Katarzyna J.

Katarzyna J. Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Witam drodzy to miło , że ktoś o tak wielkim sercu założył te Forum, w końcu jakieś konstruktywne rozwiązania metodologiczne się pojawią.
Co myślicie o naszej kochanej globalnej wiosce, czy w końcu uda nam się pokonać bariery lingwistyczne,normatywne czy idei , czekam na rozważania makrosocjologiczne. Czy zapowiedzi Zbigniewa Brzezińskiego odnośnie perspektyw na Świecie wypełnią się czekam na opinie

Serdecznie Pozdrawiam
Koleżanka po fachu Kasiulka.
Agnieszka Włodarczyk

Agnieszka Włodarczyk Learning &
Development, People
& Culture,
Professional Tr...

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

myślę, że bariery językowe zwalczymy już całkiem niedługo - maksymalnie 2 lub 3 pokolenia, jako że inwestycja w języki obce - i to co najmniej dwa - jest dziś elementarna od poziomu szkoły podstawowej. później nastąpi to w krajach 3 Świata i tych nękanych przez długoletnie wojny. jeśli zaś chodzi o obyczajowość, to w moim przekonaniu powstanie ujednolicony system dla kontaktów między kulturowych bazujący na języku angielskim lub hiszpańskim. czego bym nie chciała? aby zamarła lokalna kultura i tradycyjna kuchnia na świecie:)
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Nie uda się. Będzie coraz gorzej a na końcu wszystko szlag trafi.

Pokonanie barier lingwistycznych, normatywnych i tych innych może nastąpić w dwóch przypadkach:
- gdy przyjdzie nadzorca który narzuci monopol
- gdy większość ludzi zechce rozumieć innych i jeszcze podejmie wysiłek by owo porozumienie osiągnąć

Pierwszy przypadek nieciekawy, acz historycznie przerobiony, drugi nierealistyczny.

konto usunięte

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Brawo Marcin, po prostu wyjąłeś mi to z ust :)

Nie ma zgody między ludźmi, ludzie nie chcą się godzić i rozumieć - wręcz przeciwnie. Wieczna wojna, zawsze muszę być Ja - Inny i Trzeci. O ile Ja i Inny to znajomi to Trzeci jak twierdzi Simmel z czym się zgadzam, nie może wejść w te same interakcje tak jak Ja i Inny bo dzieli nas za duży dystans. Owy dystans powoduje, że niestety ale nie da się żyć w trójkącie tak jakby tego chcieli chociażby Ci dwaj (Ja i Inny-kumepl). Dystans zwalcza bliskość, która dostarcza pewną dozę kontroli, która powoduje, że jest pewien przymus, tor postępowania zgodny dla wszystkich.

I tutaj mamy stanowisko Marcina:
- albo siłą,
- albo dobrowolnie,

Na co jednak ludzie nie dadzą się namówić bo:
- siła odpada, uważni jesteśmy ze względu na nie tak dawne próby tego rozwiązania
- dobrowolnie? no co Ty:P ludzie?:PKrystian Bigos edytował(a) ten post dnia 18.09.09 o godzinie 02:16
Jarosław Sawicki

Jarosław Sawicki badacz | ewaluator |
konsultant

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Katarzyna Jaworska:
czy w końcu uda nam się pokonać bariery lingwistyczne,normatywne czy idei , czekam na rozważania makrosocjologiczne.
A po co pokonywać? Wizja globalnej wioski z ujednoliconymi systemami lingwistycznymi czy aksjonormatywnymi to jakaś mrzonka, która zalęgła się w głowach pozbawionych realistycznego myślenia idealistów i propagandzistów idei społeczeństwa globalnego.
Zresztą szczerze mówiąc po co nam coś takiego?
Bariery językowe były, są i będą, i nawet jeśli część społeczeństw w jakiś sposób ujednolici swój system lingwistyczny (albo globish, albo jakiś inny język) to będzie to tak czy siak niewielka część.
Globalizacja to proces, który jest wewnętrznie sprzeczny i nie prowadzi wcale do powstania idyllicznego społeczeństwa globalnego, tylko do powstawania w dużej mierze nowych granic, ograniczeń i wykluczeń.Jarosław Sawicki edytował(a) ten post dnia 18.09.09 o godzinie 08:19
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Zastanawiam się czy chęć pokonywania barier nie rodzi się z założenia, że te bariery mają pokonywać ci "inni". No owszem, esperanto mogę się od biedy nauczyć, ale jeżeli globalną normą ma być obrzezanie albo pełna abstynencja? Obyczajowość jest elementem tożsamości człowieka, dlaczego mam z niej rezygnować w imię globalnego, ujednoliconego systemu?
Magdalena K.

