Tomasz Jastrzębski

Tomasz Jastrzębski GETIN Noble Bank
S.A.

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

Cześć

może ktoś z was mógłby mi polecić jakąś dobrą pozycję literaturową pomocną przy stworzeniu szkolenia z zakresu "przygotowywanie pisemnych ofert handlowych"
z tego co przeglądałem w necie niestety większośc traktuje temat dość pobieżnie

t.j.
Darek S.

Darek S. Raz się żyje potem
się tylko straszy!

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

Tomasz J.:
Cześć

może ktoś z was mógłby mi polecić jakąś dobrą pozycję literaturową pomocną przy stworzeniu szkolenia z zakresu "przygotowywanie pisemnych ofert handlowych"
z tego co przeglądałem w necie niestety większośc traktuje temat dość pobieżnie

t.j.

Porządny podręcznik pisania ofert:

Bids, Tenders and Proposals: Winning Business Through Best Practice - Harold Lewis

(nie do końca dostosowany do naszych warunków, ale jeśli masz doświadczenie to szybko wyłapiesz o co chodzi)

Dobre podejście uzupełniające poprzednie jeśli Twoi klienci są duzi

"Mastering the Complex Sale: How to Compete and Win When the Stakes are High!" - Jeff Thu

(ksiażka wartościowa ale do przejrzenia i wybrania esencji, łatwo na niej polec, generalnie za dużo słów w stosunku do treści, ale sporo perełek szczególnie jeśli w Twoim przypadku decyzje podejmują różne "ciała złożone" a sprzedaż często "utyka" na długo)

ostatnia:

"Selling to Big Companies" - Jill Konrath, warto przeczytać dla rozrywki, jest troche interesujących rzeczy o wpływaniu na kształtowanie procesu decyzyjnego klienta (szczególnie wstępnych etapów) - ważne jeśli sprzedajesz do dużych firm i tradydyjne podejście zawodzi i trzeba byc o krok przed konkurencją.

Jeśli masz konkretny problem - może mogę pomóc, zadaj proszę pytanie tutaj, rok temu odłożyłem pisanie swojej ksiazki na temat jak pisac oferty i wygrywać, chyba jej nie skończę, w PL nie ma na to jeszcze rynku. :)
Tomasz Jastrzębski

Tomasz Jastrzębski GETIN Noble Bank
S.A.

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

Darku

dziękuję Ci za polecone pozycje, no cóż o ile z angielskim nie mam problemów, o tyle z dostępnością fachowej literatury w językach obcyh w Polsce jest różnie, ale poszukam.

generalnie handlowcy w mojej firmie zażyczyli sobie szkolenie na temat " jak przygotować skuteczną ofertę pisemną dla klienta"
no staram się znaleźć coś wartościowego, aby im się przydało w praktyce.
można na to spojrzeć z tej strony że to dział maketingu powinien takie rzeczy robić ale teoria sobie a życie sobie
zresztą wiedza o decyzjach konsumenckich, marketingu a już na pewno podszlifowanie retoryki, na pewno im się przyda

no i właśnie wgryzam się w temat jak taką ofertę przygotować aby klient zwrócił na nią uwagę, zapamiętał i zadzwonił ...

mam już kilka pozycji literaturowych z psychologii reklamy i decyzji konsumenckich ale jeżeli miałbyś ochotę się podzielić jakimiś swoimi przemyśleniami lub doświadczeniami to byłbym wdzięczny.

a jeżeli chodzi o Twoją książkę to uważam że by się bardzo przydała, bo przekaz słowny również ten werbalny schodzi na psy
myślę że taka profesjonalna publikacja znalazłąby zainteresowanie, oczywiście w wybranych grupach zawodowych typu marketing czy pr

pozdrawiam
t.
Darek S.

Darek S. Raz się żyje potem
się tylko straszy!

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

Tomasz J.:
Darku

dziękuję Ci za polecone pozycje, no cóż o ile z angielskim nie mam problemów, o tyle z dostępnością fachowej literatury w językach obcyh w Polsce jest różnie, ale poszukam.

Pozostaje Amazon.com, w Polsce (raczej) nic nie ma.
generalnie handlowcy w mojej firmie zażyczyli sobie szkolenie na temat " jak przygotować skuteczną ofertę pisemną dla klienta"
no staram się znaleźć coś wartościowego, aby im się przydało w praktyce.
można na to spojrzeć z tej strony że to dział maketingu powinien takie rzeczy robić ale teoria sobie a życie sobie
zresztą wiedza o decyzjach konsumenckich, marketingu a już na pewno podszlifowanie retoryki, na pewno im się przyda

no i właśnie wgryzam się w temat jak taką ofertę przygotować aby klient zwrócił na nią uwagę, zapamiętał i zadzwonił ...

Pierwsza z wymienionych książek będzie najlepsza.

