Temat: Coaching umiejętności nauki - czyli czego potrzebujesz?
Odpowiadam na pierwsze pytanie/problem postawiony w wątku zapoznawczym:
-Jak skutecznie rozplanować czas nauki, kiedy tego czasu nie ma?
Myślę, że w tym przypadku bardzo dobrze działa taktyka, którą już opisałem na moim blogu, jednak przytoczę ją także tutaj:
Zapewne znasz to uczucie, kiedy przeglądasz swoje notatki przed sesją. Czasami nawet dopiero je tworzysz w pośpiechu, robiąc skróty, streszczenia książek które zostały zadane do egzaminu. Twoje notatki zapewne przypominają jeszcze jedną książkę, której wkucie zajmuje Ci bardzo dużo czasu. Często bowiem jest tak, że studenci ludzie na zasadzie Zakuć Zdać Zapomnieć (Czasami także Zapić), używając przy tym hektolitrów kawy, papierosów itd.
Twoje notatki jednak nie muszą być takie jakie są – mało czytelne. Możesz uczyć się jeszcze efektywniej i dobrze się przy tym bawić wykorzystując metodę mindmapingu stworzoną przez Tony’ego Buzana – światowej sławy trenera skutecznej nauki.
W jaki sposób to robić?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że proces sporządzania notatek z książki dzieli się na dwa etapy- przygotowanie i zastosowanie.
Oba dzielą się z kolei na cztery następne.
Przygotowanie:
- Obejrzenie książki – zapoznaj się z nią i narysuj centralny obraz swojej mapy.
Wczuj się w książkę, stwórz w umyśle jej reprezentację na podstawie tego czego dowiedziałeś się o niej w ten sposób. Następnie weź duży arkusz papieru i narysuj centralny obraz Twojej mapy w której umieścisz swoją reprezentację.
Jeśli przychodzą Ci do głowy główne tezy związane z tematem książki, możesz narysować „odnogi” do Twojej mapy. Często będą się pokrywać z tytułami rozdziałów książki.
Przeznacz na ten etap 10 minut.
- Ustalenie czasu przeznaczonego na naukę i jej zakresu – w tym odcinku zdecyduj ile czasu chcesz przeznaczyć na naukę i ile materiału chcesz przyswoić w poszczególnych odcinakach nauki.
Przeznacz na to 5 minut
- Mapa dotychczasowej wiedzy z danej dziedziny – weź teraz nową pustą kartkę i na szybko narysuj nową mapę. Zapisz na tej mapie wszystko, czego do tej pory się nauczyłeś o danym przedmiocie. Niech to będą wszystkie Twoje spostrzeżenia, które przyszły Ci do głowy podczas przeglądania książki. Mogą to być także szczegółowe informacje jakie zebrałeś dotychczas.
Nie sugeruj się swoim wewnętrznym krytykiem, który stwierdzi że „ nic nie wiesz”.
Po prostu skup się i postaraj sobie przypomnieć cokolwiek.
Warto skupić się na tym punkcie ponieważ ma on dużo zalet: uruchamia schemat skojarzeń związanych z danym przedmiotem nauki i uaktywnia system pamięciowy, który będzie chłonął teraz nowe informacje gdy napotka je w tekście.
Chodzi tutaj także o to, że Twój mózg będzie automatycznie szukał informacji potrzebnych mu do dopełnienia wiedzy. Dzięki temu punktowi będziesz wiedział, w jakich obszarach wiedzy masz największe luki i którymi obszarami zająć się najbardziej.
Przeznacz na ten etap nie więcej niż 10 minut.
- Określ i spisz w postaci mapy swoje cele i oczekiwania
Możesz teraz wziąć nową kartkę i na niej stworzyć mapę Twoich celów i oczekiwań co do nauki. Napisz na niej pytania, na które chcesz znaleźć odpowiedź, obszary wiedzy które chcesz rozszerzyć itp.
Jest to mapa dla Twojego mózgu, który będzie od tej chwili nastawiony na wyszukiwanie tych informacji, które umieściłeś w swojej mapie. Będzie on wyszukiwał je z jeszcze większą dokładnością.
Przeznacz na ten etap 5 minut.
W poprzednim artykule obiecałem Ci, że pokażę Ci w jaki sposób zastosować podane przeze mnie techniki w przyswajaniu informacji. Jeśli nie wykonałeś ćwiczeń w ni zawartych teraz masz ku temu okazję – przejdź do artykułu.
Gotowe? Ok. w takim razie przechodzimy do etapu drugiego.
II. Zastosowanie
Etap ten składa się z kilku punktów:
1) Ogólny przegląd materiału
W tym punkcie wykonaj ponownie, jeszcze bardziej wnikliwe wertowanie niż poprzednio. Wykorzystaj postawione sobie cele i pytania do wyselekcjonowania odpowiednich informacji.
2) Przejrzenie wstępne
Jeśli już ustaliłeś główny układ informacji, zacznij teraz koncentrować się na odpowiednich częściach tekstu. Zwróć szczególną uwagę na ich początki i zakończenia.
3) Przejrzenie uzupełniające
W tym punkcie wypełnisz istniejące luki pomiędzy pozostałymi informacjami. Zbuduj mapę myśli z informacji które już posiadałeś i tych, które „wyłapałeś” podczas przeglądania. Nie zajmuj się teraz najtrudniejszymi zagadnieniami. Ich rozwiązaniem zajmiesz się na końcu.
4) Końcowy przegląd materiału
W tym etapie następuje ostateczna integracja zdobytych wiadomości. Uzupełnij swoją mapę myśli, rozwiąż wszystkie pozostałe problemy, którymi nie zająłeś się wcześniej, jeśli masz jakieś pytania odnośnie tekstu – odpowiedz sobie na nie teraz. Wykonaj również wszystkie postawione sobie wcześniej cele.
Na tym etapie powinieneś mieć już sporządzoną bardzo fajną notatkę – mapę myśli i zarys wiedzy w swojej głowie. Życzę Ci miłego i owocnego uczenia się oraz motywacji do pracy. Nie siadaj do nauki, kiedy jesteś rozdrażniony czy spięty. Postaraj się, aby przed każdą sesją nauki Twoja motywacja była na jak najwyższym poziomie.
Mam nadzieję, że pomoże:)
Pozdrawiam,
Władek Ochojski
W jaki sposób tworzyć swoje mapy myśli? Dlaczego są bardziej skuteczne od notatek linearnych - już wkrótce na forum a także na szkoleniach:
http://twojgeniusz.wordpress.com/ofertaWładysław Ochojski edytował(a) ten post dnia 06.10.09 o godzinie 16:37