Janusz
K.
Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...
Temat: Czy w polskiej firmie możliwy jest "Efekt Google"?
Amerykański ekonomista, Alex Edmans, analizując listę Forbesa 100 amerykańskich firm najbardziej dbających o pracowników zauważył, że począwszy od 1998 roku (taka była głębokość badania)firmy te notowały średnioroczny wzrost kursów akcji o 14%, ponad dwuipółkrotnie więcej, niż średnia NASDAQ.Ponieważ pierwsze miejsce na liście Forbesa zajęła Google Inc., a i wyniki ekonomiczne miała jedne z najlepszych - obserwację nazwał "efektem google", uwiedziony także bezpłatną kantyną dla pracowników, karmiącą najlepiej w okolicy.
Nie roztrząsając sporu o to, czy obserwowana korelacja to związek przyczynowo-skutkowy, czy też szczególna koincydencja, chciałbym zastanowić się, czy w Polsce menedżerowie mogą poważnie potraktować daleko posuniętą dbałość o pracowników - mimo werbalnego poparcia dla idei kapitału ludzkiego i przedsiębiorstwa opartego na wiedzy..
Drugim zagadnieniem - a właściwie wiązką zagadnień - jest rozważenie warunków, w jakich możliwa jest ta nadzwyczajna troska...
Chodzi mi tu nie tylko o nastawienie mentalne kierownictwa, ale bardziej przyziemne sprawy - jak choćby doskonałą komunikację wewnętrzną....
Zresztą - im bardziej zastanawiam się nad gradacją istotności wpływu rozmaitych elementów kultury organizacyjnej na powodzenie firmy, tym częściej wychodzi mi, że to właśnie dobrze rozumiany PR, a zwłaszcza komunikacja wewnętrzna, jako tworzywo sieci systemu.