Temat: Metropolia Akademicka Kielce
Poprawienie poziomu ksztalcenia
I) Atrakcyjnosc kierunkow
II) Jakosc kadry
III) Monitoring jakosci i samodzielnosci prac naukowych
IV) Badania przeprowadzone wśród kadry i studentow
Ad I) Atrakcyjnosc kierunkow
1) Kierunki atrakcyjne w Polsce i na swiecie
2) Kierunki atrakcyjne regionalnie
3) Kierunki atrakcyjne wśród studentow
4) Kierunki rozwojowe (perspektywiczne) / operacyjne / wygaszane
5) Obowiazkowosc nauki jezyka angielskiego
6) Powolanie Swietokrzyskiego Rzecznika Praw Studenta
7) Obowiazkowosc stworzenia przez kazdego studenta biznes-planu
8) Opieka samorzadu studenckiego nad I rokiem
9) Stworzenie i rozprowadzanie wśród I roku informatorow uczelnianych
10) Mikromanagement na poziomie kierunku
11) Wprowadzenie funkcji tutorow dla I roku (alternatywa / wspolpraca z I.I.8)
Bez tego absolutnie nie ma co marzyc o poprawie pozycji naszych uczelni w rankingach.
Nalezaloby zaczac od przeprowadzenia analizy zapotrzebowania na te kierunki, które będą dawaly prace absolwentom uczelni za lat kilka w rozbiciu na 3 grupy:
1) kierunki na które zapotrzebowanie będzie w calej Polsce
2) kierunki na które zapotrzebowanie będzie w Kielach, wojewodztwie swietokrzyskim i regionach z dogodnymi polaczeniami komunikacyjnymi z Kielc (bo caly czas pamietamy o tym, ze naszym nadrzednym celem jest zatrzymanie tych najlepszych tutaj)
3) kierunki na które zapotrzebowanie istnieje wśród studentow (bo musimy pamietac, ze nie zawsze to, co jest potrzebne dla rozwoju kraju jest popularne w danym momencie. Przyszli studenci lubia kierowac się modami – w jednym roku wola psychologie, w nastepnym już kierunki artystyczne. Wazne, bysmy trzymali reke na pulsie i potrafili – oczywiście o ile to będzie możliwe, potrafili wyprzedzac niejako ich zyczenia oferujac np. wieksza liczbe miejsc na interesujacym ich w danym roku kierunku.
Ad 1) Kierunki atrakcyjne w Polsce i na swiecie
Na poczatku moglibysmy się oprzec na ofercie MNiSW dotyczacej ofert zamawiania ksztalcenia z programu „Kapital ludzki”.
Otoz panstwo polskie stworzylo liste kierunkow perspektywicznych i zobowiazuje się wyplacac osobom je studiujacym stypendia.
Powinnismy przejrzec liste tych kierunkow i zastanowic, które z tych kierunkow moglibysmy mieć w Kielcach.
Z czasem przeprowadzilibysmy oczywiście również wlasne badania – w oparciu o dane GUS, Urzedow Pracy czy organizacji pracodawcow.
*
Cel:
Uczynienie uczelni kieleckich jak nabardziej konkurencyjnymi w oczach potencjalnych kandydatow z Polski i swiata
*
Plan działania:
- opracowanie listy
(punktem wyjscia może być lista tzw. kierunkow zamawianych opracowana przez MniSW)
Ad 2) Kierunki atrakcyjne regionalnie
Tutaj nasza wspolpraca opieralaby się na sieci lokalnych urzedow pracy i tutejszych organizacji pracodawcow.
Sadze, ze tu warto by się oprzec na liscie 100 najwiekszych firm regionu – np. Zlotej Setce „Echo Dnia”
Bo nie ma co ukrywac, ze taka „lista regionalna” moglaby się roznic od krajowej.
Np. u nas znacznie wiekszy nacisk winien być polozony na kierunki zwiazane z branza turystyczna czy budowlana.
W jaki sposob stworzyc liste zawodow na ktore jest zapotrzebowanie w wojewodztwie swietokrzyskim?
- Zacznijmy od stworzenia ankiety w ktorej zawrzemy pytania o pracownikow, na ktorych jest zapotrzebowanie obecnie i na ktorych bedzie zapotrzebowanie na kilka lat.
- Przygotujmy tresc oswiadczenia, ktore bedziemy dolaczac do ankiety, a w ktorym wyjasnimy jej cel.
- Rozeslijmy ankiete do: 100 najwiekszych firm w wojewodztwie swietokrzyskim / wszystkich samorzadow - powiaty, gminy / urzedow pracy / agencji pracy
To na poczatek. Z czasem moglibysmy wysylac takie ankiety takze do mniejszych firm (i innych instytucji - jakich?)
Ad 3) Kierunki atrakcyjne wśród studentow
To również bardzo wazny kierunek naszych badan. Z drugiej jednak strony nie moglibysmy popadac w skrajnosc i tworzyc tysiecznego w skali kraju kierunku zwiazanego z np. marketingiem czy tez specjalnie tworzyc zupelnie nowej katedry, na która za dwa lata minie moda.
