Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Marcin
Barankiewicz
Dyrektor Biura
Polska Izba Stacji
Kontroli
Pojazdów/Radca...
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Jak byłem na wolontariacie we Fracji, w czasie mojego pobytu byłem na badaniach okresowych z dwoma, czy trzema autami. Jeśli miałbym porównywać, to wyposażenie stacji było na podobnym poziomie jak i u nas. Z tym, że w Polsce te badania są odrobinę bardziej szczegółowe :)Jest też różnica, bo we Fracji przegląda rejestracyjny ważny był 2 lata, nawet dla pojazdów starszaych niż 5-cio letnie i otrzymywało się nalepkę dopuszczającą do ruchu do umieszczenia w prawym dolnym rogu szyby. Być może ten okres dwuletni uległ już zmianie, tego nie wiem.
W każdym razie, moje wrażenia były takie, że nie mamy się czego wstydzić, jeśli chodzi o wyposażenie stacji, bo było na tym samym poziomie, a nawet w Polsce bada się stan techniczny dokładniej, co z punktu widzenia bezpieczeństwa i ekologii moim zdaniem wychodzi na plus :)
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Marcin Barankiewicz:Co do wyposażenia się zgadzam. Dodam, że niektóre państwa Europy nie mogą poszczycić się takimi ładnymi stacjami jak nasze.W każdym razie, moje wrażenia były takie, że nie mamy sięczego wstydzić, jeśli chodzi o wyposażenie stacji, bo było na tym samym poziomie, a nawet w Polsce bada się stan techniczny dokładniej, co z punktu widzenia bezpieczeństwa i ekologii moim zdaniem wychodzi na plus :)
Wyposażenie stacji, nawet najwocześniejsze, nie świadczy o jakości wykonywanych badań.
Skąd wnioski, że "w Polsce bada się stan techniczny dokładniej"?
Marcin
Barankiewicz
Dyrektor Biura
Polska Izba Stacji
Kontroli
Pojazdów/Radca...
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Stąd, że byłem na badaniu i dieslem i benzyniakiem i nie przeprowadzono pomiaru zadymienia, ani nie zrobiono analizy spalin.Po drugie nie kojarzę, aby pojazd był badany na "szarpakach" o aby były sprawdzane luzy w zawieszeniu.
Generalnie diagnosta patrzył, czy pojazd trzyma się jako taki całości, czy nie ma jakiś widocznych uszkodzeń, typu pęknięta szyba, albo uszkodzone klosze lamp.
Nie chciałbym też generalizować, bo zapewne we Francji, jak i u nas, jeden diagnosta przeprowadza badanie dokładniej, inny trochę mniej dokładnie ;-)
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Marcin Barankiewicz:>
Stąd, że byłem na badaniu i dieslem i benzyniakiem i nie przeprowadzono pomiaru zadymienia, ani nie zrobiono analizy spalin.
A jak w Polsce przeprowadza się badanie zadymienia spalin w czasie badania okresowego, skoro widok czarno - siwej chmury za Kamazem (ale nie tylko) jest na naszych drogach zjawiskiem dość łatwozauważalnym? Mimo, że dymomierze każdej stacji sprawdzane są co pół roku....Jacek Wichowski edytował(a) ten post dnia 12.11.07 o godzinie 22:55
Marcin
Barankiewicz
Dyrektor Biura
Polska Izba Stacji
Kontroli
Pojazdów/Radca...
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Tu już wchodzimy na grunt rzetelności diagnosty. Nie powinien dopuścić takiego pojazdu do ruchu.Ale czy to będzie Polska, czy inny kraj, to wszystko zależy od ludzi.
Jedni wykonują swoją pracę dokładnie, inni trochę mniej... ;-)
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Marcin Barankiewicz:Ale czy to będzie Polska, czy inny kraj, to wszystko zależy odludzi.
Jedni wykonują swoją pracę dokładnie, inni trochę mniej... ;-)
Racja, a czy w Polsce wykonuje się badania niezbyt rzetelnie? Jeśli tak to dlaczego? Mentalność, słaba kontrola wyników pracy diagnostów, czy brak kar?
Karol
W.
Kierownik, Akademia
TDT - Centrum
Szkoleniowo Doradcze
TD...
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Podejrzewam, że badania wykonuje się w miarę rzetelnie (podkreślam w miarę bo ciężko generalizować są stacje zachowujące się jak poczta i stacje gdzie źle wycierające pióro wycieraczki powoduje wynik negatywny). Ludzie, którzy przeprowadzją badania wykonywali by jeszcze rzetelniej gdyby nie presja pracodawcy. W wielu firmach, jak to ma miejsce w gospodarce kapitalistycznej (młodej gospodarce) liczy się niestety kasa a nie 100% jakość. Kasa czyli obrót a często jest tak, że diagnosta jest nieformalnie uzależniony od tego obrotu. Więc mamy co mamy. Grubo ponad 3000 tyś stacji i każda chece się utzrymać. Żeby się utrzymać musi przyciągnać klienta. A czym? Kawa, herbat, batonik czy żeton na myjnię? Nie...W związku z tak dużą ilością stacji klient ma wybór i wybiera stacje mniej "surowe" nie zdając sobie sprawy, że w gruncie rzeczy chodzi o jego własne bezpieczeństwo i to jest smutne w tej całej sprawie.Karol W. edytował(a) ten post dnia 26.11.07 o godzinie 16:38
Marcin
Barankiewicz
Dyrektor Biura
Polska Izba Stacji
Kontroli
Pojazdów/Radca...
