konto usunięte

Temat: Jakie narty?

Porady dla Pań
POCZĄTKUJĄCE

Narty - koniecznie o długości wzrost minus 10 cm.
Oprócz normalnych kobiecych modeli można zainteresować się nartami fun carvingowymi. Są znakomite zarówno do nauki jak i dla zaawansowanych narciarzy.

Ogólne zasady doboru:
Elan Wavemagic - wg. testerów World Ski Test 2006/2007 - Na stoku
zwinne i szybkie, a ich lekkość procentuje niewielką siłą potrzebną do kierowania. Dodatkowo bardzo estetyczny design podkreślający delikatność.

WIĄZANIA
Dla początkujących Pań Rossignol ELECTRA E12 - dopasowany do kobiecej anatomii.

BUTY - na pewno typ Lady lub Woman, bardzo duży wybór, twardość w przedziale 40-60.

KIJE - aluminiowe lub z materiałów kompozytowych. Są dwa razy cieńsze i wspaniale wygodne w użytkowaniu. Długość dobieramy indywidualnie, zależnie od długości nóg, tułowia.

ZAAWANSOWANE

Narty - mogą być równe wzrostowi lub nieco krótsze. Narty z grupy
allround carver. Mamy tu do czynienia z nartami o promieniu skrętu ok.14-20 m.

Dla pań jeżdżących dobrze, deski np. w grupach freeridowych. Takie modele bardzo dobrze sprawdzają się na nogach "normalnie". jeżdżących osób i mogą być "odczuwane", jako
bardzo uniwersalne deski.

Porady dla Panów
POCZĄTKUJĄCY

Narty - wzrost minus 5-10 cm, najlepiej również typu all round carver/allmountain. Radiusy 20-14 metrów.

Atomic M:11 B5 connected - wg. testerów World Ski Test 2006/2007

BUTY - Proszę dobierać rozmiar butów tak, aby były dopasowane z
pierwszą grubą skarpetką chroniącą goleń. Twardość pomiędzy 50-80.

WIĄZANIA - zależnie od wagi narciarza, ale podstawowa skala to 3-10.

ZAAWANSOWANI

Narty - modne ostatnio slalom carvery - to naprawdę świetne i... uniwersalne narty. Nie wolno tylko przesadzać z ich długością - ja stosuję wzrost -10 cm. Miłośnikom szybkości polecam race carve.

Fischer RC4 WC RC Flowflex - wg. testerów World Ski Test 2006/2007 - sprzęt świetnie wyważony, nie zawiedzie niezależnie od tego, jaki styl jazdy preferujecie. Precyzyjne sterowanie nie wymaga wiele siły.
Salomon Falcon 9 - przeznaczone dla bardzo ambitnych narciarzy.

BUTY- Trzeba wybrać buty wygodne i dobrze dopasowane. Jeśli przymiar pokaże wynik np. 27,0, to taki rozmiar należy kupić. But
po jakimś czasie zawsze "rozbije" się w środku i to da nam wystarczający komfort, przy jednoczesnej precyzji sterowania nartami. Twardość dla panów z tej grupy to od ok. 70 do 100.

WIĄZANIA - tutaj musimy zastosować wiązania o większym zakresie
sił wypięcia - czasami nawet do 12 lub 14.
Część modeli nart ma już przykręcone płyty, co z góry narzuca nam typ wiązań. Do pozostałych możemy przykręcić każde inne firmowe wiązania, ale proponuję już gotowe wiązania na płytach. Mogą to być wiązania aktywne lub pasywne.

Można by jedynie zwiększyć twardość butów do ok. 120-130. Panowie z tej grupy przy doborze nart mogą trochę wyżej przykręcić się na płytach (np. kupując do nart Salomon X-Scream wiązania Tyrolia Power Select, można dodatkowo wyposażyć się w płytę Tyrolii o wysokości np. 10 lub 13 mm).

Narty z wysokimi wiązaniami i do tego jeszcze z płytą, są sztywniejsze i dużo bardziej agresywne.
To powoduje konieczność użycia większej siły oraz precyzji. Dlatego trzeba uważać przy zakupie, żeby nie przedobrzyć. Płytę można po prostu dołożyć później.

porad udzielił: Marek Żurawiecki
http://www.skimagazyn.pl/sprzet/porady/jakie_narty_kup...Justyna Kwaśniewska edytował(a) ten post dnia 25.03.09 o godzinie 20:14

konto usunięte

Temat: Jakie narty?

Smarowanie... "Kto smaruje ten jedzie"

Narty należy smarować systematycznie.
Już od pierwszego zjazdu ślizgi zużywają się. Ostry śnieg, lód, lub, co gorsza kamienie i korzenie dewastują nasze narty. Jazda w idealnych warunkach, np. w głębokim puchu powoduje również wysuszenie i wyjałowienie ślizgów, co w konsekwencji prowadzi do znacznego pogorszenia poślizgu.

Narty należy smarować w momencie pojawienia się białego nalotu oznaczającego wyjałowienie spowodowane wypłukaniem parafiny z mikro porów w ślizgach. Nalot pojawi się najpierw blisko krawędzi w środkowej części nart. Po całodziennej jeździe narty należy przesmarować.

Korzyści, jakie daje systematyczne serwisowanie i smarowanie są następujące:

* Narty będą posiadały lepszy poślizg a mokry i świeży śnieg nie będzie się do nich lepił,

* Ułatwią „wycinanie” pełnych skrętów daleko od linii spadku stoku, bez utraty prędkości (szczególnie ważne dla narciarzy potrafiących wykorzystać techniczne walory współczesnych nart carvingowych),

* Lepszy poślizg nart umożliwi początkującym jazdę na łagodnych i bezpiecznych stokach, na których nie będą się stresowali. Zwiększy się manewrowalność, która pomaga w opanowaniu techniki pierwszych skrętów.

* Ochrona i konserwacja ślizgów spowoduje wolniejsze zużywanie się sprzętu,

* Mniej wysiłku podczas jazdy – więcej przyjemności,

Najprostszym sposobem smarowania jest stosowanie smarów uniwersalnych, występujących w formie past, płynów lub aerozolu. Są to parafiny o rozszerzonym zakresie temperatur z dodatkiem rozpuszczalnika, który po naniesienie na narty odparowuje pozostawiając na ślizgach cienką warstwę smaru. Podczas ich stosowania nie używa się żelazka cykliny i szczotki. Smarami tego typu można również czyścić ślizgi, boki i górę nart. Przed odparowaniem rozpuszczalnika wystarczy przetrzeć narty szmatką.

http://rasc.pl/content/view/169/46/Justyna Kwaśniewska edytował(a) ten post dnia 25.03.09 o godzinie 20:07

Następna dyskusja:

Jakie narty zjazdowe wybrać?




Wyślij zaproszenie do