W oparciu o powyzsze dane winnismy starac się tak rozwijac kieleckie uczelnie, by oferowaly mozliwie szeroki wybor, ale w kilku najpotrzebniejszych dziedzinach.
Zamiast 50 slabych katedr wolalbym np. 30 mocnych.
Ad 4) Kierunki rozwojowe (perspektywiczne) / operacyjne / wygaszane
O ile w Polsce doczekalismy się ogromnego skoku ilosciowego liczby studentow, o tyle nie poszedl za tym wzrost jakosciowy, a także mamy nadprodukcje absolwentow jednych kierunkow nad innymi. Niestety, jakas czesc z nich ksztalci się na kierunkach niemal calkowicie nieatrakcyjnych na rynku pracy, gdyz często, zbyt często nawet, jedynym powodem utworzenia danej specjalizacji czy wrecz uczelni była chec zarobienia pieniedzy, a wiec ksztalca one na kierunkach humanistycznych (o stosunkowo niskich kosztach), a nie najbardziej potrzebnych na rynku pracy (ale wymagajacych znacznie wiekszych nakladow) technicznych.
Stad proponuje, by po powstaniu listy wszystkich kierunkow obecnych na kieleckich uczelniach dokonac ich podzialu wg. ich przydatnosci dla gospodarki i potrzeb panstwa na trzy kategorie:
- kierunki rozwojowe: takie, na które zdaniem specjalistow rynku pracy jest i będzie zapotrzebowanie w dluzszej perspektywie.
Nad ich rozwojem i wzmacnianiem winnismy się nade wszystko zastanawiac.
- kierunki operacyjne: takie, na które zapotrzebowanie obecnie istnieje.
- kierunki wygaszane: zawody na nich zdobywane sa i będą nieatrakcyjne na rynku pracy nieatrakcyjne.
Także – takie kierunki, które sa zbyt slabe w Kielcach - lub maja zbyt duza konkurencje w innych miastach - jest na nie zbyt male zapotrzebowanie, zbyt mala liczba chetnych.
(By wszystko było jasne: tu nie chodzi o likwidacje etatow pracujacych tam wykladowcow.
Ja to widze w ten sposób: mamy kierunek x który uznajemy za wygaszany. Wykladaly go trzy osoby.
Nie zwalniamy ich, ale szukamy dla nich zajecia na innych katedrach, które uznajemy za warte wspierania lub tez – w oparciu o analizy rynku pracy – tworzymy nowy kierunek pozwalajacy wykorzystywać umiejetnosci i wiedze owych wykladowcow, ale taki, po którym sa wieksze szanse dla studentow na znalezienie pracy)
Sugerowana procedura postepowania:
- Przegladamy strony wszystkich uczelni tworzac liste kierunkow obecnych w Kielcach.
- Po utworzeniu takiej listy zasiegajac wszelkiej możliwej wiedzy siadamy razem i przyporzadkowujemy je do jednej z trzej grup kierunkow: rozwojowych, operacyjnych lub wygaszanych.
- Znajac ten podzial znow siadamy i zastanawiamy się – jak wzmacniac rozwojowe i jak przeksztalcac wygaszane (co mogloby powstac na ich bazie. Jakie kierunki moglibysmy powolac wykorzystujac potencjal wykladajacych na nich osob)
Ad 5) Obowiazkowosc nauki jezyka angielskiego
Cel:
Uczelnia ma przygotowywac absolwenta do podjecia pracy. Dzis, w sytuacji kiedy swiat staje się coraz mniejszy, kiedy niemal każdy punkt na kuli ziemskiej można osiagnac w ciagu kilkunastu godzin, a każdy praktycznie pracodawca pro forma umieszcza w wymaganiach dla pracownika znajomosc jakiegos jezyka obcego, każdy kierunek winien wymagac od swojego studenta znajomosci jezyka angielskiego.
Dawno temu lacina, potem francuski, a dzis wlasnie angielski jest ta lingua latina nova, jest jezykiem swiata.
Polska musi gonic swiat. A dzis swiat mowi wlasnie po angielsku.
To już nie chodzi o moje widzimisie. Tu chodzi o skok cywilizacyjny.
*
Plan dzialania:
- Obecnie na maturze każdy musi zdawac egzamin z jezyka obcego. Moja propozycja jest nastepujaca: dzis każdy student, by otrzymac dyplom musi wypelnic tzw „obiegowke”.
Proponuje, by jednym z warunkow jej wypelnienia było przedstawienie dokumentu potwierdzajacego znajomosc jezyka przynajmniej na poziomie popularnego „first’a”.
- Kazda uczelnia musialaby być w stanie zapewnic kazdemu studentowi (przynajmniej dziennemu) taki kurs.
Już w tej chwili na wiekszosci z nich odbywa się przeciez nauka jezyka obcego.
Proponuje utworzenie na bazie tej kadry akademickie szkoly jezyka angielskiego (innego obcego), które nie tylko uczyłyby studentów danej uczelni, ale także oferowały profesjonalne kursy dla chętnych spoza nich.
Konczylyby się one wlasnie „first’em” lub „advance’m”.
