Jarek Muras

Jarek Muras eyetracking.pl

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Naszczęście wszystkich uratowano.

Polski jacht s/y Linea, z sześcioosobową załogą zatonął rano na Bałtyku, na duńskich wodach terytorialnych. Do zdarzenia doszło w rejonie wschodniego cypla wyspy Mon, zwanego Mons Klint. Załoga helikoptera wyciągnęła z wody trzech polskich żeglarzy. Pozostałą trójkę przejęła na swój pokład jednostka z ratowniczej stacji brzegowej w Klintholm.

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Polski-jacht-za...Jarek Muras edytował(a) ten post dnia 28.05.09 o godzinie 15:44

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Ten jacht nazywał się s/y Nemea, nie linea, a wygladał tak

http://www.skaut.jacht.pl/?venturo,83
Maciej Adamczak

Maciej Adamczak kapitan jachtowy i
motorowodny żeglugi
wielkiej

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Rejon żeglugi/wymagania przybrzeżna: st.j. + ż.j., oraz radiooperator VHF

gdzie to oni pływali ?
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Maciek Adamczak:
Rejon żeglugi/wymagania przybrzeżna: st.j. + ż.j., oraz radiooperator VHF

gdzie to oni pływali ?
Pływali "przybrzeżnie", ale jacht jest pełnomorski i do prowadzenia wystarcza sternik jachtowy na całym Bałtyku bez ograniczeńKrzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 28.05.09 o godzinie 19:30
Andrzej Przygoda

Andrzej Przygoda Skipper, Instruktor
Żeglarstwa

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Czy ktoś wie, jak to się stało?
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Andrzej Przygoda:
Czy ktoś wie, jak to się stało?
Informacje są jedynie o przecieku. W każdym razie jacht zatonął, ale mieli czas na sensowną reakcję.
Maciej Adamczak

Maciej Adamczak kapitan jachtowy i
motorowodny żeglugi
wielkiej

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Krzysztof Chałupczak:
Maciek Adamczak:
Rejon żeglugi/wymagania przybrzeżna: st.j. + ż.j., oraz radiooperator VHF

gdzie to oni pływali ?
Pływali "przybrzeżnie", ale jacht jest pełnomorski i do prowadzenia wystarcza sternik jachtowy na całym Bałtyku bez ograniczeńKrzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 28.05.09 o godzinie 19:30


z opisu jachtu wynika że żegluga przybrzeżna, a skąd jacht się tam wziął ?
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Maciek Adamczak:
Krzysztof Chałupczak:
Maciek Adamczak:
Rejon żeglugi/wymagania przybrzeżna: st.j. + ż.j., oraz radiooperator VHF

gdzie to oni pływali ?
Pływali "przybrzeżnie", ale jacht jest pełnomorski i do prowadzenia wystarcza sternik jachtowy na całym Bałtyku bez ograniczeń


z opisu jachtu wynika że żegluga przybrzeżna, a skąd jacht się tam wziął ?
Jaka przebrzeżna, co zreszta oznacza P20 i dotyczy jedynie starych (przed 2006 ) uprawnień sternika jachtowego.
Długość całkowita 10,50 m
Ilość koi / kabin / WC 7 / 1 / 1

Szerokość 3,40 m
Rejon żeglugi pełnomorska

Wyporność 9,5 t
Powierzchnia ożaglowania 38 m2

Zanurzenie 1,65 m
Minimalna załoga st.j. + ż.j.

Moc silnika 27 KM
Zbiornik paliwa 75 l.

Poszycie kadłuba stal
Zbiornik wody 200

Wypadek zdarzył się koło Moon/klinhton, ca klka mil od brzegu. Czyli, jacht miał klasę najwyższą, to raz skiper pełne uprawnienia, to dwa, a trzy na jachcie morskim "przybrzeżna", nie znaczy plażowa, tylko 20 Mm od brzegu (co tego jachtu nie dotyczyło)
Jeszcze jedno EPIRB Simrad EP50 to z wyposażeniem "przybrzeżnym" nie ma nic wspólnego, raczej z oceanicznymKrzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 28.05.09 o godzinie 22:09
Anna K.

