Roman Zawadza

Roman Zawadza Właściciel,
Freelancer, Broker
informacji naukowej

Temat: Szkolnictwo wyższe i akademickie - ciekawe książki i...

Książki


Białecki I., Haman J., (2003): Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie – raport z badań, Fundacja Res Publica, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2003, s. 1-53

Białecki I., red. Kozłowski J., Sztabiński P. B., (2003): Co wiemy o nauce? Polska a kraje Unii Europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN

Białecki I., red. Sikorska J., (1998): Wykształcenie i rynek, Wyd. TEPIS, Warszawa.

Dąbrowa-Szefler M., Jabłecka-Prysłopska J., (2007): Szkolnictwo Wyższe w Polsce. Raport dla OECD, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyzszego

Malgorzata Dąbrowa-Szefler, Paweł B. Sztabiński, (2008): Model kształcenia
doktorantów. Wnioski z badań. Uniwersytet Warszawski, Centrum Badan Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego

Dabrowa-Szefler M. (2003): System nauki i szkolnictwa wyższego: elementy funkcjonowania i zarządzania, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Dąbrowa-Szefler M. (2001): Kadry dla nauki w Polsce. Stan i perspektywy rozwoju, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Dąbrowa-Szefler M., Gulczyńska H., Jabłecka J., Świerzbowska-Kowalik E. (1998): Mobilność pracowników naukowych w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Barbara Minkiewicz (red. nauk)(2008): Ekonomiczne
studia licencjackie. Perspektywa Procesu Bolońskiego i dotychczasowe przemiany, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badan Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa

Drogosz-Zabłocka E., Piwowarski R. (2002): Upowszechnianie szkoły maturalnej – polityka i praktyka edukacyjna, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Nowakowska-Siuta R. (2002): Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Kozłowski J.: Powiązania między nauką a techniką w dziejach. Artykuł dla „Forum Akademickiego".

Jabłecka J. (2002): Koordynacja badań akademickich. Teorie, koncepcje i rzeczywistość, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Wiankowski S. Kier. (2002): Prywatyzacja i reorganizacja jednostek badawczo-rozwojowych, IOiZP ORGMASZ, Warszawa.


Wójcicka M., red. (2002): Dywersyfikacja w szkolnictwie wyższym. Uwarunkowania i perspektywy, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Wójcicka M. (2002): Studia zawodowe w Polsce. Problemy i perspektywy, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Wójcicka M., red. (2001): Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Wójcicka M., Urbanikowa J., red. (2001): Zewnętrzne zapewnianie jakości w szkolnictwie wyższym. Mechanizmy, procedury, narzędzia, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Możdżeńska-Mrozek D., Wójcicka M. (eds.-1999): Modernisation of Vocational Education and Training. National Observatory: Poland. Report prepared with the financial assistance of the European Training Foundation, Task Force for Training and Human Resources - Cooperation Fund, Warsaw.

Ważniejsze artykuły



Białecki I., Johnson S., Thorpe G. (2002): Preparing for National Monitoring in Poland, "Assessment in Education", vol., 9 No. 2, 2002

Białecki I. (2001): Teachers Education in Poland, w: Bob Moon, Lasar Vlasceanu and Leland Conley Barrows (eds.): Institutional Approaches to Teacher Education within Higher Education in Europe. Current Models and New Developments, "Studies on Higher Education", UNESCO, CEPES, vol. XXVI, no 3, s. 263-280

Białecki I. (2001): Reformowanie szkoły wyższej - kierunki polityki "Nauka i
Szkolnictwo Wyższe", 1/17/2001, s.140-156,

Białecki I. (2001): Goals and Policies of Higher Education Reform, "Higher Education in Europe", UNESCO, vol. XXVI, no 3, s.351-366.

