Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

W piątek 26.10. 2012 około pierwszej w nocy podczas silnego wiatru i wysokich fal ,
zerwał się z kotwicy czeski żaglowiec La Grace.
Południowy wiatr zniósł go na mieliznę przy plaży El Cable w Marbelli (Hiszpania)
(4.8711519 ° W, 36,5072692 ° N).
Ośmiu członków załogi samodzielnie się uratowało i dopłynęło do plaży.
Z Czech do Andaluzji natychmiast wyruszyli, pod dowództwem kpt.ż.w.j. Józefa Dvorskiego,
członkowie Klubu La Grace aby ratować żaglowiec .

La Grace leży na mieliźnie pod około 20-stopniowym przechyłem i jest
sukcesywnie zalewana falami i zasypywana piaskiem.
Ratownicy szukają sposobu jak 120-tonowy kadłub wydostać z mielizny i odholować do stoczni remontowej w Algeciras,
Mają nadzieje, że zdążą z remontem przez zimę i w lecie La Grace znów będzie pływać na wodach Morza Śródziemnego.

Członkowie Klubu La Grace będą wdzięczni za wszelką pomoc, zwłaszcza z doradztwem prawnym
w kwestii ubezpieczenia i wypłaty ubezpieczenia.

W Republice Czeskiej można się kontaktować Dana Rosecki ,
adres e mail : dan@lagrace.cz
Strona www:
http://www.lagrace.eu/cz/main/plavby/5
oraz
http://krasajachtingu.cz/
Facebook:
http://www.facebook.com/groups/172458332796054/Ladislav Zaparka edytował(a) ten post dnia 09.11.12 o godzinie 14:28
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Juz ja ratownicy odkopali z piasku, plynie przycumowana do barki z koparka, pompuja wode,
nurcy szukaja dziur, ktore uszczelniaja.
Tadek Jacek W.

Tadek Jacek W. Kierownik Projektu

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Witam
Jakieś nowe informacje ?
Pozdrawiam
Tadek
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Od kilku dni jest w stoczni, demontuja wyposazenie, balast, czyscia wnetrza,
wszystko zniszczone, zdjecia na Faceboku.
Do maja maja co robic.

24.11.
Wolontariusze pracuja przy La Grace, stawka 1 dzien pracy za
1 dzień plywania na niej.
Juz wyrzucili balast, wnetrze umyli od nalotu blota, jakos to wyglada,
silniki sa juz w remoncie także.
Do pracy sie moze zglosić każdy, nocleg kapitan zapewnia zadarmo
w wynajetej wily apartmanowej.Ladislav Zaparka edytował(a) ten post dnia 24.11.12 o godzinie 17:13
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Może ktoś określić, zalety śruby okrętowej dwułopatowej
od trzylopawej, na wiekszym zaglowcu?
Śruba na La Grace jest uszkodzona i sie zastanawiaja, czy niezamienić na
dwulopatowa.
Tadek Jacek W.

Tadek Jacek W. Kierownik Projektu

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Witam
To było 40 lat temu , jak nam kazano na zajęciach na
uprawnienia sternika motorowodnego przeliczać :
moc silnika , skok śruby , ilość piór czyli łopat śruby , moment obrotowy silnika
uwzględniając kawitację , masę jachtu do możliwości manewrowych jednostki !
Niezły bełkocik . Stare dzieje i stary człowiek . Niewiele podpowiem
tylko dawno to jest wyliczone co do czego czemu i po co , gdzieś warto poszukać , w starociach .
Harcerze w St Miłosnej pod Warszawą modlili się za powodzenie
akcji ratunkowej i szczęśliwe jej zakończenie .
Hej za tych co na rejach !
Tadek
Tomasz Serwański

Tomasz Serwański Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Ladislav Zaparka:
ale to nie ma plus/minus, to zalezy od konkretnej sruby, konkretna dwuplatowa moze byc efektywniejsza od konkretnej trzyplatowej i odwrotnie; zalezy jaki silnik (moc) i jaki efekt chcesz uzyskac (jak najwieksza predkosc czy jak najwiekszy uciag); kiedys slyszalem teorie ze dwuplatowe maja zastosowanie tylko do silnikow zaburtowych, malych i tanich (koszt), do srub z biegiem wstecznym (nastawne, mechanizm dla obrotu dwoch lopat jest tanszy niz dla wiekszej liczby), tudziez do poteznych szybkoobrotowych (dla duzego skoku sruby wieksza liczba lopat sprzyja kawitacji, ale dla duzych jednostek wypornosciowych rozwazalbym raczej zamiane trzylopatowej na wiecej-lopatowa niz odwrotnie.. nie mowiac juz o tym ze ktos kiedys dla tej jednostki pewnie policzyl ze najlepsza bedzie taka jaka byla, moze wiec warto uznac ze znal sie na rzeczy i zamowic taka sama?.. :)

