konto usunięte
Temat: Reforma szkolnictwa wyższego - przełom?
Dzien Dobry,Sledze ten watek z bardzo duzym zainteresowaniem i ciesze sie, ze dyskusja na temat ustawy zatacza coraz szersze kregi. To prawda: wszyscy powinnismy uwaznie przeczytac i przeanalizowac dokumenty zwiazane z reforma szkolnictwa wyzszego w Polsce.
Nie jestem prawnikiem, dlatego nie bede cytowala akapitow i punktow. Chce natomiast podzielic sie z Wami kilkoma spostrzezeniami, poniewaz reforma ktora wchodzi w Polsce, jest juz od paru lat, progresywnie i na duzo wieksza skale, wprowadzana we Francji. Poniewaz mieszkam w tym kraju, mam szczescie przygladac sie tej reformie i obserwowac pierwsze jej rezultaty. Reforma ma OGROMNY zasieg i napisano na jej temat setki artykulow, dlatego wyodrebnie krotko kilka punktow, ktore poruszono takze w polskiej ustawie oraz wsrod poprzednich wypowiedzi na tym forum.
1) francuska reforma oparta jest na "promowaniu talentow" i zwiekszeniu srodkow na najlepsze projekty naukowe wylonione na drodze konkursu. Rezultat: uczelnie zcalaja swoje oddzialy, jednocza swoje sily w walce o projekty ; zatrudniani sa specjalisci w dziedzinach innowacyjnych, powstaja nowe wydawnictwa, centra badawcze, a takze specjalizacje naukowe i kierunki studiow. Wbrew poczatkowym obawom nie powoduje to stagnacji w swiecie naukowym - nigdy jeszcze nie zaobserwowano tylu konkursow na projekty i nowe inicjatywy naukowe. Jest prawda, ze zwiekszyla sie ilosc zadan administracyjnych wobec pracownikow : oficjalnie mowi sie juz, ze "dobry naukowiec to takze dobry manager". Obecnie wszyscy jestesmy szkoleni w dziedzinach managerskich i to niezaleznie od specjalizacji. Obowiazkowe szkolenia z zarzadzania zaczynaja sie na poziomie studiow doktoranckich, gdyz tytul doktor = manager.
2) podstawowe dotacje panstwowe na szkolnictwo wyzsze sa w stagnacji, ale orpcz srodkow konkursowych (punkt 1) nastapilo znaczne powiazanie dzialalnosci uczelni i osrodkow naukowych z biznesem - do rad uczelni weszli przedstawiciele przedsiebiorstw. Rezultat: wzroslo dofinansowanie uczelni ze srodkow prywatnych ; tworzone sa nowe, dostosowane do potrzeb rynku, programy badawcze, a takze specjalizacje i kierunki studiow; na masowa skale wprowadza sie szolenia zawodowe, zarowno te dla studentow jak i dla pracownikow naukowych.
3) coraz wiekszy nacisk kladziony jest na MOBILNOSC PRACOWNIKOW NAUKOWYCH oraz na MIEDZYREGIONALNY I MIEDZYNARODOWY CHARAKTER KONKURSOW REKRUTACYJNYCH. Jest to posuniete do tego stopnia, ze kontrakty post-doc, ktore w dziedzinach scislych juz sa OBOWIAZKOWE dla dalszej kariery naukowej, nie moga odbywac sie na tej uczelni, na ktorej zrobilo sie doktorat. Rezultat: coraz wiecej francuskich pracownikow naukowych ma lub planuje wyksztalcenie miedzynarodowe. Projekty o takim profilu maja pierwszenstwo przy przyznawaniu srodkow konkursowych i innych dotacji.
Mysle, ze te trzy punkty byly w Panstwa dyskusji najczesciej poruszane, ale chetnie porozmawiam tez na inne tematy. Wiem, ze reforma zawsze rodzi pewne obawy, ale jesli zmiany maja na celu zwiekszenie rotacji pracownikow naukowych, to umozliwia takze szersza wymiane wiedzy. W wyniku reformy powinno nastapic otwarcie centrow badawczych na nowe projekty i nowe pomysly powiazane z realiami rynku pracy i rynku badan przemyslowych. Wydaje mi sie, ze takie zmiany sa jak najbardziej sprzyjajace zarowno dla polskiej nauki jak i dla pracownikow naukowych.
Pozdrawiam serdecznie
Justyna SWITALSKA