Białecki I., Piwowarski R.., Mytkowski D. (2000): Lengyelorszag [Polski rozdzial o podziale zadań w zarządzaniu edukacją], w: E. Balazs, G.Halasz (eds.): Oktatas es decentralizacio Kozep Europaban, Budapest, s. 171-201

Białecki I., Drogosz-Zabłocka E. (1999): Vocational Education in Poland. Legacy of the Past, "International Journal of Sociology", M.E. SHARP, vol. 29, NO.2, s. 66-93

Białecki I. (1998): Autonomy of Higher Education Institutions and Reforms – the Polish Case, w: E. Leitner (ed.): Educational Research and Higher Education Reform in Eastern and Central Europe, Peter Lang, Berlin , s. 101-112

Dąbrowa-Szefler M.(1999) Poland, w: National Reports on Staff Development Activities in 1998. European Network for Staff Development in Higher Education. UNESCO-CEPES, Bucharest

Dąbrowa-Szefler M., Wójcicka M. (1997): Country Report: Poland, w: Education for the Transition. Higher Education Policy in Central and Eastern Europe. Part.III, Institute for Human Sciences, Budapest, s.47-57.

Dabrowa-Szefler M. (1996): Die Hochschulpolitik Polens von 1945 bis zur Gegenwart, w: Peter Bachmaier (red.) Hochschulpolitik in Ostmitteleuropa 1945-1995. Wiena Osteuropa Studien. Osterrechische Ost-und Sudosteurope Institut

Dabrowa-Szefler M. (1992): Science Policy in Poland: Universities Links with the economy "Industry and Higher Education" nr 6

Jabłecka J. (2002): Centres of Excellence in Poland before 2002 and Context of Their Establishment, (w): A Methodology for Benchmarking RTD Organizations in Central and Eastern Europe, The Record project supported by the European Commission, STRATA Policy Initiative Brigton 2002, Budapest University of Technology and Economics, Budapest, s. 119-127.

Jabłecka J (2002): Human Factors in Centres of Excellence and Mobility: the Polish Experience, (w): Industry Relations for Accession States, Centres of Excellence in Higher Education, The Record project supported by the European Commission, STRATA Policy Initiative, the Budapest proceedings, Budapest University of Technology and Economics, Budapest 2002, s. 183-190.

Jabłecka J. /2001/: Entrepreneurship, Innovation and Quality: Successful Strategy of Newly Established Institution, the Example of WSB-NLU in Nowy Sącz, Higher Education in Europe, nr 3, s. 367-379.


Jabłecka J. (1998): Preparation Programmes for International Students in Poland, Basic Information, (w): Education in Transition: One Europe- One world? Vienna 25-27 November, s.13-17.
Jabłecka J. (1998): Financial Threats to Organizational Survival, (w): East European Academies in Transition, Mayntz R., Schimank U., Weingart P. (red.), Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Boston, London s.13-31.

Jabłecka J. (1998): Higher Education System in Poland, (w): Education: The Complete Encyclopedia, Neave G., Clark B. (red.), Elsevier Science, Oxford 008-0-4297993.

Jabłecka J. (1998): Peer Review of Research Proposals and Grants Funding in Poland: a Survey of Grants Applicant’s Opinions from Selected Research Fields, (w): Science in Society, Science Policy and Ethics, Lewicka Strzałecka A., Loukola O. (red). Warszawa IFIS, s. 50-69.

Jabłecka J. (1998): Country Report: Poland, (w): De Groof, Neave G., Svec J. (red): Democracy and Governance in Higher Education, Legislative Reform Programme for Higher Education Series, vol. 2, Council of Europe, Kluwer Law International, The Hague, London, Boston, s. 329-337.

Jabłecka J. (1997): Peer Review in Poland: Practical Solutions and Possible Improvements, (w): Evaluating Science and Scientists, Frankel M. and Cave J. ((red). Central European University Press, Hungary, Oxford University Press, s. 96-111.

Jabłecka J. (1995): Peer Review of Grant Proposals in Poland: the Context of Its Operation (w): Science and Society , Gasparski W., Airaksinen T. (red.), Warsaw, IFIS PAN, s. 65-82.

Jabłecka J. /1995/: The Changes of the Management and Financing of the Research System in Poland, Social Studies of Science nr 4, Special Issue, s. 727-753.