Zajecia takie moglyby się odbywac w godzinach popoludniowych, kiedy neiktore sale uczelniane sa przeciez puste.
By zachecic owe ASJA’e (Azje ;) do profesjonalizacji proponuje nastepujacy podzial zyskow -
60% dla lektora danej grupy, 40% dla uczelni.
To z jednej strony zmobilizowaloby lektorow do lepszej pracy i szukania chetnych, z drugiej pozwoliloby wladzom uczelni widziec korzysci.
- Ewentualnie można podpisac umowy z prywatnymi osrodkami jezykowymi. W zamian za wylacznosc na obsluge danej szkoly, oferowalyby one znizki dla studentow i kadry.
*
Koszty:
Teoretycznie ok. 1000 (tysiac) pln na jednego studenta. Bo tyle mniej wiecej kosztuje porzadny kurs jezykowy.
Ale praktycznie znacznie mniej. Bo jeśli mamy swoich nauczycieli i lokal, to tylko ich pensja.
Ilu nauczycieli potrzeba?
Aby w miare dobrze nauczyc podstaw jezyka potrzebny jest przynajmniej rok. Po dwie godziny w tygodniu.
Wiec tak: Dziennie 5 (piec) godzin po 10 (dziesiec) osob w grupie daje nam 50 (piecdziesiat) osob.
5 (piec) dni w tygodniu – 250 (dwiescie piecdziesiat) osob.
Ale – żeby nauczyc dobrze potrzebne sa przynajmniej 2 (dwie) godziny w tygodniu.
To oznacza, ze jeden nauczyciel może obsluzyc 125 (stu dwudziestu pieciu) studentow.
W Kielcach mamy ok. 60 tys studentow, z czego mniej wiecej polowa to dzienni.
Ze na studentow dziennnych potrzeba 240 nauczycieli i na zaocznych tez tylu samo.
Z tym ze zaoczni najczesciej maja zjazdy raz na 2 tygodnie, wiec czesc ich nauki mogliby prowadzic nauczyciele „dzienni”.
(Można tez zrezygnowac z jezyka dla zaocznych)
Ile kosztuje nauczyciel? Ok. 3, 4 tys z podatkami.
Przyjmujac 4 tys pln razy 240 nauczycieli daje nam kwote roczna około 960 tys.
Ale...
Przeciez sporo tej kadry już jest na uczelniach. Wiec trzeba by sfinansowac tylko roznice. Koszt tych brakujacych.
Na dodatek – powstanie dobrze uczacych osrodkow jezyka angielskiego mogloby przyciagnac do Azji ludzi z zewnatrz, placacych za nauke, wiec ten koszt bylby jeszcze mniejszy.
*
Zrodla finansowania:
- Wklad wlasny uczelni. W tej chwili i tak wiekszosc z nich oferuje nauke jezyka dla studentow. Gdyby podniesc ich jakosc sadze, ze spokojnie moglyby rywalizowac z profesjonalnymi osrodkami.
- Srodki pochodzace od studentow. Skoro spora czesc z nich i tak korzysta z prywatnych osrodkow, gdyby „Azje” oferowaly podobny standard czy nie byloby naturlanym, żeby pieniadze zostawiali na swojej uczelni?
- Srodki z zyskow ASJA. Mysle, ze dobra szkola jezykowa – a tym musialyby się de facto stac takie osrodki, jakies tam zyski powinna przeciez osiagac.
- Pomoc samorzadow. Jest przeciez w ich interesie, by uczacy się na ich terenie mieli jak najlepsze wyniki, bo to przelozy się na zwiekszenie zainteresowania regionem chocby inwestorow.
- Srodki unijne. Sporzadzenie dobrego sadze, ze spokojnie by przekonalo urzednikow z Brukseli dla których nauka i edukacja to przeciez priorytet.
*
Podsumowanie:
W chwili obecnej i tak spora czesc studentow uczy się jezykow obcych na wlasna reka, jako iż poziom ich nauczania na sporej czesci uczelni nie jest zbyt wysoki.
A skoro i tak się go ucza, to czy nie lepiej, by te pieniadze zostaly na uczelni?
Jeśli w ramach uczelni powstalyby porzadne szkoly jezykowe moglyby one zarabiac na siebie. Po pierwsze oferujac nauke dla wlasnych studentow (którzy nie musieliby wydawac pieniedzy „na miescie”). Po drugie organizujac profesjonalne kursy dla osob spoza uczelni.
Byloby to tym latwiejsze, ze przeciez już sama nazwa „uczelnia wyzsza” niesie ze soba zapowiedz wysokiego poziomu nauczania. (przynajmniej powinna ;)
*
Osoby odpowiedzialne
Ad 6) Powolanie Swietokrzyskiego Rzecznika Praw Studenta
Cel:
Pomoc studentom, wzmocnienie ich pozycji w razie sporow z uczelnia, reprezentowanie interesow studentow wobec uczelni. (kontrola legalnosci umow miedzy uczelnia, a studentem)
*
Plan działania:
- uzgodnienia miedzy samorzadami studenckimi
- uzgodnienia z wladzami uczelni
- wybor SRPS
dzialalnosc:
- każdy student w kazdej sytuacji w ktorej czulby się nieodpowiednio traktowany moglby zwrocic się o interwencje ze strony SRPS.
