Łukasz P.

Łukasz P. Specjalista ds.
marketingu/
Inspektor Ochrony
Danych / Fr...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Witam Wszystkich,

W tym temacie chciałbym poruszyć problem okresu planowania strategii marketingowej dla firm i produktów.

Jakiś czas temu stanąłem przed dylematem na jaki okres planować strategię marketingową pewnej firmy. Problem jaki się ujawnił dotyczył tego, że strategia ta miała dotyczyć bieżącego okresu. Firma o której mówię działała do tej pory według strategii przygotowanej w ubiegłym roku.

Pytanie moje dotyczy, czy tworzyć w takim przypadku całkowicie nową strategię dla firmy na półmetek roku, czy napisać strategię na nowy rok? Musze tutaj zaznaczyć, że wprowadzenie nowej strategii na obecny rok może spowodować gorsze skutki niż działanie do końca roku według starej strategii.

pozdrawiam,
Łukasz
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Na 5 lat.
Łukasz P.

Łukasz P. Specjalista ds.
marketingu/
Inspektor Ochrony
Danych / Fr...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Rozumiem, że 5 lat to okres bezpieczny i standardowy. Ale w przypadku, gdy firma wymaga opracowanie strategii marketingowej na 1 rok. A w następnym roku kolejną nową strategię nie powoduje to braku jednolitej koncepcji rozwoju firmy? A mam takie uczucie, że w takiej firmie planuje chaos i nie można stworzyć stabilnej polityki marketingowej.

Co Pani o tym myśli? Czy problem w tworzeniu strategii marketingowej leży po stronie komórki zajmującej się marketingiem, czy po stronie złej polityki zarządzania firmą?

pozdrawiam,
Łukasz
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Dla mnie słowo strategia ma sens w perspektywie 5 letniej. Wszystko co jest krótsze strategią nie jest. To kwestia budżetów, planowania, rozwoju marki, spójnej i przemyślanej komunikacji, budowania znajomości marki, lojalność itd ..itd ... Twory jednoroczne są dobre do tworzenia jednorazowych promocji. Ale strategia to coś więcej niż promocja. Dlatego powstają takie dziwactwa z niespójną komunikacją i wizerunkiem.
Najlepszym przykładem przemyślanej strategii jest zmiana wizerunku Lidla od "Lidl jest tani" do dzisiejszego wizerunku. To nie był rok.
Łukasz P.

Łukasz P. Specjalista ds.
marketingu/
Inspektor Ochrony
Danych / Fr...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Czyli wszystko zależy od kwestii, czego dana firma pragnie. A odzwierciedleniem tego jest nakład finansowy na budżet marketingowy. W moim odczuciu "1 roczne strategie" można wrzucić do jednego worka o nazwie działania na szczeblu operacyjnym (doraźnym) aby "ugasić pożar" i nic więcej.

Planując na 5 lat, możemy chyba zaplanować jedynie zarysy celów do osiągnięcia? Nie wiemy przecież jak rynek konsumentów będzie wyglądał za 5 lat? Nawet dane handlowe z roku poprzedniego stają się nieaktualne.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

nigdy nie znamy przyszłości. Czy to znaczy, że nie możemy zrobić budżetu firmy na przyszły rok ? Pisząc biznesplan zakładamy wydatki i przychody na 5 lat do przodu - i daje się to robić.
Zachowania konsumenckie się bada i badania te nie polegają na popatrzeniu na słupki sprzed roku i z dzisiaj. Warto popatrzeć na trendy. A trendy to ...im dalsza przeszłość tym lepiej. Przerażające, prawda ? I nie mają wiele wspólnego z danymi handlowymi za zeszły rok czy 5 lat wstecz. Dane handlowe to skutek a nie przyczyna.
Zwyczaje zakupowe zmieniają się raczej w perspektywie lat 10 niż roku. To nie rewolucja. A świat konsumentów (wartości, skojarzenia, konotacje etc)to już w ogóle jakiś mało ruchawy jest :):)Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 16.09.11 o godzinie 21:47
Łukasz P.

