konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Witam!

Od bardzo niedawna zacząłem interesować się grafiką 3d i nie chciałbym źle zacząć tzn. moje zasadnicze pytanie brzmi: od jakiego programu zaczynać, na jakim się uczyć?

W chwili obecnej zgłębiam blender'a - no bo darmowy :) - ale czy nie powinienem zaczynać od 3ds max?

Czy są jakieś zasadnicze różnice warsztatowe pomiędzy blenderem a 3ds max?

Blender ma możliwość eksportu do plików .3ds, ale czy to się sprawdza?

Z góry dziękuję za pomoc.

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Adam P.:
Witam!

Od bardzo niedawna zacząłem interesować się grafiką 3d i nie chciałbym źle zacząć tzn. moje zasadnicze pytanie brzmi: od jakiego programu zaczynać, na jakim się uczyć?

No to juz bardziej zalezy od tego co chcesz robic.
Raczej nie ma na to takiej super odpowiedzi.

W chwili obecnej zgłębiam blender'a - no bo darmowy :) - ale czy nie powinienem zaczynać od 3ds max?

Max jest bardziej main-stream

Czy są jakieś zasadnicze różnice warsztatowe pomiędzy blenderem a 3ds max?

No, program sie obsluguje inaczej ale poligony i vertexy tak samo funkcjonuja.

Blender ma możliwość eksportu do plików .3ds, ale czy to się sprawdza?

nie, do .3ds zawsze bedziesz mial triangulacje, kiepska sprawa. lepiej eksport do lwo, obj lub fbx.
Tomasz Świdziński

Tomasz Świdziński lead sprzedawca

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Ja bym się zabrał za cokolwiek czego uczy Dan Alban, masz do wyboru trzy programy.

http://www.3dgarage.com/3D-Training-s/3.htm

Ten gość jest najlepszym nauczycielem z jakim się spotkałem, przetestowałem jego możliwości na wielu. :P

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Bardziej od 3ds max polecam Rhinoceros, który jest prostszy w obsłudze, a poprzez dodatkowe nakładki można w nim więcej zdziałac niż w 3ds max.

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Ja polecam Mayę, która jest nieco bardziej skomplikowana niż 3ds max, ale:
w maxie jest dużo tzw. funkcji z "palca" czyli klik i gotowe, co jest fajne, ale mało pouczające, bo tak na prawdę nie wiadomo jakie operacje zachodzą. W Maya wszystko buduje się na nodach czyli takich klockach, które odpowiadają za każdą najdrobniejszą operację. Na początku jest trudniej, ale po pierwsze uczysz się wykonywania wszelkich zabiegów, choćby na materiałach i teksturach zupełnie od podstaw, dzięki czemu poznajesz zasady działania programu, po drugie jak się już załapie pracę na nodach można samemu w prosty sposób tworzyć niestandardowe rozwiązania, a które ciężko uzyskać w innych programach działających na "presetach" czy jakiś innych magicznych przyciskach w stylu "make explosion". W mayce też są różne gotowce, do szybkich akcji, ale mimo to i tak należy do najbardziej elastycznych softów 3D.

Jednak zgadzam się z przedmówcą, że wybór softu zależy od tego co chcesz robić. Różnice się co raz bardziej zacierają i coraz mniejsze ma znaczenie jakiego softu się używa do danej pracy, ale jeszcze jakiś czas temu uważano że, 3d max skierowany jest bardziej w stronę gier i wizualizacji, a maya filmów, fx-ów i animacji.
Co do animacji to chyba dalej maya jest nieco łatwiejsza, bo ten maxowy graph edytor to jakaś masakra, ale to tylko moje zdanie.

