konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Witam,
Jestem „nowy” w GL i w tej grupie. Razem z dwojgiem przyjaciół zamierzamy uruchomić dwa dość niszowe, biznesowe portale społecznościowe, już na dzień dobry nafaszerowane dużą ilością know-how i dobrych praktyk. Gdy będzie gotowa wersja beta, poproszę Was o bezlitosne przetestowanie i opinie.
Na razie mam dwa pytania:
1. Jakie są Waszym zdaniem najważniejsze czynniki sukcesu / przyczyny porażek portali społecznościowych?
2. Czy spotkaliście do tej pory przyzwoite portale społecznościowe (na dowolny temat), w których know-how byłoby łatwo dostępne, sensownie zagregowane i polinkowane (np. tak jak zdjęcia na flickr) – a nie „poukrywane” na forach i w grupach dyskusyjnych? Jeśli tak, poproszę o linki.
Dzięki z góry za podpowiedź.

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Szymon Kudła:
1. Jakie są Waszym zdaniem najważniejsze czynniki sukcesu

IMO marketing szeptany, ale nie ten robiony na sile przez panie od marketingu, ale normalny "przez polecenie znajomego".

IMO nie decyduje tu "łebdwazerowy wyglont" (pastele, zaokraglone buttony).

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Wojciech Zbigniew Piotrowicz:
Szymon Kudła:
1. Jakie są Waszym zdaniem najważniejsze czynniki sukcesu

IMO marketing szeptany, ale nie ten robiony na sile przez panie od marketingu, ale normalny "przez polecenie znajomego".

IMO nie decyduje tu "łebdwazerowy wyglont" (pastele, zaokraglone buttony).

user... user Twoją siłą... trzeba pamiętać o jednym: marketoidy do gazu... "napalony" marketoid, któremu się wydaje, że jego akcje mogą przynieść konkretny wynik narobi więcej bałaganu niż stadko pięciolatków w sklepie z cukierkami...
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Szymon Kudła:
1. Jakie są Waszym zdaniem najważniejsze czynniki sukcesu

userzy z siecia kontaktow
przyczyny porażek portali społecznościowych?

brak userow z siecia kontaktow
2. Czy spotkaliście do tej pory przyzwoite portale społecznościowe (na dowolny temat), w których know-how byłoby łatwo dostępne, sensownie zagregowane i polinkowane

na portal spolecznosciowy sie nie idzie szukac pokatalogowanej wiedzy, tylko rzucic pytanie spolecznosci lub tej spolecznosci odpowiedziec, keidy ona rzuca. To userzy maja know-how.

Joanna Wiejak

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Elżbieta P.

Elżbieta P. badania rynku

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Joanna Wiejak:
Profeo ma wiele fajnych funkcji, a mimo to ludzie bardziej lubią GoldenLine (co potwierdzają niezależne badania).

Te niezależne badania to zapewne statystyki odwiedzin. Faktem jest to, że GL ma kilkukrotnie więcej użytkowników. Wynika to jednak z tego, że wystartował jakieś dwa lata wcześniej niż Profeo. Profeo dopiero się rozpędza.
Najpierw podobało mi się, że na Profeo można pisać bloga, tworzyć galerie zdjęć, sprawdzać wspólnych znajomych. Super, pomyślałam. Ale po jakimś czasie zaczęłam częściej bywać na GoldenLine.

I zrozumiałam, że to, co wydawało mi się wartością dodaną w Profeo, tak napradę jest odciągnięciem od społeczności. Nie integruje, a przeszkadza. Bo pisząc bloga, wklejając zdjęcia do galerii, czy przeglądając inne zasoby, tak naprawdę zajmuję się tylko sobą. Nie mam już czasu na pisanie i przeglądanie postów.

Niektórzy na Profeo mają czas na wszystko.
Główną aktywność widać jednak nie na blogach tylko w grupach.
Jakoś tak się zrobiło, że ja czytam blogi wyłącznie osób, z którymi rozmawiam w grupach. Bardzo często posty w blogu lub zdjęcia w galerii są ilustracją dyskusji.
Pisanie wyłącznie bloga (reklamowego w szczególności) bez aktywności na grupach nie ma sensu.
Nie mam więc czasu na to co jest najważniejsze, aby społeczność żyła, czyli wymianę myśli, pomysłów, nawiązywanie kontaktów i współpracy.

