Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Pozwalam sobie przedstawić listę naszych kierunków i specjalności.
Dla każdego z nich, jak wspomniałem wcześniej szukamy partnerów i pomysłów na współpracę.
Jeśli widzą Państwo siebie w jakiejś formie kooperacji z naszą uczelnią, nie tylko z kierunkami, ale np. z Działem Zamówień, Promocji czy przy projektach unijnych - będziemy szczęśliwi mogąc pomóc.

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach

Studia Stacjonarne


Administracja
Bez specjalności

Biologia
Bez specjalności
Medyczna
Medyczna z elementami diagnostyki
Ogólna
Środowiskowa
Z geografia
Ekologia i zarządzanie zasobami przyrody

Chemia
Analityka środowiska
Analiza chemiczna
Materiałów nano- i supramolekularnych
Materiałów supramolekularnych
Techniczna
Z biologią
Z ochroną środowiska
Fizykochemia – adsorbcja, chromatografia, spektroskopia

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Bez specjalności
Muzyka kościelna
Nauczanie muzyki z wiedzą o kulturze
Prowadzenie zespołów muzycznych

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Grafika warsztatowa
Malarstwo sztalugowe
Mała forma rzeźbiarska
Nowe media

Ekonomia

Ekonomika finansów i bankowości
Ekonomika zasobów ludzkich
Finanse publiczne i skarbowość
Gospodarka regionalna
Gospodarowanie funduszami unijnymi

Filologia
Angielska
Germańska
Germańska – międzynarodowa komunikacja turystyczna
Rosyjska z filologią polską
Rosyjska z językiem angielskim
Język rosyjski biznesu

Filologia polska

Z historią
Z językiem angielskim
Z językiem rosyjskim
Z komunikacją medialną
Z wiedzą kulturowo-filozoficzną
Nauczycielska

Fizjoterapia

Bez specjalności

Fizyka
Ekonofizyka
Komputerowa
Medyczna
Z chemią
Z informatyką

Geografia
Ogólna
Z gospodarką przestrzenną
Z historią
Z ochroną środowiska
Z przyrodą
Z turystyką
Ochrona krajobrazu przyrodniczo-kulturowego

Historia
Bez specjalności
Dziedzictwo kulturowe, jego ochrona i promocja
I edytorstwo naukowe
I język angielski
I wiedza o społeczeństwo
Społeczno-ekonomiczna

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo

Bez specjalności
Biblioteki szkolne i publiczne
Prasoznawstwo z elementami dziennikarstwa
Zarządzanie informacją

Informatyka
Z fizyką (nauczycielska)
Systemy baz danych
Technologie informatyczne
Teleinformatyka
Informatyka i ekonometria
Analiza danych
Projektowanie i programowanie systemów informatycznych

Logistyka
Bez specjalności

Malarstwo
Bez specjalności

Matematyka
Nauczanie matematyki i informatyki
Zastosowanie matematyki w finansach i teleinformatyce

Ochrona Środowiska

Bez specjalności
Monitoring środowiska
Rekultywacja terenów poprzemysłowych
Zarządzanie środowiskowe

Pedagogika

Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego
-II-z nauczaniem języka rosyjskiego
-II-z rewalidacją dzieci z niepełnosprawnością umysłową
-II-z terapią pedagogiczną
Ogólna
Opiekuńczo-wychowawcza
Pracy z doradztwem zawodowym
Szkolna i środowiskowa
Resocjalizacja i profilaktyka społeczna

Pielęgniarstwo
Bez specjalności

Politologia
Polityka międzynarodowa
Polityka regionalna
Służby społeczne
Społeczno-samorządowa
Studia europejskie

Położnictwo
Bez specjalności

Praca socjalna
Bez specjalności

Ratownictwo medyczne
Bez specjalności

Zarządzanie

Ekonomika i rozwój przedsiębiorstwa
Marketing i wystawiennictwo
Rachunkowość m
Rachunkowość i ekonomika opodatkowania
Zarządzanie finansami
Zarządzanie w sektorze publicznym i prywatnym
Zarządzanie zasobami ludzkimi

Zdrowie publiczne

Epidemiologia z biostatystyką
Opieka domowa nad dzieckiem i osobami w podeszłym wieku

Inżynierskie
Informatyka Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:24 z tematu "UJK - Uczelnia otwarta na biznes"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

29 grudnia 2009 podpisały Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego oraz Miejski Urząd Pracy podpisały porozumienie dotyczące świadczenia przez doradców zawodowych MUP usługi poradnictwa zawodowego dla studentów studiów stacjonarnych UJK. W jego zakres wchodzą porady indywidualne i grupowe. Jest to pierwsze tego typu porozumienie w Polsce.
Ze strony UJK umowę podpisała rektor Regina Renz, ze strony MUP – dyrektor Halina Czerniak.
Nie jest to pierwsze porozumienie obu instytucji. Współpracują one nad pionierskim na naszym terenie projekt badawczy „Kielecki Rynek pracy pod lupą” dofinansowanym ze środków EFS; pod patronatem honorowym Rektor UJK realizowały Ogólnopolski Tydzień Kariery w Kielcach, wreszcie MUP był jedynym przedstawicielem publicznych służb zatrudnienia, który wziął czynny udział w Kieleckich Dniach Przedsiębiorczości Akademickiej.

Relacje z podpisania umowy:
ITV
http://itv.kielce.eu/pl/artykuly/pokaz/1362
Urząd Miasta Kielce http://um.kielce.pl/pl/biuro_prasowe/aktualnosci/a...
MUP
http://mup.kielce.pl/aktualnosci/aktual33.html
TVP 3
ww6.tvp.pl/6745,20091229951369.strona Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:24 z tematu "UJK - Uczelnia otwarta na biznes"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Otwarty nabór na partnera w celu wspólnej realizacji projektu w ramach konkursu nr 2/POKL/4.1.1/2010

„Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
Jana Kochanowskiego
w Kielcach

na podstawie art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 06.227.1658) z późniejszymi zmianami, ogłasza otwarty nabór na partnera w celu wspólnej realizacji projektuw ramach poddziałania 4.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, konkurs 2/POKL/4.1.1/2010.

Przedmiotem konkursu są projekty obejmujące programy rozwojowe uczelni określone w Poddziałaniu 4.1.1. Priorytetu IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Projekty te przyczyniać się mają do budowy potencjału rozwojowego uczelni poprzez rozszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej oraz poprawę jakości kształcenia na poziomie wyższym.

Cel partnerstwa:

Współpraca uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów nauczania oraz zwiększenia zaangażowania pracodawców w realizację programów nauczania w zakresie kierunków kształcenia oferowanych przez UJK

Proponowany zakres zadań przewidziany dla Partnera:

· organizowanie staży dla studentów i absolwentów Uniwersytetu (min. 15 godz tygodniowo),

· organizowanie praktyk dla studentów UJK,

· udział w spotkaniach panelowych społeczności akademickiej z potencjalnymi pracodawcami,

· udział w procesie kształcenia, (np. prowadzenie ćwiczeń, seminariów, warsztatów, laboratoriów) oraz w tworzeniu programów nauczania,

· inne działania wpisujące się w przedmiot konkursu.

Wymagania wobec Partnera:

* deklaruje, że jest potencjalnym pracodawcą dla studentów i absolwentów Uniwersytetu,
* dysponuje bazą dla organizacji staży i praktyk dla studentów Uniwersytetu,
* dysponuje pracownikami/współpracownikami posiadającymi wiedzę i umiejętności do wzięcia udziału w procesie kształcenia,
* wyrazi zgodę na współpracę z Uniwersytetem w trakcie przygotowania i realizacji projektu.

Oferty składane przez potencjalnych Partnerów powinny:

* być sporządzone w języku polskim;
* zawierać dane zgłaszającego (nazwa, adres, telefon, osoba uprawniona do reprezentowania podmiotu, osoba do kontaktów w sprawie współpracy);
* zawierać opis proponowanej koncepcji realizacji zadań przez Partnera w ramach projektu wraz ze szczegółowym harmonogramem i budżetem tych zadań;
* zawierać opis zaangażowania Partnera w przygotowanie projektu;
* zawierać informacje o doświadczeniu Partnera w zakresie realizacji przedsięwzięć o podobnym charakterze;
* zawierać propozycję wkładu Partnera w realizację celu partnerstwa.

Wraz z ofertą należy przedłożyć:

· aktualny odpis z rejestru lub odpowiedniego wyciągu z ewidencji lub inne dokumenty potwierdzające status prawny oferenta i umocowanie osób go reprezentujących;

· sprawozdanie merytoryczne i finansowe (bilans, rachunek wyników lub rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa) za 2008 rok (lub pełen rok obrotowy);

· aktualny statut podmiotu w przypadku szkoły wyższej lub instytucji szkoleniowej

· pisemne oświadczenie o nie zaleganiu z płatnościami na rzecz podmiotów publiczno – prawnych, ani wobec innych podmiotów;

· pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli (w przypadku gdy umowę będą podpisywały osoby inne niż uprawnione do reprezentacji podmiotu wskazane w dokumentach);

· oświadczenie o spełnieniu wymagań wobec Partnera

Przy wyborze partnera oceniane będą:

* zgodność działań zaproponowanych przez potencjalnego Partnera z celami partnerstwa;
* współpraca z Uniwersytetem w przygotowaniu projektu w zakresie przewidzianym dla Partnera;
* doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze;
* proponowana koncepcja realizacji projektu wraz ze szczegółowym harmonogramem i budżetem projektu;
* propozycja wkładu Partnera w realizację celu partnerstwa.

Termin składania ofert – 23 kwietnia 2010 roku, do godz. 12.00 / liczy się data i godzina wpływu oferty/.

Oferty należy składać w zamkniętej kopercie z dopiskiem

„Konkurs na Partnera w celu wspólnej realizacji projektu:

Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”

Ofertę należy złożyć osobiście pod adresem:

Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy Jana Kochanowskiegow Kielcach,
ul. Żeromskiego 5 25-369 Kielce, pok. 12
Dodatkowe informacje na temat konkursu można uzyskać dzwoniąc pod numer telefonu (041) 349 72 85 lub drogą elektroniczną pod adresem: bpm@ujk.edu.pl Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:24 z tematu "UJK - Uczelnia otwarta na biznes"
Maria S.

Maria S. Civis totius
mundi...

Temat: ARCHIWUM

Jest to bardzo trafne pytanie...
Jeśli
wierzysz, że matematyka to fundamentalna rzeczywistość
Wszechświata (...) Jeśli natomiast matematyka to tylko gra,
którą wymyślamy, to ją wynajdujemy.
Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:24 z tematu "Czy następuje kres wyobrażenia o idealnym świecie matematyki?"
Anna Stuka

Anna Stuka Absolwent
Uniwersytetu
Jagiellońskiego w
Krakowie

Temat: ARCHIWUM

Mogę śmiało powiedzieć, że dzięki takim inicjatywom jak Letnie Praktyki Badawcze organizowane przez Polską Akademię Nauk fascynacja światem matematyki nie upadnie :)

Miałam okazję brać udział w poprzedniej edycji Praktyk i trudno mi dziś wyobrazić sobie lepsze miejsce do zachęcenia młodych ludzi do wykorzystywania matematycznego sposobu myślenia do rozwiązywania rzeczywistych problemów :)

Z uczestnikami swoją wiedzą dzielą się specjaliści powiązani zarówno ze światem nauki jak i biznesu.