Blendera niestety nie miałem cierpliwości się nauczyć, ale ciągle sobie obiecuję że do niego siądę, bo ma duże możliwości, a jest darmowy i to największa zaleta tego softu. Chyba nie ma innego darmowego softu, który byłby tak zbliżony możliwościami do komercyjnych liderów. Nie w grafice 3D, a w ogóle.Patryk Scelina edytował(a) ten post dnia 13.04.11 o godzinie 00:15
Tomasz Świdziński

Tomasz Świdziński lead sprzedawca

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Tylko dla uściślenia mojej opinii. Zabierz się za program którego najłatwiej będzie Ci się nauczyć. To będzie najtrudniejsza część zadania. Zawsze. Jak okaże się, że znasz nie ten co potrzeba, a będziesz miał doskonałe portfolio, to 'zły program' nie będzie żadną przeszkodą w znalezieniu pracy.

pTomek

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

twierdzisz, ze firma ktora pracuje na mayi przyjmie dobrego max'owca ?.
Ja bym sie z tym zupelnie nie zgodzil :)

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Albert Szostkiewicz:
twierdzisz, ze firma ktora pracuje na mayi przyjmie dobrego max'owca ?.
Ja bym sie z tym zupelnie nie zgodzil :)

No ja właśnie by dostać pracę musiałem się przestawić w 2 tygodnie z maxa na mayę, to była mordęga i nie żebym się super tej mayi nauczył 2 tygodnie, później uczyłem się na bieżąco w pracy i dalej się uczę :), ale nie żałuję i lepiej mi z mayą :D
Zbyszek P.

Zbyszek P. Jeżeli masz cel, to
potrafisz go też
osiągnąć - chyba,
że...

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Najłatwiejszym jest Cinema 4D.
Mirosław Pączkowski

Mirosław Pączkowski Lighting/Rendering
Artist

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Max/Maya/Softimage, to pewniaki, u nas najbardziej popularne dwa pierwsze
Ucząc się któregoś z nich i darmowego Blendera na dodatek na pewno nie stracisz
Odpowiedz sobie tylko na podstawowe pytanie, co chcesz w nich robić. Grafika 3d to bardzo szeroki dział.
Tomasz Świdziński

Tomasz Świdziński lead sprzedawca

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Albert Szostkiewicz:
twierdzisz, ze firma ktora pracuje na mayi przyjmie dobrego max'owca ?.
Ja bym sie z tym zupelnie nie zgodzil :)
Po pierwsze - zalezy do czego, do riggowania, (no i paru paru innych rzeczy) zapewnie nie. :)

Tylko teraz masz odwroten pytanie, czy firma co pracuje na maxie...

Cos wybrac musi, moim znaniem najwieksze wyzwanie, jakie rpzed nim teraz stoi, to sie nie zniechecic, czyli powinien wybrac cokolwiek, czego jest sie w stanie nauczyc. :PTomasz Świdziński edytował(a) ten post dnia 13.04.11 o godzinie 18:27

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Tomasz Świdziński:

Tylko teraz masz odwroten pytanie, czy firma co pracuje na maxie...

Znam ludzi, którzy z mayi na maxa przesiedli się prawie bezboleśnie, a odwrotnie jest większy problem.

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

serwus :)
to pytanie stare jak swiat. pewne jest to , ze soft, ktory wybierzesz na poczatku , mozliwe ze zostanie z Toba na reszte zycia. Zasadniczo ważne jest co chcesz robic i do czego Ci to jest potrzebne.
Na blenderze nie jest oparte zadne studio w Polsce. Mozna go uzywac w pewnych zakresach projektow, ale nawet jesli w jednym miejscu go uzywaja to nie mas pewnosci ze sie bedziesz mogl przeniesc gdziekolwiek indziej i że tam tez dostaniesz prace.
Bajki o bezbolesnym przesiadaniu sie z softu na soft w tydzien sa niestety tylko bajkami.

Max jest mega popularny - najbardzije. W czolowce jest tez maya. Cinemy sie nie uzywa ( poza droooooobnymi wyjątkami). XSI często jest preferowanym softem , ale to już mniejszy segment. Blendera to raczej w domu bedziesz mógł uzywać jedynie .
Zresztą jak jest powazne studio to nie kieruje się kategoriami oszczedzania 18 tysięcy na maxie , ponieważ maxowców jest zdecydowana więszkość - co daje mozliwosć naboru nowych ludzi, a koszt softu przy stałych zleceniach jest absolutnie pomijalny.

JA bym Ci polecał maxa albo majke. Maya jest tańsza - ja jednak postawiłem na maxa bo go uzywam od 15 lat i własnie jego kupiłem :)

pozdrawiam i zycze wytrwałości.