A inni jakoś mają ten czas. Jeśli ktoś ma za mało czasu na wszystkie aktywności to jaki problem zrezygnować z tych najmniej potrzebnych?
Napisała Pani na Profeo zaledwie 3 posty - wszystkie reklamowe. Nie dziwię się, że Profeo nie spełniło Pani oczekiwań. Trudno nawiązać kontakt z ludźmi nie rozmawiając z nimi tylko reklamując produkt.Elżbieta P. edytował(a) ten post dnia 15.10.08 o godzinie 09:47

Joanna Wiejak

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Dzięki za podpowiedzi.
Zgoda co do userów i mądrego marketingu.
A może o sukcesie portali decyduje też to, że ich autorzy nie tyle tworzą portal, co autentyczną nową "społeczność"? Jak sobie surfuję po skutecznych portalach, wydaje mi się, że portal jest tylko narzędziem, a sukces tkwi w daniu ludziom dobrego pretekstu, by "odnaleźć ziomków" i się z kimś podobnym zbratać...
Poza tym o sukcesie chyba decyduje taki niewyrachowany fun i spontan - gdy tego zabraknie, nagle pojawia się wielu wkurzonych wrogów (Grono.pl).
No i wygląda na to, że teraz wszyscy uwielbiają organizować obiekty pod swoim kątem, tagować itp. - stąd chyba sukces Delicious, Flickra itd.
Co o tym myślicie?

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Szymon Kudła:
1. Jakie są Waszym zdaniem najważniejsze czynniki sukcesu / przyczyny porażek portali społecznościowych?

Brak doprecyzowanego targetu. Nie ma miejsca na rynku na kolejny serwis społecznościowy typu grono czy GL. Nowy serwis musi wnosić nową jakość - np. nowe narzędzia dla konkretnej grupy docelowej. Musi lepiej trafiać w potrzeby użytkowników niż istniejące serwisy.
Ciekawym przykładem jest np. xihalife - serwis społecznościowy dla wielojęzycznych ludzi. Użytkownik wybiera jakie zna języki i widzi content tylko w tych językach. Ciekawy pomysł, ale zabrakło im innych rzeczy i ogólny look and feel serwisu jest słaby.

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Polecam książkę Dona Tapscotta "Wikinomics"

Można kupić np. tutaj

http://www.wikinomics.com/book/

lub na eBay czy gdziekolwiek indziej.

Ciekawe spojrzenie na "collaboration mass"

Pozdr,
AJ

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Andrzej Jaromin:
Polecam książkę Dona Tapscotta "Wikinomics"

Można kupić np. tutaj

http://www.wikinomics.com/book/

lub na eBay czy gdziekolwiek indziej.

Ciekawe spojrzenie na "collaboration mass"

Pozdr,
AJ

Można kupić też polskie wydanie - "Wikinomia". Niedawno się ukazało.
Zbigniew Łukasiak

Zbigniew Łukasiak Programista
Freelancer

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Już o tym gdzieś pisałem - ale pewnie nie wszyscy czytają wszystkie wątki. Jeśli chodzi o *społecznościowe tworzenie treści* - ciekawym pomysłem jest Stack Overflow: http://www.joelonsoftware.com/items/2008/04/16.html . W skrócie autorzy tego serwisu skoncentrowali się na współpracy z wyszukiwarkami - a więc na takim scenariuszu, że ktoś wyszukuje odpowiedzi na jakieś pytanie w googlu, na przykład, i zaprojektowali swój serwis tak, żeby link z googla od razu prowadził do najlepszej odpowiedzi. Sama idea niezbyt nowa - ale nowe jest postawienie jej jako idei nadrzędnej i konsekwencja z jaka jest realizowana.Zbigniew Łukasiak edytował(a) ten post dnia 03.11.08 o godzinie 09:17

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Dzięki za konkrety - wszystkie trzy źródła (stackoverflow.com, Wikinomics i Xihalife) bardzo ciekawe.
Paweł F.

Paweł F. Z Joomla! od 2005
roku, inne CMS też
się trafiają.

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

A ja ze swojej strony mogę polecić swoją książkę (której jestem w 90% współautorem), której jeszcze nie ma, gdyż jest w fazie korekty helion, a dotyczącej serwisów społecznościowych. Ukaże się w I lub II połowie 2009.
Mirosław O.