Letnie Praktyki Badawcze dają możliwość wzięcia udziału w kilku projektach o zróżnicowanej tematyce. Projekty zrealizowane podczas poprzednich edycji Praktyk dotyczyły m.in. modelowania obiegu pieniędzy w kasynach, modeli matematycznych w wirtualnych światach, odzyskiwania informacji z dysków twardych czy kryptografii. A to wszystko przy użyciu matematycznej precyzji!

Sympatyków matematyki i nauk ścisłych oraz zainteresowanych projektem Letnich Praktyk Badawczych odsyłam na stronę:

http://www.praktyki.ibspan.waw.pl/ Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:24 z tematu "Czy następuje kres wyobrażenia o idealnym świecie matematyki?"
Wiktor Werner

Wiktor Werner dr hab. prof. UAM

Temat: ARCHIWUM

Tworzenie nowego systemu edukacji jest procesem mającym swój wymiar tak obiektywny (instytucjonalny, prawny, organizacyjny, finansowy), jak i subiektywny (psychologiczny, symboliczny, aksjologiczny). Działanie takie wiąże się bowiem nie tylko z gruntowną reformą instytucji edukacyjnych i zmianą ram organizacyjnych, w jakich ma miejsce edukacja, lecz także (a może przede wszystkim) ze zmianą mentalności uczestników procesu edukacyjnego. Ta zaś nie jest możliwa bez wieloaspektowej dyskusji nad sensem tego całego przedsięwzięcia.
Zapraszam do dyskusji nad sensem wdrażania systemu Bolońskiego... Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:25 z tematu "System Boloński: szansa? zagrożenie? Po co?"

Temat: ARCHIWUM

Czy możesz podać wiaygodną stronę z opisem systemu bolońskiego lub sam go wjleić? Nie chodzi o opis z grubasza, bo taki jest jasny, ale opis sięgający do założeń, czy ladniej: filozofii - systemu.
Możesz? Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:25 z tematu "System Boloński: szansa? zagrożenie? Po co?"

konto usunięte

Temat: ARCHIWUM

Jakie cechy Twoim zdaniem powinien mieć naukowiec innowator?

Kto spośród naukowców Dolnego Śląska zasługuje na ten tytuł?
W imieniu projektu Wrocław Sunrise - zapraszam do dyskusji. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:27 z tematu "Ankieta - wybieramy Dolnośląskiego Naukowca Innowatora"

konto usunięte

Temat: ARCHIWUM

zachęcam do zapoznania się i podpisania listu otwartego będącego protestem przeciwko legalizacji przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zawodów astrologa, wróżbity itp. :

http://cft.edu.pl/protest/index.php Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:27 z tematu "list otwarty"
Jędrzej Myłek

Jędrzej Myłek Lekarz medycyny,
pediatria

Temat: ARCHIWUM

Na http://tvnmed.pl dostępne są już dwie procedury medyczne:

"Wkłucie centralne do żyły podobojczykowej"
http://tvnmed.pl/www/audycje.php?id=315

"Cewnikowanie pęcherza moczowego u mężczyzn"
http://tvnmed.pl/www/audycje.php?id=317

W przyszłym tygodniu:
"Nakłucie lędźwiowe"

Zapraszam do oglądania

Jędrzej Myłek Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:28 z tematu "PROCEDURY MEDYCZNE NA WWW.TVN MED.PL"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Szanowni Panstwo!

Zwracam sie do Was jako do jednych z najbardziej swiatlych umyslow naszego kraju, Polski.
Zwracam sie do Was jako do osob, ktore wiedza jak wazna w dzisiejszym swiecie jest wiedza, jak wazne jest powiazanie nauki z biznesem, jak wazne jest odpowiednie przygotowanie naszego kraju do wyscigu o innowacyjnosc.
Zwracam sie wreszcie do Was jako do osob, ktore zdajac sobie sprawe z faktow powyzszych, wiedza jak wielka przepasc dzieli nasz kraj od najlepszych i widza potrzebe zmian.

Zapewne kazdy z Was ma jakies marzenia zwiazane z rozwojem polskiej nauki i szkolnictwa wyzszego.
Na pewno.
I teraz wyobrazcie sobie, ze ktos Wam daje czarodziejska rozdzke (oraz worek z pieniedzmi) i mowi - Masz, sprobuj zrobic to, co uwazasz za konieczne, by Twoje pomysly sie spelnily.
Bo wlasnie w Kielcach, we wspolpracy z lokalnymi wladzami chcemy je zrealizowac.
Wykorzystujac fundusze unijne chcemy stac sie Polska Finlandia i Irlandia.
Postawic na nowoczesnosc, edukacje i innowacyjnosc.

Nie prosze Was o wiele.
Prosze, byscie przyjrzeli sie opisanym ponizej projektom i byscie zamiescili wlasne uwagi, pomysly i propozycje.
Byscie wniesli konkretne rozwiazania.
Byscie przepuscili to, co tam napisane przez Wasze umysly i podzielili sie wrazeniami.

Jesli to, co jest zaplanowane ponizej ma sie udac, bedzie to wymagalo wspolpracy z najlepszymi w tym kraju.
Z Wami wlasnie.
I o te pomoc Was prosze.
Blagam wrecz.

Z wyrazami szacunku
Arkadiusz J.Stawicki

Ps: Prosze nie przerazic sie slownictwem ponizej zawartym.
W chwili obecnej ponizsze zapisy sa przeksztalcane w jezyk oficjalnego dokumentu, ale poniewaz on juz powstaje, chcialbym zawrzec w nin najlepsze, absolutnie najlepsze rozwiazania.
Stad moja prosba o Wasza pomoc. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Kielce jako metropolia akademicka?
U wielu ten pomysl wzbudzi zapewne usmiech politowania, ale w chwili obecnej to jedna z najciekawszych drog rozwoju, jakie otwieraja się przed naszym miastem i regionem.
Nie należa one do najbogatszych czy najbardziej rozwinietych w skali kraju (powiedzialbym – wrecz przeciwnie), zas tego typu obszary majac ograniczone srodki nie mogą sobie pozwolic na ich marnotrawienie.
Przyklady krajow, które zdecydowaly się postawic na gospodarke oparta na wiedzy pokazuja, ze to najbardziej korzystna forma zwrotu kazdej zainwestowanej zlotowki.
Zdaniem ekspertow ONZ i MFW kazda zainwestowana kwota w ciagu pieciu lat daje trzykrotny zwrot.
Zreszta, po co szukac wzorcow gdzies na swiecie, jeśli mamy je tuz pod nosem, w naszej starej, kochanej Europie.
W latach osiemdziesiatych PKB Grecji, Portugalii, Hiszpanii, Finlandii i Irlandii wynosilo 70% sredniej unijnej.
Dzis w tych dwoch pierwszych stanowi 80%, w Hiszpanii 100%, a Irlandia i Finlandia naleza do najbogatszych krajow Unii ze srednia PKB wynoszaca 130%.
Te dwa najbogatsze doszly do tego, bo zainwestowaly wlasnie w nauke, edukacje, technologie i innowacyjnosc.
To wszystko, czego synonimem jest MAK. Metropolia Akademicka Kielce.

W chwili obecnej Polska stoi w obliczu najwiekszej szansy cywilizacyjnego rozwoju od kilkuset lat.
U naszego progu stoja olbrzymie fundusze unijne, rosnace w kraju naklady na nauke, bardzo szybkie przeksztalcenia z gospodarki opartej na przemysle i rolnictwie w strone uslug i technologii.
Strategia lizbonska zaklada wzrost nakladow na nauke do 3% wkrajach czlonkowskich do konca 2012 roku.
W sytuacji, kiedy Polska przeznacza na ten cel 0.57% PKB, a z nakladami na szkolnictwo wyzsze 0.87%, będzie to oznaczac skokowy wrecz wzrost srodkow przeznaczonych na ten cel.
Przedsmak mamy już w budzecie na 2009 rok, gdzie na ten cel przeznaczono dodatkowo 1.5 mld zlotych.
Postawienie na nauke i edukacje w tej wlasnie chwili oznacza, ze mamy ogromna szanse przyciagnac spora czesc tych srodkow do nas.

Kielce i wojewodztwo swietokrzyskie nie sa potega gospodarcza. Z ktorej strony bysmy nie patrzyli – trudno uznac nas za lidera przemian.
To z jednej strony przeszkoda, ale z drugiej strony oznacza, ze skoro i tak wszelkie dzialania prorozwojowe, które bysmy nie podjeli zaczynamy niemal od zera, czemu wiec nie zainwestowac w cos, co zdaniem wszystkich ekspertow daje najwieksza stope zwrotu?
W nauke i edukacje.
To jest nasza szansa na osiagniecie za 25 lat wlasnego poziomu 130% sredniej PKB.

Kielce, wbrew obiegowym opiniom, sa calkiem niezle przygotowane do tego wyscigu.
Z 60 tys studentow znajdujemy się w pierwszej dziesiatce miast akademickich, jestesmy zdecydowanym liderem swojego regionu jeśli chodzi o ich przyciaganie (w Kielcach studiuje 95% osob studiujacych w wojewodztwie swietokrzyskim, mamy tradycje do których możemy się odwolac.
To tu powstala pierwsza w Polsce – już w 1816 roku, uczelnia techniczna.
To tu narodzil się tworca akademickiego hymnu „Gaude mater Polonia....” Wincenty z Kielc.
Absolutna zas rewelacja jest relacja liczby studentow do liczby mieszkancow wynoszacy 1 - 3.3, gdy w kolejnych miastach pretendujacych do tytulu najbardziej zestudentczonych – Poznania i Lublina ow wskaznik wynosi 1-4.
To czyni z nas absolutnym liderem w Polsce.

Można by tu wspomniec o jednym z najlepszych w kraju wydziale budownictwa, o calkiem niezlej pozycji w rankingach szkol niepublicznych Wyzszej Szkoly Ekonomii i Prawa, ale tak naprawde to wszystko nie zmienia faktu, ze nawet gdybysmy nie mieli tych wszystkich atutow, stawianie na edukacje po prostu nam się oplaca.
Co roku dzieki studentom nasze miasto zyskuje przynajmniej 250 mln zlotych, zas wydatki budzetu naszego miasta planowane sa w 2009r na poziomie 905 mln.
(Przyjmujac, ze każdy z 60 tys studentow wydaje na studia i zwiazane z nimi pobyty 5 tys zlotych wychodzi nawet 300 mln)
Jeszcze nikt – podkreslam to, nikt na tym nie stracil.
Wszyscy zyskiwali.

