości?

Temat: Jaki soft używacie

a to się da w ogóle jakoś sensownie zmierzyć i porównać? szybkość rendersilników?
Artur Ferkaluk

Artur Ferkaluk grafik
3d/programista/anima
tor

Temat: Jaki soft używacie

da się na konkretnych scenach np sceny renderowane w vray licza sie duzo szybciej w kray

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Piotr Wojciech Mikielewicz:
A jaki teraz dzierży berło króla szybkości?

Arnold
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki soft używacie

Albert Szostkiewicz:
Piotr Wojciech Mikielewicz:
A jaki teraz dzierży berło króla szybkości?

Arnold
A wiem, Arnold Render.
Wcześniej Schwarz-Ray.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Nie mogę się zgodzić, że nie można osiągać podobnych rezultatów na różnych silnikach. Absolutnie wszystko zależy od konfiguracji i tekstur. Współczesne silniki, nawet te, które są defaultowo w softach, mogą liczyć praktycznie wszystko. Różnice są jedynie w czasach i komforcie obsługi. Zawsze to czego nie można wyrenderować - można dorysować na teksturze, dołożyć warstwę itp. no i oczywiście postprocessing.

Od wielu lat jade na LightWave + Kray, mimo tego, że wielokrotnie przymierzałem się do przesiadki na coś nowocześniejszego, to okazywało się, że nie ma to sensu. 3Dmax jest zbyt "myszkowy", Blender mało logiczny, a Maya mi się po prostu nie podoba. a w czasie w którym oswajał bym się z softem, spokojnie mogę zrobić kilkanaście projektów.

Nie ma co szukać lepszego/gorszego oprogramowania, skoro softy są porównywalne. Skill się liczy i czas realizacji.

konto usunięte

Temat: Jaki soft używacie

Piotr Wojciech Mikielewicz:
(....) Nadal mam wątpliwości, co do szybkości silników renderujących, bo przesiadam się z maxa i vraya, którego miałem w pracy, a vray to polnyj zaiwaniajec w porównaniu do reszty. Przynajmniej mi się tak wydaje, bo jeszcze nie ogarnąłem wszystkich materiałów edukacyjnych Blendera.

W Cycles dużo zależy od sprzętu (GPU, z CPU nie ma co się bawić) ale to bez wątpienia szybki silnik. No i wygoda pracy jest nie do przecenienia (materiałówka, oświetlenie, compositing itd renderowane "na żywo"). Z Internalem bym się już nie bawił, to przestarzały silnik. Co prawda przydaje się jeszcze do łatania dziur możliwości Cycles, ale zanim go ogarniesz to Cycles nadgoni braki.
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki soft używacie

Jacek Herman:
Piotr Wojciech Mikielewicz:
(....) Nadal mam wątpliwości, co do szybkości silników renderujących, bo przesiadam się z maxa i vraya, którego miałem w pracy, a vray to polnyj zaiwaniajec w porównaniu do reszty. Przynajmniej mi się tak wydaje, bo jeszcze nie ogarnąłem wszystkich materiałów edukacyjnych Blendera.

W Cycles dużo zależy od sprzętu (GPU, z CPU nie ma co się bawić)
Mam ATI :(
Przy animacjach na cpu, to chyba internal i mocny post.
edit.
A co do ATI to chyba właśnie Arnold był zaprzyjaźnionym softem z ta platformą.
Teraz trzeba czekać na koniec closed beta i zobaczymy co Solid Angle wypuści bo to cudo obsługiwało GPU na długo zanim cała reszta pomyślała żeby wykorzystać kartę graficzna do .... grafiki. Piotr Wojciech Mikielewicz edytował(a) ten post dnia 03.09.12 o godzinie 00:14
Pawel Zegarlicki

Pawel Zegarlicki grafik 3D,
wizualizator,
animator

Temat: Jaki soft używacie

Rafał S.:
Pawel Zegarlicki:
jak na dzisiaj wystarcza mi z naddatkiem i nie widze potrzeby przechodzenia na cokolwiek innego zwlaszcza patrzac na powolna ale systematyczna ekspansje tego softu wsrod mniejszych firm i coraz wieksza profesjonalizacje.
[flame on]
Na Twoim miejscu nie wygłaszałbym takich herezji na stronach typu GoldenLine, gdzie zaglądają potencjalni pracodawcy.
Prawda jest jedna i bolesna - Blender jest dla amatorów i firm, których nie stać na profesjonalny sprzęt. I nic tego nie zmieni. No.. chyba, że Pixar powie, że renderuje w Blenderze bo RenderMan to kicz.
Blender jest przeznaczony dla amatorów (bo studenci lepszych szkół mają przecież dostęp do produktów Autodesk za free, prawda) lub ludzi, których nie stać na lepszy soft - taka opinia będzie ciągnąć się za nim zawsze.