- SRPS moglby ze swojej strony (niejako z urzedu) interweniowac u wladz uczelni, kiedy jego zdaniem, ktoras z nich stosowalaby praktyki niedozwolone lub szkodliwe dla studentow czy niezgodne z prawem.
*
Podsumowanie:
UOKiK w raporcie pokontrolnym umow zawieranych miedzy studentem, a uczelnia stwierdzil, ze praktycznie wszystkie zawieraja jakies bledy, a bardzo duza czesc bledy bardzo powazne.
W chwili obecnej student, który czuje się, ze cos jest nie tak w jego relacjach z uczelnia, najpierw kieruje się do samorzadu.
Lecz tam, oprocz innych przeciwienstw, napotyka również na taka bariere, ze samorzad to także studenci ograniczeni w ten sposób w ich nieustepliwosci względem uczelni.
Pojawienie się osoby z zewnatrz, niezaleznej, na dodatek zajmujacej się tym stale, mogloby wyraznie wzmocnic pozycje studenta.
Ad 7) Stworzenia przez kazdego studenta biznes-planu
Cel:
Zaszczepienie przedsiebiorczosci wśród studentow.
Na Zachodzie ponad 90% studentow i absolwentow mysli o zalozeniu wlasnej firmy. W Polsce niecale 10%, stad chcac myslec o rozwoju kraju i regionu musimy absolutnie skoncentrowac się na zmianie tego niekorzystnego trendu.
Każdy student w czasie studiow na ktorejkolwiek z kieleckich uczelni powinien sporzadzic obowiazkowo 2 biznes-plany.
Jeden w trakcie studiow – mniej wiecej w ich polowie.
Drugi na ostatnim roku – by mogl je porownac i zobaczyc jak dojrzal w tym czasie, a przede wszystkim wydaje się, iż stworzenie takiego biznes-planu tuz przed odebraniem dyplomu może zachecic czesc absolwentow do zalozenia wlasnej dzialalnosci gospodarczej.
*
Koszty:
W Kielcach mamy 60 tys studentow.
Zakladamy, iż do stworzenia biznes-planu potrzeba (minimum) ok. 10-12 godzin zajec z trenerem przy pracy w grupach 10-osobowych.
Przyjmujac, ze rocznie uczelnie kieleckie opuszcza 12 tys absolwentow, a chcac zrobic zajecia na ich ostatnim roku oraz w polowie studiow, musimy rocznie przeszkolic 24 tys osob.
Na przeprowadzenie szkolen mamy realnie ok. 7 miesiecy – odchodza wakacje, ferie, rozne przerwy, dni rektorskie, sesje, itp.
7 miesiecy razy 4 tygodnie daje nam w sumie 28 tygodnie. Powiedzmy, ze 30.
Dziennie 5 (piec) godzin po 10 (dziesiec) osob w grupie daje nam 50 (piecdziesiat) osob.
5 (piec) dni w tygodniu – 250 (dwiescie piecdziesiat) osob.
Czyli jeden trener jest w stanie nauczyc w roku akademickim 750 osob.
To oznacza, ze potrzebujemy rocznie 32 trenerow.
Przyjmujac ich pensje na poziomie 3-4 tys z podatkami potrzebujemy na ten cel rocznie maksymalnie 128 tys pln.
Do tego doliczmy koszty materialow – jakiegos mini-poradnika za max. 10 pln (na dodatek potrzebnego tylko raz, bo będzie można z niego korzystac na obu szkoleniach, kursach) dla 12 tys osob.
120 tysiecy pln. Przy zalozeniu, ze to MAK placi za ten podrecznik, a nie sami studenci.
Uwaga! Symulacja przy zalozeniu, ze wszyscy studenci sa na studiach 5-letnich.
Możliwe wariacje kosztow, jeśli czesc studentow wybierze studia 3-letnie.
*
Zrodla finansowania:
- Uczelnie
- Urzedy pracy
- Samorzady
- Srodki unijne
*
Podmioty wspolpracujace:
- Uczelnie
- Samorzady
- Urzedy pracy
- Organizacje pracodawcow
- KIT, SCiTT
*
Podsumowanie:
*
Osoby odpowiedzialne:
8) Opieka samorzadu studenckiego nad I rokiem
Cel:
Objecie indywidualna opieka kazdego studenta I roku.
Wzmocnienie identyfikacji studenta I roku z uczelnia. Pomoc w aklimatyzacji.
Kazda osoba trafiajaca w nowe miejsce czuje się na poczatku zagubiona, stad wskazanie osoby, która pomoze w stawianiu pierwszych krokow będzie spora pomoca.
*
Plan działania:
- podzielenie studentow I roku na 20-osobowe grupy
- wyznaczenie jednej osoby z samorzadu studenckiego do opieki nad kazda z grup
- doprowadzenie do spotkania samorzadowca z kazdym ze studentow ze swojej grupy
(podanie informacji o uczelni, odpowiedz na pytania, wymiana numerami telefonow, wreczenie informatorow uczelnianych, itd.)