Anna K. A goal without a
plan is just a
wish...

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Ela G.:
Ten jacht nazywał się s/y Nemea, nie linea, a wygladał tak

http://www.skaut.jacht.pl/?venturo,83

Jeśli to faktycznie ten sam, to ciekawe, że nadal jest na stronie i można go zarezerwować...
Jarek Muras

Jarek Muras eyetracking.pl

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Anna Baryłko:

Jeśli to faktycznie ten sam, to ciekawe, że nadal jest na stronie i można go zarezerwować...

Ale teraz w charakterze łodzi podwodnej :D
Anna K.

Anna K. A goal without a
plan is just a
wish...

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Jarek Muras:
Anna Baryłko:

Jeśli to faktycznie ten sam, to ciekawe, że nadal jest na stronie i można go zarezerwować...

Ale teraz w charakterze łodzi podwodnej :D

ooo... no to firma się rozwija :)
Maciej Adamczak

Maciej Adamczak kapitan jachtowy i
motorowodny żeglugi
wielkiej

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

rejon zeglugi : przbrzeżna - rozumiem, ze dotyczy to papierów jachtu.

Ogólnie mało pływam już po Bałtyku i nie znam przepisów wydawanych przez okoliczna państwa na to policyjne morze jakim jest Bałtyk, ale jak czytam na ( prawie) aktualnej stronie jachtu co czytam to czytam.

Prawdopodobnie w polisie ubezpieczeniowej jest taki rejon. Czy jacht tam dopłynął wzdłuż brzegów Niemiec i Danii ? Podejrzewam , ze nie ...
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Widocznie co innego czytamy, bo ja w opisie widzę "pełnomorska", co zresztą od czasu zniesienia kart bezpieczeństwa (ca 3 lata temu) nie obowiązuje. Zapis "przybrzeżna" dotyczyło uprawnień sternika jachtowego, co też od 2006 nie obowiazuje. Jednym słowem jacht płynął i zatonął po wodach na których mógł pływać. Nie nazwał bym wód Bałtyku (oprócz Rosji)wodami/krajami policyjnymiKrzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 16:08
Maciej Adamczak

Maciej Adamczak kapitan jachtowy i
motorowodny żeglugi
wielkiej

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

http://www.skaut.jacht.pl/?venturo,83
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Dokładnie chodzi mi o tą stronę, pisze wyraźnie "pełnomorska" co prawnie nie istnieje od ponad trzech lat. Na dole napis "przybrzeżna" dotyczy uprawnień !!!! do jego prowadzenia, a nie regionu żeglugi (zresztą jest to też nieaktualne). Jacht był wyposażony w tratwę i EPIRB, więc o co chodzi ??? Pragnę jeszcze pinformować Pana Kapitana, że jacht płynący z Szczecina na duński Moon nie oddala się od brzego bardziej niż ca 10 Mm co w rozumieniu dawnej P2 (20 Mm) jest żeglugą przybrzeżną.Krzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 17:14
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Anna Baryłko:
Ela G.:
Ten jacht nazywał się s/y Nemea, nie linea, a wygladał tak

http://www.skaut.jacht.pl/?venturo,83

Jeśli to faktycznie ten sam, to ciekawe, że nadal jest na stronie i można go zarezerwować...

Myślę że właściciele Skauta mają teraz większe zmartwienia niż uaktualnianie strony.