Bylbym jednak glupcem, gdybym nie widzial, jak wiele poza tym jest do zrobienia.
Jest to morze, ocean wrecz zmian koniecznych do zrobienia, by to marzenie - Metropolii Akademickiej w Kielcach sie spelnilo.
Tylko, ze...nie mamy nic do stracenia.
Jesli sie uda - bedziemy najlepsi.
Jesli sie nie uda - bedzie po staremu.
A jesli juz ryzykowac i stawiac wszystko na szale, to w sprawie, ktora moze przyniesc korzysci nie tylko nam samym, ale takze innym i calemu krajowi. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

MAK – Metropolia Akademicka Kielce

Cel
Wzmocnienie potencjału edukacyjnego Kielc.
Uczynienie Kielc miastem studenckim.

Myśl przewodnia MAK-u
Uczelnie są tak dobre jak bardzo pomagają realizować pasje i jak łatwo po nich znaleźć prace.

Kontakt:
Arkadiusz J.Stawicki
tel. 664 73-59-55
e-mail akson1@gazeta.pl

Anita Kijanka
tel. 606 691 708
e-mail anita.kijanka@gmail.com

Partner Biznesowy
Grono Targowe Kielce
http://gronotargowe.pl

Partner Akademicki
Kielecka Rada Studencka

Poprawienie poziomu kształcenia
I) Atrakcyjność kierunków
II) Jakość kadry
III) Monitoring jakości i samodzielności prac naukowych
IV) Badania dotyczące kształcenia przeprowadzone wśród kadry i studentów

Ad I) Atrakcyjność kierunków
1) Kierunki atrakcyjne w Polsce i na świecie
2) Kierunki atrakcyjne regionalnie
3) Kierunki atrakcyjne wśród studentów
4) Kierunki rozwojowe (perspektywiczne) / operacyjne / wygaszane
5) Obowiązkowość nauki języka angielskiego
6) Powołanie Świętokrzyskiego Rzecznika Praw Studenta
7) Stworzenia przez każdego studenta biznes-planu
8) Opieka samorządu studenckiego nad I rokiem
9) Rozprowadzanie wśród I roku informatorów uczelnianych w formie pendrive’a
10) Mikromanagement na poziomie kierunku
11) Wprowadzenie funkcji tutorów dla I roku (alternatywa / współpraca z I.I.8)

Ad II) Jakość kadry

1) Oferowanie jak najlepszych warunków finansowych i rozwojowych kadrze naukowej
2) Wprowadzenie ocen kadry przez studentów
3) Pozyskiwanie wybitnych praktyków do wykładów (gościnnych (?)
4) Współpraca z najlepszymi uczelniami Polski i świata

Ad III) Monitoring jakości i samodzielności prac naukowych
1) Badanie prac egzaminacyjnych programami antyplagiatowymi

Ad IV) Badania dotyczące kształcenia przeprowadzone wśród kadry i studentów
1) Badania przeprowadzone wśród kadry
2) Badania przeprowadzone wśród organizacji studenckich
3) Badania przeprowadzone wśród studentów
4) Badanie przeprowadzone wśród pracowników

Optymalizacja wykorzystania majątku uczelni

1) Badania wśród uczelni i wydziałów dotyczące pomysłów na zarabianie przez uczelnie
2) SOWA - System Optymalizacji Wynajmu Akademickiego
3) WOP - Wspólna Organizacja Przetargów
4) WII - Wspólne Inwestycje Infrastrukturalne

Kampania rekrutacyjno – marketingowa

1) KIS – Kielecki Informator Studencki / wersja książkowa
2) KIS – wersja internetowa
3) Badania wśród uczniów szkol średnich dotyczące chęci zdawania na studia do Kielc
4) Kampania rekrutacyjna w całym kraju połączona z promocja miasta i regionu
5) Wspólny punkt konsultacyjny
6) Zachęty finansowe
7) Reklama na bilboardach, w prasie
8) Reklama w TV i radio

Tworzenie zaplecza zwiększającego atrakcyjność tzw. życia studenckiego

1) Darmowe bilety
2) Zniżki dla studentów
3) Kieleckie Juwenalia (Alter Art.)
4) KFaS - Kielecki Festiwal Studencki (Festiwal Tfurczosci Studenckiej)
5) Stworzenie strony internetowej zawierającej dane o lokalach rozrywkowych
6) Strona z adresami kwater / akademików

Poprawa atrakcyjności poszczególnych kierunków poprzez wzmocnienie systemu praktyk i zacieśnienie współpracy uczelni z potencjalnymi pracodawcami


1) Utworzenie bazy danych studentów z Kielc
2) Współpraca z największymi / najlepszymi polskimi firmami
3) Współpraca z największymi / najlepszymi firmami województwa świętokrzyskiego
4) Współpraca z największymi / najlepszymi firmami spoza Polski
5) System pozyskiwania partnerów biznesowych dla poszczególnych kierunków
6) Baza danych kursów, szkoleń i targów pracy. Usystematyzowanie.
7) Wprowadzenie grup ćwiczeniowych prowadzonych przez praktyków zawodu
8) Przeprowadzenie badań wśród firm i uczelni dotyczących ich wizji współpracy

Zachęcanie prywatnego kapitału do inwestowania w naukę / badania naukowe

1) Wyznaczenie na / dla każdej uczelni osoby odpowiedzialnej za kontakt z biznesem
2) System pozyskiwania partnerów biznesowych dla poszczególnych kierunków
3) Uczelniany offset
4) Dostosowanie prac egzaminacyjnych do potrzeb rynku
5) Przeprowadzenie badań wśród firm i uczelni ich wizji współpracy

Zacieśnienie współpracy miedzy uczelniami, a władzami miasta / regionu

1) Rada Akademicka Kielc
2) Kielecka Rada Studencka
3) Komisja Robocza
4) Badania wśród władz uczelni

Benchmarking działalności najlepszych uczelni / krajów o najwyższych wskaźnikach

1) Analiza szkol wyższych rankingu szanghajskiego
2) Analiza szkol wyższych w Polsce
3) Analiza rozwiązań systemów szkolnictwa wyższego w innych krajach

Podsumowanie zysku dla regionu

1) Finansowy
2) Potencjał ludzki
3) Prestiżowy. Marketingowy

Legenda:

Cel:
*
Plan działania:
*
Koszty:
*
Źródła finansowania:
*
Podmioty współpracujące:
*
Analiza porównawcza:
*
Podsumowanie:
*
Osoby odpowiedzialne: Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Optymalizacja wykorzystania majatku uczelni

1) Badania wśród wladz uczelni i wydzialow
2) SOWA - System Optymalizacji Wynajmu Akademickiego
3) WOP - Wspolna Organizacja Przetargow
4) WII - Wspolne Inwestycje Infrastrukturalne

Celem zebranych tu rozwiazan jest znalezienie jak najwiekszej liczby sposobow na obnizanie kosztow funkcjonowania uczelni, zmaksymalizowanie zysku z ich majatku oraz znalezienie nowych sposobow na zarabianie pieniedzy przez uczelnie.

Ad 1) Badania wśród wladz uczelni i wydzialow

Cel:
Powyzsze badania winny być przeprowadzone wśród wladz uczelni i wydzialow, a ich zadaniem jest poznanie pomyslow na zarabianie przez uczelnie.
(Możliwe również zaproszenie innych podmiotow do badan. Zorganizowanie burzy mozgow)

Ad 2) SOWA - System Optymalizacji Wynajmu Akademickiego

Cel:
Doprowadzenie do likwidacji tzw. okienek, kiedy sale wykladowe stoja puste oraz wynajem sal uczelnianych prywatnym przedsiebiorcom np. na koferencje.
*
Plan działania:
- stworzenie programu komputerowego pozwalajacego jednym kliknieciem sprawdzic, która sala na uczelni jest w danym momencie (i na jak dlugo) wolna. Cos jak program pokazujacy w kinie, które miejsca sa wolne.
- rozplanowanie zajec tak, by sale były maksymalnie wykorzystane
- zaoferowanie firmom zewnetrznym wynajmu sal stojacych puste (samemu przez uczelnie – poprzez wyznaczenie do tego pracownika odpowiedzialnego za pozyskiwanie klientow / poprzez znalezienie partnera w firmie zewnetrznej np. biura posrednictwa nieruchomosciami)
*
Podmioty wspolpracujace:
- uczelnie
- agencje nieruchomosci
- firmy poszukujace miejsca na konferencji


Ad 3) WOP - Wspolna Organizacja Przetargow


Cel:
Zmniejszenie kosztow funkcjonowania uczelni poprzez wspolne organizowanie przetargow
*
Plan działania:
- podpisanie porozumienia miedzy uczelniami
- stworzenie programu komputerowego pozwalajacego wzajemnie informowac się o zapotrzebowaniu na materialy i planowanych inwestycjach
- wspolne organizowanie przetargow (raz na 3, 4 miesiace)
*
Koszty:
- jakie by nie były, bardzo szybko zostalyby zamortyzowane przez oszczednosci na zakupionych towarach. Winny one siegnac ok. 15-20%, a to oznacza w skali MAKu co najmniej kilka milionow rocznie.
*
Zrodla finansowania:
- uczelnie
- samorzad
- MNiSW (jako organ utrzymujacy uczelnie publiczne)
- fudusze unijne
*
Podmioty wspolpracujace:
- uczelnie
- firma komputerowa piszaca oprogramowanie WOP
- firmy startujace w przetargach

4) WII - Wspolne Inwestycje Infrastrukturalne

Cel:
Byloby to niejakie uwienczenie, ukoronowanie MAKu. Gdzie uczelnie planujac inwestycje w infrastrukture budowlana i aparature naukowa konsultowalyby je miedzy soba, tak by jeden produkt mogl być wykorzystywany przez kilka podmiotow.
*
Analiza porownawcza:
Warszawa – projektowana budowa hali sportowej przez uniwersytet i politechnike
Katowice - budowa wspólnej biblioteki przez Uniwersytet Slaski i Akademie Ekonomiczna. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Kampania rekrutacyjno – marketingowa

1) KIS – Kielecki Informator Studencki / wersja ksiazkowa
2) KIS – wersja internetowa
3) Badania wśród uczniow szkol srednich
4) Kampania rekrutacyjna w calym kraju
5) Wspolny punkt konsultacyjny
6) Zachety finansowe
7) Reklama na bilboardach, w prasie
8) Reklama w TV i radio

Jak pisalem wczesniej – Kielce w ogole nie istnieja na mapie reklamowej Polski. Gdyby nie ta ostatnia ostatnia kampania bilboardowa można by powiedziec, ze miasta nie ma.
Stad tez – tutaj niezaleznie od tego, jak taka ewentualna kampania promujaca studiowanie w naszym miescie będzie wygladac – i tak będzie to wiecej niż to, co robiono w tej materii do dzis. Bo przynajmniej nazwa miasta obije się, na dodatek w pozytywnym kontekscie, o oczy i uszy Polakow...

Jak moglaby ewentualnie wygladac taka kampania?
- Najpierw nalezaloby przeanalizowac, skad pochodza studenci już obecni w Kielcach i dowiedziec się, co wplynelo na ich wybor. Te informacje nalezaloby wykorzystac przy tworzeniu takiej kampanii i polozyc nacisk na te wlasnie wskazane elementy. Sadze, ze tu bardzo duza role odgrywaly czynniki regionalne – spora czesc wybierala Kielce ze względu na odleglosc do ich miejsc zamieszkania. Stad należy wyselekcjonowac te wlasnie glowne miejsca rekrutacji i pomyslec, jak przyciagnac ich kolegow i znajomych.