- sprawowanie stalej opieki nad studentami z grupy przez czlonka samorzadu
9) Stworzenie i rozprowadzanie wśród studentow I roku informatorow uczelnianych
Cel:
Student to klient. Wybral uczelnie jak produkt, a stare prawo marketigu mowi, ze bardziej się oplaca utrzymac starego klienta niż zdobywac nowego.
Stad bardzo duzy nacisk powinien być polozony na jak najscislejsze zwiazanie studenta z uczelnia. Musi czuc się wazny, doceniany, zauwazony.
Jeśli będzie zadowolony – będzie polecal uczelnie innym. Jeśli będzie rozczarowany – odradzi uczelnie wielu zainteresowanym.
Otrzymanie, zaraz na poczatku studiow, informatora o uczelni – zawierajacego najwazniejsze informacje (strony internetowe, numery telefonow, wazne adresy, itp.) mogacego pelnic również role gadzetu reklamowego (jeśli będzie miał atrakcyjna forme student nie będzie się wstydzil afiszowac nim w miejscu publicznym) może go utwierdzic w przekonaniu, ze dokonal dobrego wyboru. Ze wladzom uczelni na nim zalezy.
*
Plan działania:
- opracowanie wersji poradnika studenckiego dla kazdego roku. Punkt wyjscia stanowilby informator KIS z dodanym np. planem zajec.
- opracowanie jak najbardziej atrakcyjnej formy tego gadzetu (np. 1GB pendrive z logo uczelni, gdzie jako plik nieusuwalny umieszczony bylby poradnik studenta w wersji elektronicznej)
- rozprowadzenie wśród studentów I roku
Uwaga! Możliwe opracowanie informatorow, wkladek do nich rozdawanych co roku. Np. z planem zajęć na dany semestr i uaktalnionymi danymi.
W miare mozliwosci –opracowanie elektronicznej wersji informatora uczelnianego kompatybilnego z oprogamowaniem na pendrive uaktualnianej co semestr, która student moglby sobie sciagac ze strony uczelni / MAKu.
Ad 10) Mikromanagement na poziomie kierunku
Cel:
W idealnych zalozeniach to kierunek (nawet nie wydzial) winien być najwazniejsza jednostka uczelni.
To na tym, najnizszym szczeblu winny być podejmowane decyzje o kierunkach jego rozwoju, zas zadaniem wladz uczelni winno być zapewnienie srodkow finansowych na realizowanie zadan i celow kierunku. Moglyby one pelnic, (być może poprzez wydzialy?) funkcje nadzorczo-kontrolne, natomiast cala wladza wykonawcza winna spotykac w rekach kierunku.
Idealnym rozwiazaniem byloby tu wyznaczenie ogolnych celow kierunkom przez wladze uczelni (wydzialu), zapewnienie im na to srodkow finansowych, zas sposób realizacji tego celu winien być calkowicie w gestii wladz kierunku.
Wladze uczelni nie moglyby ingerowac w prace kierunku tak dlugo jak realizowalby on wyznaczone cele.
*
Plan działania:
- stworzenie warunkow do przejecia przez wykladowcow kierunku jak najwiekszych kompetencji, uprawnien.
W projekcie MAK czyni się to m.in. poprzez pozyskiwanie firm na poziomie kierunkow, a nie uczelni.
Ad 11) Wprowadzenie funkcji tutorow dla I roku (alternatywa / wspolpraca z I.I.8)
Cel:
Objecie indywidualna opieka kazdego studenta I roku.
Wzmocnienie identyfikacji studenta I roku z uczelnia. Pomoc w aklimatyzacji.
Kazda osoba trafiajaca w nowe miejsce czuje się na poczatku zagubiona, stad wskazanie osoby, która pomoze w stawianiu pierwszych krokow będzie spora pomoca.
*
Plan działania:
- Podobny jak przy opiece samorzadu, z tym, ze zamiast ich przedstawicieli, opieke sprawowaliby specjalni tutorzy zatrudnieni na umowe o prace
Ad II) Jakosc kadry
1) Oferowanie jak najlepszych warunkow finansowych i rozwojowych kadrze naukowej
2) Wprowadzenie ocen kadry przez studentow
3) Pozyskiwanie wybitnych praktykow do wykladow (goscinnych (?)
4) Wspolpraca z najlepszymi uczelniami Polski i swiata
Ad1) Oferowanie jak najlepszych warunkow finansowych i rozwojowych kadrze naukowej
Gdyby wladze wszystkich uczelni, miasta, powiatu i wojewodztwa przedstawily razem wspolny wniosek projekt o dofinansowanie w dziedzinie edukacji i nauki – nie ma sily, żeby Unia odmowila.
Urzednicy z Brukseli uwielbiaja kompleksowe, laczace rozne organy, projekty.
Zwlaszcza te zwiazane z B&R.
Do tego dolozmy starania bardziej tradycyjne – miasto, wojewodztwo przekazujace pewne kwoty na doplaty do pensji dla naukowcow i wykladowcow, daje pierwszenstwo w pozyskiwaniu przez nich mieszkania z miejskiej puli, stosuje preferencje podatkowe.