Mirosław O. netBOMB.pl

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Paweł F.:
A ja ze swojej strony mogę polecić swoją książkę (której jestem w 90% współautorem), której jeszcze nie ma, gdyż jest w fazie korekty helion, a dotyczącej serwisów społecznościowych. Ukaże się w I lub II połowie 2009.

No ładnie się polansowałeś tylko wartości żadnej w tym (2 połowa 2009, wiesz kiedy to jest? :D Web 4.0 zdąży nadejść ;) ).
Paweł F.

Paweł F. Z Joomla! od 2005
roku, inne CMS też
się trafiają.

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

wiem, ale ...ja piszę oni wydają, mam wybór?
/jeśli nie założę własnego wydawnictwa!/

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Szymonie, określ, w jaki target celujesz. potem postaw się na miejscu swego potencjalnego klienta, członka wybranej przez cię grupy społecznej i pomyśl, czego oczekujesz od takiego portalu.
i niestety, na kalkowaniu istniejących na naszym rynkurozwiązań daleko nie zajedziesz.
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Elżbieta P.:

Te niezależne badania to zapewne statystyki odwiedzin. Faktem jest to, że GL ma kilkukrotnie więcej użytkowników. Wynika to jednak z tego, że wystartował jakieś dwa lata wcześniej niż Profeo. Profeo dopiero się rozpędza.


http://trends.google.com/websites?q=profeo.pl,+goldenl...

IMHO, Profeo stoi w miejscu. Od początku próbowali gonić GL i od początku są w tyle. Być może przewyższają GL ilością ficzerów, ale to nie one decydują o sukcesie w przypadku serwisu społecznościowego.

konto usunięte

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

zapraszam na Facebooka z praktycznymi poradami o sukcesie cytatami fotkami oraz z nutką motywacji na każdy dzień http://www.facebook.com/pages/Rekiny-Biznes-Sukces-Mot...
Piotr Sztompke

Piotr Sztompke Student, Collegium
Civitas

Temat: Dobre portale społecznościowe - co decyduje o sukcesie?

Szymon,
jak wyżej podstawą będzie dotarcie do potencjalnych, właściwych userów z kontaktami...

Ale:

Wydaję mi się, że trzeba zwrócić uwagę na kilka aspektów.
Przede wszystkim, skoro to portal społecznościowy (chociaż może wydawać się to infantylne), trzeba pamiętać o wykreowaniu łatwego systemu do budowania społeczności biznesowej (łatwa wymiana i dostęp do treści, które interesują usera, kontakty, referencje, opinie oraz przede wszystkim możliwość tworzenia rzeczywistego networkingu pomiędzy użytkownikami).

Kolejnym (wg, mnie) baaardzo ważnym punktem jest przydatność portalu - szczególnie, że ma być to portal społ. o charakterze biznesowym. Tacy userzy nie chcą tracić czasu, na coś nieproduktywnego, coś co im się nie przyda. Oprócz funkcji informacyjnych, można pójść w kierunku zastosować czysto praktycznych. Użytkownik chce korzystać z portalu, ponieważ ten do czegoś mu służy. Oprócz wyżej wspomnianego systemu budowania biznesowej społeczności, warto pomyśleć o tym, żeby Twój portal był przydatny użytkownikom. Przykładami takiej przydatności może być możliwość prowadzenia osobistego kalendarza (z systemem koordynującym np. terminy spotkań). Można pomyśleć o płaszczyźnie przeznaczonej do komunikacji wewnętrznej firmy/branży, której pracownicy są userami.

Rozumiem, że zamierzasz stworzyć portal ekspercki? W takim razie warto jest go włączyć w pewien ekosystem, aby usprawnić przepływ informacji, porad itd. W tym kierunku można zrobić ciekawe połączenie portalu z blogosferą tematyczną.

Można pójść krok dalej (ale to już wchodzi w marketing takiego portalu) - organizacja w "realu" konferencji eksperckich, paneli dyskusyjnych dla użytkowników portalu.

Zdaję sobie sprawę, że powyższe rady mogą być zbyt ogólne, ale mogą one naprowadzić na pewien tok myślenia i wizję przy kreowaniu nowego portalu.

Pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do