Ad 1) KIS – Kielecki Informator Studencki / wersja ksiazkowa
Należy stworzyc ksiazkowy informator zawierajacy informacje na temat wszystkich uczelni i wszystkich na nich kierunkow, sposobow rekrutacji, adresow, stron www, itp. KIS bylby finansowany przez uczelnie, wladze miasta i wojewodztwa, gdyz oprocz rekrutacji sluzylby on promowaniu Kielc.
Jak? O tym za chwile.

Ad 2) KIS – Kielecki Informator Studencki / wersja internetowa
Oprocz tego, na bazie zebranych informacji winno powstac internetowe centrum informacyjne dla kandydatow, studentow i absolwentow (najlepiej w oparciu o istniejace już strony – np. http://student.kielce.pl)
Po co tworzyc cos nowego? No wlasnie, wolalbym nie tworzyc, a jedynie modyfikowac już istniejace.
Ale po co, skoro tamta już pelni taka funkcje informacyjna? Ano dlatego, ze KIS ma pelnic role nieco odrebna. Informacyjno-rekrutacyjna.
Widzialbym to jako miejsce, gdzie taki zainteresowany internauta nie tylko przejrzy, przeczyta umieszczone tam informacje, ale także w ciagu kilkunastu, najpozniej kilkudziesieciu minut otrzyma odpowiedz na wszelkie zadane poprzez maila pytania, będzie mogl sciagnac / otrzymac wszelkie niezbedne przy rekrutacji formularze, informacje, plany zajec, itp.
Tak, wiem co to oznacza. Ze musi istniec grupa ludzi stale aktywna, by odpowiadac na te pytania.
I to kolejna czesc mego pomyslu na promocje Kielc Studentuff ;)
(oraz dowod na to, ze potrzebna jest wspolpraca wszystkich naszych uczelni i wladz, bo pojedynczo raczej ciezko taki koszt byloby uniesc)
Cel:

Ad 3) Badania wśród uczniow szkol srednich

Rozbicie na trzy czesci:
- a) szkoly kieleckie
- b) szkoly wojewodztwa
- c) reszta kraju

Cel:
Chcac opracowac skuteczna strategie marketingowa musimy się dowiedziec jak postrzegane jest: studiowanie w Kielcach; uczelnie kieleckie; co kandydaci w ogole wiedza o Kielcach.
To pozwoli nam dopasowac kampanie do oczekiwan potencjalnych studentow.
*
Plan działania:
- stworzenie ekipy odpowiedzialnej za badania i ich analize
- opracowanie oddzielnych formularzy dla kazdej z w/w grup
- przeprowadzenie badan w szkolach
*
Koszty:
Sadze, ze spora czesc tych badan moglyby przeprowadzic same uczelnie wykorzystujac do tego studenckie prace magisterskie.

Ad 4) Kampania rekrutacyjna w calym kraju

Cel:
Stworzenie pozytywnego wizerunku Kielc. Rozpoznawalnosc MAK. Rekrutacja uczniow do studiowania w Kielcach.
*
Plan działania:
Etap I. Wysylka informatorow i gadzetow reklamowych do szkol poczta.
- stworzenie ksiazkowego informatora o uczelniach (KIS)
- stworzenie listy szkol ponadgimnazjalnych
- rozeslanie poczta informatorow do kazdej szkoly (2,3 ksiazki na szkole)
Etap II. Zorganizowanie spotkan informacyjno-rekrutacyjnych w szkolach ponadgimnazjalnych.
- opracowanie terminarzu spotkan
- sporzadzenie kosztorysu
- pozyskanie srodkow
- rekrutacja pracownikow
- utworzenie grup
- wyjazdy
*
Koszty:
W Polsce w roku 2007 mielismy 370 szkol przysposabiajacych do pracy, 1769 szkol zasadniczych, 2471 liceow, 3741 szkol zawodowych (technika, licea profilowane) oraz 3337 szkol policealnych.
Szkoly przysposabiajace, zasadnicze oraz szkoly policealne możemy sobie darowac.
Zostaja technika i licea. Prawie 6 tys. szkol.
Samo stworzenie bazy adresowej potrwa dosc dlugo.
Etap I.
Koszty przesylki kilogramowej paczki to ok. 15-20 zlotych. 6 tys paczek po 15 pln daje 90 tys zlotych.
Sadze, ze przy tak duzej kwocie da się wynegocjowac znizki z operatorami pocztowymi.
Etap II.
Pewnym ulatwieniem jest to, ze dosc często licea i technika mieszcza się w jednym budynku, ale i tak – jeśli chcemy zrobic taka prezentacje dobrze, dwu, trzyosobowy zespol nie ma raczej szans na przeprowadzenie wiecej niż trzech prezentacji dziennie.
To oznacza, ze potrzebujemy 2000 dni, aby objezdzic wszystkie interesujace nas szkoly w Polsce.
Przyjmujac, ze będziemy mieć 5 (piec) dwuosobowych zespolow – na każdy przypada 400 dniowek.
Odejmujac dni wolne w szkolach (wakacje, ferie, weekendy, itd.), wypadki losowe, urlopy – mielibysmy szanse zakonczyc taka serie odwiedzin w dwa lata.
Przyjmujac miesieczny koszt pracy czlonka zespolu na 6 tys (praca w ruchu, codziennie w innym miejscu, nieobecnosc w domu – to i tak może być malo) rocznie potrzebujemy 72 tys pln na pensje.
Każdy zespol potrzebuje auta – 150 tys pln. (5 x 30 tys.) Czesc tych pieniedzy do odzyskania po sprzedazy aut.
Koszt paliwa – 60 tys. (dziennie ok. 30 pln x 2000 dni)
Koszt dwuletniego serwisu – 50 tys. (10 tys na auto)
Koszt dob hotelowych – 100 tys (50 pln x 2000 dni)
Koszt posilkow – 100 tys (50 pln x 2000 dni) Czy musimy zapewnic takim jezdzacym pracownikom jedzenie?
Koszt telefonow – 12 tys. (5 telefonow na 24 miesiace po 100 pln abonamentu miesiecznie)
Lacznie – 616 tys. Zaokraglamy do 700 tys. (Zawsze sa nieoczekiwane wydatki)
W zamian dostajemy najwieksza kampanie promujaca region i uczelnie w historii Polski
(obecnosc w kazdej gminie)
Czy tu dolaczamy koszty gadgetow reklamowych promujacych uczelnie (od uczelni), region (od wladz wojewodztwa) i miasto (od wladz Kielc)?

Ad 5) Wspolny punkt konsultacyjny
- Utworzenie jednego punktu informacyjno-rekrutacyjnego, gdzie każdy zainteresowany moglby uzyskac wszelkie wymagane informacje na temat studiowania w Kielcach. Tam moglaby pracowac na stale jedna osoba (Centrum Informacyjne mogloby być polaczone z siedziba ekipy KIS zajmujacej się strona internetowa – zreszta, poza okresem rekrutacyjnym to moglyby byc te same osoby), a jedynie w okresie rekrutacyjnym zatrudnialoby jedna czy dwie ekstra. Zreszta, w takim Centrum Informacyjnym mogliby odbywac praktyki studenci naszych uczelni (jedna z bolaczek bowiem obecnego systemu edukacyjnego uczelni wyzszych jest, oprocz niskiego poziomu znacznej ich czesci, także brak ich realnego dostosowania do rynku pracy. I to wlasnie stworzenie realnego systemu praktyk widze jako jeden z elementow poprawienia jakosci uczelni kieleckich. Ale o tym potem, w dziale V). Oczywiście musialoby się ono miescic w centrum, jak najblizej stacji PKP i PKS, tak by nawet ci bedacy przelotnie mogli się zapoznac z oferta kieleckich uczelni. Ponieważ drugim moim pomyslem na Kielce jest turystyka, idealnym rozwiazaniem takiego Centrum Informacyjnego byloby jego polaczenie z Centrum Informacji Turystycznej. Jeśli kiedys wreszcie powstalby nowy budynek dworca kolejowego to bylaby to optymalna lokalizacja. Duze, przeszklone biuro, gdzie miescilaby się informacja turystyczna, studencko-rekrutacyjna i kulturalna. Poki co jednak pozostaja te opcje które sa. Najbardziej optymalna – poczatek ulicy Sienkiewicza wymaga sporych nakladow finansowych. Może wiec polaczenie z informacja turystyczna mieszczaca się na pietrze obecnego budynku dworcowego PKP? Tylko – raz ze male, dwa ze malo reprezentacyjne.

Ad 6) Zachety finansowe
Nie czarujmy się – swiatem rzadzi pieniadz.
Może się nam to nie podobac, ale tak jest.
Stad sadze, ze ciekawym rozwiazaniem mogloby byc wykorzystanie studiujacych już osob do tego, by zachecaly osobiscie swoich rowiesnikow i czlonkow rodzin, by studiowali w Kielcach. Jak? Np. stosujac dla nich zachety finansowe – czesc oplat za czesne owych nowoprzyjetych bylaby przekazywana tym, którzy ich zachecili.

Ad 7) Bilboardy, prasa
Wiec – mamy ksiazke, mamy siec, mamy punkt informacyjny. Pozostaja media tradycyjne: bilboardy, gazety, radio, telewizja. W jaki sposób tu moglibysmy się przebic do swiadomosci? Teoretycznie, jak pisalem już wielokrotnie, wygralibysmy na tym, ze bylibysmy pierwszym miastem, które tak kompleksowo postawiloby na promocje miasta poprzez edukacje. Wiec zgarnelibysmy premie za bycie liderem i za odwage. Chocby dlatego przebilibysmy się na czolowki kilku gazet, a na pewno wydawnictw branzowych PR. Ale czy nasze reklamy dotarlyby do tych, do których najbardziej bysmy chcieli, by dotarly czyli do mlodych? Wydaje mi się, ze taka reklama tradycyjna mniej winna odnosic się do szczegolow, a bardziej z budowaniem pozytywnych skojarzen z Kielcami i edukacja uniwersytecka. Np. na bilboardach czy w gazetach można by odwolac się do starej, dobrej maksymy: Czy wiesz, ze...w Kielcach utworzono w 1816 pierwsza w Polsce uczelnie techniczna? Czy wiesz, ze...w Kielcach narodzil się tworca akademickiego hymnu „Gaude mater Polonia....” Wincenty z Kielc? Czy wiesz, ze...w Kielcach jest drugi w kraju wydzial budownictwa? Czy wiesz, ze...w Kielcach mamy jeden z najwyzszych wspolczynnikow liczby studentow do jego mieszkancow? Czy wiesz, ze...w Kielcach uczyl się Gustaw Herling-Grudzinski? Itd., itp. (Trzeba by poszukac takich wlasnie smaczkow). Na dole zas umieszczone by było stale haslo. Cos w rodzaju: „Wybierz Kielce – Miasto Studentuff ;) czy „Studiuj w Kielcach – miasto, gdzie nawet diabel przylatuje studiowac ;)” ”.....wraz z adresem www. Dobrze by było, by to haslo na dole było na tyle lekkie, by rownowazylo powazniejsza, quasi naukowa tresc tego na gorze. O ile ta czesc na gorze powinna trafic bardziej do tych bardziej powaznych maturzystow i ich rodzicow, to ta na dole puszczala by do nich takie oczko. Wiecie, wiemy, ze studia to przede wszystkim inwestycja w przyszlosc. Ale wiemy również, ze to, co pijecie w akademikach to nie jest herbatka malinowa :)

Ad 8) Radio, TV
Co zas z radiem i TV? Mysle o tym. Natomiast – tu przyznaje się bez bicia, nie mam jeszcze jakiejs okreslonej, jasnej wizji. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Tworzenie zaplecza zwiekszajacego atrakcyjnosc tzw. zycia studenckiego

A coz to za zwierz, to zycie studenckie? moglby zapytac ktos niezorientowany.
Ano moi drodzy, owo zwierze to wszystko to, co student robi, kiedy się nie uczy.
Czyli – z moich doswiadczen wynika, ze to, co robi 80% studentow przez 80% czasu ;)
Stad ta cala sfera rozrywkowa jest bardzo, ale to bardzo wazna.