Może np. sciagniecie dobrego wykladowcy wspolnie przez kilka uczelni?
Jedna może nie być w stanie udzwignac finansowo „duzego” nazwiska – lub np. potrzebowac do na kilka tylko zajec w miesiacu.
Gdyby zas wykladali kilka godzin na jednej uczelni, kilka na drugiej – ale w obrebie jednego miasta,
jednej...Metropolii Akademickiej ;) może daloby się ich przekonac do pracy w Kielcach?
Ad 2) Wprowadzenie ocen kadry przez studentow
Niestety, ale w skali kraju z jakoscia kadry akademickiej nie jest najlepiej. Stad, oprocz tak oczywistych dzialan jak proby przyciagniecia najlepszych wykladowcow do Kielc (np. we wspolpracy z miastem, które zaoferuje dobremu profesorowi miejsce w lokalu nalezacym do miasta, dodatek do pensji czy tez ekstra srodki na badania, musimy zaczac sluchac glosu studentow.
Przede wszystkim dlatego, ze to do nich kierujemy nasza oferte.
Chciałbym im dac prawo oceniania prowadzacych zajecia i cwiczenia.
(Wiem, ze wielu wykladowcow uwaza to za bzdure i sadzi, ze studenci będą skupiac się na nie merytorycznych walorach prowadzacych i będą chwalic np. luzakow nie wymagajacych zbyt wiele, ale proszę zaufac ich rozumowi. Dzis to już naprawde inne czasy. Sadze, ze wyrazna wiekszosc naprawde obiektywnie osadzilaby swoja kadre)
Proponuje nastepujaca rzecz – opracowanie, wspolnie przez kadre i studentow, specjalnych ankiet, które bylyby wypelniane przez studentow po zakonczeniu kazdego semestru czy tez kazdej serii wykladow lub cwiczen.
Pytania dotyczyly m.in. wartosci merytorycznych zajec, umiejetnosci przekazywania informacji, spozniania się, itp. – zostawiam pelna dowolnosc obu stronom.
Nastepnie wyniki takich ankiety opracowalby wspolnie samorzad studencki jak i administracja uczelni (żeby nie było podejrzenia o fory czy uklady), a 10% najgorzej ocenianych wykladowcow dostawaloby ostrzezenie.
Jeśli w nastepnych dwoch sezonach, semestrach, latach (?) takie oceny powtarzalyby się, rozwiazywano by umowe o prace za porozumieniem stron.
Cel:
Realne wprowadzenie oceny kadry akademickiej przez studentow.
*
Plan działania:
W chwili obecnej ustawa o szkolnictwie wyzszym mowi, ze oceny kadry dokonuje się przynajmniej raz na 4 lata (art.132), ze powinna być zasiegnieta opinia studentow, a szczegółowy ustala senat uczelni.
Moim zdaniem idealem byloby ocenianie co dwa lata (już nawet nie smiem marzyc o ocenianiu co zakonczenie zajec z dana grupa studentow – przeciez bywa tak, ze grupa ma zajecia z wykladowca przez 3 miesiace. Kto po 4 latach będzie pamietal i był w stanie wiarygodnie ocenic?) oraz przepisy wprowadzajace zwiekszenia wplywu ocen studentow na ocene.
Proponuje dwa rozwiazania: ze wykladowca, który dostanie 50% plus 1 ocen negatywnych od studentow automatycznie dostawal ocene negatywna o ktorej mowi art. 124 (niezaleznie od opinii komisji oceniajacej), ze zgloszenie wniosku o poddanie wykladowcy ocenie podpisanego przez min. 10% studentow z którymi w danym semetrze miał on zajecia – o ile od poprzedniej oceny uplynal nie mniej niż 1 rok, będzie skutkowac poddaniu go procedurze oceniajacej oraz ze otrzymanie oceny negatywnej powoduje koniecznosc poddania wykladowcy procedurze oceniajacej po uplywie roku od uplywu ostatniej.
W celu zachowania w tajemnicy listy studentow domagajacych się ocenienia wykladowcy możliwe byłoby wprowadzenie nastepujacej procedury:
Grupa min. 10% studentow sklada liste i wniosek u samorzadu studenckiego, a ten po pozytywnym zweryfikowaniu listy nazwisk, zglasza wniosek u wladz uczelni reczac swoim autorytetem, ze lista jest wiarygodna.
-
To propozycja wladz UJK:
Ocena sposobu prowadzenia zajęć dydaktycznych dokonana przez studentów
Kategoria Wyróżniająca Pozytywna Negatywna
Prowadzenie zajęć Komunikatywność Przygotowanie merytoryczne Obowiązkowość
To propozycja studentow UJK:
Proszę zaznaczyć w skali od 1 do 5 (1-niegatywnie, 5 – bardzo dobrze)
Sposób prowadzenia zajęć -
Możliwość dyskusji i refleksji podczas zajęć -
Łączenie teorii z praktyką w trakcie przekazywania wiedzy -
Cele i zadania zajęć jasno wytłumaczone -
Sposób zaliczenia przedmiotu jasno określony -
Postawa wobec studenta -
Jasność w przekazywaniu informacji -
Kultura osobista prowadzącego -
Dostępność nauczyciela poza zajęciami -
Swobodna wypowiedź studenta dotycząca ocenianego nauczyciela akademickiego:
Plan wdrozenia ankiety:
- Rozeslanie obu propozycji do MAKowcow.
