Tomek
Malec
były redaktor,
niedoszły
copywriter, prawie
pisarz, naucz...
Temat: Zasady gry - czyli co każdy wie o tym, jak grać
Zasady są proste jak budowa chińskiego muru - przynajmniej te najważniejsze:- kapsle przemieszczane są po trasie od startu do mety siłą uderzeń palców zawodników (technika główna polega na uderzenie jednym palcem, ale widywało się już inne odmiany pobudzania kapsla do ruchu);
- każdy zawodnik prowadzi jednego kapsla
(choć właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, by urozmaicić rozgrywkę większa ilością własnych reprezentantów - dla desperatów, którym nie uda się nikogo nakłonić do uczestnictwa w zawodach jest to też forma samotnej uciechy);
- zawodnicy wykonują od jednego do trzech ruchów podczas każdej rundy
(z praktyki mogę powiedzieć, że trzy dodają więcej dynamizmu do gry);
- wypadniecie podczas ruchu poza tor trasy zmusza do powtórzenia ruchu;
- nie można przenosić kapsli metodą "chwyć" i "upuść" - szczególnie ważne przy pokonywaniu przeszkód wysokościowych (analogicznie jak w dyscyplinie olimpijskiej zwanej chodem);
- tzw. ścinanie, czyli znalezienie się kapsla poza wytyczoną trasą podczas ruchu (ale nie w momencie rozpoczęcia ruchu i jego zakończenia), uznawane jest zazwyczaj za niedopuszczalne, choć osobiście spotkałem się z rozmaitymi odstępstwami od tej reguły (np. "kolażyk", czyli taniec kapsla na własnych zębach, który jest na tyle nieskoordynowanym ruchem, że powoduje chwilowy wyskok poza granicę trasy)
- usunięcie innego zawodnika z trasy poprzez wywołanie kolizji kapsli zazwyczaj prowadzi do utraty ruchu tej osoby, która doprowadziła do zderzenia; od woli graczy zależy jednak, czy nie będzie odwrotnie (albo dokonana zostanie jeszcze inna interpretacja tego wypadku...);
- tzw. "dupka stop", czyli zawołanie stosowane na widok kapsla, który zakończył swój ruch odwrócony spodem do góry: jeśli zawołanie zostanie wykorzystane, nim zawodnik zdąży odwrócić kapsla, kolejny ruch powinien być wznowiony w tej nieszczęśliwej pozycji, czyli spodem do góry...
- w wersji profesjonalnej kapsla nie można przesuwać przed wykonaniem ruchu tak, aby np. mógł zmieścić się na zakręcie;
Więcej zasad nie pamiętam, ale nie zaszkodzi, jeśli ktokolwiek będzie miał na to ochotę, doda swoje pomysły