Jabłecka J. /1995/: The Transformation of Science Systems: Poland, The Institute in the Field of Physics Research of the Polish Academy of Sciences, Theory of Science, Teorie Vedy , Problemy Vedy, Techniky a Spolecnosti, IV /XVII/, nr 2-3, s. 133-175.

Amsterdamski S., Białecki I, Chmielecka E., Jabłecka J. (1994): Report on the Reform of Higher Education and Research in Poland, (w): Issues in Transition, Institute of Human Sciences, Vienna, TERC Program, vol.7, s. 13 – 36.

Jabłecka J. (1994): Reflections on Polish Higher Education (w): Changes in Higher Education in Central European Countries, Dąbrowa Szefler M. (red.), Warsaw, IFIS PAN s. 11-24.

Jabłecka J. (1993): Higher Education and Research System in Poland, (w): Innovation, Research and Development, Poland 1993, Business Foundation, Warsaw, s. 33-44.


Sztabinski P. B. (2003) Can We Define the Warsaw Poor as an ‘Underclass’?, http://www.brown.edu./Departments/Sociology/faculty/si...

Wójcicka M. (2002): Funkcje ewaluacji w zarządzaniu szkolnictwem wyższym, "Nauka Polska" nr XI(XXXVI), s. 52-68.

Wójcicka M. (1998): Innowacyjność w szkolnictwie wyższym - zarys problematyki, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" nr 12, s.7-17.

Wójcicka M. (1998): Creation of an External Quality Assurance System for Higher Education - the example of Poland, "European Journal for Vocational Training", CEDEFOP, No 15, p. 59-65.

Wójcicka M. (1995): Changing Points of View on Evaluation, "Higher Education in Europe" no 1-2, p.52-58.

Ważniejsze artykuły w prasie krajowej i w wydawnictwach książkowych (po 2000 r.)

Białecki I. (2001): Inteligencja i klasy średnie, w: P.Śpiewak (red.): Spór o Polskę 1989-99, wybór artykułów, Warszawa, s.569-574

Białecki I.(2003): Dostępność kształcenia na poziomie wyższym, w: Konferencje i seminaria, 2(46)03, Raport o szkolnictwie wyższym; diagnoza stanu i strategia rozwoju, Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, s. 97-116

Dąbrowa –Szefler M, (2003) Problemy finansowania rozwoju szkolnictwa wyższego, w: Konferencje i seminaria, 2(46)03, Raport o szkolnictwie wyższym; diagnoza stanu i strategia rozwoju, Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, s. 138-157

Dąbrowa-Szefler M. (2002): Studia doktoranckie: kształcenie dla kariery naukowej czy kariery zawodowej?, Nauka Polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój, nr XI(XXXVI), s. 27-51

Jabłecka J. (2002): Zmiany społeczne i kulturowe uwarunkowań życia akademickiego i uprawiania nauki w uniwersytetach: przykład Europy Zachodniej i USA, w: Kreowanie nowego, książka dedykowana Stefanowi Kwiatkowskiemu z okazji 40-lecia pracy naukowej, Wydawnictwo wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Ko?mińskiego, Warszawa, s. 161-189

Jabłecka J.(2002): Menedżeryzm i państwo ewaluacyjne. Zmiany w Zarządzaniu uniwersytetami na przykładzie Wielkiej Brytanii, w: Dywersyfikacja w szkolnictwie wyższym, M.Wójcicka (red.), Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, Warszawa 63-83

Jabłecka J. (2000): Misja organizacji, a misja uniwersytetu, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 2/16, s. 7-25.

Kozłowski J. (1999): Od samorządu do polityki naukowej, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" nr 13, s. 66-82

Kozłowski J.(1999): Nauka w Polsce: konieczna metamorfoza, "Nauka" nr 4, s. 55-84

Kozłowski J. (2002), Dyskusja nad statystyką nauki i techniki w Polsce, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" nr 19, s. 51-66

Wójcicka M.(2002): Funkcje ewaluacji w zarządzaniu szkolnictwem wyższym, Nauka Polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój, nr XI(XXXVI), s. 52-68.