- Zorganizowanie glosowania, która wybieramy na oficjalny dokument MAK-u.
- Negocjowanie z wladzami uczelni o wpisaniu ankiety do statutu uczelni.
- Przeprowadzenie ankiety na uczelniach.
*
Koszty:
- Wydrukowanie, skserowanie ankiet.
*
Zrodla finansowania:
- Pokrywa uczelnia
*
Podmioty wspolpracujace:
- Uczelnie
- Samorzady studenckie
- Studenci
Ad 3) Pozyskiwanie wybitnych praktykow do wykladow (goscinnych (?)
Często spotyka się narzekania na poziom przygotowania praktycznego kadry. Ze o ile sa niezlymi teoretykami, o tyle niezbyt dlugo (o ile w ogole) pracowali w zawodzie do którego wykladami przygotowuja innych.
Czy wiecie, ze przed wojna, w Polsce, przemyslowcom i wybitnym praktykom w roznych zawodach uczelnie nadawaly tytuly profesorskie po to, by przyciagnac ich do wykladania. Może wiec sprobowac odnowic te praktyke? Sadze, ze takie wyklady Solowowa, Kwietnia czy Klickiego cieszylyby się sporym zainteresowaniem. Nawet jeśli nie stale, ale raz na jakis czas. Ale – oprocz takich grubych ryb warto by się zastanowic nad pozyskaniem wspolpracy mniej znanych, a niemniej przeciez wartosciowych osob. Moim zdaniem od czwartego (może nawet od trzeciego) roku przynajmniej warto, by przynajmniej po jednym semestrze co roku trwaly zajecia z osobami, które pracowaly / pracuja w zawodach zwiazanych z danymi kierunkami. Tu warto by się zastanowic czy mialoby to forme wykladow czy jednak nie lepsze bylyby zajecia w grupach cwiczeniowych, gdzie każdy moglby zadac takie pytanie, które uwaza za najistotniejsze dla swojej przyszlej pracy. (Poza tym – wspolpraca z nimi zwiekszalaby szanse uczelni na pozyskanie ich do pracy nad ewentualnymi wspolnymi projektami)
Cel:
Zwiekszenie jakosci ksztalcenia i atrakcyjnosci kierunkow poprzez organizowanie cykli wykladow znakomitych znawcow tematu oraz tzw. znanych nazwisk.
Ad 4) Wspolpraca z najlepszymi uczelniami Polski i swiata
Cel:
Chcac stworzyc w Kielcach silny osrodek akademicki, musimy dazyc do jak najszerszej i najczestszej wymiany naukowej z innymi uczelniami.
Także – organizacja takich konferencji tematycznych, kierunkowych w szybki sposób może umiescic nazwe Kielce na mapie waznych osrodkow mysli naukowej.
*
Plan działania:
- stworzenie dla kazdego kierunku obecnego w Kielcach listy jego najlepszych odpowiednikow w kraju
- stworzenie dla kazdego kierunku obecnego w Kielcach listy jego najlepszych odpowiednikow za granica
- organizowanie raz do roku, przez każdy kierunek, konferencji naukowej z najlepszymi, możliwymi do zaproszenia naukowcami z 5 najlepszych kierunkow w kraju i 5 najlepszych z zagranicy
- żeby takie konferencje czyms wyroznic, zapraszajmy nie tylko wykladowcow z tych najlepszych wydzialow, ale także 5 najlepszych znawcow danego tematu nie zajmujacych się praca naukowa, a profesorow zapraszanych kierunkow poprosmy, by zabierali ze soba po 2 najlepszych studentow z ich kierunkow.
*
Podsumowanie:
Musimy zadbac nie tylko o otoczke ekonomiczna, ale także (rownolegle) o wzmocnienie potencjalu naukowego.
Jednym z czestszych zarzutow stawianych polskiej nauce jest jej zamkniecie na swiat.
Zorganizowanie takich konferencji znacznie ulatwiloby wspolprace naszych uczelni z najlepszymi naukowcami, wykladowcami, a także było znakomita promocja naukowej marki Kielc w Polsce i na swiecie.
Ad III) Monitoring jakosci i samodzielnosci prac naukowych
Cel:
Wg badan opublikowanych jakis czas temu przez „Dziennik” 40% (!) prac oddawanych przez studentow – zaliczeniowych, licencjackich, magisterskich, doktoranckich nie jest pisana samodzielnie.
Ponieważ powstaly już programy pozwalajace sprawdzac prace pod tym katem proponujemy, by zaczac je stosowac obligatoryjnie do sprawdzenia kazdej oddanej przez studenta pracy.