Z 3D jest tak, że łatwo jest zaczać ale trudno jest nie przestać .To trudna droga i coraz bardziej wielowątkowa - kiedyśwystarczyłmax i fotoszop . Dzisia do praktycznie każdej dziedziny wykorzystuje się inny soft - cały czas trzeba się uczyć .

pozdrawiam i zycze powodzenia :)

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Łukasz K.:
Na blenderze nie jest oparte zadne studio w Polsce.

twierdzili że pracują na blederze i jeszcze paru innych

http://www.nanofxstudios.com

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Łukasz K.:
JA bym Ci polecał maxa albo majke. Maya jest tańsza - ja jednak postawiłem na maxa bo go uzywam od 15 lat i własnie jego kupiłem :)

W PCC Maya kosztuje 15 600 Netto, a Max 15 200 Netto, więc kosztują praktycznie tyle samo.

BTW. Na blenderze pracują też niektóre studia robiące Vizki.Patryk Scelina edytował(a) ten post dnia 14.04.11 o godzinie 10:13

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Arkadiusz Boruc:
Łukasz K.:
Na blenderze nie jest oparte zadne studio w Polsce.

twierdzili że pracują na blederze i jeszcze paru innych

http://www.nanofxstudios.com


serwus :)
Arkadiusz - NanoFx kojarzę już dawno - od samego momentu założenia, i napewno nie jest to studio , ktore pracowalo jedynie na blendzi - to mogę bankowo powiedziec.

pozdrawiam i zyczę powodzenia :)

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Patryk Scelina:
Łukasz K.:
JA bym Ci polecał maxa albo majke. Maya jest tańsza - ja jednak postawiłem na maxa bo go uzywam od 15 lat i własnie jego kupiłem :)

W PCC Maya kosztuje 15 600 Netto, a Max 15 200 Netto, więc kosztują praktycznie tyle samo.

BTW. Na blenderze pracują też niektóre studia robiące Vizki.

serwus :)
Patryk , muszę powiedzieć że mnie te ceny troche zszokowały - kiedyś sprawdzałem ceny majki i byłem przekonany że zaczyna się od 10 tysięcy.

Odnośnie softów to powiem , że kiedyś usiłowałem się przesiąść na majkę - na niej robiłem Leona początkowo - http://leonthemovie.com/
Niestety po proawie dwóch latach pracy na maya okazało sie, że robiąc taki projekt sam , nie jestem w stanie ogarnąć wszystkiego w takim stopniu ,jak w maxie . Po prostu dużo lat maxowania nauczyło mnie przewidywać gdzie trzeba pogrzebać jak coś się wysypuje , krzaczy itp.
Gdybym miał pod ręką jakiegoś mastera od XSI albo maya byłbym spokojnie w stanie się przesiąść , ale wymagałoby to sporej cierpliwosci mojej i jego :)

pozdrawiam i zycze powodzenia :)

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Łukasz K.:

no pewnie że nie na samym ale z tego co kiedyś czytałem, mają potworzone stanowiska i z blenderem.

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Arkadiusz Boruc:
Łukasz K.:

no pewnie że nie na samym ale z tego co kiedyś czytałem, mają potworzone stanowiska i z blenderem.


serwus :)
a możesz mieć rację - to całkiem niegłupia sprawa. Koszt stanowiska sprowadza się pewnie do kosztu samego sprzętu ( nie wiem jakie wymagania ma blender, ale pewnie nie większe niż max :D ), a zapewne duzo fajnych rzeczy mozną na tym sofcie zrobić, zwłaszcza jako uzupełnienie większych projektów.

pozdrawiam i zycze powodzenia :)
Tomasz Świdziński

Tomasz Świdziński lead sprzedawca

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Łukasz K.:
stanowiska sprowadza się pewnie do kosztu samego sprzętu ( nie wiem jakie wymagania ma blender, ale pewnie nie większe niż max :D )
Ciezko sobie wyobrazic cos co ma wymagania wieksze niz max :P

Następna dyskusja:

Jaki program (...) a teraz ...




Wyślij zaproszenie do