Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Jak udzielić feedbacku pracownikowi, który nie spełnia...

Zazwyczaj nikt nie chce przekazywać złych wieści - ale przekazywanie informacji zwrotnych o wynikach pracy należy do obowiązków liderów czy też menedżerów. Jest to bardzo ważna część ich pracy, chociaż niewątpliwie przekazywanie negatywnych informacji jest dosyć niewdzięcznym zajęciem, do którego należy podejść ze szczególnym wyczuciem i przygotowaniem.

Chociaż osoby odpowiedzialne za udzielanie feedbacku skupiają się zazwyczaj na pozytywnych aspektach funkcjonowania pracownika, negnegatywne informacje mogą byc równie konstruktywne i wbrew pozorom pracownicy również takich informacji potrzebują. Kosztem unikania tego typu rozmów jest kontynuowanie nieskuteczności oraz niskiej efektywności zatrudnionych. Jak więc przekazać nawet te mniej pozytywne informacje zwrotne?

Przygotuj się

Potraktuj tę sytuację jak każdy inny rodzaj spotkania czy prezentacji, nie zapominając o odpowiednim przygotowaniu. Przygotuj punkty, według których chciałbyś pokierować rozmową i postaraj się za nimi podążać. pomaga to konsekwentnie przejść przez wszystkie zaplanowane kwestie oraz zachować spokój, nawet kiedy rozmowa okaże się trudniejsza, niż można było przewidzieć. Warto przygotować również odpowiedzi na pytania, które mogą pojawić się po wysłuchaniu feedbacku.

Zachowaj spokój

Postawa i zachowanie prowadzącego nadaje ton całemu spotkaniu oraz pozwala przewidzieć realizację jego planu - bez względu na to, czy osoba, której jest udzielana informacja zwrotna będzie czuła się zawiedziona, niedoceniona, apatyczna czy może okaże entuzjazm wobec zaproponowanych zmian. Postawa i podejście menedżera są głównym czynnikiem decydującym o przebiegu rozmowy.

Zacznij od pozytywów

Przy udzielaniu informacji na temat wydajności i efektów pracy, ważne jest rozpoczęcie rozmowy od informacji pozytywnych. Nawet jeśli jest to pochwala za sumienne sporządzanie notatek w trakcie spotkań, na pewno nie pozostanie zapamiętana. Bądź przy tym naturalny i pamiętaj, że każdy pracownik jest w czymś dobry.

Bądź stanowczy

Chociaż przekazywanie negatywnych informacji nie należy do przyjemnych czynności, nie ma potrzeby okrążania tej kwestii lub ukrywania jej pod płaszczykiem przesłodzonych stwierdzeń. Wystarczy przekazać subtelnie niekorzystny feedback, pamiętając, że taka rozmowa ma na celu jedynie poinformowanie o niezadowalających wynikach i zmotywować do poprawy wydajności.

Stwórz plan działania

Nie pozostawiaj pracowników bez planu czy sugestii, które pomogą im poprawić sytuację. Istnieje możliwość stworzenia planu wspólnie z zatrudnionymi, aby mogli poczuć się zaangażowani w proces doskonalenia. Warto najpierw zapytać o pomysły i sugestie, a dopiero potem podać własne, wymieniając przy tym cele, kolejność kroków prowadzących do poprawy sytuacji oraz dane, które posłużą do sprawdzenia, czy postęp został poczyniony.