Krzysztof: Z tego co wiem karta bezpieczeństwa nadal obowiązuje jachty komercyjne a takim była Nemea. A na stronie jest napisane "przybrzeżna" co oczywiście znaczy P20 więc jak najbardziej pobliże Mon

(Żegluga przybrzeżna

Żegluga przybrzeżna oznacza żeglugę w odległości nie większej niż 20 mil morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych.
Więcej na stronach Urzędów Morskich, również wyposażenie ratunkowe na kartę bezpieczeństwa.)Rafał D. edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 20:43
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Być może obowiązuje w czarterach. Jutro się zapytam w Dlephii, bo odbieram jacht w Górkach. Natomiast rusza mnie, gdy ktoś na temat wypadku wszystko wie i szuka drugiego dna.
Na stronie pisze pełnomorsaka, a niżej przybrzeżna z adnotacją sternik. Jestem przekonany, że jacht posiadający EPIRB ma pełnomorską, a ta onfo przybrzezna dotyczy uprawnień. Zresztą sternik od 2006 może po całym Bałtyku, więc po prostu jest to nieaktualne. Jednakże armator ma prawo wprowadzić większe obostrzenia. Czyli czytam to tak, jacht, żegluga bez ograniczeń, ( certfikat dzisiejszy UE A), armator sternikowi ogranicza do P 20. Żeglowali w P 20, od Arkony do Moon jest 25 MmKrzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 20:56
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

A nie łatwiej przeczytać na stronach Urzędu Morskiego?

Tak czy siak, mi się zdaje, że sprawa jest dość prosta a Ty moim zdaniem mieszasz (i bez urazy ale to Ty akurat często stajesz z pozycji wszystkowiedzącego ;) nie obrażaj się, taka moja obserwacja, nie mówię tylko o goldenline)

Ja widzę to tak:
- Jest jacht mający kartę na P20 i to jest napisane na stronie.
- Czarterodawca postanawia że będzie dawał jacht czarterobiorcom wśród których będzie conajmniej 1 sternik i 1 żeglarz bo to jego jacht i może stawiać wymagania jakie chce.
- Czarterodawca dokupił EPIRB i inne wyposażenie większe niż wynika z karty (zresztą składu karty P20 nie pamiętam, sprawdzałeś że nie ma EPIRB? dasz linka?) bo miał ochotę.

Po co robić zamieszanie i dopowiadać cokolwiek? Nic nadzwyczajnego tu nie ma, naprawdę.

(Idę poszukać składu sprzętu ratunkowego na poszczególne karty...)Rafał D. edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 21:56
Krzysztof Chałupczak

Krzysztof Chałupczak Od zawsze na swoim

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

Karta bezpieczeństwa nie istnieje jako obowiązek prawny od 2006. Jytro wypływam, po powrocie dam Ci linki do obowiązującego prawa. Mylisz ruch zawodowy, z żeglarstwem rekreacyjnym. Nie istnieje w Polsce (w przeciwieństwie do np Chorwacji, czy Grecji) oddzielne ustawodastwo dla czarterówKrzysztof Chałupczak edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 22:12
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku

http://bip.ums.gov.pl/po/z12022007.doc

ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE nr XX
DYREKTORA URZĘDU MORSKIEGO w GDYNI / SZCZECINIE / SŁUPSKU
z dnia ................. 2007 r.

[...]

4) jacht rekreacyjny – morski statek używany wyłącznie do celów rekreacyjnych:
a. który jest własnością osoby fizycznej, używany przez nią i jej najbliższych (nieodpłatnie)
b. którego właścicielem jest osoba prawna, używany do celów rekreacji przez jej pracowników w rejsach nieodpłatnych
c. którego właścicielem jest klub, używany przez jego członków.
5) jacht komercyjny – każdy inny jacht, który nie jest jachtem określonym jak wyżej, a w szczególności jacht, na którego pokładzie prowadzona jest działalność gospodarcza, szkoleniowa lub przewóz pasażerów w liczbie nie przekraczającej 12 osób.

[...]

§ 2. Przepisy zarządzenia określają:

1) wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa jachtów w zakresie konstrukcji, stałych urządzeń i wyposażenia oraz inne wymagania bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu,
2) tryb przeprowadzania przeglądów i inspekcji w zakresie o których mowa w pkt. 1,
3) wzory dokumentów bezpieczeństwa jachtów oraz sposób ich wystawiania i potwierdzania,
4) zasady rejestracji i nadawania nazwy dla jachtów komercyjnych.

