Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Myślę, że jest to osobny aspekt i ciekawy temat. Kultura narodu ma przełożenie na kulturę organizacji. Sytaucja jest jeszcze ciekawsza, kiedy w jednej organizacji ściera się dwie lub więcej kultur.
Jakie są Wasze doświadczenia, spostrzeżenia, ostrzeżenia w tym temacie?
Angelika Gut

Angelika Gut F.P. podoficer,
Policja

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

U nas w pracy to raczej ścierają się pokolenie starych wyg i młodych pracowników policji
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

A wiesz, to jeszcze jeden ciekawy temat... :]
Przemysław Grzegorowski

Przemysław Grzegorowski HRowiec z
zamiłowania

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Ja pracuję w firmie z niemieckimi korzeniami. Ma to istotny wpływ na sposób pracy i kulturę firmy. Pracownicy w polskim oddziale to od A do Z - sami Polacy i czasem nie chcą im się pewne rzeczy w głowie pomieścić. Oczywiście i w tę dobrą i w złą stronę ;D
Grzegorz S.

Grzegorz S. Wolny Strzelec ;)

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Wielokulturowość w Polsce? to chyba na bazarach można badać:)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Co masz na myśli, Grzegorz?
Albo czego na myśli nie masz? ;)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

O doświadczeniu trudno mi mówić bo w organizacji 30-40 osobowej rzadko trafić można na ten aspekt w konkretnym wymiarze. Ale też i w Polsce mowa o tym być może chyba głównie w kontekscie międzynarodowych korporacji - niźli przyjmowania ludzi z ramach rekrutacji.

A co do komunikacji - rzecz kompromisów i poznania innych - oczywiscie bez tragizowania o potrzebie dostosowywania się do pracy np. muzułmanów, czy hindusów - bo najczęściej w naszej, europejskiej kulturze, szybciej oni dostosują się do warunkow panujących, nie wymagając szczególnego traktowania.

konto usunięte

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Grzegorz S.:
Wielokulturowość w Polsce? to chyba na bazarach można badać:)

Wielokulturowośc, można dostrzec w każdej organizacji w polsce, nie tylko na bazarze :-)
W niemalże każdej organizacji występuje kultura męska oraz kultura żeńska. Innego podziału kultur dokonała Agnelika młodzi- "starzy".
Podziały te oczywiście odbiegają nieco od wątku głównego, czyli od różnych kultur narodowych wystąujących w organizacji ;-)Monika Kotylak edytował(a) ten post dnia 16.11.08 o godzinie 11:28
Agata R.

Agata R. Samodzielny
specjalista ds.
komunikacji
wewnętrznej

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Wielokulturowosc oznacza dla mnie również odmienny styl komunikacji dla kazdej z nacji.
Na przyklad w korporacji posiadającej odziały w Europie Zachodniej, Polsce, Anglii i Afryce oraz wspólną komunikacje dla calej grupy, np. Niemcy, Szwajcarzy i Austriacy preferują oficjalny, biznesowy ton i tematy, ktore z kolei dla Polakow sa "korporacyjnym bełkotem" i praniem mózgu.
W zwiazku z tym Polacy wszelakie informacje od zarzadu grupy omijają szerokim łukiem, w najlepszym wypadku czytają tylko fragmenty dotyczace ich kraju. Dla nich najciekawsze sa tematy luźniejsze, z pogranicza prywatnych.
Europa Zachodnia natomiast, przyzwyczajona do obecnosci intranetu w firmie, chetnie przesyla informacje do publikacji. W Polsce komunikator wewnętrzny musi sam szukac tematow i przekonywać, że to narzędzie jest przydatne.
Realia sa takie, ze w Polsce dopiero zaczyna sie zauwazac komunikacje wewnetrzna, ale jeszcze sie jej nie docenia, podczas gdy "na Zachodzie" jest to czescia biznesu i zycia korporacyjnego.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Nie do końca się z tym zgodzę. W Polsce komunikacja wewnętrzna jest postrzegana inaczej niż zagranicą, niż na zachodzie. W krajach postkomunistycznych jest wciąż kojarzona z propagandą i komunikowaniem do, nie komunikowaniem się.

Nie wiem, czy różnice, o których piszesz, Agata, nie dotyczą raczej abstrakcyjności informacji niż kultur(y) organizacji. Zawsze "bliższa ciału koszula" więc im bardziej lokalne informacje, tym chętniej odbierane, czytane w tym konkretnym przypadku, bo mniej abstrakcyjne.

W kulturze organizacji chodzi bardziej o język, formę, otwartość, bezpośredność, dosłowność informacji. O style komunikowania (się).
Katarzyna M.

Katarzyna M. Jestem
marketingowcem.
Dbam o relacje.

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Karolina Dulnik:
W kulturze organizacji chodzi bardziej o język, formę, otwartość, bezpośredność, dosłowność informacji. O style komunikowania (się).

