Izabela Sprycha

Izabela Sprycha Były pracownik
Jakości w firmie
lotniczej

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Wszystkich chetnych do zapoznania się z nową teorią zapraszam do lektury i komentowania :)

http://www.jakosc.biz/pracownik-jest-jakoscia/
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Pani Izo, wszystko co Pani zauważa to prawda, za wyjątkiem jednego - nie jest to nowa teoria. Powyższe to ścieżka, która prowadzi do rozumienia ISO, zarządzania jakością. ;-)))
Izabela Sprycha

Izabela Sprycha Były pracownik
Jakości w firmie
lotniczej

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Panie Marku,
cieszę się, że Pan przeczytał artykuł i znalazł czas na jego skomentowanie.
Jeśli chodzi o teorię - teoria czysto teoretyczna jeszcze w moje ręce nie wpadła, a czytałam naprawdę wiele publikacji poświęconych zarządzaniu jakością - o pracowniku będącym jakością (nie tworzącym jakość!) jeszcze nie słyszałam i jest to moja autorska opinia. Niemniej jednak zapraszam do czytania kolejnych tekstów. Pozdrawiam!
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Izabela S.:
Jeśli chodzi o teorię - teoria czysto teoretyczna jeszcze w moje ręce nie wpadła, a czytałam naprawdę wiele publikacji poświęconych zarządzaniu jakością
Hmmm .. Pani Izo cała metodologia nazywana japońskim modelem zarządzania "kręci się" wokół człowieka. Terminologii z tym związanej jest co niemiara. Niestety jakość jej tłumaczenia, w przerażająco przytłaczająco dominującej większości, jest na poziomie, że trzeba być japończykiem aby zrozumieć, a "druga japonia" ma pejoratywny wydźwięk.

Tymczasem prawda jest taka, że tam pracownik jest jakością chyba od zawsze, tak jak od zawsze pracownik jest też tam przedmiotem. Stąd mowa o metodologii, bo zrozumienie jednoczesnego uprzedmiotowienia i upodmiotowienia człowieka bez "czarownika" dla wieeeeluuuuu niepojętym. ;-) Efekty, np: przytoczone przez Panią przykłady wdrożeń ISO na poziomie ISO-podobnym.
- o pracowniku będącym jakością (nie tworzącym jakość!) jeszcze nie słyszałam i jest to moja autorska opinia.
"Quality circuit" czyli koła jakości, diagramy pokrewieństwa czyli "affinity diagrams", .. . Oczywiście
wtedy kiedy wiodącym tematem jest człowiek, czyli kiedy problemem jest człowiek. Dla praktyków zarządzania to najczęstszy przypadek. To, że pod naszą, i nie tylko, szerokością geograficzną ze świecą szukać tych co rozumieją, to inna sprawa

Reszta to logomachia, oczywiście jak dla mnie, tak z perspektywy organoleptycznych doświadczeń.

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Przepraszam, że wchodzę w temat ale od lat prowadzę szkolenia, których tematem przewodnim jest teza "jakość tkwi w człowieku" uczestnicy robią wielkie oczy w trakcie szkoleń ale wszystko to jest napisane w normie ISO 9001 jak się do tego doczyta normę ISO 9000 i 9004 oraz 19011 i teraz 10017 to tworzy się logiczna całość.
Do tego dodaję teorię, że każdy system zarządzania jest systemem jakości tego też firmy nie łykają.
Prowadziłem dwa lata temu badania wśród 2000 firm odpowiedzi dostałem tylko 200 nie stanowią więc tzw. próby reprezentatywnej ale w 100% otrzymałem odpowiedzi, że posiadane przez te firmy systemy zarządzania oparte są na tabelkach duperelkach, geniuszu pełnomocnika oraz kilku skarżypytach zwanych Auditorami wewnętrznymi. Masakra
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Maciej W.:
otrzymałem odpowiedzi, że posiadane przez te firmy systemy zarządzania oparte są na tabelkach duperelkach, geniuszu pełnomocnika oraz kilku skarżypytach zwanych Auditorami wewnętrznymi. Masakra
Panie Macieju, kupuję: skarżypyta = audytor wewnętrzny. Można? ;-)))

A co do rozumienia ISO, rozumienia relacji człowiek - jakość, rzeczywiście rzeczywistość to jedna wielka porażka. :-(((
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Moja teoria neologiczna.

Obrazek
Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.06.13 o godzinie 01:54

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

super :-)
Jędrzej Bochyński

Jędrzej Bochyński Kierownik ds.
Strategii Jakości

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Maciej W.:
przez te firmy systemy zarządzania oparte są na tabelkach duperelkach, geniuszu pełnomocnika oraz kilku skarżypytach zwanych Auditorami wewnętrznymi. Masakra
Z jednej strony możnaby tu rwać włosy z głowy i wyśmiewać ignorację/niewiedzę populacji
z drugiej jednak może warto przyjąć to do wiadomości i pochylić się nad tym:
- czemu taki jest obraz SZJ?
- i czy/jak można to zmieniać?
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Jędrzej B.:
Maciej W.:
systemy zarządzania oparte są na tabelkach duperelkach, geniuszu pełnomocnika oraz kilku skarżypytach zwanych Auditorami wewnętrznymi. Masakra
jednak może warto przyjąć to do wiadomości i pochylić się nad tym
Hmmm .. tutaj w odniesieniu do firmy, do człowieka, potrzebna jest umiejętność czynienia retrospekcji w ujęciu aksonometrycznym w sposób anizometryczny .. tylko czy wiadomo o co chodzi? ;-)))))
Artur Wróbel

Artur Wróbel Regionalny Inżynier
Jakości Dostawców

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Zgadzam się z opinią Pana Marka Kubisia. Cała ideologia projakościowa w rozumieniu japońskim opiera się o jakości wytwarzanej przez człowieka. Mówi o tym, że to w człowieka trzeba inwestować, szkolić i jego kontrolować.

Na potwierdzenie tych teorii wysuwają się poczynania Toyoty, która w czasie przestojów związanych ze zmniejszeniem zamówień przed kilkoma laty nie zwalniała pracowników, w których zainwestowała krocie... tylko w tym czasie ich szkoliła. Tak, szkoliła, a nie wysyłała na urlopy, zwalniała itd.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Pracownik jest jakością - nowa teoria

Artur W.:
Zgadzam się z opinią Pana Marka Kubisia.
Dziękuję.
Na potwierdzenie tych teorii wysuwają się poczynania Toyoty, która w czasie przestojów związanych ze zmniejszeniem zamówień przed kilkoma laty nie zwalniała pracowników, w których zainwestowała krocie... tylko w tym czasie ich szkoliła. Tak, szkoliła, a nie wysyłała na urlopy, zwalniała itd.
Małe sprostowanie. Szkolenie - tak, wysyłanie na urlopy - tak, przechodzenie na pół-etat, ćwierć-etat, .. - tak, przesunięcia do innych działów (zazwyczaj sprzedaż) czy spółek córek - tak, obniżanie pensji - tak, zwalnianie - tak, ale jak już nie ma innego wyjścia i poprzedzone analizą sytuacji rodzinnej każdego zwalnianego pracownika.



Wyślij zaproszenie do