kiedys byly holowniczki na srodladziu z silnikami puck - mialy sruby 4-platowe; znam tez z przeszlosci malenki holownik z 8-mio konnym dieslem ktory pod wiatr i pod fale wyciagal wszystko z portu wraz z nadbrzezem i budynkiem kapitanatu :) ten z kolei mial lopat 8 lub 10 (nie pamietam) o bardzo niewielkim skoku
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Tu raczej chodzi o to, czy sruba dwulopatowa bedzie "cierpieć" na tym jezeli jest czesciowo schowana za stepka, i na raz sie wychyla i zabiera.
Kiedys wiekszosc jachtow miala dwulopatowe sruby, chodzilem kolo wyslypowanych jachtow w gdyni codziennie, mial ja i Dar Pomorza i Zawisza Czarny.
Oni ta stara trzylopatowa hamowali przy plynieciu na zaglach.
Nieznalazlem w internecie nic na ten temat, rozne opracowania od holownikow, torped, remontow srub, ale jak Tadek pisze o podreczniku, kiedy jaka srube, nieznalazlem.
Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

A koło Rotterdamu zatonął Baltic Ace, z 1400 samochodami na pokładzie (mitsubishi, podobno trochę ferrari i bentleyów) po zderzeniu z kontenerowcem Corvus J.
Prawdopodobnie w grę wchodzą dwie reguły COLREGs: 16 - Corvus J nie dość wcześnie ustąpił drogi, 17 - Baltic Ace kardynalnie błędnie skręcił w lewo. Wszystko przy słabej widoczności w nocy i w deszczu - można domniemywać złego rozpoznania kursów i słabo rozpoznawalnych manewrów.

http://www.youtube.com/watch?v=_sC9DyWOY4w

Aż dziwne, że Baltic Ace chciał oszczędzać drogi skoro popłynął kawałek szlakiem Brugia-Londyn i przeciął kotwicowisko pod Ostendą zanim skierował się na północ.


Obrazek
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Kontejnerowiec mu wjechal w lewa burte, okolo rufy, tzn. nieustapil mu drogi.
Mojim zdaniem, kiedy oficer B.Ace widzial, ze jest zle, to mu chcial nastawic dziob, gdzie jest strefa zgniotu i przegroda, no ale bylo za póżno, niezdazyl.
Jak by zrobil wprawo, to by mu wjechal w rufe, albo w prawa burte, jak by cyrkulacja byla wieksza.
Jak kolega widzi, ustapienie wprawo by niepomoglo.
Na rufie sa wjazdy kontenerowe i woda by sie takze szybko wdarla.
Corvus jak by dal pare stopni wprawo, to by sie mineli, ale niezrobil nic, co robil niewiadomo.
Te radary ARPA sa dobre, ale nigdy by niedochodzilo do mijania sie na metry, na starych radarach sie jako minimum 2NM, jako blad pomiaru.
Widzialem jina symulacje wypadku, po co by robil takowe manewry, oficerowie
i kpt. byli Polakami, tzn. wyszkolona kadra.Ladislav Zaparka edytował(a) ten post dnia 11.12.12 o godzinie 16:43
Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Ladislav Zaparka:
Kontejnerowiec mu wjechal w lewa burte, okolo rufy, tzn. nieustapil mu drogi.

Obrazek


W sumie trudno powiedzieć, którą burtę uderzył bo przy gruszce wygiętej w prawo to może być równie dobrze w lewą burtę po spóźnionym zwrocie w prawo i BA na kursie lub w prawą gdy BA pogłębił lekką odchyłkę w lewo (celując za rufę CJ) do uniku w lewo.Andrzej O. edytował(a) ten post dnia 11.12.12 o godzinie 23:37
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Sa zdjecia jak plynie do portu i gruszke ma na wprost.
Podali gdzież nazwiska marynarzy ?Ladislav Zaparka edytował(a) ten post dnia 12.12.12 o godzinie 00:02
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Prijimam nabidky zajemcu o pracovni mista na lodi La Grace do pozic:
Strojnik, Bocman, Kapitan
Napiste mi prosim email na:
shipLaGrace@gmail.com
Dekuji Pepa Dvorsky

Na La Grace poszukuja stalą zalogę na pozycje:
Kapitana, Mechanika, Bosmana.
Kontakt na mail:
shipLaGrace@gmail.com
Josef Dvorsky - właściciel
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

Film o budowie i chcrztu La Grace
http://www.youtube.com/watch?v=CC1FCkU4wqI

jak by ktoś potrzebowal zaloganta kwalifikowanego,
to 23 student architektury ma od kwietnia kilka miesięcy czas,
kontakt:
Viktor Brejcha
President of Sail Training Association Czech Republic
Koordinátor programu Sail Training pro T. S. La Grace
mail: brejcha.viktor@gmail.com
Phone: +420723518020
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Walka żaglowca La Grace na mieliźnie u wybrzeża Hiszpanii

La Grace juz znów żegluje i wygrala regaty STA 2013.
http://www.youtube.com/watch?v=jWBLB1wvtnU



Wyślij zaproszenie do