1) Darmowe bilety
2) Znizki dla studentow
3) Kieleckie Juwenalia
4) KFaS - Kielecki Festiwal Studencki (Festiwal Tfurczosci Studenckiej)
5) Stworzenie strony internetowej zawierajacej dane o lokalach rozrywkowych
6) Strona z adresami kwater / akademikow (polaczona z powyzsza? Czy raczej jako czesc KIS-u w internecie?)

Tak jak pisalem – bitwe o uczynienie Kielc jednym z ulubionych miast studentow rozgrywamy, poki co, niezbyt silnymi kartami.
Brakuje nam kasy, renomy, naprawde silnego zaplecza akademickiego.
Stad – jeśli chcemy od czegos zaczac, musimy zaczac od przekonania ewentualnych kandydatow, od wmowienia im (choc to tak nieelegancki zwrot :), ze miasto naprawde stawia na studentow.
Ze, w miare swoich mozliwosci, robi absolutnie wszystko, żeby studentom zylo się w tym miescie jak najlepiej.

Ad 1) Darmowe bilety
Zaczalbym od takiego gestu jak darmowe bilety komunikacji miejskiej dla studentow.
(Zastanawiam się, czy tylko dziennych czy także wieczorowych i zaocznych?)
Ten gest, relatywnie niezbyt kosztowny w pierwszej wersji – poki co, tylko 20 tys studentow dziennych, pokazalby, ze wladze naprawde staraja się ulzyc uczacym.
Poza tym, dalby się naprawde dobrze sprzedac w mediach ogolnopolskich jako dowod na to, iż Kielce sa miastem otwartym i przyjaznym dla mlodych, a także na serio traktuja deklaracje zostania miastem studentow.
Minusy sa dwa – owe koszty finansowe dla miasta oraz ewentualne rozwiazanie worka pandory innych grup spolecznych.
Można podejrzewac, iż tacy emeryci i rencisci (najmlodsi i najliczniejsi przeciez w Polsce w porownaniu do innych krajow UE) mogliby tez zadac takiego gratisu dla siebie.

Ad 2) Znizki dla studentow
Idac dalej tym tropem obnizania kosztow...
Pamietacie KIS – Kielecki Informator Studencki? W formie ksiazkowej mialy być zawarte wszystkie informacje na temat naszych uczelni?
Kolejna edycja KIS-a bylaby ksiazeczka zawierajaca liste sklepow, zakladow, instytucji, urzedow, organizacji, itp. które oferowalyby znizki dla studentow.
Zalozmy, ze taki informator by powstawal. Jego stworzeniem moglby się zajac ten sam zespol, który tworzylby KIS.
I teraz wyobrazmy sobie, ze oni chodza od sklepu do sklepu, od zakladu fryzjerskiego do solarium, od pubu do restauracji i informujac o jego tworzeniu pytaja, czy dane miejsce nie chcialoby w nim wystepowac jako podmiot oferujacy np. 5% czy 10% znizke w cenie swoich uslug dla studentow.
Czy przynajmniej czesc nie zgodzilaby się na taka forme reklamy i zwiekszenia przy okazji liczby klientow?
Zyskiem uczelni zas byloby to, ze moglyby pokazac ewentualnym kandydatom, ze dbaja nie tylko o poziom ich wiedzy, ale również ich stan konta.
Ba, ze cale miasto o nich dba :)
Taki zas system znizek znakomicie komponowalby się z najwazniejszym kierunkiem rozwoju miasta czyli jako centrum turystycznego.
(Sila bowiem opracowywanych tu pomyslow ma być również to, ze jedna koncepcja wspiera druga. Czyli tu: MAK komponuje się z TSAR-em czyli Turystyczna Stolica Regionu)
Bo taka lista znizkowych hoteli czy restauracji moglaby byc czyms, co przyciagneloby na dlugie weekendy studentow z innych regionow Polski. Taki maly wypad w Gory Swietorzyskie.

- Akcja zdobywania miejsc oferujacych znizki moglaby przebiegac kilkufrontowo:
Chodzenie od sklepu do sklepu, lokalu, miejsca - i pytanie czy interesuje ich udzial w takim programie znizkowym.
Wyslanie zapytan do duzych sieci - typu Zabka, Tesco, calych galerii (np. Echo) itp z takim zapytaniem.
Kontakt z juz istniejacymi programami znizkowymi i lojalnosciowymi (jak Euro26 czy Vitay na stacjach benzynowych)
Kontakt z biurami podrozy.
Mozemy np. pomyslec o znizkach na taksowki.
Wyslijmy wiec oferte, zapytanie, do korporacji taksowkarskich w miescie, czy ktoras nie zechcialaby udzielic znizek studentom.
Omamic (?) ich wizja 60 tys klientow - a w zamian wytargowac 10% upust na przejazdy dla studentow.
Inne. Jakie?
(Jak widzicie - mozliwosci jest mnostwo)

- Sadze, ze trzeba bedzie tez pomyslec o jakims oznaczeniu miejsc udzielajacych znizek.
Np. MAK-Diabelnie/Piekielnie/ tanio i wizerunek Baby Jagi na miotle.
Czy cus ;)

Ad 3) Kieleckie Juwenalia
Jednym z elementow budowania tego wizerunku Kielc jako miasta studentow jest owo przekonanie ich, ze wszystko, co się dzieje w miescie jest dla nich.
Jak?
Np. kazda impreze odbywajaca się w miescie moglaby nosic przydomek Studencka.
Czy tez dodawalibysmy do już istniejacych jakis element ze studentami zwiazany.
Off Fashion? Proszę bardzo, dorzucamy specjalny konkurs dla mlodych projektantow.
Koncert? Proszę bardzo – jedna ze scen oddajemy mlodym artystom. Itd., itp.
A skoro już o koncertach mowa.

Kiedy sluchalem relacji z Open’era obila mi się o uszy informacja, iż w Polsce jest jeszcze miejsce na co najmniej 3-4 duze projekty koncertowe.
I pewnie by mi to tak samo wypadlo, jak wpadlo, gdybym nie ogladal wtedy zdjec z moich lodzkich juwenaliow.
I wpadl mi do glowy taki pomysl – a gdyby jedna z tych imprez zorganizowac w Kielcach?
Przeciez miejsca sa – Kadzielnia (jeden z najwiekszych naturalnych amfiteatrow w Europie i na swiecie), stadion Korony (można by polozyc na murawe panele jak na koncercie Metallica w Chorzowie), od biedy nawet hala przy Zytniej.
(Ba, może by wreszcie przydaly się te tereny skupowane przez miasto pod lotnisko ;)

Gdyby namowic kieleckie uczelnie by zamiast kilku malych imprez juwenaliowych zlozyly kase do kupy i sciagnely jakis naprawde znany zespol?
Wydaje mi się, ze w tym czasie – w okresie, kiedy odbywaja się po calej Polsce juwenalia, nie odbywa się żaden duzy projekt koncertowy.
Gdybysmy w Kielcach – czy pod Kielcami (na terenach lotniska) zorganizowali najwieksze juwenalia w Polsce? Może na lotnisku w Maslowie?
Ktos powie, ze nie ma infrastruktury. Kochani – podam przykład „Przystanku Woodstock”. Przeciez bywalo już tak – ze ta impreza z roku na rok przeniosla się do innej miejscowosci. Gdzie wczesniej nie było nigdy nic.
A skoro udalo się to tam, to dlaczego nie u nas, w Kielcach?
Przeciez to były znacznie mniejsze miasteczka niż nasze miasto.
My zas mamy pod reka cale zaplecze Targow Kielce. Pan Mochon chetnie pomoze w ogranizacji.
Pozyskanie sponsorow nie powinno być trudne (studenci to bardzo pozadana i perspektywiczna grupa klientow).
Przeciez Kielce leza w polowie drogi miedzy dwoma najwiekszymi osrodkami akademickimi w Polsce.
Miedzy Warszawa, a Krakowem.
Wykorzystajmy ten atut polozenia.
Zorganizujmy owe Juwenalia Kieleckie w terminie innym niż imprezy juwenaliowe w tych miastach – A przeciez niedaleko lezy Slask z jego uczelniami.
Korzysci olbrzymie. Promocja miasta, (wreszcie kojarzenie z czyms innym niż tylko wiatry, przyciagniecie koncertowiczow (turystow), pokazanie mlodym, ze miasto dba o ich rozrywke.
*
Plan działania:
Juwenalia Kieleckie mialyby być jedna z najwiekszych w Polsce imprez plenerowych organizowana na terenie lotniska w Maslowie (innym blisko Kielc), przy wspolpracy logistyczno-administracyjnej Targow Kielce i samorzadow, organizacji studenckich.
(Z analizy imprez targowych wynika, ze wolnym terminem jest okres 15-26 maja)
- pozyskanie oficjalnej zgody Targow Kielce
- pozyskanie oficjalnej zgody wladz lotniska Maslow
- pozyskanie oficjalnej zgody wladz gminy Maslow
- stworzenie listu intencyjnego kierowanego do sponsorow
- doprowadzenie do podpisania listu przez samorzady studenckie (pokaze, ze idea ma wsparcie studentow)
- doprowadzenie do podpisania listu przez wladze uczelni (pokaze, ze idea ma wsparcie wladz uczelni)
- doprowadzenie do podpisania listu przez lokalne wladze (wojewoda, marszalek, prezydent Kielc, lokalni poslowie i senatorowie)
- pozyskanie do wspolpracy najlepszej w Polsce firmy organizujacej tego typu koncerty: Alter Art
(m.in. Opener i Coke Live)
- oddanie w ich rece organizacji calego przedsiewziecia, tak by nie obciazalo to miasta
(wklad miasta ma polegac na wsparciu imprezy swoimautorytetem oraz max. 100 tys zlotych platnymi agencji po zorganizowaniu calego przedsiewziecia – pozyskaniu sponsorow, naglosnieniu w mediach, zorganizowaniu i przeprowadzeniu samych koncertow)
*
Koszty:
Zasada jest jedna – sponsorzy musza pokryc gros kosztow. Wklad miasta Kielce nie może być wiekszy niż 100 tys.
- od 3 mln wzwyz.
- na stworzenie podobnej imprezy w Szczecinie chciano wydac 7 mln
- Open’er Festival w 2008r kosztowal ok. 8 mln
*
Zrodla finansowania:
- sponsorzy
*
Podmioty wspolpracujace:
Targi Kielce
Miasto Kielce
Gmina Maslow
Agencja Alter Art
Sponsorzy
Media
*
Analiza porownawcza:
Przystanek Woodstock
http://wosp.org.pl/przystanek/
Open’er Festival
http://www.opener.pl/pl
Coke Live Music Festival
http://www.livefestival.pl/
Najlepsze festiwale europejskie
http://eu.virtualfestivals.com/index.cfm?section=beste...
O kosztach
http://miasta.gazeta.pl/szczecin/1,78940,6008479,Jak_z...

