konto usunięte

Temat: decyzja administracyjna...

który art. lub paragraf mówi, że decyzja administracyjna bez podstwy prawnej jest nie ważna? gdzie mogłabym tego szukać?

Temat: decyzja administracyjna...

Kodeks postępowania administracyjnego:

Art. 107. § 1. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.
§ 2. Przepisy szczególne mogą określać także inne składniki, które powinna zawierać decyzja.
§ 3. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
§ 4. Można odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych na skutek odwołania.
§ 5. Organ może odstąpić od uzasadnienia decyzji również w przypadkach, w których z dotychczasowych przepisów ustawowych wynikała możliwość zaniechania lub ograniczenia uzasadnienia ze względu na interes bezpieczeństwa Państwa lub porządek publiczny.

ciekawy dla Ciebie może być także wyrok z dnia 1983.06.30
Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31) w Warszawie
I SA 178/83
1. Artykuł 107 k.p.a. zalicza do części składowych decyzji administracyjnej m.in. uzasadnienie faktyczne i prawne. Uzasadnienie stanowi zatem integralną część decyzji i jego zadaniem jest wyjaśnienie rozstrzygnięcia, stanowiącego dyspozytywną część decyzji.
2. Decyzja stwierdzająca nieważność innej decyzji z powodu braku podstawy prawnej do jej wydania nie może w uzasadnieniu zawierać treści wskazującej, jakie powinno być przyszłe załatwienie sprawy przez organ niższego stopnia.
3. Uzasadnienie decyzji organu nadzoru, przesądzające o treści przyszłego załatwienia sprawy przez organ niższego stopnia, może być przedmiotem skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
ONSA 1983/1/51

konto usunięte

Temat: decyzja administracyjna...

dzięki bardzo..pozdrawiam ;)
Paweł L.

Paweł L. prawnik (apl. adw.),
Grot Sarbiński Zimny
Spółka Adwokack...

Temat: decyzja administracyjna...

2005.04.28 wyrok NSA W-wa OSK 1468/04 LEX nr 173935

Prawidłowo sporządzone uzasadnienie wyroku powinno być, jak garnitur uszyty na miarę, a nie jak garnitur pierwszy lepszy zdjęty w sklepie z wieszaka, który może kupić każdy klient i będzie jakoś pasował.

konto usunięte

Temat: decyzja administracyjna...

O nieważności decyzji wydanej bez podstawy prawnej mówi art. 156 § 1 pkt 2 Kpa, zgodnie z którym:
 "Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która:
2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,"

O braku podstawy prawnej stanowiącej przesłankę do stwierdzenia nieważności decyzji mówimy wtedy, gdy w ogóle nie ma przepisu prawa stanowiącego podstawę do podjęcia rozstrzygnięcia w formie decyzji administracyjnej, a nie wtedy, gdy nie przytoczono lub błędnie wskazano podstawę rozstrzygnięcia. Co by nie być gołosłownym:

2001.08.21 wyrok NSA II SA 1726/00 LEX nr 51233
w Warszawie

1. Wydanie decyzji bez podstawy prawnej oznacza że albo nie ma przepisu prawnego, który umocowuje administrację publiczną do działania, albo też przepis jest, ale nie spełnia wymagań podstawy prawnej działania organów tej administracji, polegającego na wydawaniu decyzji administracyjnych rozumianych jak indywidualne akty administracyjne zewnętrzne.
Rażące naruszenie prawa oznacza natomiast wadliwość decyzji skutkiem naruszenia norm prawnych regulujących działania administracji publicznej w indywidualnych sprawach, w szczególności przepisów prawa procesowego oraz materialnego, o szczególnie dużym ciężarze gatunkowym. Zachodzi zatem w przypadku gdy czynności zmierzające do wydania decyzji administracyjnej oraz treść załatwienia sprawy w niej wyrażona stanowią zaprzeczenie stanu prawnego sprawy w całości lub w części.
2. Zastosowanie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z 1988 r. o działalności gospodarczej nie było uwarunkowane uprzednim wezwaniem do usunięcia stwierdzonych w następstwie kontroli uchybień. W szczególności organ miał prawo potraktować je jako wyczerpujące dyspozycję art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy i cofnąć koncesję na tej podstawie.

2001.08.14 wyrok NSA I SA 556/00 LEX nr 55754
w Warszawie

Brak podstawy prawnej (art. 156 § 1 pkt 2 kpa) musi być rzeczywisty, a nie tylko polegający na braku przytoczenia w decyzji przepisu prawa jako podstawy prawnej rozstrzygnięcia.Magdalena Głowicka edytował(a) ten post dnia 09.08.07 o godzinie 09:14

Następna dyskusja:

decyzja administracyjna nie...




Wyślij zaproszenie do