[...]

§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, bezpiecznego obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne, sprzęt pokładowy oraz innym wymaganiom określonym w zarządzeniu.

§ 6. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do jednostek pływających w celach rekreacyjno-sportowych o długości do 5 m oraz niezatapialnych jednostek pływających o długości od 5-8m.

[...]

§ 7. Przeznaczenie jachtu określa armator/właściciel we wniosku o rejestrację.
§ 8. Jachty podlegają rejestracji:
1) rekreacyjne – w Polskim Rejestrze Jachtów prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski ,
2) komercyjne – w Izbie Morskiej lub Urzędzie Morskim.

[...]

§ 19. Dokumentem bezpieczeństwa jachtu jest karta bezpieczeństwa, wydawana zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1.

§ 20. Kartę bezpieczeństwa wydaje się na okres nie dłuższy niż 5 lat, licząc od daty inspekcji wstępnej lub upływu ważności dotychczasowego dokumentu.

§ 21.1. Inspekcję okresową dla odnowienia dokumentu bezpieczeństwa przeprowadza się w okresie pomiędzy 3 miesiące przed a datą ważności dokumentu.

2. Inspekcje okresowe przeprowadza się ponadto dla :

a) jednostek rekreacyjnych w wieku powyżej 15 lat – pomiędzy 2 a 3 datą rocznicową,
b) jednostek komercyjnych – corocznie w okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicowej.

[...]

§ 26. Członkowie załogi wymienieni w karcie bezpieczeństwa powinni posiadać patent żeglarski lub motorowodny wymagany do pełnienia przez nich funkcji przypisanej w tej karcie bezpieczeństwa. Patenty żeglarskie i motorowodne, warunki i tryb ich uzyskiwania oraz niezbędne kwalifikacje członków załogi jachtów określają odrębne przepisy.

[...]

§ 35. Uchyla się Zarządzenie porządkowe Nr XX Dyrektora Urzędu Morskiego z 2005 r.

§ 36. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ……. 2007 r. i podlega opublikowaniu w drodze obwieszczeń w kapitanatach i bosmanatach portów oraz w siedzibie Urzędu Morskiego.

[...]

2) Jacht w żegludze przybrzeżnej powinien posiadać:
a) pneumatyczne tratwy ratunkowe z wyposażeniem Solas A-pack, Solas B-pack ze zwalniakiem hydrostatycznym lub tratwę Typ I, Typ II spełniającą wymogi normy ISO 9650 mogącą pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie,
b) dwa koła ratunkowe w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę ratunkową ,
c) pasy ratunkowe dla każdej z osób znajdujących się na jachcie,
d) 6 szt. rakiet spadochronowych koloru czerwonego,
e) 1 pławkę dymną koloru pomarańczowego.

[...]

4) Każdy jacht w żegludze oceanicznej, pełnomorskiej, małej, przybrzeżnej i osłoniętej powinien posiadać pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób na jachcie.
5) Zaleca się tratwy typu ISO 9650 zamocować na zwalniaku hydrostatycznym.

[...]

[Poniżej jest jeszcze wyposażenie jachtów rekreacyjnych czego zbytnio nie rozumiem bo właśnie kart bezpieczeństwa dla nich nie ma, nie wiem jak to może być weryfikowane. Jest też dalsza tabelka wyposażenia nawigacyjnego, pokładowego, przeciwpożarowego i wszelkiego innego ale za dużo miejsca zabierze.]

Było coś później? Tu lista zarządzeń na której nic takiego nie widzę: http://www.ums.gov.pl/modules.php?name=Sections&op=vie...

Już nie rozmawiamy o zatonięciu Nemea. Czy moderator ma możliwość przeniesienie tej rozmowy do innego tematu?

Edit:
Krzysztof Chałupczak:
Jytro wypływam, po powrocie dam Ci linki do obowiązującego prawa.

Hehe a od zdobywania tych linków masz ludzi? ;)Rafał D. edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 23:32



Wyślij zaproszenie do