Magdalena K. Strategic Planner

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Cytat ze "zderzenia cywilizacji" Samuela Huntingtona: „Spotykane dzisiaj twierdzenie, jakoby rozpowszechnianie się po całym świecie kultury masowej i towarów konsumpcyjnych oznaczało triumf cywilizacji zachodniej, trywializuje kulturę Zachodu. Podstawą jego cywilizacji jest Wielka Karta Wolności, a nie Wielki Mac. Ludzie spoza kręgu zachodniej kultury mogą go jeść z apetytem, ale nie przyswoją sobie tym samym zasad zawartych w Karcie. Nie ma to również wpływu na ich stosunek do Zachodu. Nietrudno sobie wyobrazić grupę młodych ludzi z któregoś z krajów bliskowschodnich, którzy noszą dżinsy, piją colę, słuchają rapu, a w przerwach między biciem pokłonów w stronę Mekki, konstruują bombę, którą podłożą w amerykańskim samolocie pasażerskim”.
Ja osobiście uważam podobnie - globalizacja to przede wszystkim proces, który między innymi na skutek rozwoju technologii doprowadza do przemieszczania/przemieszania wartości, produktów, kultury, ale nie obejmuje całego świata. Jest więc widoczna homogenizacja w pewnym zakresie, ale równocześnie, społeczeństwa, których tożsamość kulturowa jest zagrożona zaczynają wykazywać tendencje separatystyczne. Pojawia się bunt przeciwko obcej dominacji i chęć umocnienia swojej kultury czy tradycji, jak również w niektórych przypadkach – obrona autonomii i niepodległości. I oczywiście, jak ktoś napisał, odwieczny konflikt "my i oni" jest czymś konstytuującym naszą tożsamość. Zawsze jakichś "onych" sobie znajdziemy, żeby się odróżnić i przez to móc określić kim jesteśmy "my".
Katarzyna J.

Katarzyna J. Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Dzięki Magda za wypowiedz- Cywilizacja zachodnia bardzo się rozpowszechniła to fakt czy to dobrze , wydaje mi się ,że nie ale ten proces był nieunikniony, jeżeli mówimy o cywilizacji łacińskiej od której wywodzi się cały dorobek wartości to niestety ale widzę dość widoczny rozłam myślę, że Norberto Bobbio , który poruszył polityczną debatę odnośnie prawicy i lewicy miałby coś do powiedzenia. Starcia międzycywilizacyjne są bardzo widoczne, gra na wielkiej szachownicy toczy się nieustanie co z wartościami moi drodzy?Katarzyna Jaworska edytował(a) ten post dnia 26.09.09 o godzinie 17:32

konto usunięte

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

co to jest wielka karta wartości??????????????????????

ten tekst jest bez żadnych podstaw metodologicznych. na jakiej podstawie tak twierdzisz??????? na podstawie własnego widzi misie??
osobistych sympati??? prosze o przedwtawienie jakiś danych statystycznych, bo bez nich to jest zwykłe ... (nie powiem co)
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Katarzyna Jaworska:
Cywilizacja zachodnia bardzo się rozpowszechniła to fakt czy to dobrze, wydaje mi się ,że nie

...

(nie) dobrze dla kogo?
Katarzyna J.

