Temat: Pogoria połamała maszty!
Jarek Muras:
Pływałem na pogori jako oficer, bylem na tym statku na wachtach kiedy wialo nawet 70w i widac bylo ze jest w stanie zniesc duzo wiecej.
Zgadza się, każdy żaglowiec jest projektowany tak, aby wytrzymał nawet pracę żagli na wstecznym przy ostrym wietrze (padł na forum argument przeostrzenia) bo przecież książkowy zwrot przez sztag robi się z fokiem na wsteku z równoczesnym przebrasowaniem.
>Zmęczenie materiału ? Nie sądze. W bergen rok temu
malowalismy pogo i maszty byly dobrym stanie tak samo jak olinowanie. Poza tym stocznia niecale 2 lata temu, przeglądy PRS. Zeby doszlo do takiej masakry usterki musialy by byc widoczne wczesniej i to golym okiem.
W komunikacie było napisane, że nastąpiła awaria. Tak jak np w samolocie następuje awaria silnika a następnie widać tego daleko idące konsekwencje. Myślę, że to samo miało miejsce na Pogorii, zbieg różnych okoliczności. Faktem jest, że postawione były 4 żagle na foku ( bez foka-żagla) silnie zbrasowane reje mogły dotykać olinowania stałego.
>Moim zdaniem czynnik ludzki lezy u
podstaw tej smutnej sytuacji.
Moim zdaniem to tylko zbieg okoliczności i awaria. Bosman NIGDY nie dopuściłby do luzów na brasach przy takiej pogodzie, nigdy nie pozwala oficerom wykonywac brasowania przy wietrze powyżej 30k nie mówiąc już o regatach. Zrzucono latacza, bom sztaksla i bombram sztaksla, dam sobie rękę uciąć, że na polecenie bosmana. Bramy i Bombramy można zrzucić (pociągnąć) w około 10 min, jeśli pogoda by się pogarszała - ( przy tym wietrze robi się to etapami - najpierw podciąga się nawietrzną a potem zawietrzną). Myślę, że było tam dość mądrych głów, żeby analizować sytuację pogodową i dość dzielnych rąk do pracy, żeby operować żaglami. Nie mogę sobie wyobrazić sytuacji, gdyby wachta stała podczas łamania się masztów pod grotem i przygotowywała się do brasowania...
Zwroćcie uwage że żadna inna jednostka nie miala najmniejszych problemow przy tej pogodzie.
Ale
jak bylo naprawde dowiemy sie z raportu IM
I właśnie na ten raport trzeba będzie poczekać.