Gdy organizacja "rośnie razem", to wydaje mi się, że w toku współpracy udaje się znaleźć taki język, formę itd która odpowiada/trafia do wszystkich.

Dużo większym wyzwaniem w zakresie komunikacji jest sytuacja gdy łączą się dwa zakłady z różnych krajów lub jeden jest przejmowany przez drugi. Trzeba pogodzić wytyczne korporacyjne z lokalnymi przyzwyczajeniami i dotychczasowymi zwyczajami komunikacyjnymi.
Wydaje mi się, że jeśli poszczególne oddziały są w znacznej odległości od siebie i pracownicy nie mają na co dzień kontaktu z odmienną kulturą, to powinien wystarczyć zdrowy rozsądek osób w danym kraju które przekują pewne wzorce.
Gdy zaś zespół współpracujący codziennie jest wielokulturowy to na pierwszym miejscu powinny być: takt i poszanowanie odmienności, a na drugim kompromis :)

A tak jeszcze na marginesie - co prócz narodowości determinuje kulturę organizacyjną? Branża? Długość funkcjonowania na rynku? Płeć pracowników?
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Ciekawe pytanie, Kasia :)
Dodałabym do tego zarząd czy menedżerów, wiek pracowników, historię firmy, strukturę organizacyjną, ilość i rozproszenie oddziałów, rodzaj i formę działalności, politykę personalną. W zasadzie wszystko ma wpływ, różnica jest w proporcjach chyba :]

konto usunięte

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Gorąco polecę tutaj książkę Dobek-Ostrowskiej "studia z teorii komunikowania masowego" :) Jest tam bardzo dobry rozdział właśnie o komunikacji miedzykulturowej.
Katarzyna M.

Katarzyna M. Jestem
marketingowcem.
Dbam o relacje.

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

W temacie: jaką literaturę polecilibyście aby poszerzyć troszkę wiedzę o kulturze organizacyjnej organizacji? Ale właśnie nie w kontekście typów, tylko tego jak poszczególne elementy firmy wpływają na jej (kultury) kształtowanie.
Mariusz Tomczak

Mariusz Tomczak Redaktor,
dziennikarz | Gazeta
Lekarska

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Katarzyna M.:
W temacie: jaką literaturę polecilibyście aby poszerzyć troszkę wiedzę o kulturze organizacyjnej organizacji? Ale właśnie nie w kontekście typów, tylko tego jak poszczególne elementy firmy wpływają na jej (kultury) kształtowanie.

Nie wiem, czy pytasz podstawową literaturę w tym temacie, czy też rozglądasz się za czymś, co Twoje zainteresowania pogłębi jeszcze bardziej...
Ja mogę polecić (zwłaszcza w kontekście pytania, jakie zadała Karolina tworząc ten temat) książkę "Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu" Geerta Hofstede z Holandii. Poleca ją wielu wykładowców akademickich. Zainteresowanych odsyłam tutaj: http://stuwww.uvt.nl/~csmeets/

Grzegorz S.:
Wielokulturowość w Polsce? to chyba na bazarach można badać:)
Karolina Dulnik:
Co masz na myśli, Grzegorz?
Albo czego na myśli nie masz? ;)

Ja wiem, co Grzesiek miał na myśli. Ale niech napisze o tym sam!;)Mariusz T. edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 14:36
Aneta Rzegocka

Aneta Rzegocka Koordynator
komunikacji
wewnętrznej /
Asystentka
Zarządu...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Agata R.:
Wielokulturowosc oznacza dla mnie również odmienny styl komunikacji dla kazdej z nacji.
Na przyklad w korporacji posiadającej odziały w Europie Zachodniej, Polsce, Anglii i Afryce oraz wspólną komunikacje dla calej grupy, np. Niemcy, Szwajcarzy i Austriacy preferują oficjalny, biznesowy ton i tematy, ktore z kolei dla Polakow sa "korporacyjnym bełkotem" i praniem mózgu.
W zwiazku z tym Polacy wszelakie informacje od zarzadu grupy omijają szerokim łukiem, w najlepszym wypadku czytają tylko fragmenty dotyczace ich kraju. Dla nich najciekawsze sa tematy luźniejsze, z pogranicza prywatnych.
Europa Zachodnia natomiast, przyzwyczajona do obecnosci intranetu w firmie, chetnie przesyla informacje do publikacji. W Polsce komunikator wewnętrzny musi sam szukac tematow i przekonywać, że to narzędzie jest przydatne.
Realia sa takie, ze w Polsce dopiero zaczyna sie zauwazac komunikacje wewnetrzna, ale jeszcze sie jej nie docenia, podczas gdy "na Zachodzie" jest to czescia biznesu i zycia korporacyjnego.


Na podstawie moich doświadczeń zgadzam się z Tobą w 100% !
Dominika D.