Ad 4) KFaS - Kielecki Festiwal Studencki (Festiwal Tfurczosci Studenckiej)

Cel:
Potrzeba bardzo silnego uderzenia reklamowego, bardzo silnego sygnalu, ze oto rodzi się nowy, silny osrodek osrodek akademicki.
O ile de facto już nim jestesmy (60 tys studentow – na dodatek w relacji do 200 tys mieszkancow Kielc), o tyle ta informacja w ogole nie jest obecna w swiadomosci Polakow.
Stworzenie mocnego: odpowiednio wypromowanego, naglosnionego, z wysokimi nagrodami (na poczatek, by przykuc uwage) i gwiazdorskim jury KFaS – może być wlasnie takim otwarciem.
Umieszczeniem Kielc w pierwszej lidze osrodkow kultury studenckiej.
Rozwazane opcje – czyli wspolorganizowanie razem z Kieleckimi Juwenaliami nie jest zbyt korzystnym, a to przez inny, mniej rozrywkowy, a bardziej kulturowy charakter imprezy.
*
Zrodla finansowania:
- uczelnie
- wladze
- sponsorzy
- srodki unijne (?)
*
Podmioty wspolpracujace:
- uczelnie
- wladze
- Baza Zbozowa
- inni
*
Analiza porownawcza:
- Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie
http://www.instytutsztuki.pl/?a=index_start&id=1
- FAMA w Swinoujsciu
http://www.fama.org.pl/pl/index.php
- Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu
http://www.ppa.art.pl/
YAPA z Lodzi
http://www.yapa.art.pl/2008/

Ad 5) Stworzenie strony internetowej zawierajacej dane o kieleckich lokalach
I tak przechodzac od projektow adresowanych tylko dla studentow do tych także dla turystow przeszlismy do takiego, który przynioslby wiecej korzysci turystyce niż studentom. Ale – wciąż scisle koreluja ze soba.
Bo...nie tylko turysta, ale i student (a może przede wszystkim ten ostatni) lubi się zabawic.
Stad taka strona – zawierajaca kompletna liste kieleckich przybytkow rozkoszy i rozrywki dla rozwoju obu tych wizji mialaby naprawde duze znaczenie.
Z tego co wiem, nie ma jeszcze takiego miejsca w sieci.
Stad jego powstanie – już nawet nie ze względu na studentow czy turystow, ale wrecz mieszkancow (i zdrowy rozsadek :) uwazam za rzecz wrecz niezbedna do rozwoju miasta.

Taka strona winna scisle wspolpracowac ze strona informacyjna o uczelniach oraz z grupa przygotowujaca edycje KIS-u o znizkach, tak by wszystkie informacje o oferowanych przez lokale rabatach tam się znalazly. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Poprawa atrakcyjnosci poszczegolnych kierunkow poprzez wzmocnienie systemu praktyk i zaciesnienie wspolpracy uczelni z potencjalnymi pracodawcami

1) Utworzenie bazy danych studentow z Kielc
2) Wspolpraca z najwiekszymi / najlepszymi polskimi firmami
3) Wspolpraca z najwiekszymi / najlepszymi firmami wojewodztwa swietokrzyskiego
4) Wspolpraca z najwiekszymi / najlepszymi firmami spoza Polski
5) System pozyskiwania partnerow biznesowych dla poszczegolnych kierunkow
6) Baza danych kursow, szkolen i targow pracy. Usystematyzowanie.
7) Wprowadzenie grup cwiczeniowych prowadzonych przez praktykow zawodu

Chyba najwieksze zarzuty w polskiej nauce dotycza braku jej praktycznosci.
Z powodu niskich nakladow, nieswiadomosci, checi zarobku – uczelnie nie klada duzego nacisku na to, by studia naprawde uczyly zawodu.
Skupiamy się na teorii, zapominajac o praktyce.
Tutaj swietnym przykladem – na zasadzie kontrastu jest system szkolnictwa wyzszego na Zachodzie, gdzie 70% kierunkow moznaby okreslic jako wyzsza szkole zawodowa: miejsca, gdzie uczy się tylko wiadomosci potrzebnych do wykonywania danego zawodu.
Można się sprzeczac czy to dobre – bo mamy potem czlowieka z wyksztalceniem wyzszym, z którym nie porozmawiamy o sytuacji na swiecie, ale z drugiej strony: po co informatykowi wiedza o polityce zagranicznej Gornej Wolty?

Niemniej jednak w Polsce mamy do czynienia z przegieciem w druga strone. Gdzie naukowcy praktycznie nie wspolpracuja z biznesem, nie maja wynalazkow ograniczajac się do pisania artykulow w wydawnych przez ich uczelnie periodyku, a studenci administracji na praktykach ucza się parzyc kawe.

A gdyby tak doprowadzic do tego, ze praktyki naprawde były praktykami?

Ad 1) Utworzenie bazy danych studentow z Kielc
Dzieki powstaniu KIS (zebraniu danych o uczelniach, wydzialach, studentach w jednym miejscu) będziemy dokladnie wiedzieli ilu studentow jakich kierunkow możemy zaoferowac pracodawcom jako praktykantow.
Przy okazji zas przeprowadzania badan opinii studentow o uczelniach, zamiescilibysmy również pytania dotyczace praktyk: na jakich stanowiskach chcieliby odbywac praktyki, w jakich instytucjach / firmach, czego chcieliby się nauczyc, jakie terminy im najbardziej pasuja (np. w rozbiciu na miesiace – wtedy wiedzielibysmy ze np. w styczniu 200 osob chcialoby odbyc praktyki w banku)
Majac te dane wiedzielibysmy, czego chca studenci i pod tym katem moglibysmy szukac dla nich praktydawcow.

Ad 2) Wspolpraca z najwiekszymi / najlepszymi polskimi firmami
Dysponujac powyzsza baza danych we wspolpracy z Akademickimi Biurami Karier wysylalibysmy informacje do czowowych pracodawcow w Polsce, ze w tym i tym miesiacu oferujemy na praktyki na takim stanowisku tylu, a tylu praktykantow.
Gdybysmy taka oferte przygotowali np. profesjonalnie – wydaje mi się, ze te nasze oferty trafilyby na podatny grunt.
Sadze, ze po kilku doslownie miesiacach pracodawcy sami zaczeliby się do nas zglaszac – gdyby powstala taka jedna, wspolna dla calego miasta baza danych.
Bo pomyslcie – 20 tys studentow dziennych, 40 tys studentow wieczorowych i zaocznych w jednym miejscu – która firma moglaby sobie pozwolic na strate takiego zrodla potencjalnych pracownikow?
Z czasem – majac już przetarte kontakty z tymi najwiekszymi firmami, moglibysmy przesuwac się w dol – znaczy do tych mniejszych

(Tu wychodzi potrzeba utworzenia takiego jednego – dla calych Kielc, punktu informacyjnego.
Bo wówczas taki pracodawca kontaktowalby się, negocjowal, uzyskiwal wszystkie dane tylko od jednego podmiotu)

Ad 3) Wspolpraca z najwiekszymi / najlepszymi firmami wojewodztwa swietokrzyskiego

To samo, co w stosunku do firm ogolnopolskich – ale w odniesieniu do wojewodztwa swietokrzyskiego.
Wiadomo bowiem, ze przeciez najlatwiej będzie odbywac te praktyki na miejscu.
A i dotarcie do lokalnych pracodawcow nie nastrecza takich trudnosci.

Ad 4) Wspolpraca z najwiekszymi / najlepszymi firmami spoza Polski
Dlaczego mielibysmy odbywac te praktyki tylko w firmach obecnych w kraju? Czemu nie moglibysmy sprobowac dotrzec do firm spoza Polski?
Z wlasnego doswiadczenia w HR sadze, ze udaloby się dotrzec do duzych firm rekrutacyjnych na Zachodzie i przekonac je do wspolpracy.
I teraz wyobrazmy sobie, ze nasi studenci wyjezdzaja w okresie letnim na praktyki poza krajem zalatwione przez agencje pracy.
Lub – biora urlop dziekanski po to, by wyjechac na takie praktyki na dluzej. Np. semestr czy dwa.
Czyz wiadomosc, ze w Kielcach można wyjechac na takie praktyki nie podnioslaby oceny naszych uczelni?

Ad 5) System pozyskiwania partnerow biznesowych dla poszczegolnych kierunkow
Cel:
Powyżej uzasadniałem i udowadniałem dlaczego uczelnie potrzebują wsparcia biznesu i ze jego pozyskanie wcale nie powinno być trudne. Wiec jak zrobić, żeby to wyglądało ładnie nie tylko na papierze, ale i w rzeczywistości?
*
Plan działania:
- Stworzenie listy wszystkich kierunków obecnych na uczelni.
- Stworzenie listy pracodawców mogących być zainteresowanymi studentami, absolwentami kierunku.
- Organizowanie spotkan miedzy pracodawcami, a kadra kierunku majacych na celu nawiazanie wspolpracy oraz przedstawienie przez pracodawcow ich sugestii, co do tego, czego wg nich winni się uczyc studenci, by lepiej mogli się odnalezc w ich firmach.
- Organizowanie spotkan miedzy studentami, a pracodawcami. Pierwsi mieliby szanse na poznanie ewentualnych przyszlych chlebodawcow, zalapania się na praktyki i staze oraz mogliby przekazac swoje uwagi, drudzy mogliby uzyskac stazystow, pozyskiwac pracownikow, budowac znajomosc marki.
*
Koszty:
- Spotkania raz na dwa, trzy miesiace z kadra kierunku i przedsiebiorcami
- Takie samo spotkanie przedsiebiorcow ze studentami. Swoiste targi pracy, ale kierowane tylko do studentow danego kierunku.
- Koszt dostosowania ksztalcenia na kierunku zgodnie z uwagami przedsiebiorcow.
*
Zrodlo finansowania:
- Same uczelnie. W ich interesie jest, by absolwenci byli rozchwytywani przez pracodawcow, bo takie rzeczy szybko się roznosza i będą przyciagac nowych kandydatow na studia.
- Pracodawcy. Im przeciez również zalezy na znalezieniu jak najlepszych pracownikow.
- Samorzady. W ich interesie jest przeciez rozwoj gospodarczy wojewodztwa.
- Srodki unijne.
*
Podsumowanie:
Ja powtorze tu mysl przewodnia MAK-u:
Uczelnia jest tak dobra jak latwo znalezc po niej prace.

