Temat: Zadania do weryfikacji

Cześć,

czas sesji więc robię zadania przed zaliczeniem.Proszę was o sprawdzenie ich i zerknięcie gdzie mogę mieć błąd lub jak inaczej mogę coś policzyć.

Zadanie
W celu oszacowania przeciętnej ceny 1m kwadratowego mieszkania w pewnym mieście wylosowano 9 ofert, gdzie podane były następujące ceny: 3,1 2,9 3 3,2 3,4 2,8 2,6 3 3,2.
Zakładając, że cena za 1 m kw. mieszkania ma rozkład normalny zweryfikować hipotezę, że przeciętna cena 1 m kw. mieszkania wynosi 3 tys. Zł.

n=300
m=60
n=?
Wn= m/n czyli 60/300=0,2
D(Wn)= √(〖Wn (1-Wn)〗 )/n i z tego wyszło 0,23 w przybliżeniu.

Więc: na podstawie próby szacuje się, że odsetek popierających partię X to 23%.

Jakim testem mogę zweryfikować hipotezę, że przeciętna cena 1 m kw. mieszkania wynosi 3 tys. Zł.?


zadanie
Wzrost studentek pewnej uczelni ma rozkład normalny : X:N (165,5).
a.Obliczyć prawdopodobieństwo, że przypadkowo spotkana studentka będzie wyższa niż 163 cm.

P(x>163)=P(x-µ)/ δ > (163 - 165)/ 5)= P(Z> - 0,4)

tutaj jest chyba błąd bo wydaje mi się,żz Z nie może być ujemne?


Dziękuję wam z góry za pomoc :)

Temat: Zadania do weryfikacji

Patrząc po pytaniach na tym i sąsiednim forum, a zwłaszcza to "czy z może być ujemne" ciśnie mi się na usta pytanie: czy prowadzący kompletnie olał zajęcia ze statystyki? Pokazał chociaż wykres rozkładu normalnego? Do takich zadań zdecydowanie polecam forum http://statystycy.pl albo http://www.goldenline.pl/forum/pomoc-statystyczna czy wreszcie Google (bo 99.99% tych zadań jest rozwiązanych na wielu forach).

konto usunięte

Temat: Zadania do weryfikacji

Zadanie 1
Należy wykonać test istotności dla wartości oczekiwanej dla małej próby (nie jest znane odchylenie standardowe w populacji, więc trzeba będzie korzystać z rozkładu t-Studenta). Innego testu nie należy wykonywać, skoro pojawiło się założenie, że cena 1 metra kwadratowego ma rozkład normalny (na zajęciach z wnioskowania statystycznego z reguły omawia się testy zakładające równość wariancji, więc pewnie z takiego trzeba skorzystać; jeżeli były robione obydwa testy tzn. test istotności zakładający równość wariancji oraz niezakładający jej, należy najpierw wykonać test na równość wariancji; w zależności od wyniku tego testu należy stosować jeden z dwóch testów istotności dla wartości oczekiwanej).
Skąd Pani w ogóle wzięła wskaźnik struktury czyli inaczej odsetek, skoro wyraźnie jest napisane w zadaniu "zweryfikować hipotezę, że przeciętna cena 1 m kw. mieszkania wynosi 3 tys. Zł"??? Przeciętna to jest to samo co średnia.
Wyraźnie widać:
H0: m=m0=3 tys zł
H1: m<>m0=3 tys zł
Ten znaczek <> to znaczy różne. Oczywiście można dokładnie zbadać i jeszcze przeanalizować dwa przypadki, gdy:
H0: jak wyżej
H1: m>m0=3
oraz
H0: jak wyżej
H1: m<m0=3

Zadanie 2
Dlaczego Z nie może być ujemne? Przecież to nie prawdopodobieństwo, które dopiero należy odczytać z dystrybuanty rozkładu normalnego? Tu nie ma błędu, to jeszcze nie koniec zadania...

Temat: Zadania do weryfikacji

Adrian Olszewski:
Patrząc po pytaniach na tym i sąsiednim forum, a zwłaszcza to "czy z może być ujemne" ciśnie mi się na usta pytanie: czy prowadzący kompletnie olał zajęcia ze statystyki? Pokazał chociaż wykres rozkładu normalnego? Do takich zadań zdecydowanie polecam forum http://statystycy.pl albo http://www.goldenline.pl/forum/pomoc-statystyczna czy wreszcie Google (bo 99.99% tych zadań jest rozwiązanych na wielu forach).