Dominika D. ekspert w obszarze
komunikacji
korporacyjnej i
employer b...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Aneta Rzegocka:
W zwiazku z tym Polacy wszelakie informacje od zarzadu grupy omijają szerokim łukiem, w najlepszym wypadku czytają tylko fragmenty dotyczace ich kraju. Dla nich najciekawsze sa tematy luźniejsze, z pogranicza prywatnych.

Dla kazdego z nas najciekawsze sa tematy jakos powiazane z naszymi pasjami, zyciem poza-zawodowym...z nami samymi:-) Świadomość tego pozwala nam zaangażować pracowników w współtworzenie komunikacji, a to naprawdę owocuje, bo zainteresowaniem zaczynają się cieszyć również te treści, na których przekazaniu zależy zarządowi;-)

Polsce komunikator wewnętrzny musi sam szukac tematow i przekonywać, że to narzędzie jest przydatne.

Zagdzam sie całkowicie, jednoczesnie uważam, że to zaleta. Taka sytuacja pozwala na o wiele większą kreatywność i stanowi prawdziwe wyzwanie.
Realia sa takie, ze w Polsce dopiero zaczyna sie zauwazac komunikacje wewnetrzna, ale jeszcze sie jej nie docenia, podczas gdy "na Zachodzie" jest to czescia biznesu i zycia korporacyjnego.

W tym/przyszłym roku mam plan zostać profesjonalnym trenerem biznesu - jestem pewna, że będę miała swój wkład w krzewienie idei efektywnej komunikacji wewnętrznej;-)
Patrycja Sawiuk

Patrycja Sawiuk Custom
Publishing/Komunikac
ja Wewnętrzna.
Fabryka Fraz

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

W naszym kraju jest wiele organizacji tzw. globalnych. Pytanie, czy faktycznie wielokulturowość w tych firmach w ogóle ma miejsce?

W zdecydowanej większości pracownikami korporacji w Polsce są Polacy. Obcokrajowcy zazwyczaj pojawiają się w naszym kraju na początku, tworząc strukturę organizacyjną i przekazując Polakom Know-How.

Mija pierwszy, drugi, trzeci rok - wsiadają z powrotem do samolotu i wracają do domu, gdzie czeka najczęściej lepsza płaca, inne stanowisko lub najzwyczajniej hipoteka do spłacenia.

Z wielokulturowością na pewno mają do czynienia pracownicy pracujący w międzynarodowych zespołach projektowych. Natomiast i oni stykają się z innymi kulturami w większości przez telefon, maile czy podczas telekonferencji.

Jedno jest pewne, żeby stworzyć skuteczne, spersonalizowane narzędzia komunikacji, trzeba dobrze poznać zespoły, do których kieruje się dane rozwiązania.

Jeżeli już faktycznie będziecie mieli okazję pracować w środowisku międzynarodowym, polecam niezastąpioną stronę http://globesmart.com.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Ja z kolei zastanawiam się, czy w ogóle można jeszcze mówić o organizacjach "jednej kultury". Bo przecież nie chodzi o to, żeby po korytarzach chodzili cudzoziemcy. W czasach globalizacji, migracji i internetu sami czerpiemy wzorce, zdobywamy wiedzę i informacje spoza naszych światów i przenosimy do naszej kultury, nie tylko organizacyjnej. Chociażby taki prosty przykład, jak zwracanie się do siebie w pracy - wg polskiego standardu oficjalnie, wg amerykańskiego po imieniu. Coraz więcej polskich firm "mówi do siebie po amerykańsku".

konto usunięte

Temat: Komunikacja a wielokulturowość organizacji

Karolina Dulnik:
Myślę, że jest to osobny aspekt i ciekawy temat. Kultura narodu ma przełożenie na kulturę organizacji. Sytaucja jest jeszcze ciekawsza, kiedy w jednej organizacji ściera się dwie lub więcej kultur.

Kiedy mówi się o komunikacji międzykulturowej w organizacji, zwykle dyskusja schodzi na poziom kultur narodowych. Temat może być również ciekawy jeśli zaczęlibyśmy myśleć o wielokulturowości w kontekście subkultur organizacji. Grupy zawodowe, płeć, wiek. Informatycy, księgowi, magazynierzy, handlowcy, kobiety, mężczyźni, pracownicy działu, pracownicy piętra, grupy towarzyskie. Wszyscy oni tworzą swoje własne "my" w opozycji do "oni", tworzą własną wizję świata, własny język i style komunikowania się, uprawiają własną politykę. Mogło by się wydawać, że to luźne dywagacje gdyby nie fakt, że ta nieformalna strona organizacji w praktyce bardzo silnie wpływa na taki drobiazg jak... biznes. Wiele obserwowałem sytuacji, kiedy konflikty pomiędzy działami w firmie były wywołane wyłącznie nieracjonalnymi uprzedzeniami i nie miały żadnego merytorycznego uzasadnienia. Za to pięknie cierpiał na tym klient. Pozdrawiam wszystkich.Marek Kuszneruk edytował(a) ten post dnia 12.10.11 o godzinie 11:07



Wyślij zaproszenie do