Jeżeli sensownie myślisz o grafice 3D i animacji lub wiążesz z nią przyszłość - przestań tracić czas i naucz się programu w którym znajdziesz zatrudnienie w renomowanej firmie.

btw. 'firmy' które opierają się na Blenderze i Gimpie powinny zginąć z ZUS'owskiej chłosty.
[flame off]

Jeżeli w tym wątku padła nazwa 'Blender' to nie zdziwię się jak ktoś wyskoczy z Poserem albo DAZ Studio.
Krzyżyk na drogę.

Jakos przy tym co robie, gdzie pracuje etc to ten krzyzyk na droge wyjatkowo mnie ubawil.
i nie pakuj pls blendera i gimpa do jednego worka tylko dlatego ze maja podobny sposob finansowania, bo od razu widac ze powtarzasz obiegowe opinie.

I jeszcze raz zapytam. czym sie rozni model wykonany w Maxie od tego wykonanego w Blenderze czy Lightwave? Bedziesz w stanie rozpoznac, powaznie?

A z 3D owszem wiaze przyszlosc, dobrze mi idzie i troche powazniejsze obsluguje produkcje niz z calym szacunkiem simpleframe w ktorym pracujesz, tym ze nikt mnie nie zatrudni jakos sie nie przejmuje, zapomniales o takim drobiazgu ze w tym zawodzie liczy sie portfolio i referencje a nie soft, soft tylko wtedy kiedy jestes poczatkujacym albo trybikiem w maszynie i musisz sie dostosowac do pipeline danego studia.

Co do ZUSu i znikania...
Coz, kazda firma sama sobie dobiera sprzet i soft, liczy sie co potrafi z tym zrobic, w 3Dworld i 3Dartist widzialem tez prace robione przy uzyciu Daz Studio, moze nawet Posera.
Jak masz troche wolnego czasu i szef Ci pozwoli zerknij na animacje ROSA, moze troche Ci to otworzy oczy. Soft to tylko narzedzie, wylacznie narzedzie i nic wiecej. Skill i to co masz w glowie to najcenniejsze assety w pracy kreatywnej i nic tego nie zmieni.

pozdrawiam i zycze duzo sukcesow

Temat: Jaki soft używacie

A z 3D owszem wiaze przyszlosc, dobrze mi idzie i troche powazniejsze obsluguje produkcje niz z calym szacunkiem simpleframe w ktorym pracujesz, tym ze nikt mnie nie zatrudni jakos sie nie przejmuje, zapomniales o takim drobiazgu ze w tym zawodzie liczy sie portfolio i referencje a nie soft, soft tylko wtedy kiedy jestes poczatkujacym albo trybikiem w maszynie i musisz sie dostosowac do pipeline danego studia.

Jeśli nie musisz/nie chcesz pracować w większym studio - to faktycznie, możesz pracować na sofcie, który jest dla Ciebie najszybszy i najwygodniejszy. To dosyć oczywiste chyba.

Dopiero jak chcesz dołączyć do jakiejś ekipy - trzeba zacząć uczyć się softu, w którym ta ekipa robi. Albo tak opracować eksporty, żeby działało dobrze. Nie mówię o modelowaniu - bo to akurat najmniejszy i prawie żaden problem. Dobry model to dobry model - nie ważne jakim softem zrobiony.
I ogólnie ludzie strasznie demonizują przesiadkę na inny soft. Zazwyczaj jest to dużo łatwiejsze niż się wydaje tylko wymaga trochę samozaparcia i posiedzenia czasem po godzinach.

swoja drogą jest plota, że Autodesk kończy z Maxem i XSI. Ktoś o tym słyszal?

Następna dyskusja:

Jakiego softu 3D używacie?




Wyślij zaproszenie do