Tak,prowadzący zignorował zajęcia i przeprowadził je dla samego odbębnienia.

Dziękuję za pomoc w zadaniach Pani Anno :)
Grzegorz Melniczak

Grzegorz Melniczak Have you tried
turning it off and
on again?

Temat: Zadania do weryfikacji

Anna Sączewska-Piotrowska:
Zadanie 1
Należy wykonać test istotności dla wartości oczekiwanej dla małej próby (nie jest znane odchylenie standardowe w populacji, więc trzeba będzie korzystać z rozkładu t-Studenta). Innego testu nie należy wykonywać, skoro pojawiło się założenie, że cena 1 metra kwadratowego ma rozkład normalny (na zajęciach z wnioskowania statystycznego z reguły omawia się testy zakładające równość wariancji, więc pewnie z takiego trzeba skorzystać; jeżeli były robione obydwa testy tzn. test istotności zakładający równość wariancji oraz niezakładający jej

A co tu ma do rzeczy równość wariancji? Nie mamy tu przecież do czynienia z testem dla dwóch średnich.
Zadanie 2
Tu nie ma błędu, to jeszcze nie koniec zadania...

Jest błąd, chyba, że wykładowca wprowadził własną notację rozkładu normalnego. Typowym oznaczeniem jest N(mi,sigma^2), tak więc standaryzacja powinna wyglądać
Z = (163 - 165)/ sqr(5)

konto usunięte

Temat: Zadania do weryfikacji

Sorry, oczywiście, że nie jest to test dla dwóch średnich (to jest tak, jak ktoś zajmuje się kilkoma rzeczami jednocześnie).
Jeżeli chodzi o drugie zadanie, to spotykam się z oznaczeniem N(mi, sigma) i dalej twierdzę, że nie ma błędu
Grzegorz Melniczak

Grzegorz Melniczak Have you tried
turning it off and
on again?

Temat: Zadania do weryfikacji

Jeżeli chodzi o drugie zadanie to poprawność rozwiązania zależy jak wspomniałem, zależy od notacji użytej przez wykładowcę.
Ja też kojarzę, że niektórzy z jakiegoś dziwnego powodu używają notacji N(mi, sigma).
Jednak parametrem rozkładu nie jest sigma, a sigma^2, tak samo jak parametrami wielowymiarowego rozkładu normalnego jest wektor wartości oczekiwanej i macierz kowariancji, a nie jakaś jej dekompozycja taka, że pomnożona przez swoją transpozycję daje macierz kowariancji.
Marcin Szymkowiak

Marcin Szymkowiak Specjalista w
Ośrodku Statystyki
Małych Obszarów,
Urząd S...

Temat: Zadania do weryfikacji

1. W literaturze przedmiotu można znaleźć różne oznaczenia na parametry rozkładu normalnego (dokładniej na drugi z tych parametrów). W niektórych pozycjach można znaleźć wariancję, w innych odchylenie standardowe (na przykład Krysicki i inni "Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach". Nie ma więc tutaj pełnej zgodności. Moim zdaniem nie ma to większego znaczenia - ważne aby wyraźnie zaznaczyć w książce czy na wykładzie, że parametrem jest wariancja bądź odchylenie standardowe.
2. Co do wykładowców drodzy forumowicze nie byłbym tak jednoznacznie krytyczny w ocenach. Można się starać, robić dodatkowe zajęcia a i tak zdaniem niektórych studentów ocena ćwiczeń czy wykładów może być negatywna. I to, że student na forum napisze coś co nas dziwi nie musi oznaczać, że wykładowca "olał" sprawę! Nie chcę być sędzią w sprawie Pani Karoliny (obwiniać jedną czy drugą stronę) ale znając życie prawda leży gdzieś pośrodku. Mógłbym przytoczyć tu całe mnóstwo różnych przykładów.
Pozdrawiam Marcin Szymkowiak

Następna dyskusja:

statystyka-jak zabrac sie d...




Wyślij zaproszenie do