Temat: Jacht
Andrzej M.:
jachtu którym by mozna było popłynąć na przyklad do Indii? (czyli jacht pełnomorski)
Dałeś przykład Indii żeby utrudnić? :-) Można tam co najmniej trzema drogami dotrzeć, koszt każdej z tras różnić się będzie diametralnie.
Czy może mi ktoś podać przybliżone ceny:
-ubezpieczenia, przeglądów i innych formalności
Ubezpieczenie, w cruisingu robi się trochę inaczej niż takie standardowe. Cena zależy od obszaru, więc planując jakieś przejście, obszary o wysokiej stawce "robi się szybko" i "ubezpiecza na krótko". Te różne obszary to np. wysokie szerokości (niesymetrycznie), rejony zagrożone piractwem, rejony występowania (okresowo) huraganów, etc.
Poza tym - dużo zależy od zakresu i wartości ubezpieczenia. Wartość w wielu krajach jest przyjęta na poziomie OC 300 tys USD. Dzikie kraje (w sensie, że UE z Grecją na czele) często wymagają AC.
-opłat portowych w W Polskich portach morskich
-Zbliżone opłaty portowe na świecie
Piszesz o opłatach portowych, myśląc - zapewne - o opłacie za marinę, prąd i wodę. To nie są duże kwoty i można je minimalizować poprzez dobre przygotowanie się do podróży. Gorzej wyglądają sprawy administracyjno-państwowe. Clearance u dzikich może kosztować boleśnie drogo (2000 USD np.), bo jeich Ministerstwo Morza wydało ukaz o konieczności korzystania z agenta w każdym entry port, a rozbuchana biurwokracja przewiduje opłatę za kontrole fitosanitarną :-(
Do tego, w całkiem normalnych wydawać by się mogło krajach wymagają transit log, eco haraczy i innych głupot. Kilkaset dolarów potrafi pęknąć.
-ile kosztuje wyciągnięcie takiego jachtu z wody?
Gdzie kosztuje? W Ekwadorze jest tanio, we Francji drogo a u Ruskich nie załatwisz.
-czy jachtem o takiej długości można pływać po pełnym morzu
Nie długość decyduje.
przy odp. uprawnieniach.
Uprawnienia do żeglowania własnym jachtem w celach przyjemnościowych po morzu są ewenementem. Nikt nikogo nigdy nie pyta o pozwolenie na żeglowanie. (Nie dotyczy polskich ubezpieczycieli, statków pod polską flagą w momencie kuku)
-a moze opłaci się sprowadzić jacht z usa?
A co to znaczy "opłaci się"?
-Czy można trzymać jacht pod obcą banderą w polskim porcie?
Można z tym, że należy uiścić stosowne opłaty. Ktoś wcześniej (z dużą śmiałością popart a niewiedzą) pisał o fladze Vanuatu. Świetny pomysł, z tym, że po 6 miesiącach od wjazdu na teren UE będzie ten toś musiał zapłacić cło lub opuścić Unię.
-Czy statki pełnomorskie trzeba rejestrować?
Obowiązek rejestracji nie wynika z faktu, że jest to "statek pełnomorski", tylko akwenu, po którym żegluje. Na potrzeby tej dyskusji przyjmij, że trzeba.
W Najjaśniejszej RP ver. 3.0 rejestracji dokonasz o p. Hernik w PZŻ (miło, łatwo i przyjemnie), w UK w SSR.
Liczę na waszą pomoc. Wydaje mi sie że jeśli jacht miałby być używany 6 miesięcy w roku to bardziej opłacalne byłoby wyciągnięcie go z wody na resztę czasu niż trzymanie go w porcie.
Na jaką pomoc liczysz? Że Ci pomożemy wyciągnąć jacht z wody? Na mnie nie licz - coś mi się w łokieć zrobiło i ledwo ręką ruszam :-)
Gdy jacht nie pływa, to generalnie lepiej (dla jachtu i dla ownera) jest, gdy stoi na brzegu.
I jeszcze jedno- czy jacht o takich wymiarach jest wystarczająco bezpieczny aby np popłynąć przez atlantyk? Czy może lepiej jest trzymać się brzegu?
Poczytaj o wypadkach morskich i o utracie jachtów. Wszelkie nieszczęścia to najczęściej przy brzegu :-( Z tego co pamiętam, to rekord maleńkości przy trawersowaniu Atlantyku pobił jacht o długości 3,8 m.