Ad 6) Baza danych kursow, szkolen i targow pracy. Usystematyzowanie.

Ad 7) Wprowadzenie grup cwiczeniowych prowadzonych przez praktykow zawodu

Cel:
Zdaniem moim i praktycznie wszystkich ekspertow jedna z najwiekszych bolaczek polskiego szkolnictwa wyzszego, to niedostosowanie do rynku pracy. Tak pod względem rodzaju kierunkow jak tez braku zajec praktycznych oraz przewagi teorii nad praktyka.
Tu zajmiemy się wprowadzeniem doswiadczen praktykow do teorii.
*
Plan działania:
- Sporzadzenie listy wszystkich kierunków obecnych na uczelni.
- Ustalenie zakresu podstawowych zawodow, które mogą być wykonywane po danym kierunku. (Trzy- piec najczestszych. Konsultacje ze specjalistami od rynku pracy, urzedami pracy i organizacjami pracodawcow. Na wniosek studentow mozliwosc utworzenia dodatkowej grupy zawodowej)
- Zorganizowanie grup cwiczeniowych wg tych potencjalnych zawodow.
(Plan dla studiow trzyletnich:
10-20 godzin na II roku z mozliwoscia przenoszenia się z grupy do grupy, żeby zobaczyc, który zawod najbardziej studentowi odpowiada.
20 godzin na III roku, kiedy każdy już będzie wiedzial, czego chce.
Plan dla studiow piecioletnich:
10-20 godzin na na III roku (przed wyborem specjalizacji) z mozliwoscia przenoszenia się z grupy do grupy, żeby zobaczyc, który zawod najbardziej studentowi odpowiada.
10 godzin na IV roku.
20 godzin na V roku.)
Grupy cwiczeniowe powinny polegac na spotkaniach z osobami wykonujacymi dany zawod. Praktykami.
(Mysle tez o zaproszeniu na te cwiczenia osoby dlugotrwale bezrobotnej, by opowiedziala o swoich doswiadczeniach)
*
Podmioty wspolpracujace:
- Uczelnie
- Urzedy pracy
- Firmy Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM


Zachęcanie prywatnego kapitału do inwestowania w naukę / badania naukowe


1) Wyznaczenie na kazdej uczelni osoby odpowiedzialnej za kontakt z biznesem
2) System pozyskiwania partnerow biznesowych dla poszczegolnych kierunkow
3) Uczelniany offset
4) Dostosowanie prac egzaminacyjnych do potrzeb rynku

Ad 1) Wyznaczenie na kazdej uczelni osoby odpowiedzialnej za kontakt z biznesem
Cel:
Jeśli na Zachodzie 60% prac i badan naukowych podejmowanych jest we wspolpracy z kapitalem prywatnym, a nad Wisla zaledwie 4-5%, to oznacza z jednej strony – ze mamy sporo do nadrobienia, ale z drugiej – ze jest olbrzymie pole do zagospodarowania.
Bo uczelnie potrzebuja kapitalu. Kapital zas mam biznes. Należy wiec polaczyc te dwie grupy.
*
Plan działania:
- Pierwsza mozliwosc. Wyznaczenie specjalnego pracownika, którego zadaniem będzie nawiazywanie kontaktow z biznesem i zachecanie ich do wspolpracy z uczelnia. (np. przy kanclerzu czy kwestorze)
By bardziej go zmobilizowac – moglby otrzymywać procent od przyciagnietych pieniedzy.
(Mozliwosc zdobycia praktyki przez studentow. Mogliby przeciez szukac inwestorow dla uczelni w ramach praktyk czy stazu)
- Druga mozliwosc. Wynajecie firmy zewnetrznej. W razie braku pieniedzy przez uczelnie, mozliwosc podpisania takiej umowy, gdzie firma robilaby to w zamian za wyzszy niż normalnie procent od pieniedzy, które przyciagna do uczelni.
- Trzecia mozliwosc. Utworzenie firmy ze 100% udzialem uczelni zajmujacej się przyciaganiem biznesu. Vide Uniwersytet Jagiellonski.
- Czwarta mozliwosc. Utworzenie przez uczelnie fundacji zajmujacej się przyciaganiem kapitalu. Vide Uniwersytet Lodzki.
*
Koszty: ?
Pensja takiego pracownika. Materialy reklamowe.
*
Zrodlo finansowania:
- Same uczelnie. W ich interesie jest przeciez, by pozyskiwac jak najwiecej srodkow finansowych.
- Samo stanowisko. Jeśli będzie dzialac dobrze – czytaj: przyciagac kapital na uczelnie, będzie miała ona wiecej funduszu także na inne cele.
- Samorzady. W ich interesie jest przeciez rozwoj innowacyjnosci.
- Srodki unijne.
*
Podsumowanie:
Stosunkowo niewielkim nakladem kosztow można osiagnac naprawde sporo. Skoro w chwili obecnej biznes prakycznie nie wspolpracuje z uczelniami (a z doswiadczen na Zachodzie wiemy, ze to jest możliwe), wystarczy raz ruszyc, by otworzyc rzeke pieniedzy dla szkol wyzszych.
*
Osoby odpowiedzialne:

Ad 2) System pozyskiwania partnerow biznesowych dla poszczegolnych kierunkow

Cel:
Jeśli na Zachodzie 60% prac i badan naukowych podejmowanych jest we wspolpracy z kapitalem prywatnym, a nad Wisla zaledwie 4-5%, to oznacza z jednej strony – ze mamy sporo do nadrobienia, ale z drugiej – ze jest olbrzymie pole do zagospodarowania.
Bo uczelnie potrzebuja kapitalu. Kapital zas mam biznes. Należy wiec polaczyc te dwie grupy.
W Polsce metody wspolpracy naukowcow i biznesmenow dopiero się rodza, powstaja...
Na dodatek już na samym poczatku organizowania takich konferencji popelniany jest spory blad, gdyz zaprasza się wszystkich chetnych, bez kierowania oferty spersonalizowanej, sprofilowanej, pod konkretnego naukowca czy przedsieborce. A nie od dzis wiadomo, ze jak cos jest do wszystkiego, to jest do niczego.
*
Plan działania:
Podobny jak przy pozyskiwaniu partnerow biznesowych dla poszczegolnych kierunkow. Z tym, ze celem tamtych spotkan ma być przedstawienie swoich oczekiwan przez pracodawcow względem tego, czego powinno się uczyc na danym kierunku, tu zas przekonanie biznesu do tego, ze oplaca się wspolpracowac z uczelniami, bo mogą mu pomoc w czynieniu firmy bardziej konkurencyjna.
Naukowcy moga dostarczac wynalazkow czy rozwiazan know-how, przeprowadzac zlecane badania czy wspolpracowac z firmami po godzinach.
Wiec:
- Stworzenie listy wszystkich kierunków obecnych na uczelni.
- Stworzenie listy pracodawców mogących cos zyskac dzieki wspolpracy z kadra kierunku.
- Organizowanie spotkan miedzy przedsiebiorcami, a kadra kierunku majacych na celu poznanie się nawzajem, zaprezentowaniu swoich osiagniec, wymiane doswiadczen i nawiazanie wspolpracy.
Z tym ze o ile tamte spotkania winny być tylko z kadra kierunku jednej uczelni, tak tu można by (moim zdaniem) spokojnie zapraszac kadry tych samych kierunkow z kilku uczelni.
I tak jeśli mamy hotelarstwo czy informatyke na kilku uczelniach w Kielcach, to spokojnie można ich zaprosic razem w jedno miejsce, by nie rozdrabniac zbytnio uwagi pracodawcow.
(Chyba ze wzajemne animozje miedzy uczelniami, ich kadra, okaza się zbyt silne – wówczas trzeba będzie organizowac takie spotkania pojedynczo, dla kazdej uczelni oddzielnie. Inne rozwiazanie: by nie organizowac pojedynczych spotkan, z pojedynczymi uczelniami, można zapraszac po kilka uczelni, ale tylko „lubiacych się”. I w ten sposób zamiast np. dziesieciu spotkan, dwa lub trzy)
*
Koszty:
- Organizacja spotkan
- Materialy reklamowe
*
Zrodla finansowania:
- Uczelnie. Niech co dziesiate spotkanie wypali – czyli doprowadzi do nawiazania wspolpracy z kapitalem, a już im się to oplaci.
- Firmy. Jeśli zobacza oplacalnosc takich spotkan. A skoro jest to oplacalne na Zachodzie...
- Samorzad. To w jego interesie jest wzmocnienie pozycji gospodarczej regionu, zas wspolpraca biznesu i uczelni może się tylko do tego przyczynic.
- Fundusze unijne.
*
Podmioty wspolpracujace:
- KIT. SCiTT. Pod jego patronatem moglyby byc organizowane spotkania kierunkow kilku uczelni. Nie czarujmy się – kieleckie szkoly ze soba rywalizuja, wiec potrzebujemy miejsca, podmiotu neutralenego jako organizatora, patrona. Inaczej jak przyjdzie jedna, to nie przyjdzie druga. Itp.
- Organizacje pracodawcow. Biznesowe. Branzowe. Pomoglyby dotrzec do interesujacej nas grupy przedsiebiorstw.
- Samorzady. Uwiarygodnialyby takie spotkania. Podnosily range.
*
Analiza porownawcza:
*
Podsumowanie:
Proszę mi wierzyc – niech się tylko rozniesie, ze kieleckie uczelnie sa otwarte na wspolprace, a sadze, ze przedsiebiorcy sami zaczna się zglaszac do wspolpracy.
*
Osoby odpowiedzialne:

3) Uczelniany offset
Cel:
Zaciesnienie wspolpracy miedzy uczelniami, a firmami. Obnizenie kosztow funkcjonowania uczelni. Pozyskanie srodkow finansowych dla uczelni od firm prywatnych.
(Pomysl przyszedl mi przy do glowy podczas czytania artykulu o ostatniej turze nadeslanych do Polski F-16.
Z ich zakupem zas wiazal się przeciez offset. Jednym z jego beneficjentow był Uniwersytet Lodzki.
I pomyslalem sobie, ze przeciez kazda z uczelni wydaje rocznie setki tysiecy, miliony zlotych zakupujac potrzebne im materialy.
Gdyby tak wprowadzic taka swoista wersje offsetu miedzy uczelniami, a firmami, które dostarczaja im materialow, wykonuja na ich rzecz zlecenia?
Zalozmy, ze uczelnia oglasza przetarg na zakup 100 komputerow z oprogramowaniem. I uczelnia, owszem, dokunuje zakupu, ale niejako w zamian proponuje firmie, by w zamian zaczal wspolpracowac z wydzialem informatyki np. zlecajac czesc przeprowadzanych badan studentom.
Skoro firma i tak musi takie badania przeprowadzic, a uczelnia te komputery zakupic – czemu nie wyjsc sobie naprzeciw?
Tu jednak, bardziej niż w innych podpunktach, przydalaby się wspolpraca miedzy uczelniami. Zalozmy bowiem, ze uczelnia rozbudowuje swój kampus, ale nie ma wydzialu zwiazanego z budownictwem, a tylko wspolpraca z takim moglaby być interesujaca dla firmy budowlanej.
Tu uczelnie moglyby dokonywac swoistego barteru – my wam dajemy firme budowlana, a wy nam informatyczna.