Dobra oferta to dobra struktura, właściwy dobór słów (język klienta), wsparcie dla procesu decyzyjnego klienta, odpowiedź na najważniejsze pytania, które zadaje sobie na każdym z jego etapów. BTW – czasem może być kilku klientów, którzy podejmuja decyzje patrząc na różne fragmenty oferty.
Nigdy nie liczyłem, że klient zadzwoni. Mój sekret to proaktywność na każdym etapie procesu ofertowania. Jestem praktykiem. Jest kilka rzeczy poza ofertą, które mogą przesądzić o wyborze tego lub innego kontrahenta.

Najśmieszniejsza sytuacja, która mi się zdarzyła to wysłanie oferty na coś zupełnie innego (nie zrozumiałem przedmiotu zamówienia) do jednego z dużych towarzystw ubezpieczeniowych. Co w tym śmiesznego? Otóż moja oferta wygrała. :) Spodobał się im jej poziom, zostaliśmy zaproszeni do 2 etapu i … bingo. Druga w kolejności sytuacja – to wysłanie oferty w części skopiowanej z innej ale – z nazwą poprzedniej firmy w TYTULE jednego z rozdziałów…. To był numer, MUSIELI zauważyć. Ale też wygrałem :)…

Generalnie miałem wysoki success rate – żyłem w tym okresie tylko z pisania ofert (% od sprzedaży – najbardziej brutalne wynagrodzenie jakie znam), więc musiałem wygrywać.

mam już kilka pozycji literaturowych z psychologii reklamy i decyzji konsumenckich ale jeżeli miałbyś ochotę się podzielić jakimiś swoimi przemyśleniami lub doświadczeniami to byłbym wdzięczny.

a jeżeli chodzi o Twoją książkę to uważam że by się bardzo przydała, bo przekaz słowny również ten werbalny schodzi na psy
myślę że taka profesjonalna publikacja znalazłąby zainteresowanie, oczywiście w wybranych grupach zawodowych typu marketing czy pr

Właśnie dlatego książka raczej nie powstanie :) Pracy sporo ale rynek w Polsce jest naprawdę mały, więc pewnie nie ukaże się w wersji pisemnej, prędzej włączę ją w formie modułu do szkoleń dot technik rozwoju sprzedaży, nad którymi pracuję z jednym z wydawnictw. Właśnie tez zdałem sobie sprawę, że publikując książkę oddałbym swoje szkoleniowe know – how :) Ale tak na 100% jeszcze nie jestem pewny, mogę jej przecież użyć jako pierwszego produktu reklamujacego całą linię.

Poniżej spis treści – tak naprawdę często oferta jest głównym elementem procesu sprzedaży ale musi być uzupełniona o odpowiednią prezentację.

Jak przygotować zwycięską ofertę pisemną?

Wprowadzenie

Trzy najważniejsze cechy zwycięskich ofert
Kiedy niedostrzegalnie przegrywasz z konkurencją.
Miałem jedne z najdroższych ofert na rynku, a jednak prawie zawsze wygrywałem, dlaczego?
Jak stale korzystać z tego mechanizmu?
Jak się mądrze wyróżnić?
Pięć obszarów, które powinieneś obserwować aby nie przegapić chwili, w której znacząco wzrośnie rola ofert dla Twojej sprzedaży.
Jak najlepsi myślą o ofertach?

Jak nasi klienci podejmują decyzje?

Twoja oferta może łatwo odpaść już na starcie – co zrobić aby tego uniknąć?
Jakie kryteria zastosują główni oceniający naszą ofertę?
Jak sobie poradzić gdy wstępnej selekcji dokonuje asystent decydenta?
Pytania, które zadaje sobie decydent czytając Twoja ofertę
Które oferty są najbardziej skuteczne?
Co najbardziej denerwuje przy ocenie wstępnej i sprawia, ze oferty są odrzucane?
Jakim językiem należy pisać oferty aby zapewnić, że będą dobrze odebrane?
Zalecenia

Zapytania ofertowe – wygrywanie

Pierwszy, najważniejszy krok gdy otrzymamy zapytanie ofertowe.
Pierwsza poważna decyzja w sprawie oferty
10 sytuacji w których rozważamy odmowę klientowi
W jaki sposób grzecznie odmówić aby nie narazić relacji z klientem?
Dotrzyj do tego co kryje się za zapytaniem ofertowym, to podstawa wygrywającej oferty.

Struktura oferty – najlepsze praktyki

Siedem kluczowych elementów najlepszych ofert
Jak powinna wyglądać pierwsza strona dobrej oferty?
Tytuł oferty. Jak napisać dobry tytuł oferty, który z pewnością przyciągnie uwagę klienta?
Jak napisac dobry spis treści i kiedy jest on potrzebny
Jak napisać dobre Executive summary?
Kilka ważnych wskazówek zanim przejdziemy do bloku ofertowego
Dziesięć kluczowych elementów bloku ofertowego.

