Witold
Czudec
Doktorant nauk
ekonomicznych;
Bankier Klienta
Biznesowego
Temat: Prośba o pomoc w dobraniu testu.
Witam,Prośba o pomoc.
Badamy wpływ ćwiczeń fizycznych na rozwój psychomotoryczny dzieci (umiejętności wykonywania pewnych zadań). Mamy dwie grupy badawcze, niezależne - jedna w której dzieci były noszone w chustach, druga (kontrolna) w której dzieci nie były noszone w chustach. Ankietowani odpowiadali w którym miesiącu dziecko nabyło daną umiejętność. Np. dla umiejętności podnoszenie i trzymanie główki - zmienna 1 oznacza 1 miesiąc, zmienna 2 oznacza 2 miesiąc itd. aż do 5 miesiąca.
Hipoteza brzmi, że noszenie chust przyśpiesza rozwój psychomotoryczny.
Z testu Shapiro-Wilk wyszło mi że dla 4 z 5 cech psychomotorycznych rozkład nie jest normalny (dla jednej przyjęto hipotezę o normalności rozkładu).
Mam problem czy dobrze określam skalę zmiennej zależnej (umiejętności) - czy jest to skala porządkowa?
Jak również z wyborem testu statystycznego do analizy porównawczej tych dwóch grup badawczych. Dla jednej cech o rozkładzie normalnym mogę wykorzystać test t-studenta dla dwóch prób niezależnych. A dla tych czterech cech dla których odrzucamy hipotezę o rozkładzie normalnym?
Pzdr
Witek