Piotr Marciniak

Piotr Marciniak Managing Director
Talent Bridge

Temat: Employer Branding a rekrutacja

b_270_0_16777215_00_images_artykuly_stockvault-woman-going-up127745.jpg

W świecie brandingu, rebrandingu, public relations, social media oraz marketingu konsumenckiego jakość wizerunku ma istotny wpływ na politykę personalną firmy. Reputacja firmy przyciąga najbardziej kreatywnych i wartościowych kandydatów do pracy, specjalistów najwyższej klasy, a osobom juz zatrudnionym stwarza niepowtarzalną okazję i motywację do podnoszenia swoich kwalifikacji oraz umiejętności na rynku pracy, nie wspominając już o poczuciu satysfakcji i spełnienia. Dlatego tak istotnym elementem w branży HR jest zdefiniowanie relacji pomiędzy wizerunkiem organizacji a potencjalnymi pracownikami i zbudowanie świadomości marki.

Marka to reputacja

Ważnym czynnikiem w zarządzaniu marką jest postawienie sobie pytania: Czy zastanawiałeś się, jak postrzegają Twoją firmę potencjalni pracownicy?
Branding, czyli kreowanie marki, budowanie jej rozpoznawalności i pożądanego wizerunku ma znaczenie strategiczne dla przedsiębiorstwa. Właściwy wizerunek korzystnie wpływa na jakość relacji z otoczeniem i pozwala łatwiej uzyskać jego akceptację, zaufanie i i uznanie. W biznesie i działalności danej firmy istnieją trzy główne imperatywy, którymi powinni kierować się pracownicy, aby przełożyć to na pozytywny wizerunek pracodawcy: po pierwsze, profesjonalizm, czyli pracować z klientem sprawnie i efektywnie; po drugie, obserwować i analizować, czy firma pozyskuje nowych klientów bądź pracowników i potrafi ich utrzymać w strukturach organizacyjnych; w końcu po trzecie, pomóc firmie osiągnąć sukces i wzrost inwestycji. Aby jednak te działania były skuteczne, pracownicy powinni "zagłębić się" w markę, czyli posiadać odpowiednią świadomość marki pracodawcy. Tak więc korzystne byłoby zorganizowanie raz na jakiś czas spotkania z nimi i udzielenia wskazówek w ramach wykonywanych obowiązków poprzez opracowanie strategii najlepszych praktyk zawodowych. Wówczas z pewnością pracownicy będą w stanie zrozumieć, czym jest firma jako "osobowość" i dlaczego. Jednak rzeczywistość często okazuje się zupełnie inna i wielu menedżerów nie przykłada należytej wagi do wizerunku organizacji, jako że wizerunek stanowi wartość dość abstrakcyjną, której nie da się przeliczyć na pieniądze.

Strona internetowa firmy

Należy się upewnić, czy strona z ofertami pracy jest na bieżąco aktualizowana. Dlatego warto wykorzystać systemy rekrutacyjne, gdzie prowadzone rekrutacje są automatycznie dodawane na stronie korporacyjnej. Istotnym działaniem mającym na celu zbudowanie pozytywnej opinii wśród kandydatów jest sprawdzenie, czy wszystkie linki funkcjonują w sposób poprawny i przekierowują w odpowiednie i przeznaczone do tego miejsce. Ta prosta konserwacja pomoże zbudować renomę firmy jako pożądanego pracodawcy.

Social media

Wirtualna przestrzeń mediów społecznościowych nabrała nowego wymiaru w zakresie prowadzenia procesów rekrutacyjnych, pełniąc rolę kampanii wizerunkowej. Dynamiczny rozwój social media otworzył nowe możliwości komunikacji z potencjalnymi pracownikami poprzez obecność na portalach: Facebook, LinkedIn, Google+, GoldenLine, Twitter, YouTube. Wszystkie te sieci społecznościowe połączone w działaniach selekcyjnych kandydatów stanowią korzystną perspektywę pozyskania większej liczby kandydatów, a przede wszystkim szybszego dotarcia do nich i mogą okazać się dla nich pomocne w zrozumieniu kultury organizacyjnej firmy. Profile pracodawców to także platforma dyskusji, aktywnego dialogu i wymiany informacji pomiędzy rekruterami a potencjalnymi pracownikami, co przyczynia się do wzrostu atrakcyjności wizerunku pracodawcy i zbudowania silnej marki w umysłach odbiorców.