Ad 4) Dostosowanie prac egzaminacyjnych do potrzeb rynku
*
Cel:
Musimy robic wszystko, by biznes dostrzegal korzysci plynace ze wspolpracy z uczelniami.
Ciekawym rozwiazaniem może tu być, by kazda praca konczaca studia (licencjacka bądź magisterska) wynikala z odpowiedzi na konkretne zagadnienie zgloszone przez firme prywatna.
Oczywiście, w powiazaniu z kierunkiem studiow.
I tak np. student ekonomii pisalby prace na temat wskazany przez lokalny oddzial banku
Oczywiście, temat takiej pracy bylby wybrany po konsultacji z promotorem, a sama praca pisana we wspolpracy z nim.
Niemniej jednak – trudno sobie wyobrazic cos bardziej korzystnego niż taka wspolpraca i to dla wszystkich:
Studenta; bo ma szanse nawiazac wspolprace z potencjalnym pracodawca, a rownoczesnie badajac realny przypadek od razu nabywa praktyke.
(Problem - to nakladanie dodatkowych obowiazkow, bo trzeba poniekad pracowac pod czyjes dyktando.
No i tu nie da się pisac takiej pracy niesamodzielnie, a w swietle statystyk mowiacych, ze spora ich czesc nie jest pisana samodzielnie...)
Promotora; bo jego student pracuje we wspolpracy z kims z zewnatrz odciazajac go poniekad.
(Problem z kadra – takie system wspolpracy z biznesem to nowosc, a spora jej czesc jest dosc konserwatywna)
Firm prywatnych; bo zyskuja jakby dodatkowego pracownika do rozwiazania czy zbadania jakiegos zagadnienia. Kto wie, może nawet potencjalnego pracownika?
(Problem – na poczatku, bo nie będą wiedzialy o co chodzi. Potem wydaje sie, ze będą się bily o prawo takiej wspolpracy z uczelnia i studentem. Ktos za nich będzie wykonywal czesc pracy)
Uczelni; bo dostanie szanse na wspolprace z firmami, a to dotychczas pieta achillesowa wielu z nich.
Taka wspolpraca na najnizszym poziomie może bardzo szybko przelozyc się na wspolprace przy wiekszych projektach, a na tym uczelnia może już tylko zyskac.
(Problem - podobnie obawy jak przy kadrze)
- Poprawa atrakcyjnosci poszczegolnych kierunkow poprzez wzmocnienie systemu praktyk i zaciesnienie wspolpracy uczelni z potencjalnymi pracodawcami
*
Plan działania:
Sugerowana procedura:
- promotor wyznacza studentowi ogolna tematyke pracy
- student wychodzi z tematyka na miasto proponujac firmom wspolprace przy analizie zagadnienia mieszczacego się w tematyce wyznaczonej przez promotora
- wraca z wybranym zagadnieniem do promotora proponujac temat pracy
(w razie trudnosci z uzgodnieniem tematu możliwe spotkanie w trojkacie promotor; student; firma i ustalenie razem tematu pracy)
- pisanie pracy
- obrona pracy, gdzie jako glos doradczy wystepowalaby opinia o przydatnosci pracy w rozwiazaniu problemu sporzadzona przez firme.
*
Podmioty wspolpracujace:
- promotor
- student
- firma
- uczelnia
*
Podsumowanie:
Ten sposób wspolpracy pozwolilby wyeliminowac jeden z najczestszych zarzutow kierowanych wobec polskiego ksztalcenia, a mianowicie jego oderwanie od realiow rynkowych.
Trudno sobie wyobrazic bardziej polaczona z biznesem wspolprace.
Rownoczesnie wielokrotnie zwieksza tak szanse absolwenta na zdobycie dobrej pracy, jak i pracowdacy na zdobycie sprawdzonego już przeciez pracownika.
Uczelnie zas dostaja szanse na wspolprace z biznesem na niespotykan dotad skale.
Doadatkowo ten pomysl znakomicie komponuje się z zalozeniami I i V – poprawa jakosci ksztalcenia oraz wzmocnieniem systemu praktyk Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Zaciesnienie wspolpracy miedzy uczelniami, a wladzami miasta / regionu

1) Rada Akademicka Kielc
2) Kielecka Rada Studencka
3) Komisja Robocza
4) Badania wśród wladz uczelni

Ad 1) Rada Akademicka Kielc
Powolanie RAK, w sklad ktorej wchodziliby rektorzy / kanclerze / wlasciciele wszystkich kieleckich uczelni.
Spotkaliby się oni raz na jakis czas (do ustalenia) dyskutujac o sprawach waznych dla wszystkich uczelni i ustalajac wspolne stanowisko.
Raz na trzy miesiace RAK spotykalby się z prezydentem miasta, wojewoda, marszalkiem wojewodztwa oraz reprezentantami Kieleckiej Rady Studenckiej (w razie potrzeby czesciej) aby omawiac postepy w realizacji czynienia z Kielc Metropolii Akademickiej.
Na co dzień wcielaniem w zycie ustalen RAK zajmowalaby się Komisja Robocza.
*
Analiza porownawcza:
Kolegium Rektorów Uczelni Krakowa

Ad 2) Kielecka Rada Studencka (już powstala)
Cel:
Powolanie KRS, w sklad ktorej wchodziliby przewodniczacy i zastepcy samorzadow studenckich.
Zajmowalby się on mniej wiecej tym samym, co RAK, tyle ze z punktu widzenia studentow.
Nie ukrywam, ze licze na to, ze powstanie KRS będzie latwiejsze niż RAK-u, zas jego powolanie jakby wymusi na wladzach uczelni wspolprace. Ze studenci pokazujac ze można wspolpracowac jakby przetra droge dla RAK.
*
Plan działania:
- skontaktowanie się z samorzadami, organizacjami studenckimi
- zaproszenie ich do wspolpracy
- organizowanie spotkan co dwa tygodnie. Organizacje uczestnicace w kolejnosci alfabetycznej.
*
Koszty:
- 0 pln
*
Zrodla finansowania:
- Obiady Czwartkowe, czlonkowie.
*
Podmioty wspolpracujace:
- Samorzad Studentow

Ad 3) Komisja Robocza
W jej sklad wchodziliby przedstawiciele wszystkich uczelni, samorzadow, wladz miasta, powiatu, wojewodztwa – tak panstwowych jak i samorzadowych, a jej zadaniem byloby opracowywanie i rozwiazywanie na co dzien problemow wynikajacych z realizacja projektu MAK.

Ad 4) Badania wśród wladz uczelni

Kolejny sposób to badanie przeprowadzone wśród wladz wszystkich kieleckich uczelni w których wskazalyby one swoje najwieksze bolaczki, pomysly na ich rozwiazanie, wizje wspolpracy, itp.
Sadze, ze wiele problemow by się powtarzalo, zas taka wspolna analiza moglaby uczynic wiele dobrego.
Np. wspolny apel o cos wladz wszystkich uczelni do wlodarzy miasta mialby wieksze znaczenie niż takie pojedyncze popiskiwania :)
Rownoczesnie pomogloby to uczelniom znalezc wspolna plaszczyzne porozumienia i ulatwilo ewentualna wspolprace.
Takie zebranie zas wszystkich potrzeb uczelni w jednym dokumencie byłoby zankomitym punktem wyjscia do kolejnej, II czesci analizy tego, co trzeba by zrobic czyli „Poprawy bazy infrastrukturalnej uczelni kieleckich”.
Zalozmy, ze np. kazdej z tych uczelni przydalaby się porzadna biblioteka czy hala sportowa.
Bezsensem jednak (a i niemozliwym finansowo do udzwigniecia przedsiewzieciem) dla malej uczelni byłaby budowa oddzielnego gmachu takiej np. biblioteki.
A gdyby zamiast 14 malych powstala jedna duza – taka Centralna Biblioteka Akademicka (CBA ;) z ktorej mogliby korzystac wszyscy studenci?
Przeciez gdyby taki budynek powstawal przy wsparciu wszystkich uczelni oraz wladz miasta mialby szanse stac się jedna z budowli-wizerunkow miasta.
Ja już nie mowie, ze czyms na wzor gmachu National Opera House w Sydney, ale...z drugiej strony – dlaczego nie?
Czyz wszystko nie zaczyna się od marzen? Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: ARCHIWUM

Benchmarking dzialalnosci najlepszych uczelni / krajow o najwyzszych wskaznikach

1) Analiza szkol wyzszych rankingu szanghajskiego
2) Analiza szkol wyzszych w Polsce
3) Analiza rozwiazan systemow szkolnictwa wyzszego w innych krajach

Ad 1) Analiza szkol wyzszych rankingu szanghajskiego
Cel:
Ranking szanghajski jest powszechnie uznawany za jeden z najwazniejszych oceniajacych uczelnie na swiecie. (Jeśli nie najwazniejszy)
Publikowany co roku obejmuje 500 szkol wyzszych z calego swiata.
Chcielibyśmy przeanalizowac strukture owych szkol, by wybrac najlepsze wzorce, a potem implementowac je w miare mozliwosci w Kielcach.
*
Plan działania:
- opracowanie kryteriow tego, czego szukamy w tych szkolach do zastosowania w Kielcach
(jak przyciagaja klientow;jak przyciagaja kadre; jak wyglada w nich zarzadzanie, struktura administracyjna; jak wyglada ich budzet; jak przyciagaja kapital; jak wspolpracuja z biznesem; inne – jakie?
Skupiamy się na szkolach nie-anglojezycznych oraz tych, które wchodzily na te liste – jak one to osiagnely)
- przejrzenie pod katem powyzszych kryteriow szkol rankingu
- wyciagniecie z powyzszej analizy najlepszych pomyslow / pomyslow możliwych do zrealizowania nad Wisla
- opracowanie planow dzialania koniecznych do realizacji w/w pomyslow we wspolpracy z zespolami ds. poszczegolnych dzialan
*
Podsumowanie:
Inne znane rankingi: THES-QS The Times; ranking Newsweeka; ranking paryski, ranking Webometrics.info; ranking publikacji naukowych

Ad 2) Analiza szkol wyzszych w Polsce
Cel:
Podobnie jak przy rankingu szanghajskim z tym, ze w odniesieniu do szkol polskich.

Ad 3) Analiza rozwiazan systemow szkolnictwa wyzszego w innych krajach
Cel:
Podobnie jak powyzej, tylko w odniesieniu do rozwiazan systemowych stosowanych w poszczegolnych krajach na szczeblu ministerstw, regionow. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 02.08.2012 o godzinie 11:29 z tematu "Metropolia Akademicka Kielce"

Następna dyskusja:

Brak folderów w archiwum




Wyślij zaproszenie do