konto usunięte

Temat: ITIL - koniecznosc, mit czy kolejny sposób na zarabianie...

Witam szanownych grupowiczów!

Mam następujące pytanie - jak uważacie czy ITIL jest rzeczywiście potrzebny czy to jest tylko jedna wielka (niewątpliwie modna) "ściema"? Rozumiem że w każdej dziedzinie powinny być jakieś standardy, co nie omija bynajmniej IT helpdesk. Tylko że praktyka pokazuje zazwyczaj, że wszelkie wytyczne są tylko swego rodzaju "starting point", a nie dogmatem. Rozumiem że tu wchodzimy w zakres innego "odwiecznego pytania" - czy dostosowywać firmowe procesy biznesowe do standardów czy zacząć od standardów, a i tak robić później swoje (bo przecież każdy biznes jest unikalny i niepowtarzalny)?

Bynajmniej nie chcę zanegować wartości nowoczesnych trendów, ale wyznam wam zupełnie prywatnie, że ITIL wydaje mi się taki lekko "przereklamowany". ;-) Więc co sądzicie o _rzeczywistej_ wartości tej metodologii?

Pozdrawiam serdecznie,
Aleks

konto usunięte

Temat: ITIL - koniecznosc, mit czy kolejny sposób na zarabianie...

To prawda, że twórcy i właściciele biblioteki ITIL kładą mocny nacisk na jej rozreklamowanie. Jednak zawiera ona wiele sugestii i wytycznych, które pomagają w znacznym stopniu niedojrzałym organizacjom dotrzeć do usługowego modelu pracy synchronizując tym samym cele IT z celami całej firmy.
Dojrzałe organizacje faktycznie niekoniecznie potrzebują na siłę implementować ITILa - choć może się czasem okazać, że skorzystają z tego czy owego z tych książek. Jednak skoro są dojrzałe i stabilne to można się spodziewać, że wypracowały taki system pracy, który sam w sobie może świecić przykładem - czyli stanowić standard.
Notabene twórcy (i uaktualniacze) ITILa korzystali właśnie z doświadczenia największych firm, które same tworzą standardy

konto usunięte

Temat: ITIL - koniecznosc, mit czy kolejny sposób na zarabianie...

W rozwoju każdej firmy, a w konsekwencji środowiska IT przychodzi moment, w którym uporządkowanie dziejących się aktywności staje się konieczne.

Bez znaczenia czy to ITIL, czy jakakolwiek inna biblioteka.
Nie chodzi także o to, by zastosować od razu wszystkie procesy.

Optymalnie jest, gdy zachodzi potrzeba optymalizacji pracy jakiegoś komponentu środowiska, wtedy można spróbować poukładać to wedle procesów jakiejś biblioteki. W takim przypadku też nie jest już ważne, czy ITIL jest przereklamowany, bo można odczuć faktyczny wpływ w praktyce przy zastosowaniu jakiś procesów.

Uwagi: To zagadnienie semantyki, ale ITIL nie jest metodologią, podobnie także jak nie można "wdrożyć" ITIL.
Grzegorz Albinowski

Grzegorz Albinowski Senior Business
Consulant,
Transition Project
Manager

Temat: ITIL - koniecznosc, mit czy kolejny sposób na zarabianie...

W firmach brytyjskich, również w ich polskich oddziałach, ITIL to jest praktyka używana na codzień i bardzo pomocna w uporządkowaniu spojrzenia na informatykę.
- w rekrutacjach często certyfikat ITIL jest istotnym wymaganiem
- w umowach outsourcingowych są zapisy, że personel będzie przeszkolony z ITIL-a do odpowiedniego poziomu
- procesy ITIL-owe są stosowane w praktyce
- język ITIL jest stosowany do porozumiewania się w gronie IT



Wyślij zaproszenie do