Katarzyna J. Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

wiemy , że cywilizacja jest pewną formą ustroju życia społecznego, w metodach wyróżniamy zasadnicze i drugorzędne odmiany, czyli w danej cywilizacji mieści się szereg odmian cywilizacyjnych, które zwiemy kulturą(ami)dwie zasady: wg Konecznego ,, nikt nie może być cywilizowany na dwa sposoby", między cywilizacjami istnieją odrębności tak duże, że tworzenie hybryd kulturowych z elementami różnych cywilizacji powoduje zawsze bardzo negatywne skutki,
drugie podejście - owe wartości ,, możliwe są 3 kryteria rozróżnienia cywilizacji Koneczny mówi o trójprawie,czterech czynnikach różnicujących cywilizacje właściwą i najważniejsze guincunxa , czyli pięciu elementów składowych cywilizacji - zróżnicowanego stosunku do prawdy, dobra ,piękna, zdrowia i dobrobytu. Poruszając dalej moją myśl o cywiliz. łacińskiej ,która mieści się w średniowiecznej kategorii obok której stoi bizantyjska i arabska, czyli czy wartości nadal będą zachowane?. Koneczny pisze jeszcze o 7 dalej proszę sobie poczytać ... bo wiedza kosztujeKatarzyna Jaworska edytował(a) ten post dnia 27.09.09 o godzinie 13:39
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Katarzyno, sformułowałaś taką tezę:
- Cywilizacja zachodnia bardzo się rozpowszechniła to fakt czy to dobrze, wydaje mi się ,że nie...

Nie jestem pewien czy Twoja ostatnia wypowiedź odnosiła się do mojego pytania. Dlatego spróbuję sformułować to pytanie jeszcze raz.

Nie wdając się w rozważania co do tego czy cywilizacja zachodnia bardzo się rozpowszechniła (bo można pytać, co to znaczy "cywilizacja zachodnia", co znaczy "bardzo", "gdzie" się rozpowszechniła...ale zostawmy to) jestem ciekawy co rozumiesz pod pojęciem "dobrze". Z tego co pamiętam ze studiów jak ktoś mówi, że coś jest "dobre" to natychmiast należy zadać pytanie "dla kogo". Czy możesz rozwinąć swą myśl z której wynika że rozpowszechnienie cywilizacji zachodniej nie jest "dobre"?
Agnieszka Włodarczyk

Agnieszka Włodarczyk Learning &
Development, People
& Culture,
Professional Tr...

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

zgadzam się z tym, że słysząc "dobre" zastanawiamy się dla kogo? dla jednych in vitro jest dobre bo daje szansę na potomstwo, a dla innych to grzech i czyste zło. więc dla których z was szeroko rozumiany rozwój cywilizacji zachodniej jest dobry, a dla których negatywny?
Katarzyna J.

Katarzyna J. Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

MARCINIE DOBRE TO JEST WINO PRZY OBIEDZIE A DLA KOGO DLA WIĘKSZOŚCI BO WIESZ CO Z MNIEJSZOŚCIAMI- UŚWIADAMIAM,ŻE NIE DOTYCZY TO TYLKO POLSKI

POZDRAWIAM KOLEGĘ PO FACHU

CYT ENCYKLOPEDIA

Wg Feliksa Konecznego cywilizacja łacińska opiera się na na greckiej filozofii, rzymskim prawie i etyce chrześcijańskiej. Jako jedyna łączy wszechstronny rozwój kategorii prawdy, rozumiany jako metodyczne dochodzenie do poznania obiektywnej prawdy z kategorią dobra, opartej na podporządkowaniu życia społecznego etyce, będącej zbiorem norm postępowania wyznawanym dobrowolnie przez społeczeństwo. Dzięki czemu cywilizacja łacińska mogła jako jedyna z obecnie istniejących cywilizacji stać się cywilizacją personalistyczną w przeciwieństwie do pozostałych cywilizacji będących cywilizacjami gromadnościowymi. C.Ł. wytworzyła pojęcie państwa, etyki i prawdy. Prawo jest tworzone na podstawie norm etycznych, dzięki czemu możliwy jest rozwój moralności. Wyróżniają ciągle rosnące wymogi etyczne oraz doskonalenie prawa w oparciu o nie.

Jedną z cech jej prawa jest dualizm. Wyróżniamy zarówno prawo prywatne jak i prawo publiczne. Prawo prywatne znajduje zastosowanie w obyczajach rodzinnych, w stowarzyszeniach, spółdzielniach, partiach politycznych, cechach, izbach zawodowych, itd. Państwo w cywilizacji łacińskiej nie ingeruje w tworzenie prawa prywatnego. Nadmierna ingerencja państwa jest sprzeczna z zasadami cywilizacji łacińskiej. Prawo państwowe w cywilizacji łacińskiej jedynie reguluje stosunki międzyludzkie, zapewniające bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne państwa.

W cywilizacji łacińskiej wolność jednego człowieka jest ograniczona tylko i wyłącznie przez wolność drugiego człowieka.