Łukasz P. Specjalista ds.
marketingu/
Inspektor Ochrony
Danych / Fr...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Rozumiem ;)...

konto usunięte

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Myślę, że tak głęboko patrząc Oboje macie rację, problem polega tylko na nomenklaturze.
Strategię pisze się na min. 5 lat (słyszałem nawet o 50 letnich strategiach) ale można i trzeba ją modyfikować w cyklu rocznym. Nie jest to nowa strategia, tylko reakcja na zachowania konkurencji, rynku i trendy konsumenckie.
Oczywiście patrzymy głęboko wstecz aby w miarę dokładnie przewidzieć wprzód, ale nie znając przyszłości musimy być przygotowani na zmiany... taktyczne.
W sumie w strategii najważniejszy jest cel, drogi dojścia do niego mogą i muszą być modyfikowane w zależności od... wymieniłem wyżej.
Sun Tzu mówił o wojnie i o technikach walki. Strategią jest wygrana bitwa, a technika zmienia się w czasie bitwy.

Przepraszam, tak mnie poniosło :)
Magdalena N.

Magdalena N. Marketing&Sales
Manager

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Łukasz Przyszły:
Witam Wszystkich,

W tym temacie chciałbym poruszyć problem okresu planowania strategii marketingowej dla firm i produktów.

Jakiś czas temu stanąłem przed dylematem na jaki okres planować strategię marketingową pewnej firmy. Problem jaki się ujawnił dotyczył tego, że strategia ta miała dotyczyć bieżącego okresu. Firma o której mówię działała do tej pory według strategii przygotowanej w ubiegłym roku.

Pytanie moje dotyczy, czy tworzyć w takim przypadku całkowicie nową strategię dla firmy na półmetek roku, czy napisać strategię na nowy rok?

A co konkretnie się zmieniło w obecnej strategii?Produkt, cena, miejsce dystrybucji, czy promocja?Może wystarczy uaktualnić tylko np. strategię niektórych z tych elementów? Twoje pytanie o pół roku i rok dotyczy chyba tak naprawdę planu marketingowego.Plan marketingowy można zrobić na rok, na trzy lat i na więcej, to tak naprawdę kwestia tabelek w excelu,w końcu prognozę sprzedaży na kolejne lata jesteś w stanie wyliczyć. Tak samo jak lukę strategiczną czyli różnicę między prognozą sprzedaży realistycznej, a optymistycznej, Twoim zadaniem jako marketera jest zagospodarowanie tej luki.Strategia wskazuje kierunek, a plan wskazuje taktykę działania. Przy pytaniu na ile lat planować strategię wiele zależy od dynamiki rynku, ale też od kultury organizacyjnej firmy czyli nastawienia na zmiany.

Musze tutaj zaznaczyć, że wprowadzenie
nowej strategii na obecny rok może spowodować gorsze skutki niż działanie do końca roku według starej strategii.

pozdrawiam,
Łukasz
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

To oczywiste, że strategia nie jest zbiorem 10 przykazań, które są dogmatem. Nie da się prawidłowo jej wprowadzać nie reagując na zmiany, bo to samobójstwo.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 17.09.11 o godzinie 00:18
Łukasz P.

Łukasz P. Specjalista ds.
marketingu/
Inspektor Ochrony
Danych / Fr...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Problem dotyczył tego, że firma nie miała określonego kierunku rozwoju. Inaczej to jeszcze sformułuje, firma jednocześnie starała prowadzić 4 strategie marketingowe, które posiadał kilka wspólnych punktów. Ale przeważnie zwalczały się na wzajem. Z jednej strony dotyczyło to przyszłej pozycji rynkowej, a z drugiej zaś produktu i jego ceny. 4 strategie oznaczały dla mnie podporządkowanie się 4 różnym orędownikom "rozwoju" firmy z naciskiem na stworzenie strategii marketingowej dla przedsiębiorstwa. Jedynie to co mogłem zaoferować to działania krótkoterminowe na daną chwilę.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

To chyba trudne ale i zarazem interesujące wyzwanie przed Tobą.
Dwa tygodnie temu sprawdzałam pracę magisterską pewnego studenta na temat spójności w marketingu. Spójności działań, komunikatu, wartości etc etc. Myślę, że przydałaby się jako literatura obowiązkowa w tej firmie :):)

I albo zaczniesz obalać kolosa albo będziesz drukował ulotki :):)
Łukasz P.

Łukasz P. Specjalista ds.
marketingu/
Inspektor Ochrony
Danych / Fr...

Temat: Strategia marketingowa - jaki okres planowania

Prawdopodobnie ulotki... z tego co widzę są firmy, które nie wiedzą na czym polega marketing. Działają chaotycznie powodując większe szkody niż w przypadku niczego robienia.

Przypadek ten jest bardzo interesujący.

Następna dyskusja:

Marketingowa strategia prom...




Wyślij zaproszenie do