Aleksandra
S.
psycholog, coach,
trener, mediator
Temat: Podyplomowe Studia Mentoring, Tutoring i Coaching w Edukacji
Podyplomowe Studia Mentoring, Tutoring i Coaching w EdukacjiZapraszamy do udziału w nowatorskim projekcie skierowanym do nauczycieli i wychowawców.
Współcześnie rola nauczyciela wykracza poza ramy tradycyjnego procesu nauczania, przygotowania i doświadczenia. Największym wyzwaniem dla nauczycieli jest to, jak mają motywować swoich podopiecznych do nauki, a także wspierać ich w procesie rozwoju. Aby sprostać tym oczekiwaniom potrzebują nowej wiedzy i umiejętności, aby skutecznie nie tylko poradzić z nowymi wyzwaniami, lecz mieć wpływ na proces swojego rozwoju zawodowego i osobistego. Dlatego do metod przyszłości należą: coaching, mentoring, tutoring. Zagościły one na wszystkich etapach nauczania – od szkół podstawowych po wyższe.
http://www.gwsh.pl/studia/mentoring.turoring.html
PROGRAM:
Blok I Kompetencje nauczycielskie w procesie wychowania i edukacji
• Diagnoza i trening kluczowych w coachingu, mentoringu i tutoringu kompetencji interpersonalnych
• Elementy psychologii (m.in. proces zmian, motywowanie i stymulowanie do rozwoju, analiza transakcyjna, uczenie się)
• Budowanie relacji wspierających proces uczenia się
• Rola nauczyciela w zmieniającej się szkole - coaching, mentoring i tutoring w edukacji - wprowadzenie
Blok II Coaching w edukacji
• Wprowadzenie do coachingu
• Zastosowanie coachingu w edukacji
• Metodologia prowadzenia coachingu
• Struktura sesji coachingowej
• Narzędzia coachingowe przydatne w pracy nauczyciela,
• Prowadzenie rozmów metodą coachingową
• Selfcoaching
• Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach
• Praktyczne zastosowanie coachingu w edukacji : coaching kariery, coaching rodzicielski, coaching w edukacji szkolnej, coaching grupowy, coaching w pracy z nauczycielami i zespołami nauczycielskimi (coaching a osobisty i zawodowy rozwój nauczycieli), coaching w zarządzaniu szkołą
Blok III Mentoring w edukacji
• Wprowadzenie do mentoringu – cechy mentora, korzyści z mentoringu, cele mentoringu
• Mentoring jako proces; etapy procesu mentoringowego
• Modele mentoringu
• Narzędzia i techniki stosowane w mentoringu
• Programy mentoringu i ich wdrażanie
• Monitoring i ewaluacja mentoringu
• Dobre praktyki programów mentorskich: mentoring dla młodzieży, mentoring jako narzędzie w pracy z uczniem zdolnym, mentoring rówieśniczy, mentor dla nauczyciela
• Zarządzanie szkołą w oparciu o mentoring oraz kształtowanie kultury organizacji
Blok IV Tutoring w szkole
• Wprowadzenie w metodę tutoringu – tradycja, cele, proces.
• Organizacja tutoringu szkolnego - rodzaje, sposoby wdrażania, przykłady dobrych praktyk.
• Współpraca tutora z rodzicami uczniów/podopiecznych. Praca metodą case study.
• Praca na zasobach ucznia i tutora - postawa i kompetencje tutora.
Seminarium dyplomowe
https://www.facebook.com/events/1729100190710870/?activ...