W cywilizacji łacińskiej jako jedynej zauważa się zdolność do pracy organicznej, samoorganizacji, samo naprawiania się oraz działań oddolnych. Ważną rolę w cywilizacji łacińskiej odgrywają wspólnoty lokalne, samorządy, spółdzielnie, kasy pożyczkowe itp. Dzięki temu w cywilizacji łacińskiej jest możliwe ograniczenie roli państwa do niezbędnego minimum.

Spośród dóbr materialnych najwyższą wartość w cywilizacji łacińskiej posiadają nieruchomości, a w szczególności ziemia. W cywilizacji łacińskiej naturalnym dążeniem jest zapewnienie jak największej liczbie ludzi samodzielności ekonomicznej czyli posiadania własnego warsztatu pracy, dzięki któremu będą w stanie utrzymać siebie i rodzinę.

W prawie rodzinnym i małżeńskim w cywilizacji łacińskiej występują wyłącznie małżeństwa monogamiczne, a pozycja rodziny jest zdecydowanie wyższa od pozycji rodu.
Źródło „http://pl.wikipedia.org/wiki/Cywilizacja_%C5%82aci%C5%...
Kategorie: Kulturoznawstwo • Filozofia historiiKatarzyna Jaworska edytował(a) ten post dnia 28.09.09 o godzinie 22:07
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Katarzyno, z przytoczonego cytatu z Wikipedii wynika, że cywilizacja łacińska jest najbardziej 'cool' ze wszystkich innych. Jak czytam opis naszej cywilizacji w Wikipedii to rośnie we mnie duma w jak wspaniałej cywilizacji przyszło mi żyć. Tak dla przykładu:

"Państwo w cywilizacji łacińskiej nie ingeruje w tworzenie prawa prywatnego. Nadmierna ingerencja państwa jest sprzeczna z zasadami cywilizacji łacińskiej. Prawo państwowe w cywilizacji łacińskiej jedynie reguluje stosunki międzyludzkie, zapewniające bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne państwa."

"W cywilizacji łacińskiej wolność jednego człowieka jest ograniczona tylko i wyłącznie przez wolność drugiego człowieka. W cywilizacji łacińskiej jako jedynej zauważa się zdolność do pracy organicznej, samoorganizacji, samo naprawiania się oraz działań oddolnych."

Oczywiście to, że dwa, najbardziej przerażające systemy totalitarne w powstały w ramach cywilizacji łacińskiej może zastanawiać. Przypuszczalnie w grę wchodzą wypaczenia albo opaczne rozumienie zasad cywilizacji łacińskiej.

Trochę też niepokoi mnie fakt, że Feliks Koneczny jak się zdaje nie opuścił ani razu Europy, co każe zastanawiać się na jakiej podstawie dokonuje on porównań pomiędzy cywilizacjami? Rozumiem że na podstawie systemów prawnych i opracowań innych autorów, zapewne europejczyków. Przyznam się, że mi trudno byłoby dokonywać analizy kultury niemieckiej nie rozmawiając przynajmniej z jednym Niemcem aby poznać jego subiektywne postrzeganie jego własnej kultury.

Ale to są mniej ważne wątpliwości. Wracają bowiem do wątku - skoro nasza cywilizacja jest tak wspaniała, i jej rozpowszechnienie jest faktem, to czemu we wcześniejszej wypowiedzi wspomniałaś że ten fakt nie jest "dobry"?

Ps. przyznam że nie znam prac Feliksa Konecznego i opieram się jedynie na wikipedii, przytoczonej zresztą przez Katarzynę, która jak sądzę zna lepiej jego prace
Jarosław Sawicki

Jarosław Sawicki badacz | ewaluator |
konsultant

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Tak a propos przytaczanego tu Konecznego, proponuję sięgnąć po lekturę choćby Europejskiego uniwersalizmu Wallersteina.
Można tego autora nie lubić i nie zgadzać się z jego wszystkimi poglądami, jednak przyznać trzeba, że jego przemyślenia dotyczące systemu-świata rzucają nieco więcej światła na mechanizmy rządzące procesami globalizacji, niż nieco już przykrytego solidną warstwą kurzu Konecznego.
Zresztą używanie w kontekście tej dyskusji określenia, że coś jest dobre, albo złe pokazuje, że bardziej jest to dyskusja pop-socjologiczna :) niż czysto socjologiczna, skoro wdarły się tu elementy wartościowania.Jarosław Sawicki edytował(a) ten post dnia 29.09.09 o godzinie 12:55
Marcin I.