Appendix

Działania po wysłaniu oferty podnoszące szanse na wygraną
Dodatkowe wskazówki – jak ulepszyć perswazyjność oferty?
Najgroźniejsze błędy w ofertach niszczące szanse na sprzedaż, które z nich robisz?
Jak napisac dobre CV do projektu?
Jak używac grafiki w ofertach
Edycja oferty – jak to zrobić?
Ostatnie czytanie dużej oferty

Odpowiedzi na dodatkowe pytania:

Co zrobić aby wygrać, gdy mam tylko kilka godzin na przygotowanie oferty, podczas gdy zazwyczaj trwa to kilka dni?
„Odkryłem, że jeden z handlowców ukrył zamówienie od dużego klienta. Niestety nie jest to jedyny przypadek”
W jaki sposób delikatnie dowiedzieć się jaką cenę klient jest w stanie zapłacić?
Jak rozwiązać problemy z porozumieniem z klientami?
„Nasza kampania direct mail odniosła porażkę, Co robić?”
Darmowy consulting – jak się chronić i nie dać klientowi gotowego pomysłu/rozwiązania?
Jesteśmy firmą mało znaną na polskim rynku i mamy trudności z akceptacją naszych ofert.
Co zrobić gdy wiem że klient potrzebuje czegoś innego niż zamawia?
Jak dotrzeć gdy klienci mają jedynie podstawowe zrozumienie tematu?
„Pokazałem klientowi korzyści, przeliczyłem ile zaoszczędzi a nawet zarobi a on i tak przez pół roku nie podejmuje decyzji, zupełnie nie wiem dlaczego!”
Blok pisarza – jak go pokonać?Jeśli odkryliśmy, że klient ma większe potrzeby niż mu się wydaje – co zrobić.Dariusz Świerk edytował(a) ten post dnia 07.11.07 o godzinie 21:57
Tomasz Jastrzębski

Tomasz Jastrzębski GETIN Noble Bank
S.A.

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

Dzięki za obszerną odpowiedź, przyznaję że jeszcze nigdy w odpowiedzi nie otrzymałem tylu pytań :))
jeżeli chodzi o Twoją książkę to myślę że nie jest tak że musisz od razu przekazywać swoje całe know-how, myślę że od Ciebie zależy co i jakiej dawce zaserwujesz
znam mądrych ludzi którzy napisali niezłe książki, a jednocześnie wciąż mają o czym mówić na szkoleniach ...
byłbym wdzięczny gdbyś podzielił się ze mną swoimi przemyśleniami i wskazał jakie twoim zdaniem są kluczowe elementy dobrej oferty, jak również nieświadome błędy ją dyskwalifikujące.

pomyśl jednak o książce, może będę pierwszym klientem :)

pozdrawiam
t.
Darek S.

Darek S. Raz się żyje potem
się tylko straszy!

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

Jest wiele rodzajów ofert i wiele sytuacji, które rzutują na ostateczny kształt oferty, poniżej pokusiłem się o wybranie kilku najważniejszych czynników mających kluczowy wpływ na zwycięstwo bądź porażkę:

IMHO najważniejsza w dobrej ofercie jest diagnoza, bez niej możemy napisać wszystko a i tak poniesiemy porażkę. Diagnoza powinna dotyczyć nie tylko potrzeb ale i procesu decyzyjnego klienta oraz jego uczestników.

Drugim elementem w kolejności jest struktura i tutaj mówimy o dwóch różnych rzeczach, struktura w sensie elementów oferty (tytuł, exec summary, blok ofertowy, referencje) jak i druga struktura – ukryta w tej pierwszej, struktura perswazyjna (czyli na co, w jaki sposób i w jakiej kolejności zwrócić uwagę klienta), która sprawia, że oferta „trafia” do czytelnika i wywołuje w nim pożądaną reakcję.

Trzecim będzie język klienta – poznanie go i używanie.

Nie zapominajmy także o specyfikacji zamówienia (jeśli istnieje).

Główne błedy to:

1. brak diagnozy,
2. nieuważne czytanie specyfikacji,
3. target mismatch,
4. skupienie na sobie zamiast na kliencie,
5. język cech zamiast korzyści, informacji zamiast perswazji, własny zamiast klienta,
6. zaniedbanie struktury,
7. brak wiedzy o priorytetach klienta,
8. cena z księżyca (brak wywiadu na ten temat),
9. nieuważne kopiowanie
10. brak działań „poofertowych”.

Widzę, że musze włączyć więcej o całym procesie tworzenia dobrych ofertach do szkolenia ze sprzedaży nad którym pracuję.

Pozdrawiam i powodzenia!
Tomasz Jastrzębski

Tomasz Jastrzębski GETIN Noble Bank
S.A.

Temat: literatura na temat - przygotowywanie ofert pisemnych

serdeczne dzięki, na pewno się przyda, wiedzy nigdy nie za wiele

pozdrawiam
t.



Wyślij zaproszenie do