*
Plan działania:
- zakup programu przez kazda uczelnie
- wprowadzenie obowiazku oddawania kazdej pracy w formie elektronicznej.
- „przepuszczanie” kazdej takiej pracy przez ow program. Sa dwie mozliwosc: albo sprawdzalby to wykladowca albo specjalnie do tego wyznaczony pracownik uczelni.
- opracowanie procedur postepowania z przylapanymi w ten sposób oszustami.
(w razie watpliwosci to autor pracy winien udowodnic, ze pisal ja samodzielnie)
Dwie procedury postepowania – do wyboru przez uczelnie:
- automatyczna relegacja
- wprowadzenie kar pienieznych przy pierwszym udowodnieniu danej osobie plagiatu, relegacja w razie powtorzenia się tej sytuacji
Ad IV) Badania dotyczace ksztalcenia przeprowadzone wśród kadry i studentow
1) Badania przeprowadzone wśród kadry
2) Badania przeprowadzone wśród organizacji studenckich
3) Badania przeprowadzone wśród studentow
4) Badanie przeprowadzone wśród pracownikow
1) Badania przeprowadzone wśród kadry
Cel:
Zadaniem badan jest poznanie opinii i sugestii kadry dotyczacych poziomu ksztalcenia i ewentualnych sugestii jak poprawic ow poziom.
Do tej pory nikt nie przeprowadzal ogolnokieleckich badan dotyczacych oczekiwan i sugestii procownikow kadry.
Stad przeprowadzenie i wyciagniete wnioski mogą być kopalnia wiedzy.
*
Plan działania:
- stworzenie bazowego (ogolnokieleckiego) zespolu badawczego (zlozonego z pracownikow wszystkich uczelni)
- opracowanie tresci formularzy
- stworzenie zespolow uczelnianych
- rozprowadzenie formularzy wśród pracownikow uczelni
- zebranie i analiza danych
- implementacja sugerowanych rozwiazan na poszczegolnych uczelniach
2) Badania przeprowadzone wśród organizacji studenckich
Cel:
Zadaniem badan jest poznanie opinii i sugestii kol naukowych, organizacji i samorzadow studenckich dotyczacych poziomu ksztalcenia i ewentualnych sugestii jak poprawic ow poziom.
Do tej pory nikt nie przeprowadzal ogolnokieleckich badan dotyczacych oczekiwan i sugestii tych podmiotow stad przeprowadzenie i wyciagniete wnioski mogą być kopalnia wiedzy.
*
Plan działania:
- stworzenie bazowego (ogolnokieleckiego) zespolu badawczego (zlozonego z czlonkow podmiotow studenckich wszystkich uczelni)
- opracowanie tresci formularzy
- stworzenie zespolow uczelnianych
- rozprowadzenie formularzy wśród podmiotow studecnkich uczelni
- zebranie i analiza danych
- implementacja sugerowanych rozwiazan na poszczegolnych uczelniach
3) Badania przeprowadzone wśród studentow
Cel:
Zadaniem badan jest poznanie opinii i sugestii studentow dotyczacych poziomu ksztalcenia i ewentualnych sugestii jak poprawic ow poziom.
Do tej pory nikt nie przeprowadzal ogolnokieleckich badan dotyczacych oczekiwan i sugestii tych podmiotow stad przeprowadzenie i wyciagniete wnioski mogą być kopalnia wiedzy.
*
Plan działania:
- stworzenie bazowego (ogolnokieleckiego) zespolu badawczego (zlozonego z czlonkow podmiotow studenckich wszystkich uczelni)
(sugerowane jest organizowanie badan wśród studentow przez oganizacje studenckie)
- opracowanie tresci formularzy
- stworzenie zespolow uczelnianych
- rozprowadzenie formularzy wśród studentow
- zebranie i analiza danych
- implementacja sugerowanych rozwiazan na poszczegolnych uczelniach
Takie badania można by powtarzac raz do roku – dodatkowo pytajac, czy widzieli w tym czasie jakies zmiany na lepsze.
4) Badanie przeprowadzone wśród pracownikow
Cel:
Zadaniem badan jest poznanie opinii i sugestii wszystkich nie-naukowych pracownikow uczelni dotyczacych poziomu ksztalcenia i ewentualnych sugestii jak poprawic ow poziom.
Pracownicy administracyjni sa zazwyczaj pierwszymi osobami z którymi styka się student, stad ich opinie i sugestie dotyczace organizacji pracy uczelni mogą być kopalnia wiedzy.
Do tej pory nikt nie przeprowadzal ogolnokieleckich badan dotyczacych oczekiwan i sugestii tych pracownikow.
*
Plan działania:
- stworzenie bazowego (ogolnokieleckiego) zespolu badawczego (zlozonego z pracownikow administracyjnych wszystkich uczelni)
- opracowanie tresci formularzy
- stworzenie zespolow uczelnianych
- rozprowadzenie formularzy wśród studentow
- zebranie i analiza danych
- implementacja sugerowanych rozwiazan na poszczegolnych uczelniach
Takie badania można by powtarzac raz do roku – dodatkowo pytajac, czy widzieli w tym czasie jakies zmiany na lepsze.