Marcin I. Koordynator
projektów

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Jarosław Sawicki:
jest to dyskusja
pop-socjologiczna :) niż czysto socjologiczna, skoro wdarły się tu elementy wartościowania.

Pewnie masz rację, ale gdzie uprawiać pop-socjologię jak nie na forum internetowym? Czysta socjologia to w Krakowie za rok :-)
Katarzyna J.

Katarzyna J. Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Panie Doktorze proszę nie tak od razu ,że pop-socjologia:) - ale trafił Pan muzyka to moja druga pasja ,ale proszę nam pozwolić zrobić sobie seans analityczny, w ramach którego zaprezentujemy swoje hipotezy na podstawie naszej świadomości. Socjologowie ,badacze podążają za analizą i samorefleksją. Jednym a przynajmniej podstawowym scenariuszem powinno być jawność procedury badawczej , polegających na tym ,że badani mają dostęp do choćby takiej debaty. Badanie ma służyć ujawnieniu podstawowych logik działania , zwłaszcza logik konfliktowych...
Jeżeli chodzi o Europejski Uniwersalizm Wallersteina to przyznam ,że zaciekawiła mnie ta pozycja i z samego opisu wynika ,że są to złożone idee, wymagające starannej analizy i oczyszczenia z towarzyszących im miazmatów i czynników nieistotnych, tak aby umożliwić ich trzeźwą ocenę i wykorzystanie dla dobra wszystkich więc może to Marcina ucieszy. Pozdrawiam :-)Katarzyna Jaworska edytował(a) ten post dnia 29.09.09 o godzinie 13:48
Jarosław Sawicki

Jarosław Sawicki badacz | ewaluator |
konsultant

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Katarzyna Jaworska:
Panie Doktorze proszę nie tak od razu ,że pop-socjologia:)
Wystarczy Jarku :) Przed nazwiskiem jeszcze nie mam literek dr i pewnie jeszcze trochę czasu minie nim się pojawią.
Jednym a przynajmniej podstawowym scenariuszem powinno być jawność procedury badawczej , polegających na tym ,że badani mają dostęp do choćby takiej debaty. Badanie ma służyć ujawnieniu podstawowych logik działania , zwłaszcza logik konfliktowych...
Innym niezmiernie ważnym założeniem badań naukowych jest odejście od wartościowania, choć oczywiście nauka jest i będzie zawsze skażona uwikłaniem w rozmaite systemy aksjonormatywne.

A Wallersteina szczerze polecam, choć i on nie uniknął uwikłania się w to o czym pisałem wcześniej.
Radosław Wróbel

Radosław Wróbel Specjalista ds
zamówień publicznych
i kontroli projektów
...

Temat: Socjolodzy Ludzie z Wyobraźnią

Jarku (zgodnie z sugestią :))
Jak doktorant i zapewne przyszły doktor nauk społecznych musisz sobie zdwać sprawę, iż problem wartościowania w naukach społecznych jest nie do uniknięcia. Niezależnie jaki system metodologiczny przyjmiemy, jakie metody i techniki badań zastosujemy element ten będzie powracał jak bumerang. Co więcej część badaczy zdając sobie z tego sprawę postanowiło wykorzystać ten aspekt włączając go właśnie do systemu metodologicznego, jak np zrobili to behawioryści. Nie mniej jednak nauki spoleczne powinny dążyć do maksymalnej marginalizacji elemtów wartościowania w procesie eksplanacyjnym, deskryptywnym itd...
Jeżeli chodzi o proces globalizacji który stał się motywem przewodnim dyskusji to zastanawia mnie fakt braku wśród wypowiedzi, bardzo merytorycznych rzeczowych i kompetentnych skądinąd, wymienionych innych badaczy zajmujących się tą problematyką oraz tematów powiązanych jak np. kultura masowa społeczeństwo masowe, teorie modernizacji itp. Rad byłbym zatem poznać wasze zdanie na temat teorii i koncepcji np. D. Macdonalda, Kłoskowskiej, M.MacLuhana, G. Almonda i Verby, Helda, Giddensa, A. de Tocquevilla.



Wyślij zaproszenie do