Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: Procedura uproszczona (one stop shop) a dostawa towarow

Czesc,

Ponownie chcialbym Was zapytac o zdanie w kwestii procedury uproszczonej / "one stop shop".

Firma spoza UE dostarcza dla osob prywatnych uslugi elektroniczne, np. software / gry. Software moze byc sciagniety z internetu, ale moze byc takze nabyty wylacznie na CD/DVD lub sciagniety z internetu + nabywaca otrzyma back-up na CD/DVD.

W takiej sytuacji firma spoza UE powinna sie zarejestrowac w UE w celu rozliczenia VAT. Pierwsze co przychodzi mi na mysl, to rejestracja w ramach tzw. „one stop shop”. Pytanie sie pojawia czy ta procedura wchodzi w rachube ze wzgledu na to, ze dostawy software'u na CD/DVD nie mozna uznac na uslugi elektroniczne.

Garsc przepisow z Dyrektywy

Article 358a
For the purposes of this Section, and without prejudice to other Community provisions, the following definitions shall apply:

1. “taxable person not established within the Community” means a taxable person who has not established his business in the territory of the Community and who has no fixed establishment there and who is not otherwise required to be identified for VAT purposes;”

Article 359
Member States shall permit any taxable person not established within the Community supplying telecommunications, broadcasting or electronic services to a nontaxable person who is established in a Member State or has his permanent address or usually resides in a Member State, to use this special scheme. This scheme applies to all those services supplied within the Community.

Z tego wynika dla mnie, ze jesli firma (oprocz uslug elektronicznych) dostarczna np. CD/DVD, ktore pewnie trzeba potraktowac jako towar, to nie moze byc uznana zgodnie z powyzsza definicja za "taxable person not established within the Community", wiec nie moze korzystac z "one stop shop"

Z drugiej z strony z drugiej czesci artykulu 369j Dyrektywy 112 (wynikajacego z Dyrektywy 2008/8/EC) wynika:

(…) If the taxable person not established in the Member State of consumption making use of this special scheme also carries out in the Member State of consumption activities not covered by this scheme in respect of which he is obliged to be registered for VAT purposes, he shall deduct VAT in respect of his taxable activities which are covered by this scheme in the VAT return to be submitted pursuant to Article 250.

Article 250
1. Every taxable person shall submit a VAT return setting out all the information needed to calculate the tax that has become chargeable and the deductions to be made including, in so far as is necessary for the establishment of the basis of assessment, the total value of the transactions relating to such tax and deductions and the value of any exempt transactions.
2. Member States shall allow, and may require, the VAT return referred to in paragraph 1 to be submitted by electronic means, in accordance with conditions which they lay down.

Powyzsze oznacza dla mnie, ze Dyrektywa dopuszcza mozliwosc, iz ktos jest zarejestrowany w ramach "one stop shop" i dodatkowo jest zarejestrowany ze wzgledu na dostawy dokonywane poza "one stop shop", np. dostawy towarow. W takiej sytuacji, odliczenie VAT naliczonego zwiazanego z "one stop shop" dokonywane jest przez normalna deklaracje VAT (a nie 13 dyrektywe).

Jak Wy rozumiecie te przepisy? Jakie jest racjonalne uzasadnienie ograniczenia uzywania "one stop shop" do sytuacji, gdy firma dostarcza tylko i wylacznie uslugi, ktore mozna rozliczyc przez procedure uproszczona?