Temat: Polski jach zatonął na Bałtyku
http://bip.ums.gov.pl/po/z12022007.doc
ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE nr XX
DYREKTORA URZĘDU MORSKIEGO w GDYNI / SZCZECINIE / SŁUPSKU
z dnia ................. 2007 r.
[...]
4) jacht rekreacyjny – morski statek używany wyłącznie do celów rekreacyjnych:
a. który jest własnością osoby fizycznej, używany przez nią i jej najbliższych (nieodpłatnie)
b. którego właścicielem jest osoba prawna, używany do celów rekreacji przez jej pracowników w rejsach nieodpłatnych
c. którego właścicielem jest klub, używany przez jego członków.
5) jacht komercyjny – każdy inny jacht, który nie jest jachtem określonym jak wyżej, a w szczególności jacht, na którego pokładzie prowadzona jest działalność gospodarcza, szkoleniowa lub przewóz pasażerów w liczbie nie przekraczającej 12 osób.
[...]
§ 2. Przepisy zarządzenia określają:
1) wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa jachtów w zakresie konstrukcji, stałych urządzeń i wyposażenia oraz inne wymagania bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu,
2) tryb przeprowadzania przeglądów i inspekcji w zakresie o których mowa w pkt. 1,
3) wzory dokumentów bezpieczeństwa jachtów oraz sposób ich wystawiania i potwierdzania,
4) zasady rejestracji i nadawania nazwy dla jachtów komercyjnych.
[...]
§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, bezpiecznego obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne, sprzęt pokładowy oraz innym wymaganiom określonym w zarządzeniu.
§ 6. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do jednostek pływających w celach rekreacyjno-sportowych o długości do 5 m oraz niezatapialnych jednostek pływających o długości od 5-8m.
[...]
§ 7. Przeznaczenie jachtu określa armator/właściciel we wniosku o rejestrację.
§ 8. Jachty podlegają rejestracji:
1) rekreacyjne – w Polskim Rejestrze Jachtów prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski ,
2) komercyjne – w Izbie Morskiej lub Urzędzie Morskim.
[...]
§ 19. Dokumentem bezpieczeństwa jachtu jest karta bezpieczeństwa, wydawana zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1.
§ 20. Kartę bezpieczeństwa wydaje się na okres nie dłuższy niż 5 lat, licząc od daty inspekcji wstępnej lub upływu ważności dotychczasowego dokumentu.
§ 21.1. Inspekcję okresową dla odnowienia dokumentu bezpieczeństwa przeprowadza się w okresie pomiędzy 3 miesiące przed a datą ważności dokumentu.
2. Inspekcje okresowe przeprowadza się ponadto dla :
a) jednostek rekreacyjnych w wieku powyżej 15 lat – pomiędzy 2 a 3 datą rocznicową,
b) jednostek komercyjnych – corocznie w okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicowej.
[...]
§ 26. Członkowie załogi wymienieni w karcie bezpieczeństwa powinni posiadać patent żeglarski lub motorowodny wymagany do pełnienia przez nich funkcji przypisanej w tej karcie bezpieczeństwa. Patenty żeglarskie i motorowodne, warunki i tryb ich uzyskiwania oraz niezbędne kwalifikacje członków załogi jachtów określają odrębne przepisy.
[...]
§ 35. Uchyla się Zarządzenie porządkowe Nr XX Dyrektora Urzędu Morskiego z 2005 r.
§ 36. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ……. 2007 r. i podlega opublikowaniu w drodze obwieszczeń w kapitanatach i bosmanatach portów oraz w siedzibie Urzędu Morskiego.
[...]
2) Jacht w żegludze przybrzeżnej powinien posiadać:
a) pneumatyczne tratwy ratunkowe z wyposażeniem Solas A-pack, Solas B-pack ze zwalniakiem hydrostatycznym lub tratwę Typ I, Typ II spełniającą wymogi normy ISO 9650 mogącą pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie,
b) dwa koła ratunkowe w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę ratunkową ,
c) pasy ratunkowe dla każdej z osób znajdujących się na jachcie,
d) 6 szt. rakiet spadochronowych koloru czerwonego,
e) 1 pławkę dymną koloru pomarańczowego.
[...]
4) Każdy jacht w żegludze oceanicznej, pełnomorskiej, małej, przybrzeżnej i osłoniętej powinien posiadać pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób na jachcie.
5) Zaleca się tratwy typu ISO 9650 zamocować na zwalniaku hydrostatycznym.
[...]
[Poniżej jest jeszcze wyposażenie jachtów rekreacyjnych czego zbytnio nie rozumiem bo właśnie kart bezpieczeństwa dla nich nie ma, nie wiem jak to może być weryfikowane. Jest też dalsza tabelka wyposażenia nawigacyjnego, pokładowego, przeciwpożarowego i wszelkiego innego ale za dużo miejsca zabierze.]
Było coś później? Tu lista zarządzeń na której nic takiego nie widzę:
http://www.ums.gov.pl/modules.php?name=Sections&op=vie...
Już nie rozmawiamy o zatonięciu Nemea. Czy moderator ma możliwość przeniesienie tej rozmowy do innego tematu?
Edit:
Krzysztof Chałupczak:
Jytro wypływam, po powrocie dam Ci linki do obowiązującego prawa.
Hehe a od zdobywania tych linków
masz ludzi? ;)
Rafał D. edytował(a) ten post dnia 29.05.09 o godzinie 23:32