Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Nowe role Działu HR w organizacji

Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach skupia się zazwyczaj na zrozumieniu, jak pracownicy wykonują swoje zadania oraz wspieraniu ich w tych działaniach. Równie ważne jest rozumienie środowiska, w którym praca jest wykonywana oraz jak przekłada się ona na sukces całej organizacji. Dział HR pełni w każdej firmie kilka ról, o których warto wspomnieć.

Przestrzeganie i egzekwowanie norm

Większość praktyków HR zgodzi się ze stwierdzeniem, że rola monitora kontroli ryzyka jest niezbędna w każdej firmie. Niemniej jednak coraz większą trudność sprawia śledzenie zmian w przepisach w prawie państwowym, które mogą dotyczyć również procesów zachodzących w organizacji. Dlatego wszystkie normy powinny zostać w odpowiedni sposób przeniesione na politykę i zasady firmy. Coraz częściej duży nacisk kładzie się także na zapobieganie skutkom ewentualnych nieprawidłowości lub pojawiających się niekiedy skarg pracowniczych. Z tych powodów specjaliści HR coraz większą wagę przywiązują do działań proaktywnych.

Zarządzanie

Jest to kolejna rola Działu HR. Jako przedstawiciele kadry zarządzającej, specjaliści HR pełnią rolę pośrednika pomiędzy polityką zarządzania w firmie a jej pracownikami, a więc są odpowiedzialni za komunikację norm oraz kultury organizacyjnej wszystkim zatrudnionym. Podjęcie dialogu z pracownikami sprawia, że stają się bardziej upodmiotowieni i biorą udział w tworzeniu wizerunku firmy. Wszystkie te procesy są koordynowane przez Dział HR.

Strategiczne partnerstwo

Specjaliści z Działu HR już dawno porzucili swoje pierwotne, dosyć bierne funkcje w organizacji. Reagują na pracownicze skargi, zapełniają otwarte stanowiska, tworzą systemy oceniania pracowników. Chociaż obecnie wydaje się to oczywiste, ale zjawisko wdrażania zarządzania zasobami ludzkimi do podejmowania strategicznych decyzji w organizacji jest stosunkowo nowe. Ta rola wiąże się z dodatkowymi obowiązkami i większą odpowiedzialnością za przyszłość firmy, a także zwiększającą się świadomością czynników zewnętrznych, które mają wpływ na losy organizacji. Dlatego Dział HR może proponować odpowiednie strategie wprowadzania zmian i wspierając realizację celów firmy poprzez nieustanny feedback o tym, co dzieje się wśród pracowników.

Wsparcie pracowników

Kolejna rola Działu HR jest w wielu organizacjach pomijana. Chociaż bardzo potrzebna, nadal pozostaje dosyć trudną do zrealizowania. Ponadto wydaje się przeciwstawna do roli wsparcia strategicznego firmy i powoduje czasem niewygodny konflikt. Niemniej jednak jest to jedno z najważniejszych zadań specjalistów HR, ponieważ wpływa na pozostałe ich role. Nawiązanie relacji z pracownikami zwiększa wzajemne zaufanie oraz wiarygodność.