Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria
Izabela S.:
Jeśli chodzi o teorię - teoria czysto teoretyczna jeszcze w moje ręce nie wpadła, a czytałam naprawdę wiele publikacji poświęconych zarządzaniu jakością
Hmmm .. Pani Izo cała metodologia nazywana japońskim modelem zarządzania "kręci się" wokół człowieka. Terminologii z tym związanej jest co niemiara. Niestety jakość jej tłumaczenia, w przerażająco przytłaczająco dominującej większości, jest na poziomie, że trzeba być japończykiem aby zrozumieć, a "druga japonia" ma pejoratywny wydźwięk.
Tymczasem prawda jest taka, że tam pracownik jest jakością chyba od zawsze, tak jak od zawsze pracownik jest też tam przedmiotem. Stąd mowa o metodologii, bo zrozumienie jednoczesnego uprzedmiotowienia i upodmiotowienia człowieka bez "czarownika" dla wieeeeluuuuu niepojętym. ;-) Efekty, np: przytoczone przez Panią przykłady wdrożeń ISO na poziomie ISO-podobnym.
- o pracowniku będącym jakością (nie tworzącym jakość!) jeszcze nie słyszałam i jest to moja autorska opinia.
"Quality circuit" czyli koła jakości, diagramy pokrewieństwa czyli "affinity diagrams", .. . Oczywiście
wtedy kiedy wiodącym tematem jest człowiek, czyli kiedy problemem jest człowiek. Dla praktyków zarządzania to najczęstszy przypadek. To, że pod naszą, i nie tylko, szerokością geograficzną ze świecą szukać tych co rozumieją, to inna sprawa
Reszta to logomachia, oczywiście jak dla mnie, tak z perspektywy organoleptycznych doświadczeń.