konto usunięte

Temat: Oświadczenie Komitetu Psychologii PAN w sprawie...

Oświadczenie Komitetu Psychologii PAN w sprawie komentarzy udzielanych przez psychologów w mediach
Data: czwartek, 14 marca 2013

Jako psychologowie a zarazem obserwatorzy i badacze życia społecznego obserwujemy zjawisko swoistej mody na komentowanie w mediach najróżniejszych zdarzeń przez psychologów. Często są to wypowiedzi kompetentne, pokazujące złożoność zjawisk i tłumaczące mechanizmy leżące u ich podstaw. Niekiedy jednak psychologowie pozwalają sobie na wypowiedzi nieodpowiedzialne, niemające pokrycia w danych o charakterze naukowym. W wypowiedziach tego typu często mieszają się też naukowe teorie z własnymi, prywatnymi, opiniami osób, które je formułują.

Psychologia jest nauką zajmującą się bardzo rozległym obszarem zjawisk. Nikt z nas, psychologów, nie jest specjalistą od całego tego obszaru. Ludzie nauki oraz przedstawiciele zawodu psychologa powinni mieć nie tylko świadomość swoich kompetencji w pewnych obszarach, ale i świadomość swojej niewiedzy i ignorancji – w innych. Uważamy tedy za dalece niestosowne publiczne wypowiadanie się przez psychologów o rzeczach, na których się po prostu nie znają. Dostrzegamy realne zagrożenia dla odbiorców tych komunikatów oraz niebezpieczeństwa ze strony działań osób wykorzystujących te komunikaty dla swych celów. Motywacja, by za wszelką cenę „być w telewizji”, czy zobaczyć swoje nazwisko w gazecie nie może spotkać się z naszą aprobatą. Wypowiedzi niekompetentne, jałowe, czy wręcz kłamliwe podważają zaufanie nie tylko do ich autora, ale niestety także do psychologii jako dziedziny nauki. Jesteśmy przekonani, że sytuacja, w której dziennikarz pyta naukowca o coś, co nie leży w jego obszarze kompetencji, powinna skutkować grzeczną odmową odpowiedzi i skierowaniem owego dziennikarza do prawdziwego specjalisty w tym obszarze.

Przy okazji pozwalamy sobie także skierować apel do dziennikarzy, aby starali się kontaktować z badaczami zajmującymi się określonymi obszarami psychologii. Tak jak dziennikarze nie pytają okulisty o schorzenia wątroby, a laryngologa o kontuzję łąkotki, tak specjaliście od temperamentu nie powinni zadawać pytań dotyczących reklamy podprogowej, a psychologowi społecznemu – pytań z zakresu psychopatologii osób podejrzewanych o dzieciobójstwo.

http://academicon.pl/serwisy/komitet-psychologii-polsk...

http://academicon.pl/sites/academicon.pl/files/oswiadc...

konto usunięte

Temat: Oświadczenie Komitetu Psychologii PAN w sprawie...

Jest to bardzo ważna informacja, którą należałoby umieścić na każdym profilu zawodowym psychologa. Jednak w publicznym wypowiadaniu się specjalistów nie brakuje także osób, które wprowadzają w błąd innych tym, że są psychologami, podczas gdy mają zaledwie ukończone roczne podyplomowe studia z wąskiego zakresu psychologii (np. psychologia reklamy bądź psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej). Warto zwracać uwagę na takie niedomówienia, gdyż to także podważa wiarygodność środowiska psychologów.



Wyślij zaproszenie do