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Często jest też tak, że gdy diagnsota zanim skończy badanie, już powie, że wynik będzie negatywny, klient zabiera dowód i jedzie gdzie indziej... nie zdaje sobie sprawy,że w gruncie rzeczy chodzi przecież o jego bezpieczeństwo, jego i innych użytkowników drogi.Presja ze strony pracodawcy, też niestety nie stwarza komfortowych warunków.
Z moich obserwacji wynika, że da się zauważyć trend klientów odpowiedzialnych, którym chodzi o sprawdzenie auta, i tacy z reguły wracają :)
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Są tacy, co wracają, a są tacy, co zrobią negatywną opinię stacji....
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Ciekawi fakt, że nadal nikt nie zrobił nic w kierunku ograniczenia niezbyt zdrowej konkurencji między stacjami, np. poprzez ograniczenie liczby otwieranych stacji, uruchomienie (wreszcie!!!) CEPiKu lub, po prostu, zwykłej solidarności między sąsiednimi stacjami - byłeś na stacji "X", auto nie przeszło przeglądu, to nie przyjeżdżaj do mnie bo ja to samo powiem. Czasami jednak postępuje się na zasadzie "złapałem klienta".
Marcin
Barankiewicz
Dyrektor Biura
Polska Izba Stacji
Kontroli
Pojazdów/Radca...
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Zgadzam się z tym, że stacji jest za dużo.Ostatnio jechałem przez Wyszogród, takie niewielkie miasto na Mazowszu, ok. 40 km od Płocka.
Otóż tu dwie Podstawowe Stacje Kontroli Pojazdów są na przecwiko siebie, a ok. 500 m dalej jest OSKP, chyba trochę za dużo, prawda ?
Jeśli w jednej "się nie uda", to zostają jeszcze dwie ;-)
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Minęło prawie półtora roku od tej wypowiedzi. I co?Czy ktoś zmienił coś? Co na to PISKP?
Ludzie dalej jeżdżą od stacji do stacji, aż załatwią temat.
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Człowiek, przedstawiciel PISKP, zamilkł. A życie toczy się dalej :).Ostatnio słyszałem o stacji, gdzie mają diagnostów-wróżbitów, potrafią ocenić stan techniczny pojazdu bez oględzin na stanowisku. Nadal Polak potrafi?
Piotr
Barczuk
Station Manager,
Autotest Polska sp.
z o.o.
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Widziałem jak wyglądają badania w Finlandii, jedno co się rzuca w oczy to właściwie przyłożony ciężar. Nie do często bezsensownych wymogów wyposażenie a do samego badania. Swoją drogą ktoś kto wymyślił, że podłoga na stacji musi mieć falistość +/- 3mm miał zupełnie nikły kontakt z rzeczywistością. A dlaczego badania w Polsce wyglądają tak jak wyglądają? Bo nie mam systemu ani żadnej koncepcji na ten system, bo nie działa CEPIK, bo za brak płynu w spryskiwaczu albo jednej z dwóch żarówek oświetlenia tablicy rejestracyjnej samochód powinien opuścić stację na lawecie, bo prawo pisane jest na kolanie, a czasem nawet na drzwiach od drukarni.
Jacek
W.
starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB
Temat: Czy badania rejestracyjne pojazdów w Polsce są na...
Delikatnie to ująłeś, że prawo jest pisane.Prawo jest robione gwałtem, w panice, bez pomyślunku i sensu.
Piękny popis był we wrześniu, kiedy rozporządzenie, z dnia 18 września (!!!), które miało wejść w życie 22 września (!!!) ukazało się.... 22 września około południa (!!!!). Coż dodać jeszcze?
No to, że rozporządzenie to, w sprawie badań pojazdów, zrobiło burdel taki, że do dziś nie wiadomo, co robić i co wpisywać w dokumenty.
Aż żal komentować... A to wszystko za nasze - podatników- pieniądze...Jacek W. edytował(a) ten post dnia 24.12.09 o godzinie 01:13
Podobne tematy
-
Badania rejestracyjne pojazdów » Orurowanie pojazdu - czy to kolejny martwy przepis? -
-
Badania rejestracyjne pojazdów » Tachografy analogowe i cyfrowe w Okręgowych Stacjach... -
-
Badania rejestracyjne pojazdów » Tłumaczę przysięgle dokumenty motocyklowe z Niemiec,... -
-
Badania rejestracyjne pojazdów » Dokumentowanie wyników badań z badania technicznego -
Następna dyskusja: